Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

eerst nacht achter de rug

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

bounty
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sheltie
Aantal honden: 1

eerst nacht achter de rug

Ongelezen bericht door bounty »

Eindelijk is het zover, onze pup is sinds gisteren bij ons!

En jawel ik zit nu al op het forum, want wat een nacht.
Gisteren al wat voorbereid door in de bench, als ze het niet zag, af en toe eens een brokje te leggen. Ze ging dan soms uit zichzelf erin om dan eens te checken of er iets eten lag. Ook even deurtje dichtgedaan en er naast blijven zitten voor 1min, ook eens 5min naar boven geweest,...

Dus vannacht als we gingen slapen niet te veel vijf en zessen, speeltje erin gelegd, deurtje toe (ze was rustig, niet opgewonden) en ben naar boven gegaan en niets meer gezegd (en toen begon de opwinding).
De fokker had ons ook aangeraden, om ineens het op deze manier te doen en de bench niet naar boven te nemen.

Nu het eerste uur was het niet alleen piepen, maar huilen en we begonnen schrik te krijgen voor de buren. We wonen in een huurhuis, wel nieuwbouw en normaal gezien horen we niets van de buren, maar nu begonnen we ons daar wel zorgen over te maken.
M'n vriend is toen naar beneden gegaan en in de zetel gaan liggen, zonder aandacht te schenken aan haar, maar om regelmatig te laten horen dat ze niet alleen was. Het piepen duurde dan nog kort (ahja want ze mocht er nog niet uit) en uiteindelijk heb ik ze niet meer gehoord. Vannochtend ben ik dan naar beneden gegaan, heb eerst men vriend begroet (begon ze te piepen omdat er terug geluid was), heb ik even gewacht tussen het gepiep door wanneer er even een korte stilte viel (maarja dat is immers kwestie van seconden toch?) om daarna het poortje open te doen. Heb haar toen nog niet beginnen knuffelen, maar ze liep direct naar de zetel (die is trouwens niet zichtbaar vanuit de bench want die staat ernaast) om mijn vriend te begroeten.

Hebben wij het zo goed gedaan? Wat is het lastig seg :roll:
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: eerst nacht achter de rug

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik zou haar lekker mee naar boven nemen. Eventueel in doos of bench. Als ze piept even je hand in de doos/bench laten zakken om te laten weten dat je er nog bent.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Ongelezen bericht door thom »

Zamunda schreef:Ik zou haar lekker mee naar boven nemen. Eventueel in doos of bench. Als ze piept even je hand in de doos/bench laten zakken om te laten weten dat je er nog bent.
Dit dus, het gaat om een baby.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

Volgens mij is dit heel normaal hoor ;) Ik zou wel lekker beneden blijven slapen een tijdje, of de bench naar boven doen.
bounty
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Sheltie

Ongelezen bericht door bounty »

maar dan raakt ze aan gezelschap snachts gewend en dan kunnen we terug van af beginnen :-)
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door mmartinn »

Je kunt gerust beginnen met de bench in de kamer, en dan langzaam elke dag wat verder zetten. Totdat die op de juiste plek staat.
Afbeelding
fes/lou
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door fes/lou »

bounty schreef:maar dan raakt ze aan gezelschap snachts gewend en dan kunnen we terug van af beginnen :-)
Je haalt een roedeldier bij zn familie vandaan, en vervolgens laat je hem moederziel alleen.....
Vind jij jezelf een goede baas?
"All animals are equal, but some are more equal than others." George Orwell
Zamunda
Zeer actief

bounty schreef:maar dan raakt ze aan gezelschap snachts gewend en dan kunnen we terug van af beginnen :-)
Er komen vast nog veel meer reacties in je topic, maar de grote lijn van die reacties zal zijn om haar toch mee te nemen. Je zult haar niet 'verpesten' door dit te doen.
Ik snap je weerstand, mede omdat de fokker je anders aangeraden heeft, maar ga eens lezen in oudere topics. Er zijn heel veel topics met dezelfde vraag en daar staan ontzettend veel nuttige en uitgebreide reacties in over het hoe en waarom. Echt aan te raden om te lezen :ok: .
yodi
Zeer actief
Mijn ras(sen): rottweiler

Ongelezen bericht door yodi »

Jullie zijn haar nieuwe roedel, ze begrijpt op een gegeven moment als je op je slaapkamer bent dat je niet weg bent.
Het belangrijkste is vertrouwen in elkaar.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik ben het met mijn voorgangers eens.

