Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Wie doet er mee met hondje laten afvallen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Wie doet er mee met hondje laten afvallen?

Ongelezen bericht door laeken »

Bas is dik. En ze wordt steeds dikker :80: :schrik: Ik heb het voer inmiddels al bijna gehalveerd maar ze komt nog steeds aan of het is stabiel en ik zie het verkeerd. De billen zijn nog mooi bespierd, geen vet op de heupen maar een dikke laag op de ribben. Maargoed, doet er niet toe, ze moet dunner! :cool2: Soms ligt ze op de bank en dan kan ze niet eens meer omdraaien. Of springen, dat vindt ze ook al moeilijk en als ze elke keer op haar potlooddunne pootjes landt maak ik me ook wel zorgen om haar slechte pootjes met van de bank springen.
Dus ik ga het voer nog een keer verminderen en aanvullen met boontjes. Dan zakjes maken met de dagportie, invriezen en op zoek naar heeeeel mager snoep dat ze wel lust. Bas lust geen knaaggerij en begraaft alle knaagbotjes en oren etc in de tuin. Ze eet nu 1 a 2 eendenstrips per dag en iets meer dan 100 gram kvv. Blijkbaar nog steeds teveel. :engel:

Ik baal, Bas is duidelijk een slachtoffer van castratie en haar hele relaxte en slome manier van leven. :F: Ze wandelt graag maar alleen als het koud is. De warmte trekt ze niet. Ze loopt graag maar alleen met een reden. Dus meestal ligt ze ergens. Ze rent graag maar dan maximaal 1 minuut per dag. Ze kan niet naast de fiets want ze heeft slechte pootjes. Dus al met al een lastig hondje om makkelijk af te laten vallen. Ik wil geen dik hondje en ik denk dat het voor haar pootjes en warmte-kwesties beter is om mager te zijn ipv dik.

Zijn er meer mensen die hun hondje willen laten afvallen en de ervaringen willen delen in deze topic? Hoe doe je dat en bereik je er ook echt wat mee? Ik tot nu toe niks nl en straks blijkt ze maar 50 gram eten te mogen. Dan is dat dus in 1,5 seconde weg en dan zal ze de hele dag mee lopen naar de keuken voor meer. Ik moet er niet aan denken maar wat moet moet. :pffff: :ugh:

Dus ik ben erg benieuwd naar hoe ver anderen komen en hoe je bv op de juiste manier het juiste effect kan bereiken. En misschien is het leuk om met foto's de vorderingen te delen.

Wie heeft er net als ik een dikke hond en wil ook een slanke hond? Kom maar op. Ik zal snel de beginsituatie van mijn rolmops plaatsen en dan hoop ik deze zomer een strakker en gespierd hondje te kunnen posten.

Liefst geen commentaar over hoe dit zover kon komen en waarom ik een dikke hond heb. Ze kwam en kreeg 200 gram voer, was strak en slank. Bij mij werd ze in 3 maanden dik op dat voer en ze is in okt 2013 gecastreerd. Inmiddels eet ze de helft en is nog steeds dik ondanks 1,5 uur flink doorwandelen op haar kleine pootjes. Ze is nu 3 maanden dik en we gaan er meteen wat aan doen. :E:
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje
Aantal honden: 2

Re: Wie doet er mee met hondje laten afvallen?

Ongelezen bericht door Ptje »

Ehm ik probeer ff met je mee te denken hoor, is er geen voer wat laag is aan calorieen maar waar ze toch de benodigde voedingsstoffen mee binnen krijgt?
Lastig zo iets en als ze niet graag loopt dan schiet dat ook niet echt op.
Ik doe niet mee met de afvalrace want Ras is al mooi slank maar mocht me nog wat te binnen schieten dan lees je het wel.
Tot zover mijn 2 centen :mann:
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Lola is ook aan het afvallen. Zij knaagt ook niet, maar overleeft prima zonder snoepjes enzo. Twee strips per dag voor zo'n klein ding vind ik wel veel.

