Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ik zit met een dilemma

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

marx-7
Actief
Mijn ras(sen): Als het maar 4 poten en een staart heeft
Aantal honden: 2

Ik zit met een dilemma

Ongelezen bericht door marx-7 »

En wel het volgende....

2 straten verder woont een koppel met een vrij jonge hond. Zoals het zich laat aanzien een kruising Münsterlander/Setter. Prachtig beest maar een zenuwpees avant la lettre. Ik denk dat ze hem een jaar hebben nu en ik denk uit het asiel of iets dergelijks want ik heb hem nooit als pup voorbij zien komen.

Nu het gene waar ik mee zit. Zelf heb ik een herderteef van 3,5 nu. 1 en al energie en ik weet gewoon als madam niet op zijn minst 1 keer per dag eens flink mag uitrazen ze de dag erna niet te genieten is. Dat zit wel goed want ik wandel zelf graag dus ze krijgt beweging zat met rennen, zwemmen (mits niet te koud) enz.
Die mensen waar ik het over heb die lopen nooit verder dan 'n blokje rond waar hij hier en daar eens mag pissen en dat was het dan weer. Hond is bang (of bang gemaakt) want als hij een andere hond ziet is hij nogal enthousiast en wordt hard door "baasje" gecorrigeerd en ik zie hem dan helemaal in elkaar krimpen. Dat beest moet zijn energie kwijt, dat zie je aan alles maar hij krijgt de kans niet.

We hebben van thuis uit jarenlang dit soort jachthonden gehad dus ik weet waar ik het over heb. Die moeten kunnen rennen, springen, zwemmen en noem maar op. Die houdt je niet de hele dag stil in zijn mand, zeker niet als ie jong is.

Elke keer als ik die gast zie wil ik hem daar over aanspreken, heb het er hier eens met pa over gehad maar zijn advies.....zou me er niet mee bemoeien, de wereld is al gek genoeg :piew:

wel doen?

niet doen?

ik weet het gewoon niet, heb ook geen zin in herrie want je weet niet hoe hij dat opvat.

Marc
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Max (RIP)..........Baldo (RIP)...............Senna
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Re: Ik zit met een dilemma

Ongelezen bericht door smoekie »

Bemoei je lekker met je eigen zaken :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Misschien kun je eens algemeen een praatje maken, meteen ergens op aanspreken zou ik niet doen, zou bij mij ook niet direct goed vallen, zeker niet van iemand die ik niet/nauwelijks ken. Maar wie weet valt het mee en kun je het samen hebben over energieke jonge honden, dat die toch wel wat nodig hebben en blablabla en wie weet.
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Erover beginnen is prima, maar let héél goed op hoe je het brengt.

Ongevraagd advies is vaak ongewenst, maar samen ervaringen uitwisselen kan de boodschap ook overbrengen ;) Hou het vooral positief (mooie hond, vroeger zelf ook dat type gehad) en misschien valt het kwartje.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Hoe weet je dat hij nergens anders veel loopt etc? Ik lijk hier ook enkel korte stukjes te lopen, ok momenteel doe ik dat ook, maar mensen die mij enkel hier zien lopen zullen weinig verschil zien. Normaal gooi ik ze regelmatig in de auto en ga elders langer lopen

Niet mee bemoeien...
Afbeelding
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Kan je niet aanbieden de hond uit te laten?Heb ik ook gedaan met een hond uit de buurt die altijd opgesloten zat.Mensen waren nog blij ook en de hond ook :-)
marx-7
Actief
Mijn ras(sen): Als het maar 4 poten en een staart heeft

Ongelezen bericht door marx-7 »

beatje schreef:Kan je niet aanbieden de hond uit te laten?Heb ik ook gedaan met een hond uit de buurt die altijd opgesloten zat.Mensen waren nog blij ook en de hond ook :-)