Zelf ben ik toen Jones kwam wel gelijk naar boven gegaan maar ik heb de manden van mijn andere labradors om de bench heen gezet, dit gaf hem zo'n veilig gevoel dat hij nooit heeft gejankt.
Inmiddels staan de mandjes weer verspreid door de kamer maar Jack sleept die van hem in de avond toch weer naar de bench :I:
Als ik de andere honden niet zou hebben zou ik hem absoluut zelf dat vertrouwde gevoel geven en hem dus in mijn buurt nemen de eerste tijd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
dre
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door dre »

Nee dat kan je niet.

Je gaat een basis leggen bij je puppy dat het allemaal niet eng is en dat jullie er zullen zijn. Als ze dat vertrouwen heeft in haar omgeving, jullie en vertrouwen in zichzelf zal het alleen zijn juist makkelijker worden.

Het is een puppy, een baby, die laat je het niet zelf uitzoeken en al helemaal niet een hele nacht huilen.

Ik ben zelfs bij mijn volwassen herplaatsers gaan slapen de eerste week. Nooit problemen met alleen zijn gehad daarna :wink:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

samantha! schreef:...Inmiddels staan de mandjes weer verspreid door de kamer maar Jack sleept die van hem in de avond toch weer naar de bench :I:
NEE :O: !!! Wat is het toch een übergeweldige schat :I: .
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Nee hoor.
Mijn honden hebben allemaal als pup naast mijn bed in een bench geslapen en zijn ook allemaal zonder problemen naar beneden verhuisd enkele weken later (de ene wat sneller dan de ander).
Je legt juist de basis, je biedt nabijheid en vertrouwen.
Tegelijkertijd slaap je zelf ook wat beter, win-win situatie :engel:

Je hoort het ook beter als de pup er écht uit moet omdat hij zijn behoeftes moet doen.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Indien nodig slaap ik de eerste nachten beneden op de bank. Bij Xavi was t niet nodig ben na 2 uur naast een snurkende pup die complete bossen aan t zagen was naar boven gegaan en t daarna was ook niet meer nodig om bij hem te liggen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik ben ook altijd de eerste paar nachten bij de pup gaan slapen, omdat beneden ook de latere slaapplek zou worden. Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om de eerste nacht dat een pup én zijn broers en zusjes moet missen, én zijn moeder, een pup moederziel alleen te laten, opgesloten in een bench en in een huis wat nog helemaal niet vertrouwd en bekend is.
Heb ook nooit problemen gehad met het later weer zelf naar boven verhuizen. Eerst wat verder weg gaan liggen in de kamer, daarna gewoon naar boven.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

welee, hoeveel volwassen honden kunnen niet slapen zonder gezelschap :19:
Ik heb er bij mijn honden ook naast gelegen de eerste 14 dagen tot 4 weken, net zolang als nodig was, laten huilen vind ik geen optie :neenee:
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Je haalt een roedeldier uit zijn roedel, moet een band opbouwen die vooral vertrouwen nodig heeft.
En dan laat je hem alleen.
Zo ga je geen vertrouwen opbouwen.

Wij nemen pups mee naar boven, meestal eenmaal in de nacht naar buiten om te plassen (als ze piepen) en daarna weer slapen.
Zo leren ze dat ze op je kunnen vertrouwen: als ze bang zijn ben jij er.
En dat kun je vanzelf afbouwen. Want als er vertrouwen is begrijpt de hond ook dat je er bent als dat wat verder weg in huis is.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Joey.K
Zeer actief

Ongelezen bericht door Joey.K »

Ik heb onze chihuahua mee naar boven genomen, in een kleine bench naast mn bed, daarnaast stond oude wasmand met puppypad erin zodat hij daar een plasje op kon doen. Werkte perfect. Heeft nooit gepiept behalve als hij iets moest doen. En beneden heeft hij een grotere bench waar hij inzit als we weggaan. Soms los in de kamer soms in de bench dus.

Hij slaapt nog steeds in die bench naast het bed, maar in het begin nam mijn man hem pas mee als hij naar bed ging (lig er vaak om half 9 al in tot volgende dag half 9 en dat is toch wat lang voor een pup, daarom nam hij hem dan mee. En die werkt bij dierenambulance 1x per week. Maar die werd opgeroepen dus was hij tot 2 uur snachts in het donker beneden in zijn bench. Heeft totaal geen problemen gegeven.