Lola is ook lui en met warmte is ze er ook snel klaar mee. Zal wel Spaans zijn ;)

Lola krijgt minder voer, ongeveer 80gram brokken per keer zo uit m'n hoofd. Het is in elk geval twee keer per dag een kleine hand vol. Ik stop het vaak in een voerbal of laat haar brokje voor brokje rennen. Dus gooi ze alle kanten op in huis/tuin. En ik laat lola toch wat meer en actiever uit. Als we thuis zijn, beweegt ze niet. Dus gaan we er meer/langer/actiever op uit.

Belonen onderweg doe ik met haar ontbijt overigens. Dus eigenlijk krijgt ze nooit eten uit haar bak. Het is óf onderweg, óf uit de voerbal óf rennend van links naar rechts achter mijn gegooide brokjes.

Lola is al bijna haar overtollige kilo kwijt. Nu jij nog Basje!

Edit: oktober 2011 toen lola bij ons kwam woog lola 9,2 kilo. Onlangs haalden we 11,2 en was ik er klaar mee. Op dieet dus. Het streven is 'iets boven de 10'. Vorige week was het 10,4. Nog 200 gram en dan vind ik het wel goed. Vond de da ook en die vond 100gram per +/- 1,5 week een mooi afvaltempo.

Edit 2: heb je geen weegschaal zelf? Ik laat Lola altijd op onze elektronische weegschaal zitten dus hoef niet op het oog te bedenken of ze te dik is of niet. Ik heb gewoon de harde cijfers en dat vind ik wel zo prettig.
Laatst gewijzigd door -Lilo- op 14 jun 2014 10:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Safari

Ongelezen bericht door Safari »

Anderhalf jaar geleden stond ik ook voor die uitdaging met Bommel. 12,6 woog hij toen ik hem kreeg en na ongeveer een half jaar was hij 8,5. Hij ging van geen beweging naar iedere dag iets meer beweging en dat speelt bij jou dus niet. Hij kreeg 100 gram KVV per dag en als snack wortel, appel en komkommer. Alleen in het begin heb ik wat boontjes bij zijn KVV gedaan omdat hij de eerste weken liep te gieren van de honger en al om half twee met zijn bak begon te smijten :hmmm: toen zijn lichaam er aan begon te wennen heb ik de boontjes afgebouwd. Eenmaal netjes op gewicht was 100 gram KVV voldoende om hem op gewicht te houden.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

lastig zeg, zou je haar niet kunnen laten "werken" voor haar voer in de vorm van een voerdummy?
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
Tineke
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tineke »

Echte afvaltips heb ik niet ,buiten minder eten of eten vervangen door boontjes of zo dus daar heb je niet echt veel aan.
Onze Sien weegt zo'n 16 kilo ,ziet er super strak uit op haar 10 jarige leeftijd en vreet als een bootwerker ongeveer een pond per dag en de nodige knabbels en gevulde kongetjes.
Sien haar geheim ,ballen en nog eens ballen.
Ze is zo dol op ballen en daardoor krijgt ze enorm veel beweging zowel lopend als zwemmend met warmer weer waardoor ze zo goed in vorm blijft.
Weet niet of Bas dat leuk vind en of dat mogelijk is met haar pootjes maar dat zou indien dat kan wel een methode kunnen zijn om haar in beweging te krijgen.
En als ze last heeft van de warmte is het vaak vroeg in de ochtend nog wel te doen ,Rio moet ook vroeg lopen met warm weer anders verzet hij geen stap meer.
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Safari

Hoeveel hoort ze eigenlijk te wegen?
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik heb voor Bo Beneful gezond gewicht als beloningssnoepjes. Niet omdat ze te zwaar is want ze is heel mooi slank maar omdat ik zocht naar een goedkoop alternatief voor de hondensnoepjes. Dit bleek heel betaalbaar en ze is er helemaal mesjogge van.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Koop een paar kongs, stop het KVV erin en vries ze een dagje in. Moet jij eens zien hoe lekker lang zij bezig kan zijn met haar kong-ijsje om haar eten op te peuzelen :E: .