Hier heb ik ook al aan gedacht, misschien nog niet zo'n gek idee. Eerlijk gezegd interesseren me die mensen totaal niet, ik vind het vervelend voor de hond. En om op een eerdere reactie te reageren....ja, ik ben er voor 99,9% van overtuigd dat hij nooit verder komt dan een rondje langs het voetbalveld.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Max (RIP)..........Baldo (RIP)...............Senna
Nero12
Actief
Mijn ras(sen): Oudduitse herders
Contacteer:

Ongelezen bericht door Nero12 »

Ik zou het niet doen. Je weet nooit wat ze de hele dag met de hond doen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

marx-7 schreef:
beatje schreef:Kan je niet aanbieden de hond uit te laten?Heb ik ook gedaan met een hond uit de buurt die altijd opgesloten zat.Mensen waren nog blij ook en de hond ook :-)

Hier heb ik ook al aan gedacht, misschien nog niet zo'n gek idee. Eerlijk gezegd interesseren me die mensen totaal niet, ik vind het vervelend voor de hond. En om op een eerdere reactie te reageren....ja, ik ben er voor 99,9% van overtuigd dat hij nooit verder komt dan een rondje langs het voetbalveld.
En dat kan jij 24 uur per etmaal in de gaten houden terwijl je ook nog veel met je eigen hond wandelt. :denken:
Knappe jongen. :roll:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Jeannettebo schreef:Hoe weet je dat hij nergens anders veel loopt etc? Ik lijk hier ook enkel korte stukjes te lopen, ok momenteel doe ik dat ook, maar mensen die mij enkel hier zien lopen zullen weinig verschil zien. Normaal gooi ik ze regelmatig in de auto en ga elders langer lopen

Niet mee bemoeien...
:lol1: Mijn buurvrouw is er van overtuigd dat mijn honden heel zielig zijn en niet buiten komen.
We leven op andere tijden en zij en haar hond zijn nogal luidruchtig, dus makkelijk te ontlopen

Aangelijnd kennismaken mag niet van mij. Dan worden ze ook gecorrigeerd. En op de heenweg kunnen ze best druk zijn.
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

marx-7 schreef:

Hoe kan je dat nou weten van iemand die je nauwlijks kent. Of zit jij dat de hele dag in de gaten te houden. Er zijn ook mensen die graag vroeg wandelen terwijl de meeste mensen nog slapen. Zeker nu het steeds vroeger licht wordt. Of die de hond elke dag in de auto zetten om ergens anders te wandelen. Er zijn ook honden die altijd drukaan de riem zijn hoeveel je er ook mee wandeld. Ik heb zo'n hond gehad. Die joelde elke wandeling weer alles bij elkaar alsof ze nooit buiten kwam terwijl ik er uren mee liep. Gewoon opwinding en enthousiasme. Zou me kapot ergeren aan eeen bemoeizuchtige vreemde die dan voor zou stellen mijn hond maar even uit te laten :piew:
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

bouvierpoedel schreef:
marx-7 schreef:

En dat kan jij 24 uur per etmaal in de gaten houden terwijl je ook nog veel met je eigen hond wandelt. :denken:
Knappe jongen. :roll:

Dit dus :19:

Dus tenzij Marx-7 niet 24 (of 12) - 7 met zijn neus tegen het raam aangedrukt staat en of wandelt en of de boel op andere wijze "in de gaten" kan houden jezelf gewoon lekker met je eigen hond bezig houden :ok:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

kipo schreef:Misschien kun je eens algemeen een praatje maken, meteen ergens op aanspreken zou ik niet doen, zou bij mij ook niet direct goed vallen, zeker niet van iemand die ik niet/nauwelijks ken. Maar wie weet valt het mee en kun je het samen hebben over energieke jonge honden, dat die toch wel wat nodig hebben en blablabla en wie weet.
Dit is het enige dat je zou kunnen doen als je echt iets wilt doen.

Maar let op dat je geen kritiek uit, op geen enkele wijze.

En anders.................. niet mee bemoeien :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Ik ga volledig mee met de anderen. Zit jij 24/7 voor het raam om te kijken wanneer die hond uit gaat? Hoef je niet te werken? heb je niets anders te doen? Ik zou het lekker bij jezelf houden.

