Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zeg nooit nooit..

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Manu

Zeg nooit nooit..

Ongelezen bericht door Manu »

.. dat deed ik wel, maar het begint er toch echt op te lijken dat ik mijn woorden terug moet nemen.

Mede dankzij alle meedenkers op het forum en alle bruikbare tips.

Manu loopt los :cheer:
Sommigen zullen me heus voor gek verklaren, maar wie niet waagt wie niet wint toch?

We begonnen op het omheinde losloopveld. Ik ging er alleen heen met bekende honden en dan nog was ik zenuwachtig en bang. Wie weet springt hij wel over het hek heen, rent hij kleine honden omver, ziet hij vogels weg vliegen, springt en rent zo de weg op :O: Gelukkig ging alles alle keren goed en zag ik hem op een heel andere manier.
De interactie met andere honden bekijken, zo leuk, hij wordt volwassen en je ziet hoe hij anders is met reuen dan met teven. Nog steeds vriendelijk maar duidelijk. Patsen duldt hij niet. Drukke pups krijgen een vriendelijke correctie en knuffelt met de teven.

Door het losloopveld kreeg ik wat meer vertrouwen en liet hem tijdens onze ochtendronde op het overzichtelijke grasveld los. Soms 50 meter, soms constant. Ik kon hem steeds beter terug roepen, ook bij naderende honden of mensen. Wat ik echt nooit verwacht had.

Nu heb ik wat meer ademruimte. Ik laat hem soms wel 20 meter vooruit rennen en soms zie ik hem zelfs niet meer in het hoge gras maar als ik hem roep komt hij na nog wat snuffelen weer terug. Hij is niet binnen een seconde bij me en hij komt niet naast me zitten, maar hij komt :I:
Vanochtend op een groot weiland met hoog gras gelopen, los, in de sloot, naar het hek van de koeien, ik riep en hij komt. Dat is al heel wat.
Ik ben bij de uitgang stil gaan staan, "ga je mee?" en hij komt naar me toe gehobbeld en gaat braaf naast me zitten zodat ik hem aan kan lijnen.
Een vrouw die ik tegen was gekomen en meegelopen was zei: "Nou, wat zeur je nou? Ik zie gewoon een jonge hond hoor, gaat toch super!" En ze gaf me een schouderklopje.

Ik ben zo trots, ik straal al de hele dag.
Mijn hond kan los :cheer: Niet altijd, niet overal, maar het zit er dus uberhaupt in!
Ons harde werk loont!
En nee, geen koekjes, geen clicker, geen fluitje, geen dummy. Gewoon een hele blije baas als hij komt en geen kortademigheid en hartkloppingen meer als hij verder dan 10m van mij vandaan is. Gewoon onze eigen manier die we hebben gevonden dankzij allerlei tips en informatie :D

Liefs van een heel trotse puberhondenbaas
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: Zeg nooit nooit..

Ongelezen bericht door Zamunda »

Wat heerlijk dat jullie je eigen manier hebben gevonden en dat je hem zo vaak goed terug kunt roepen! Goed gedaan!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

:cheer:
Manu

Ik moest het even delen :D
Wie weet wat we volgend jaar kunnen.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Manu schreef:Ik moest het even delen :D
Wie weet wat we volgend jaar kunnen.

:mrgreen: Meer dan dat je nu denkt, dat durf ik zelfs te beloven.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Oh heerlijk! Je mag hartstikke trots zijn! En stiekem ben ik ook jaloers, dat hoge gras is bij ons bijvoorbeeld nog steeds niet goed voor mijn bloeddruk, haha. Ik hou je verhaal gewoon goed in gedachten, meer vertrouwen en een ontspannen, blije baas en dan blijkt het allemaal reuze mee te vallen :ok:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Terecht trots als ik dit zo lees! Je doet het super zo! :E:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

hartstikke fijn!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Goe gedaan!! :ok:

Opletten met wild zal je wel altijd moeten (aanlijnen), daar moet je in ieder geval nog maar even van uit gaan. :wink:
Maar je hebt er mooi werk van gemaakt :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Laura-V
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden!
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Laura-V »

Wat ontzettend fijn! :cheer:

Ik herinner me nog maar al te goed het ''Kippenjacht verhaal'' van Manu, en jouw teleurstelling dat hij nooit meer los zou kunnen lopen. (Ik heb er zelfs nog over gedroomd, dat ik bij jullie op vakantie ging in Frankrijk, en dat Manu achter (hele grote) kippen aan ging, haha!)