Daar zijn ze véél meer voldaan van dan hap-slik-weg.
Roxywoezel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chiweeny= chihuahua X Dwerg Teckel

Ongelezen bericht door Roxywoezel »

Jeetje mijn Woezel is ook zo'n 2 a 3 kilo te zwaar en moet dus ook afvallen.
Daarbij heeft hij links bijna geen spieropbouw en veel pijn in zn rug, dus moet rust houden tot zijn gestel wat stabieler is geworden....
Ik gaf hem 140 gram kvv, maar ik lees nu dat dat eigenlijk ook teveel is...
Hij weegt nu 10.7 kilo en moet naar de 7 a 8 kilo. Eerst maar eens de 8 kilo halen.

Ik laat hem in huis speuren naar eten zodat ie wat verzadigder is. En toch wat beweging krijgt. Want ook deze spanjaard beweegt niet of nauwelijks tijdens de warmte.
Woezel you will be loved forever 02-09-2014
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Bij Sterre is het gelukt met sperziebonen. Hopelijk lust Bas dat. Sterre was er gek op. Zo kon ze toch lekker een volle bak eten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

laeken schreef:Dan zakjes maken met de dagportie, invriezen en op zoek naar heeeeel mager snoep dat ze wel lust.

Gedroogde long zit heel weinig in.

Charlie zet snel aan. Was foto's van nu en twee jaar geleden aan het kijken, maar vind het gewoon niet meer haalbaar haar superstrak in het pak te hebben.
Dan maar flabberende tieten en een lagere buiklijn :U: Ze heeft nog steeds haar winterfiguur :mrgreen:
Ribben kun je wel goed voelen, maar vind haar op haar best als je de achterste ook duidelijk kunt zien.
Ze krijgt geen hondensnacks, maar groente en fruit. Als ze extra spekkig is krijgt ze wat minder brokjes/vlees en vervang ik dat door groente.

De andere drie heb ik het omgekeerde "probleem" mee, allemaal superslank. Een keer wat ziekjes en ze zijn meteen mager.
laeken
Zeer actief

Ik heb geen idee wat ze hoort te wegen. Ik denk rond de 5 kilo? Ze weegt nu een dikke 6 kilo. In haar paspoortje staat 4 kilo maar dat kan geschat zijn in Spanje. :19:
Ballen is kansloos want ze is kleiner dan een voetbal en reageert niet op balletjes of speelgoed. Ze apporteert ook niet en zal dat niet geleerd hebben in Spanje. Ze kijkt me aan, komt tegen me aanliggen en denkt, spoor jij wel? :engel: :LOL: Een voerbal is lastig met kvv maar de kong is een optie. Daar ga ik mee aan de slag. :E:
Welke kvv ik voer? Elke dag een andere. BARF, Rodi, smuldier, gewoon rauw vlees als hart of een zak met orgaan en pens en alles door elkaar. Echt een vaste voeding heeft ze niet. Ik ga over naar alleen Rodi omdat de 100 grammen dan wat beter afgewogen zijn.

Misschien is die eendenstrip of max twee ook wel teveel. Maargoed, dan kan ze dus eigenlijk haast niks eten? Een tweetal eetlepels vlees en geen snoep. Dat vind ik wel sneu hoor want ze wil graag 2 ons vlees en 2 eendenstrips per dag. :engel:

Ik wil dat ze weer strak en slank wordt en dus gaan we maar afzien :F:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ik heb dat met Max een aantal jaar geleden gehad, die was dik geworden van het verkeerde voer, te vet en ik kreeg het er met geen mogelijkheid vanaf. Hij zat op het laatst op 200 gram kvv en dat voor een hond van 32 kilo.
Toen ben ik op aanraden van de DA Hill's Prescription Diet r/d Canine Weight Loss-Low Calorie Dry Food
gaan proberen en dat werkte!
Er zit iets in waardoor het beter vult, ze minder honger hebben en zo is hij, samen met veel bewegen natuurlijk, zijn overtollige kilo's kwijt geraakt :cheer:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Volgens mij zit er ook niet veel in rijstwafels, stukjes daarvan kun je ook prima tussendoor geven.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Heavy schreef:Energique nummer 1 heeft schijfjes vlees van 70 gram en die zijn echt niet klein.
Mijn hond vond het heerlijk maar ik ben ermee gestopt omdat hij er teveel van moest eten om op gewicht te blijven.