Diesel is ook enorm druk, zelfs als hij een uur heeft gewandeld kan hij nog helemaal gek worden, dus dat zegt helemaal niets.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Ik heb dit gehad met mijn overburen. Zij hebben een hond die zich hetzelfde gedraagt als jij beschrijft en zij lopen er zelf drie keer per dag een p&p-rondje mee. Dat zeggen ze ook, dat ze geen tijd hebben om een kwartiertje te fietsen of een halfuurtje eerder op te staan voor een wandeling. De hond jankt de hele dag in huis of blaft buiten in de tuin, die kan echt z'n ei niet kwijt. Meerdere buurtgenoten hebben het erover omdat ze het ofwel zielig vinden ofwel er last van hebben, maar niemand durft het hardop tegen de baasjes te zeggen.

Ik heb het beestje weleens mee op wandeling gehad, dat is het enige dat ik durfde aan te bieden. Maar dan is die hond zó blij en zó onbereikbaar, dat het bijna geen doen is. Bovendien ben ik geen uitlaatservice en heeft Lola ook haar aandacht en training nodig. Dus erg vaak neem ik de betreffende buurhond niet mee. En verder ontloop ik ze, omdat zo'n hysterisch blij beest aan de riem niet echt Lola's idee van 'ja leuk' is.

Pas gewoon erg op wat je doet en hang vooral niet de wijsneus uit. Maar aanbieden om het hondje af en toe mee te nemen omdat je dat zelf leuk vindt, kan vast wel.
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier werd ook wel eens gekletst dat mijn vorige honden niet verder kwamen dan alleen aan de dijk hier.
Ze zagen echter niet dat ik (ook vaak bij nacht en ontij) ze de auto ingooide en naar de polder reed.

Gewoon eens een praatje aangaan, heel subtiel wat vragen.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

En ik maar denken dat een hond goed is voor de sociale contacten :wink:
Nee, bemoeizucht valt eigenlijk nooit goed, hoe zou jij het vinden als iemand tegen jou zei dat je teveel doe met je hond, om maar eens wat te noemen. En als je totaal geen interesse in de eigenaar kunt opbrengen, dan laat maar. Maar misschien zijn het best leuke mensen, misschien doen ze meer dan jij weet en misschien is het wel heel gezellig om samen op te lopen en het over jullie honden te hebben.
Ik heb een heel leuke vriendin -die nu helaas veel te ver weg woont- die heb ik leren kennen toen mijn hond haar hond wilde 'helpen' met de boom die ze meesleepte en haar hond vol op de mijne dook omdat ze die hulp niet op prijs stelde :F: . Wij raakten daarna in gesprek en helaas voor de honden, die niet echt een klik hadden, zijn we daarna nog heel vaak samen gaan wandelen, samen op cursus geweest en samen veel geoefend.
tekkel
Erelid
Mijn ras(sen): Standaard ruwhaar tekkel

Ongelezen bericht door tekkel »

Jeannettebo schreef:Hoe weet je dat hij nergens anders veel loopt etc? Ik lijk hier ook enkel korte stukjes te lopen, ok momenteel doe ik dat ook, maar mensen die mij enkel hier zien lopen zullen weinig verschil zien. Normaal gooi ik ze regelmatig in de auto en ga elders langer lopen

Niet mee bemoeien...
Nou, precies.

Ik zou witheet worden als iemand met zulke praatjes bij mij kwam :mep:
En al loop ik nooit met mijn hond: dat is helemaal míjn zaak.
"No matter how little money and how few possessions you own, having a dog makes you rich."
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

tekkel schreef:

Niet mee bemoeien...
Nou, precies.

Met zulke korte pootjes moet je natuurlijk wel verdere slijtage voorkomen. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Dat zijn geen gesprekken die je hebt met mensen die je nauwelijks kent.
En zeker niet om mee te beginnen.
Afbeelding
esenhazel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door esenhazel »

Hier woont ook een hond die eigenlijk alleen tot lantaarnpaal en weer terug uitgelaten wordt. Is een jonge hond, heel de dag ziet ie te stuiteren in de tuin. Vind het heel erg zielig, maar het zijn mijn zaken niet.
Misschien vinden ze ons wel gek omdat we altijd met de dames op stap zijn
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

tekkel schreef:

Niet mee bemoeien...
Nou, precies.