Mooi om dit te lezen. Ik ben ook trots! :D
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Jaaa :cheer:
Ik hoop echt voor je dat het zo goed blijft gaan! En je zal vast nog wel momenten hebben dat hij er tóch vandoor vliegt of ergens achteraan rent, maar hij kan en wil het dus wel en dat is al heeeel fijn!
Afbeelding
Manu

Die lieve rothond leert me toch zoveel :I:
Ik krijg tranen van geluk van die lieve berichtjes. Ik werk er heel hard voor en geniet er nog ieder moment van. Letterlijk bloed, zweet en tranen maar vooral heel veel lol.
Ik ben ook zo benieuwd hoe het straks gaat als hij echt aan de bak mag :D Lekker trekken voor de step.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Super, daar mag je terecht trots op zijn! :ok:
Manu

Ik weet niet of ik hem morgen wel los laat hoor :lol1:
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Manu schreef:Ik weet niet of ik hem morgen wel los laat hoor :lol1:
Dat hoeft natuurlijk ook helemaal niet, gewoon niet doen als het voor jou niet goed voelt.
Ik weet niet of daar bijvoorbeeld veel wild zit. Het is wel in een bos, dus niet zo overzichtelijk.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Ik herken je gevoel zó goed! Had stomtoevallig afgelopen week precies zo'n moment - ik stond op de hondenschool op twee meter afstand van een rottweilerreu en Dexter deed he-le-maal niets. Ik weet zeker dat hij een half jaar geleden, en misschien 2 maanden geleden ook nog wel, flink was uitgevallen. Ik ben zelden zo vreselijk trots en blij geweest, dat gevoel is echt onbeschrijfelijk. Je werkt ergens zo hard voor en dan ineens lukt het gewoon, net als bij jou nu. Bewijst maar weer dat je écht goed bezig bent met Manu. :ok:
Afbeelding
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Wat fijn voor jullie! En wat zul je er hard aan gewerkt hebben, heerlijk als het dan zo gaat hè.
En elke keer als het goed gaat, groeit je vertrouwen ook mee, is mijn ervaring tenminste.
:E: :E:
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Ik weet je verhaal nog heel goed en wat super om dit nu te lezen :ok:

Volgens mij gaan jullie verder komen dan je nu voor mogelijk houd :wink:
Afbeelding
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

woehoe wat fijn zeg :cheer: :cheer: :cheer:
Afbeelding
Mutt
Zeer actief
Mijn ras(sen): Retrievermixen

Ongelezen bericht door Mutt »

:cheer:
Gewoon zo door blijven gaan dus!
Afbeelding
Because boy you were amazing just the way you were
Mazzel <3 15/05/2008 - 16/12/2014
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Wat fijn! Ik weet nog hoe gelukkig ik was toen Beau eindelijk betrouwbaar los kon lopen, ik snap je dus erg goed! En als het helpt, mijn Beau is van een hond die niet los kon (hij liep weg) naar echt een van de meest betrouwbare honden in het komen veranderd. Heerlijk :I:
Afbeelding
Manu

ranetje schreef:Goe gedaan!! :ok:

Opletten met wild zal je wel altijd moeten (aanlijnen), daar moet je in ieder geval nog maar even van uit gaan. :wink:
Maar je hebt er mooi werk van gemaakt :D
Uiteraard, ook bij passerende honden probeer ik hem even bij me te houden. Lukt steeds vaker en soms he-le-maal niet. Bij kans op wild laat ik niet los. Op een open veld in een woonwijk, op wat eenden na laat hij daar niemand schrikken :)
Heavy schreef::ok: fijn gevoel is dat misschien helpt het dat er nu meer honden in de omgeving zijn die als afleiding werken?
Zeker! Hij is niet meer zo bezig met luchtjes opsporen als in Frankrijk.
DaniBanani schreef:Ik herken je gevoel zó goed! Had stomtoevallig afgelopen week precies zo'n moment - ik stond op de hondenschool op twee meter afstand van een rottweilerreu en Dexter deed he-le-maal niets. Ik weet zeker dat hij een half jaar geleden, en misschien 2 maanden geleden ook nog wel, flink was uitgevallen. Ik ben zelden zo vreselijk trots en blij geweest, dat gevoel is echt onbeschrijfelijk. Je werkt ergens zo hard voor en dan ineens lukt het gewoon, net als bij jou nu. Bewijst maar weer dat je écht goed bezig bent met Manu. :ok:
Wat goed zeg! Jij bent ook altijd zo hard aan de slag, leuk om te volgen :ok:
We moeten nog steeds eens meeten :)
Hilde schreef:Wat fijn! Ik weet nog hoe gelukkig ik was toen Beau eindelijk betrouwbaar los kon lopen, ik snap je dus erg goed! En als het helpt, mijn Beau is van een hond die niet los kon (hij liep weg) naar echt een van de meest betrouwbare honden in het komen veranderd. Heerlijk :I:
Ja echt? Dat geeft me hoop. Hoe oud is Beau?
Ik verwacht niet van Manu dat hij binnen een paar seconde naast me komt staan maar dat hij uberhaupt komt en zelfs uit zichzelf op me wacht of in de buurt blijft is al zo'n enorme stap vooruit. Sinds ik met hem fiets en skate gaat het eigenlijk stukken beter. In alles. Het lijkt of hij meer respect voor me heeft gekregen en hij volgt me nu meer dan hij al deed.
Hij is echt gek op me en dat geeft me elke dag vlinders in mijn buik :I:
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Told you so :pffff:

Goed gedaan :ok:
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ja echt! Ik kreeg Beau toen hij 6 was en hij is nu 10. Toen ik hem kreeg liep hij volgens eigenaren alleen op zondagen soms los, maar dan niet onder appèl. Ik denk dat ik er wel twee jaar over gedaan heb voor hij betrouwbaar was, zoiets?
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Het besef dat een hond heeft besloten om zich iets van je aan trekken is altijd speciaal. Goedzo hoor :ok:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ik ben blij voor je :cheer:
je hebt er zo hard aan gewerkt en het is geweldig dat het zoveel vruchten afwerpt :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Shima
Zeer actief
Mijn ras(sen): ISSR Shiloh Shepherd
Contacteer:

Ongelezen bericht door Shima »

Topper, dat heb je wel helemaal aan jezelf te danken hoor en dan mag je dus ook best een schouderklopje in ontvangst nemen. :E:
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Ik vind dat altijd zo knap als iemand dat lukt, hond met jachtverleden. Moet onwijs goed gevoel geven als je dat bereikt hebt. Op naar veel losse kilometers. :ok: Ik heb al moeite genoeg soms met mijn Golden die nog nooit gejaagd heeft, om die betrouwbaar te laten komen.
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Geweldig :cheer: :cheer:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Manu

Wat leuk om te lezen dat er zo meegeleefd wordt :D

Betrouwbaar terugkomen is het nog lang niet maar we zijn op weg!
Ik kan me toch geen betere hond wensen eigenlijk :I: En dan te bedenken dat ik 3 maanden geleden echt met mijn handen in het haar zat, me af te vragen waar ik in godsnaam aan begonnen was.
Met de ree was echt de druppel en toen heb ik er ook echt even geen lol meer in gehad.

En nu loop ik tussen mensen, honden, paarden en zelfs geiten en nooit problemen. Altijd even vriendelijk, het enige nadeel van hem was dat hij weg loopt. En nu blijft hij gewoon in de buurt. Ik dring door :cheer:
Dat ik die interesse van hem heb voelt zo hemels, ik ben buiten nog steeds niet belangrijk genoeg maar ik ben er bijna!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”