Ik kan het niet precies vinden maar misschien is het wel erg mager?
Klinkt goed, ik zal straks even langs de DW gaan om te kijken of ze energique hebben. :E:
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Kan je de eendenstrips niet doorknippen? Dan heeft ze toch nog iets...
Overigens heeft bij Bo zijn schildklier ook meegedaan na de castratie, hij vrat slecht en kwam toch aan.. Schildklier was na de castratie te langzaam gaan werken. Nu met medicijnen gaat het een stuk beter, als hij wss nog wat te romig, maar dat komt doordat ik negen weken weinig heb kunnen lopen met hem
Afbeelding
Safari

Ze kan echt nog zat eten hoor Laeken (en volgens mij ben je een grote 'softie' als het op Bas aankomt :lol1: ) Als ze mijn prinsesje was zou ze op 2x 40 gram KVV gaan en dan vooral ook paard want dat is lekker mager. Daar zou ik wat boontjes bijdoen voor het volle gevoel. Als tussendoortje een worteltje en echt, dat gaat ze wel eten als je haar niets anders aanbiedt. Desnoods leg je het worteltje even een uurtje in bouillon voor het smaakje. Als beloning zou ik een piepklein stukje rijstwafel geven.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder

Ongelezen bericht door ZaZa »

Pemba schreef:Volgens mij zit er ook niet veel in rijstwafels, stukjes daarvan kun je ook prima tussendoor geven.
Die krijgt ZaZa inderdaad ook! Ze doet er best een tijdje mee en vindt het lekker.

ZaZa is dik geworden toen we even overgingen op Cavom. Inmiddels is ze weer aardig op gewicht. Die rijstewafels krijgt ze nog steeds.
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Rodi is worst toch? Dat zou je in kleine stukjes kunnen snijden, dan hou je een gedeelte apart om tussendoor uit de hand te geven (dus als beloning, of gewoon omdat je er op dat moment zin in hebt) en de rest laat je haar lekker wat voor doen.
Zoals Lizanne zei: brokje/stukje paar meter weggooien en haar laten pakken, weer paar meter andere kant op etc. Of lekker verspreiden in de tuin zodat ze een half uur tot een uur lekker bezig is om het op te speuren (ook goed voor het zelfstandig bezig zijn trouwens). Twee vliegen in één klap: beweging én lang met eten bezig geweest, dus meer voldaan.
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Toen mijn jongste bull bij me kwam wonen heb ik verkeerd ingeschat hoeveel voer hij nodig had. Hij werd dus veel te zwaar. Op advies van de dierenarts is hij resoluut teruggezet op 2 x 200 gram kvv en brokken. Verder kreeg hij een kauwstaaf en kleine stukjes rodi om mee te trainen. Langzaam maar zeker viel hij af tot een prima gewicht (ca 19 kg, het is een kleintje). Het helpt enorm dat hij niet bij de koelkast kan! Toen het trainen een beetje stilviel afgelopen winter ontdekte ik dat hij te mager werd....... Dus we zijn iets royaler geworden met rodi en stukjes kaas en meneer is nu weer keurig op gewicht.
Ik heb wel de pensdag weer ingevoerd. Een keer per week krijgen de heren pens, maar dan gewoon 2x200 gr, terwijl er in pens veel minder calorieën zitten dan in ander voer.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Ik zou haar juist dingen geven om op te kauwen zoals een kippenvleugel. Het huid/vet eraf halen en je hebt mooi mager vlees. Of een stukje pens ofzo.
Tyra werd na haar castratie ook dik. Later paste het zichzelf weer aan. Ik denk dat het net zoiets is als stoppen met roken, het doet wat met je stofwisseling.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Valerie schreef:Ik zou haar juist dingen geven om op te kauwen zoals een kippenvleugel. Het huid/vet eraf halen en je hebt mooi mager vlees. Of een stukje pens ofzo.
Tyra werd na haar castratie ook dik. Later paste het zichzelf weer aan. Ik denk dat het net zoiets is als stoppen met roken, het doet wat met je stofwisseling.
:ok: Van botwerk zijn ze hier inderdaad veel meer voldaan. Konijn is ook mooi mager.
Ze hebben er een hele kluif aan, maar zelfs m'n katers krijgen een konijnkarkas weg.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik ben met Reina, ook castraat al een poosje bezig. Hoe minder gewicht op haar artrosepootjes hoe beter. Van veel beweging lukt het niet meer dus moet ik het in haar voer zoeken. Ze krijgt nu al een tijdje de helft van haar kvv aangevuld met gekookte boontjes uit de diepvries als vulling. Als beloning geef ik rijstwafel (wel van de reform want dat is zonder toegevoegd zout) en als snackje na de laatste avondronde een stukje gedroogd rundvlees. Het gaat niet erg hard maar ze is inmiddels al een dikke 3 kilo kwijt en ik ga nog een poos door want ik wil haar écht schraal hebben.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