Toen ik nét Pluisje met 18 maanden in had laten slapen vroeg m'n buurvrouw of Charlie dan nu eindelijk weer uitgelaten zou worden.
Was te verbouwereerd om er iets van te zeggen.
Toen Niko er bij kwam wilde ze weten maar mijn honden hun behoeften dan deden.
Wat dacht je van buiten, waar ik het wél opruim :19: Had echt zin om te zeggen dat ze hier standaard op de bank schijten.
luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie

Ongelezen bericht door luna2906 »

Ik verbaas me over de mensen die zouden aanbieden de hond mee te nemen. Als een wildvreemde tegen mij zegt: "joh ik wil je hond af en toe wel meenemen", zeg ik echt niet "Ja, kijk eens hier heb je de riem, ik woon daar en daar, breng haar maar weer een keer thuis". Ik zou eerst eens gewoon de eigenaren leren kennen. Misschien doen ze wel meer dan je denkt. Misschien kunnen of mogen de eigenaren tijdelijk niet veel verder lopen en moet de hond het gewoon tijdelijk met iets minder doen. Misschien vinden ze het wel helemaal geen probleem? Ook dat kan nog namelijk. Hun hond, hun opvoeding, hun keuze. Het enige dat je zou kunnen doen is in mijn ogen een gesprek proberen aan te knopen en eens kijken of je wat meer over de eigenaar te weten kunt komen, voor je al je eigen observaties en interpretaties er op los laat.
mercedes2803
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stiefhond Hummer - Franse Bull

Ongelezen bericht door mercedes2803 »

Ik zou subtiel een praatje aanknopen
beetje peilen of ze er wat mee doen, vertellen over vroeger en je ervaring met de beesten...
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Ik zou me er ook niet mee bemoeien
Wie weet wat die mensen allemaal nog meer doen met die hond, dat kan jij niet 24/7 in de gaten houden, tenzij je echt geen leven hebt

Heb t zelf ook eens gehad dat iemand zo tegen mij begon dat mijn honden bijna nooit buiten kwamen :blah: :blah:
Zelf kwam haar hond niet verder dan t grasveldje voor de deur.

Ik heb gezegd dat als ze mijn honden zo zielig vond, ze maar eerst eens naar haar eigen hond moest kijken en zich dan pas met een ander moest bemoeien.

Die bemoeizucht van iedereen , kan ik slecht tegen

Er word heel veel met de honden gedaan, maar idd niet altijd hier in de buurt
Vaak gaan we in de polder wandelen, en 4-5 x pw trainen enz enz

Ken genoeg mensen die ook Duitsers hebben en die alleen maar van het erf af komen om 1x in de week te trainen.
Vinden ze het gek dat die honden de boel thuis slopen , tot het opeten van de spiksplinternieuwe bank aan toe

Ik zeg er niets van, maar denk wel het mijne ervan. Dat ze t lekker uitzoeken
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
S@nne123

Ongelezen bericht door S@nne123 »

Nou ik vind het juist hartsikke lief van je bedoelt,maar ik denk dat je de raad van je pa maar moet volgen.Niet mee bemoeien.Toen ik nog jong was bemoeide ik me juist wel met zulke zaken puur omdat ik aan zo'n dier dacht,maar er is nog nooit wat goeds van gekomen.Nu ik veel ouder ben zie ik nog genoeg dingen die me niet aanstaan,maar ja ik heb het afgeleerd er me mee te bemoeien.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Ach een luchtig praatje met b.v de tekortkoming van jou hond dat die niet te genieten is als hij zijn uitlaatklep niet heeft gehad. En dat het een mooie hond is etc.etc., en of die setter ook zoveel beweging nodig heeft. Lijkt mij geen kwaad kunnen, en misschien gaat eigenaar denken en snijdt het mes aan 2 kanten hond kan ei kwijt en eigenaar heeft een iets rustigere hond.
Als iemand wat over onze honden vraagt ga ik ook niet door het lint. Wel heel subtiel blijven natuurlijk, en niet rechtstreeks (ver) oordelen.
Mojuan
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mojuan »

