Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wespentaille en niet meer willen eten. Help.

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Manu

Wespentaille en niet meer willen eten. Help.

Ongelezen bericht door Manu »

Hoi,

Manu is wat dun. Hij ziet er wat ingevallen uit dus ik heb hem nu op 1300/1400 gram vlees gezet.
Maar.. hij eet het niet. Hij heeft 's ochtends 500 gram KVV, dat eet hij netjes op maar ook niet als normaal. Zoals hij eerder schrokte, likt hij het nu en neemt kleine hapjes.
's Avonds geef ik hem meer, zo'n 800 gram meestal. Maar hij eet het niet op. De helft als ik geluk heb en dan laat hij het staan :denken:

Geeft hij nu aan dat hij niet meer nodig heeft?
Kan het te maken hebben met de rui? Hij is verschrikkelijk in de rui, er vallen bossen tegelijk vanaf.
Misschien toch stress van de verhuizing van Frankrijk naar Nederland? Ik heb niet het idee dat hij stress heeft en hij at zijn normale portie (800-1000 gram) zonder problemen op.
We bewegen nu veel meer dan hij deed, mijn vriend heeft 3 weken lang mank gelopen dus liep hij alleen plasrondjes, nu loop ik 's ochtends een uur en 's avonds gaan we hardlopen en nog eens minimaal een uur op pad. Hij gaat mee naar stal en hij speelt veel meer met andere honden. Misschien is dat wat teveel?
Kan het dat hij nog dusdanig groeit dat zijn lichaam wat ingevallen lijkt? Zijn ribben voelen eigenlijk goed maar van bovenaf gezien lijkt het net een windhond door de ongelofelijk smalle taille en zijn heupbot is duidelijk te voelen.

Moet ik hem dan maar even op 1000 gram houden en minder bewegen? Hij heeft juist energie voor 10.
Of toch even langs de dierenarts? Ik maak me een beetje zorgen. Hij wordt overigens 1 jaar deze maand.
Hij was trouwens al wat dun toen hij terugkwam uit Frankrijk.
Laatst gewijzigd door Manu op 16 apr 2014 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Wespentaille en niet meer willen eten. Help.

Ongelezen bericht door Tiny »

Sommig Husky's zijn opeens hele moeilijke eters. Kan door een loopse teef komen maar het kan ook blijvend zijn. Ik ben blij dat Akira 3 ons brokken op een dag eet, maar 3 of 4 dagen eten overslaan komt ook voor. Ik was ook heel erg bezorgd maar het hoort nu bij haar en ze doet het er goed op dus laat ik het maar zo.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Woezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Woezel de Shetland Sheepdog
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Woezel »

Woezel heeft ook een periode gehad waarin hij heel slecht at. Hij was dan wel niet dun maar hij liet ook regelmatig zijn eten staan en at het met lange tanden op, ALS hij al at. Ben toen 1 x per dag gaan voeren en dat ging eigenlijk heel goed, hij at weer zijn bakkie leeg en ging weer echt zo'n "joepie ik krijg eten"-dansje doen. :mrgreen: Zo rond de 11 maanden oud begon hij gal te spugen en ben ik naar 2 x per dag gegaan. Hij spuugt nu geen gal meer en eet het nog steeds met enthousiasme op! Misschien dus minder aanbieden zodat het 'specialer' wordt? Ik roep maar wat hoor, ben geen expert ;)
Afbeelding
Manu

Nanna schreef:Ik denk dat er loopse teven in de buurt zijn ;-)
:80: Daar heb ik nog niet eens aan gedacht. Dat zou heel goed kunnen natuurlijk. Ach mijn kleine vent wordt groot :lief:
Tiny schreef:Sommig Husky's zijn opeens hele moeilijke eters. Kan door een loopse teef komen maar het kan ook blijvend zijn. Ik ben blij dat Akira 3 ons brokken op een dag eet, maar 3 of 4 dagen eten overslaan komt ook voor. Ik was ook heel erg bezorgd maar het hoort nu bij haar en ze doet het er goed op dus laat ik het maar zo.
Valt ze ook af? Beweeg je dan minder met haar?
Woezel schreef:Misschien dus minder aanbieden zodat het 'specialer' wordt? Ik roep maar wat hoor, ben geen expert ;)
Manu geeft nu al gauw gal over.. Ik ga wel morgen weer op pad voor een BARF-adres, dan kan ik misschien wel terug naar eens per dag. Ik kan het altijd proberen. Hij is ook zo gek op vlees en nu heeft hij gewoon nauwelijks interesse :19:
Tiny
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Tiny »