Enige reden waarom hij nog boven slaapt is omdat ik dat wel gezellig vind, en tegenwoordig wil hij ook mee naar bed wanneer ik ga.

*vroeg me wel af hoe je dan wist wanneer pup naar buiten moet in de nacht.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik sluit nog even aan bij mijn voorgangers :lol1:

Nee je verwent hem niet en nee je hoeft niet opnieuw te beginnen (aan wat eigenlijk? je hebt hem net :wink: )
Mijn pups gingen ook mee naar boven naast mijn bed.

Lees het boekje van Peter Beekman eens "Spelenderwijs opvoeden van uw pup"
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

joh, je hondje is hartstikke eenzaam als het voor de eerste nacht bij haar broertjes en zusjes en haar mama weg is.
met haar vertrouwen geven dat ze niet alleen is verwen je haar niet hoor, je geeft haar alleen maar een fijn geborgen gevoel.
lekker bij je op de slaapkamer nemen, al dan niet in een bench of als je dat niet wil beneden gaan slapen.
als je eenmaal dat vertrouwen hebt opgebouwd en ze gewend is aan de nieuwe situatie kun je haar zonder problemen en bijkomende stress wennen aan een andere slaapplaats.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Heb het bij m'n eerste pup ook gedaan, op advies van de fokker... haar beneden houden. Twee weken s'nachts janken.
Intussen ben ik gelukkig ouder en wijzer geworden en gaat een pup gewoon gezellig mee naar boven, naast bed.
Dit doen we echt een paar weken.
Ze worden door de tijd echt wel zelfstandiger en wijzer en leren om alleen te zijn.

Remy heeft ook een aantal weken naast bed gestaan, zéker toen hij zo ziek was, was dit erg fijn voor hem. (en voor ons)
Intussen zit hij nu grotendeels overdag in de kennel. s'Nachts nog niet, dan zit hij beneden in een bench.
Rustig aan allemaal daarmee vind ik. Ze worden vanzelf zelfstandig en groot genoeg om het alleen zijn aan te kunnen.
Wat ik overigens wél doe is overdag gewoon eens weg gaan. Zal toch een boodschap moeten doen of af en toe gaan werken. Daarbij zorg ik er wel voor dat een pup niet heel lang alleen is omdat ze het gewoon nog niet op kunnen houden zo lang.
Dus een beetje dubbel hier. Ze gaan mee in het dagelijkse leven, maar daarbij wel een beetje aandacht voor het feit dat ze nog zó klein zijn en alles moeten leren.

Jezelf niet al te druk maken en doen wat je hart je ingeeft, het is nog zo'n klein babyhondje nu.
Tanja Simba&Bella
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tanja Simba&Bella »

Soms moet je advies van de fokker negeren, en dit is er 1 van ;-)

Gewoon bench mee naar boven en naast je bed zetten. Piept de pup, dan even laten merken dat je er bent en weer gaan slapen. Overdag bench op de vaste plek neerzetten en s'avonds ritueel herhalen. Bij ons ging dat na een week goed. Toen ging de bench nog wel mee richting slaapkamer, maar zette wij hem om de hoek. Hij zag ons niet meer, maar hoorde ons wel. Weekje zo volgehouden en daarna kon de bench op zn plek in de woonkamer blijven staan. Hij blij, wij blij.

Deze tip kregen wij ook pas nadat we een paar weken vanalles hadden geprobeerd en inmiddels door slaapgebrek niet meer wisten wat we moesten doen. Als er hier ooit weer een pup of herplaatser komt ga ik dit gelijk weer toepassen. Het werkt gewoon en het is voor iedereen, inclusief je buren, veel prettiger.
Groetjes, Tanja

Voor altijd in mijn hart: Bella 18-04-2002 - 25-02-2013 , Simba 26-07-2004 - 10-07-2015

