Renee1966 schreef:Wat betreft het eten stelen. Hier is de regel, eten doen we aan tafel of in kinderstoel (ook de tussendoortjes). Honden liggen dan in de mand ( leg hem eventueel vast in aanleerfase) en pas na het commando "stofzuigen" mogen ze rond de tafel de kruimels opzoeken en opeten. Werkt perfect, geen gedoe met geschooi en iedereen weet waar hij aan toe is.
De oudste (9) houdt zich ook aan deze regels.
De kleine meid (bijna 2) wordt ook meestal vastgezet in kinderstoel als zij eet.
We zitten echter sinds een paar weken in de fase dat zij kasten plundert en ook de koelkast en vriezer zijn niet veilig.
Natuurlijk mag ze dit niet, maar eerlijk is eerlijk, soms gebeurt het wel.
Evenals alle andere peuterstreken die zij uithaalt, het is echt een kleine draak

.
Op dat moment is de hond er als de kippen bij en stofzuigt zoals je het zo mooi noemt achter het kruimelspoor van de kleine meid aan
Ook als wij eten wordt de hond standaard op de plaats gestuurd.
Zij krijgt de restjes aan het einde van de maaltijd, maar die krijgt ze dan in de keuken en niet bij ons in de buurt van de tafel.
Dus na het eten pak ik de pannen en borden en dan moet zij gaan zitten waarna ik de borden neerzet op de grond.
Pas als ik haar het commando ("toe maar") geef mag zij beginnen met uitlikken.
Ditzelfde ritueel pas ik ook toe als zij haar eigen eten krijgt.
Pas "aanvallen" als ik het zeg.
Als ze kleine meid in de kinderstoel zit, heeft zij tegenwoordig het idee gekregen om het bordje voor de hond over de rand te kiepen.
Ze roept dan ook serieus naar de hond "Yeeeeeeeeeeeeeena toe maar".
Natuurlijk luistert de hond normaal gesproken niet naar de kleine meid, die is nog te klein.
Aan de 9jarige wil ze nog wel eens een pootje geven en gaan zitten als hij dat vraagt, maar het zijn kinderen en die hebben nou eenmaal nog niet dat natuurlijk overwicht.
(wat ik soms buiten ook niet heb hoor, daar niet van...)
Maar dat "Yena en toe maar" commando van de kleine meid, jaaa daar komt ze dan natuurlijk wel voor.
Want zij heeft al lang van af haar plaats gezien dat de grond bezaait ligt met lekkers wat de kleine meid uit de kinderstoel kiepert.
Dus dan ineens luistert ze perfect
Nu ik er zo over nadenk doet de het eigenlijk onbedoeld toch goed.
Want een commando is een commando natuurlijk.
Dus ik moet mezelf corrigeren als ik zeg dat ze "zomaar uit zichzelf" stofzuigt..
Ze krijgt het commando van de kleine, en daar profiteert ze dan van de slimmerik.
Goh dat had ik ook niet eerder zo bekeken, maar nu ik het zo uitleg naar je, valt er een kwartje