Manu schreef:
Tiny schreef:Sommig Husky's zijn opeens hele moeilijke eters. Kan door een loopse teef komen maar het kan ook blijvend zijn. Ik ben blij dat Akira 3 ons brokken op een dag eet, maar 3 of 4 dagen eten overslaan komt ook voor. Ik was ook heel erg bezorgd maar het hoort nu bij haar en ze doet het er goed op dus laat ik het maar zo.
Valt ze ook af? Beweeg je dan minder met haar?
Ze valt wel wat af maar niet zorgwekkend. Qua beweging maakt het niet uit of ze wel of niet eet. Ik voer naar behoefte, dat kan makkelijk omdat ik brok geef, dus ze kan over de hele dag wat pakken. Op wat gehakt of rosbief na lust ze geen vers vlees dus daarmee krijg ik haar ook niet aan het eten.
In lieve herinnering
Jeda x ehh.. leuk zwart mormeltje,
Beau, Lhasa Apso
&
Akira, Siberian Husky

voor altijd in ons hart
Jeda 14-12-2004 - 23-07-2010

Beau 08-11-2001 - 30-07-2011

&
Akira 16-08-2021
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

mischien heeft ze last van d'r buik
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marco88 schreef:mischien heeft ze last van d'r buik
Hij.

Ik zou hem morgen eens de helft voorzetten.
eveliendepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vuilnisbakkie :)

Ongelezen bericht door eveliendepien »

Als hij 's ochtends wel eet kan je de porties dan niet omwisselen??
Dus 's ochtends de grote portie en 's avonds wat minder, dan eet hij in elk geval al wat meer dan ie deed...
Geen idee of het helpt hoor :19:
Groetjes Evelien en een pootje van Sammie

Afbeelding
moniek&bo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever

Ongelezen bericht door moniek&bo »

Tweede hond erbij :cheer:

Bo at ook slecht, maar sinds Max er is eet ze als een bootwerker (ook al eten ze gescheiden) :19:

:engel: :engel:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

1300/1400 gr klinkt als extreem veel voor een husky. Nou snap ik dat ze niet allemaal hetzelfde zijn maar volgens mij eet een uitgegroeide husky normaal maar de helft.
Ik zou hem in de ochtend 700 gr geven en het daar bij laten. Kijk eens wat er dan gebeurt.
Dus gewoon 1x per dag gaan geven.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

sirene schreef:1300/1400 gr klinkt als extreem veel voor een husky. Nou snap ik dat ze niet allemaal hetzelfde zijn maar volgens mij eet een uitgegroeide husky normaal maar de helft.
Ik zou hem in de ochtend 700 gr geven en het daar bij laten. Kijk eens wat er dan gebeurt.
Dus gewoon 1x per dag gaan geven.
Dit dacht ik ook.
Vind het veel eten voor een husky.
Labrador Ben van 26kg krijgt 500gr. Per dag
Manu

Nee hoor ik heb pas nog een topic op HF gehad waarin ik advies kreeg rond een kilo te gaan voeren. Hij was toen prima maar nu valt hij in dus gaf ik hem wat meer.
Ik snap er soms helemaal niets van, de ene keer zou mijn hond nog hartstikke ik de groei zijn en nou is hij al volgroeid :19:
800 tot 1000 gram at hij normaal al dus ik wil eigenlijk niet terug. Hij is gewoon dun. Ik zal vanavond een foto maken van bovenaf. Dan kunnen jullie het zien.

Tweede hond erbij vind ik het beste idee :lol1:
Brindlecardi
Zeer actief

Dan blijf je hem toch 900 voeren, zou alleen niet verwachten dat hij even een halve kg extra weg gaat eten.
Vergeet niet dat verhuizen ook stress kan opleveren bij de hond
Hoe zwaar is Manu eigenlijk?
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Evertje »

Wat bij Freek ook goed heeft geholpen om een paar kilootjes erbij te krijgen zonder kilo's vlees te moeten eten, was een blokje schapenvet erbij. Zette mooi aan en zorgde net oor die paar kilo meer. Wel een beetje opletten, want sommige honden kunnen er wat diarree van krijgen en dan helpt het niet zo goed ;)
Manu

Apple schreef:Dan blijf je hem toch 900 voeren, zou alleen niet verwachten dat hij even een halve kg extra weg gaat eten.
Vergeet niet dat verhuizen ook stress kan opleveren bij de hond
Hoe zwaar is Manu eigenlijk?
Het is inderdaad best veel erbij. Misschien dat ik het langzamer op moet bouwen :schrik: Laatste keer dat we wogen was hij 28kg maar dat is dik 2 maanden geleden.
Ik merk aan hem niet zoveel stress maar het zou natuurlijk goed kunnen. Hij is wel rustig als altijd, eigenlijk alles als altijd behalve met eten dan.
Ik ga het maar even aan kijken. Hij verhongert niet maar een beetje spek erop zou beter staan :mrgreen:
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Het is ook een rotleeftijd Nikki. Tay is ook erg schraal en komt niet aan. Ik wil hem ook niet te veel gaan geven, want dan wordt hij weer dik straks. Alleen eet hij gelukkig nog wel, ben benieuwd hoe het gaat als Tessa straks loops is.
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Boef krijgt ook een kilo kvv en dan ook schapenvet er over heen. Hij weegt 32 kg.