hoe heb je het toch zover kunnen laten komen...

:-)

ik heb geen idee. lola werd snel vettig en die gaf ik dan minder en dan viel ze even snel weer af. sam voer ik al jaren als een bootwerker en ik ben blij als hij op gewicht blijft.

succes met het bassekind!
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Haha, ik geloof dat jijzelf het vooral heel erg vindt om Bas minder te voeren :mrgreen: misschien helpt het om voor ogen te houden dat Bas met wat minder (kilo)grammetjes een stuk gezonder en gelukkiger zal zijn? Ik voelde me in het begin ook de slechtste baas op aarde, maar Lola is toch wel echt mooier en energieker nu. En baasgerichter :hmmm:, ze laat minder vaak eten staan en doet soms net wat beter haar best als ik iets vraag omdat ze weet dat er dan eten volgt.
laeken
Zeer actief

Ik ben misschien wel soft rondom dat eten maar ze eet gewoon heel graag een bak voer. De bonen ga ik dus zeker toepassen. Buik vol, geen calorien :engel:
Verder wil ik geen dieetbrokken gaan geven want ze houdt van vlees en ik hou van vlees voeren omdat ik daar zelf een beter gevoel bij heb. En het is voor haar eigen bestwil dus ik ben best bereid wat harder te zijn rondom eten. Dat is geen probleem. Eendenstrips ga ik doorknippen. Dan merkt ze niks en kan ze die toch nog elke krijgen.

Ik zal hier updates posten. Als ze straks geen spek meer heeft kunnen we ons weer ergens vertonen en zegt niet iedereen dat mijn hond te dik is :F: :Q: :U:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Rijstwafels ga ik ook proberen al eet ze niet alles. We gaan het zien. :ok:
Afbeelding
wiebel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder mix Boef

Ongelezen bericht door wiebel »

http://www.naturis.nu/index.php?main_pa ... x&cPath=79

hier staan de vetpercentages voor elk diersoort. misschien kan je de verschillende dingen die je geeft aan passen hierop? dus niet 3 dagen kip maar meer rund geven?
of evt wat 'vreemde" diersoorten geven, hert is erg mager bijvoorbeeld.

ik wou dan ik dit probleem had, ik krijg boef maar niet dik..

succes!
In loving memory Tasio ??-??-???? - 29-4-2012 &
Buka 18-12-2000 - 29-9-2012
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Milo gaat voor een 300 gram eraf, goed voelbaar, maar hij komt plots heel snel aan terwijl ik niet veel verandert heb, alleen het eten niet stipt afgewogen.
Maar zijn ribben zijn nog gewoon voelbaar, maar voor het mooie moet hij eigenlijk rond de 8,5 zitten en nu zit hij rond de 9.

Maar we zijn deze week weer begonnen met stipt afwegen en minder koekjes bij mijn ouders, als ik werk zijn ze daar en ik heb er wat moeilijk grip op helaas :ugh:.

Hij krijgt trouwens maar 60 tot 70 gram kvv op een dag, verdeeld over 2x en vaak in een kong die ik invries óf goed afsluit met een iets groter koekje/brood oid.
---

Maar ik sprak laatst iemand die haar kleine hondje echt veel moest laten afvallen en die geeft het hondje echt een komkommer op een dag ipv veel koekjes. Geen idee of dat gezond of slecht is dat heb ik nog niet nagekeken.

En ik zou foto's maken en regelmatig bij een DA of dierenwinkel binnenlopen die een weegschaaltje heeft.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”