Het is stil in mijn hart, stil in ons huis. Ik mis jullie en troost mij met de gedachten dat jullie nu weer samen zijn. Mijn maffe duo......bedankt voor de mooie jaren. Ik zal jullie nooit vergeten.......
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Ik snap niet dat fokkers nog steeds zulke adviezen geven. Het is inmiddels duidelijk dat je een pup niet verpest door hem in het begin mee naar boven te nemen. Je heeft het juist vertrouwen. Opeens is hij alleen zonder zijn nestgenootjes, dat is doodeng. Shep stond de eerste nachten in een grote doos naast mijn bed, zodra ze wakker werd, ging ik met haar naar buiten om een plasje te laten doen omdat pups vaak meteen moeten plassen zodra ze wakker worden. Was ze onrustig, kon ik vanuit mijn bed mijn hand in de doos hangen. De doos heeft 2 of 3 nachten echt naast mijn bed gestaan, toen 2 meter verder, weer 2 nachten later stond de doos bij de slaapkamerdeur, daarna op de overloop en toen dat goed ging is ze in de bench beneden gaan slapen. Meen me te herinneren dat ze alles bij elkaar ruim een week boven heeft geslapen, weet het niet precies meer, is lang geleden. Ze was in ieder geval niet verpest want is daarna nooit meer boven gekomen en heeft altijd heerlijk geslapen. Nu is ze 7 en woon in inmiddels in een flatje waar ik met mijn deur open slaap maar Shep slaapt dan toch het liefst gewoon in haar mand in de woonkamer, al komt ze soms even kijken en haar snuit in mijn gezicht duwen.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sterker nog.
Zowel Rinne Roos als Dinthe hebben op onze slaapkamer geslapen en beide pups namen we na de sanitaire onderbreking 's nachts de eerste week in bed. Veilig en vertrouwd, dichtbij een geur die ze al kennen en die ze daardoor leren associëren met veiligheid.
Nooit problemen gehad met beneden laten slapen en ook heel snel zindelijk.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Kay sliep de eerste week naast bed. Daarna wilde hij niet mee. En het wordt nog gekker. Kay vind het nu echt niet leuk om bij ons boven te slapen. Dus verpest je je hond ermee of creeer je en hond die niet alleen kan zijn? Kay bewijst van niet. En het is veel beter voor je eigen nachtrust, die je nog hard nodig zal hebben.
Afbeelding
Eilfy
Zeer actief
Mijn ras(sen): .
Pia: kruising
Alfy: kruising
Kenji: Border Collie
Djalu: Border Collie
Aantal honden: 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eilfy »

Ik sluit me bij mijn voorgangers aan: je hebt je pupje weggehaald uit zijn veilige situatie (nest met broertjes/zusjes en mama) en hij zit nu in een wildvreemde omgeving helemaal alleen. Hij moet eerst vertrouwen krijgen dat de omgeving veilig is en dat zal je hem moet leren. Dit kan even duren en tot hij snapt dat het veilig is zou ik zorgen dat hij 's nachts niet alleen slaapt. Dus of een bench naast je bed of zelf 's nachts beneden slapen.
In loving memory: Lara (20/02/1996 - 29/03/2009) ~~ Oryn (09/01/2013 - 02/02/2014)
Makso's Stars op Facebook
mim
Zeer actief
Mijn ras(sen): Aussie en een Teckel

Ongelezen bericht door mim »

Bij ons gingen de pups gewoon mee naar de slaapkamer! Rustig voor jezelf en voor je pup.
Afbeelding

Groetjes Mirjam, Smokey en Filou
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Eens met voorgangers. Maar krijgt de pup ook kans een plas of poep te doen? S'nachts dus.
Pup kan het niet ineens 8 uur ophouden omdat jullie slapen lijkt mij. Wij hebben het afgewisseld. ik kan lang opblijven en rekte dat zo lang mogelijk voor een laatste plas. Vriend is sterker in de ochtend en zette zijn wekker voor een P&P rondje. Eerst om vijf uur, opgebouwd ..Nu kunnen we als we willen gewoon lekker uitslapen. Figo, de hond, waar het om ging is ook geen ochtendhond. En we kunnen rustig slapen tot een uur of tien. Daarvoor vind hij het ook geen pretje.
Dee
Zeer actief

Hier ook bench eerst op slaapkamer naast bed. Hand tegen spijlen van hey je bent niet alleen. Ben bij je maar we gaan wel slapen. :lief: Sliep wat ongemakkelijk, maar pup voelde zich niet alleen. Ik was bij hem en dat tekent nu, bijna drie jaar later steeds mee uit. Als hij het niet vertrouwt komt ie bij me. Als ik zeg hier! komt ie negen van de tien keer bij me.
Week later bench op de gang. week later bench benedenen in de gang
Dee
Zeer actief

rommeltje gemaakt van de tekst. Maar vertrouwensband is belangrijk. Werk daar eerst aan, daarna kan je dingen gaan vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”