Gewoon een gezellig praatje kan geen kwaad.
Maar dan wel alleen luchtig wat vragen stellen over het ras en waar hij vandaan komt enzo. En dan kan je over jouw hond wat vertellen en waar je in de omgeving allemaal wel eens naartoe gaat met jouw hond. Je kan dan eens vragen waar die buren misschien nog leuke wandelplaatsen weten.
Zo kom je op een leuke manier toch heel veel te weten.

Ik heb wel eens periodes dat mijn lichaam het niet toelaat om veel met mijn honden te doen.
Dan komen ze vooral heel vaak in de tuin, en wat minder buiten op straat.
Ik zou het heel naar vinden als iemand dan zijn oordeel al klaar heeft. Want buiten die periodes om doe ik echt mijn best om mijn honden veel beweging en uitdaging te geven. Zo ga ik vaak fietsen met ze, en gooi ze in de auto naar het park. Ook neem ik ze regelmatig apart mee voor wat extra 1 op 1 aandacht.

Dus wees voorzichtig met wat je zegt, en met wat je denkt.
:zweep:
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

ik heb een beetje hetzelfde probleem. mijn overburen hebben een cane corso x bull mastiff van een jaar, en zij komt ook niet verder dan een blokje om. ik heb al gevraagd of ik haar mee mag nemen naar bos of hei, maar ze willen haar niet loslaten omdat ze bang zijn dat ze weg loopt. dat beestje is ook helemaal gefrustreerd. helaas kan ik niets meer doen :cry:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

marx-7 schreef:En wel het volgende....

2 straten verder woont een koppel met een vrij jonge hond. Zoals het zich laat aanzien een kruising Münsterlander/Setter. Prachtig beest maar een zenuwpees avant la lettre. Ik denk dat ze hem een jaar hebben nu en ik denk uit het asiel of iets dergelijks want ik heb hem nooit als pup voorbij zien komen.

Nu het gene waar ik mee zit. Zelf heb ik een herderteef van 3,5 nu. 1 en al energie en ik weet gewoon als madam niet op zijn minst 1 keer per dag eens flink mag uitrazen ze de dag erna niet te genieten is. Dat zit wel goed want ik wandel zelf graag dus ze krijgt beweging zat met rennen, zwemmen (mits niet te koud) enz.
Die mensen waar ik het over heb die lopen nooit verder dan 'n blokje rond waar hij hier en daar eens mag pissen en dat was het dan weer. Hond is bang (of bang gemaakt) want als hij een andere hond ziet is hij nogal enthousiast en wordt hard door "baasje" gecorrigeerd en ik zie hem dan helemaal in elkaar krimpen. Dat beest moet zijn energie kwijt, dat zie je aan alles maar hij krijgt de kans niet.

We hebben van thuis uit jarenlang dit soort jachthonden gehad dus ik weet waar ik het over heb. Die moeten kunnen rennen, springen, zwemmen en noem maar op. Die houdt je niet de hele dag stil in zijn mand, zeker niet als ie jong is.

Elke keer als ik die gast zie wil ik hem daar over aanspreken, heb het er hier eens met pa over gehad maar zijn advies.....zou me er niet mee bemoeien, de wereld is al gek genoeg :piew:

wel doen?

niet doen?

ik weet het gewoon niet, heb ook geen zin in herrie want je weet niet hoe hij dat opvat.

Marc
Doen! Die hond kan het zelf niet zeggen, en iemand moet voor hem praten.
maar ik ben alleen wel bang dat ze niet naar je zullen luisteren. Want het past niet in hun straatje.
Je kunt je wel nergens mee willen bemoeien, maar stel dat jíj diegene bent die niet voor zichzelf op kan komen, en niemand die dat voor hem doet....
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”