Denk zelf dat de veranderingen toch meespelen, zonder dat hij dat misschien echt laat zien.
Zou sochtends een grote portie voorzetten en savonds een klein beetje. En misschien elke dag wat lekkers tussendoor, oor?bullepees? Ect.?
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

1400 gram is idd wel aardig wat. Ik zou hem eerst maar eens wat minder geven. Less is soms echt more :lol1:
En dan kun je het eventueel uitbreiden maar ik zou eerlijk gezegd liever op een kilo gaan zitten per dag. Dan zit je al op 3.5 % van het ideale lichaamsgewicht. Je zit nu op 5%, wellicht is het gewoon teveel.
En dan kun je een erg actieve hond hebben.. die van mij eet ook maar 500/600 gram per dag en zit dan echt vol, terwijl hij even zwaar is als Manu.
Daarnaast zou hij ook wel 1 keer per dag kunnen eten, heeft hier ook erg geholpen. Mocht hij snel gal op geven dan kun je s ochtends eerst eens 100 gram of zo geven en dan de rest s avonds.

Hoop iig dat het hier bij blijft en geen vervelende eter wordt. Je hebt ze er bij die bijna helemaal niks meer willen en niks lusten :80:
Afbeelding
Afbeelding
Manu

Hij liet het vanochtend ook staan na een paar hapjes. Ik heb zelfs met een lepel er naast gezeten, dat vindt hij interessant en eet dan meer :piew: Ik ga vanaf morgen weer Barf geven, hopelijk vindt hij dat wat spannender en gaat hij beter eten.
Hij krijgt tussendoor wel pens. Ik zal ook eens naar dat schapenvet kijken, is dat ook te krijgen bij een slager?
Vanochtend ben ik ook weer 45 min gaan lopen met hem en dan is hij heel actief. Hij is eigenlijk nooit zo actief geweest als nu, springt alle kanten op.
Het zou natuurlijk heel goed een combinatie kunnen zijn van stress, loopse teef en de leeftijd.
Ik heb ook al geprobeerd of hij wel brokken wil eten maar daar kijkt hij niet eens naar :pffff: Nu eet hij in ieder geval nog wat hapjes.

Gisteravond heb ik hem vrij laat gegeven en dat ging er gelukkig wel in. Ik denk dat hij totaal zo'n 600 gram gegeten heeft.
Hij is echt schraal, het is dat er zoveel haar op zit maar als je hem van boven ziet en je voelt goed is hij gewoon dun.
Barf ga ik dan 1x per dag geven. Ik maak me er heel erg zorgen om dus vind het fijn te lezen dat er meer zijn.

Hylos, Xavi is ook nog jong toch?
Edit: ik zie het al in je onderschrift :lol1:
dagmar88
Zeer actief

Manu schreef:Hij liet het vanochtend ook staan na een paar hapjes. Ik heb zelfs met een lepel er naast gezeten, dat vindt hij interessant en eet dan meer :piew:

Dat soort dingen kun je echt beter laten. Je maakt het zo alleen maar extra beladen.
Een hond die niet alles opeet, geef je minder. Bak neerzetten, na een kwartier weer weghalen en geen extra aandacht aan besteden.
Je kunt hem wanneer zijn bak leeg is een heel erg lekker toetje geven.
Maar ik denk dat hij gewoon vol zit. Jonge reuen zijn nu eenmaal vaak schraal, husky's zijn geen hele grote eters en dit is wel de leeftijd waarop ze minder gaan eten.
Anders even aan Angelique vragen wat zij zou doen.
Hylos
Zeer actief

Yep, maar een half jaartje ouder dan Manu.
Xavi heeft rond die leeftijd ook een hele lastige periode gehad met eten hoor.
At ook ineens bijna niks meer, en al helemaaal geen barf! Advies was om hem gewoon niks te geven, maar je ziet ze met de dag schraler worden en weigeren te eten en dat wil ik gewoon niet.
Het enige wat hij nog super lekker vond was smuldier Pens. Nou prima, dan krijg je dat toch.
Ik gaf hem één bakje per dag, dat is dus maar 400 gram. Erg weinig, maar hij at het tenminste en zo heb ik het uitgebreid. Eigenlijk puur om zn eetlust terug te krijgen en goddank heeft het geholpen. :mrgreen:

Niks aan als je hond niet eet. :(:
Afbeelding
Afbeelding
Manu

Bedankt voor het meedenken, ik ben al een stukje gerustgesteld.
Mijn vriend zei hetzelfde, bak weghalen na een kwartier en pas 's avonds gaan voeren of in ieder geval 1x per dag. Maar ik zie hem afvallen en dat roept mijn moedergevoel naar boven. Ik heb al de neiging het erin te duwen.
Het is een goedkoop hondje nu.
Hylos
Zeer actief

Hoe meer jij wil hoe meer hij misschien tegenstribbelt. Maar ik snap het wel hoor, je wilt je hond niet mager zien.. hij moet lekker eten!! :devil:
Ik zou echt 1 keer per dag gaan voeren en dan s avonds. En s ochtends anders een klein snackje of zo. Als hij van 400 gram in de ochtend al verzadigd is hoeft hij s avonds echt niet nog eens 600 gram.
Ik denk dan maar zo; hoe sneller jij hem minder geeft, hoe sneller hij waarschijnlijk weer meer gaat eten. :engel:
Afbeelding
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Ik zou het zo laten. Rufus was op die leeftijd ook een gratenpakhuis. Ik ben hem toen gaan mesten met brokken en aardappelen. Hielp wel maar je blijft bezig. Er komt namelijk een moment dat hij dat ook niet meer eet en weer gaat afvallen. Waarop ik weer wat anders bedenk...... Ik doe het niet meer. Hij kan hier te eten krijgen zoveel hij wil, doet ie dat niet is het zijn keus om er mager bij te lopen. Voor het oog is het misschien mooier als er wat vlees op zit maar schraal is niet hetzelfde als ongezond mager. Hij is niet ondervoed ofzo, dus..... laat maar.
dagmar88
Zeer actief

Manu schreef:Bedankt voor het meedenken, ik ben al een stukje gerustgesteld.
Mijn vriend zei hetzelfde, bak weghalen na een kwartier en pas 's avonds gaan voeren of in ieder geval 1x per dag. Maar ik zie hem afvallen en dat roept mijn moedergevoel naar boven. Ik heb al de neiging het erin te duwen.
Het is een goedkoop hondje nu.
:wink: Vergelijk het met zo'n knulletje van 16 waar geen grammetje vet op zit.
Die kunnen ook massa's wegwerken zonder aan te komen.
Trekt waarschijnlijk wel weer weer recht met de leeftijd.
Maar dan moet je hem niet tussentijds een eetprobleem aanpraten :tongue:

Ik voer wel twee keer per dag; dan blijven de heren beter op gewicht als met dezelfde hoeveelheid in eens.
Zou de hoeveelheid even flink terugschroeven. Als hij minimaal 800 gram (en dat is op dit moment al best veel) at, beginnen met 2 x 3 a 400.
Een keer overslaan kan ook geen kwaad om hem weer trek te laten krijgen.
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Herkenbaar verhaal! (niet de eerste keer haha)

Castor krijgt ook 500 gr s'ochtend en 500 gr s'avonds.
Heb ook ooit het idee gehad dat er meer in moest ivm een wespentaille.
Zo gezegd zo gedaan, en na een poos hetzelfde als wat jij aangeeft bij Manu.
Hij at het niet meer, toen weer terug naar 500/500.
Krijgt Manu elke dag hetzelfde?? Castor kreeg vroeger elke dag hetzelfde (wel kompleet).
Op gegeven moment vertikte hij dat, hij eet nu elke dag een ander diersoort en na 6 dagen beginnen we weer opnieuw.

Ps Hij krijgt ook nog 1 a 2 kipkarkassen s'middags. (iets waar ik nog een keer topic over ga openen met een specifieke vraag btw)
Afbeelding
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

Denk eraan dat heel actief zijn ook een uiting van stress kan zijn. Mijn herplaatser ging dan heel baldadig doen en zijn speeltjes slopen. Verplicht op zijn plaats en hij sliep in 30 sec zo'n 2 uur heel vast.
Succes, komt vast goed!
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Shanelle
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Shanelle »

Toen onze husky (pas 7j) plots erg begon af te vallen en ernstig te ruien, bleek dat ze nierfalen had. Ik wil je niet bang maken, maar wil het ook niet banaliseren... Heeft hij een onaangenaam luchtje gekregen op die korte tijd?
Brindlecardi
Zeer actief

Misschien heel slecht trouwens, maar ik ben ook wel wat vaker tussendoortjes gaan geven, zoals een varkensoor of kippenpootjes. Dat zet vaak toch ook wel lekker aan, hond heeft er plezier aan, dus ach waarom niet.
Shanelle
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Shanelle »

Of een eitje onder het voer, dat vinden ze ook zo yummm!
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”