Mede dankzij alle meedenkers op het forum en alle bruikbare tips.
Manu loopt los
Sommigen zullen me heus voor gek verklaren, maar wie niet waagt wie niet wint toch?
We begonnen op het omheinde losloopveld. Ik ging er alleen heen met bekende honden en dan nog was ik zenuwachtig en bang. Wie weet springt hij wel over het hek heen, rent hij kleine honden omver, ziet hij vogels weg vliegen, springt en rent zo de weg op
De interactie met andere honden bekijken, zo leuk, hij wordt volwassen en je ziet hoe hij anders is met reuen dan met teven. Nog steeds vriendelijk maar duidelijk. Patsen duldt hij niet. Drukke pups krijgen een vriendelijke correctie en knuffelt met de teven.
Door het losloopveld kreeg ik wat meer vertrouwen en liet hem tijdens onze ochtendronde op het overzichtelijke grasveld los. Soms 50 meter, soms constant. Ik kon hem steeds beter terug roepen, ook bij naderende honden of mensen. Wat ik echt nooit verwacht had.
Nu heb ik wat meer ademruimte. Ik laat hem soms wel 20 meter vooruit rennen en soms zie ik hem zelfs niet meer in het hoge gras maar als ik hem roep komt hij na nog wat snuffelen weer terug. Hij is niet binnen een seconde bij me en hij komt niet naast me zitten, maar hij komt
Vanochtend op een groot weiland met hoog gras gelopen, los, in de sloot, naar het hek van de koeien, ik riep en hij komt. Dat is al heel wat.
Ik ben bij de uitgang stil gaan staan, "ga je mee?" en hij komt naar me toe gehobbeld en gaat braaf naast me zitten zodat ik hem aan kan lijnen.
Een vrouw die ik tegen was gekomen en meegelopen was zei: "Nou, wat zeur je nou? Ik zie gewoon een jonge hond hoor, gaat toch super!" En ze gaf me een schouderklopje.
Ik ben zo trots, ik straal al de hele dag.
Mijn hond kan los
Ons harde werk loont!
En nee, geen koekjes, geen clicker, geen fluitje, geen dummy. Gewoon een hele blije baas als hij komt en geen kortademigheid en hartkloppingen meer als hij verder dan 10m van mij vandaan is. Gewoon onze eigen manier die we hebben gevonden dankzij allerlei tips en informatie
Liefs van een heel trotse puberhondenbaas