Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffende hond, wat te doen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Charming
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Blaffende hond, wat te doen?

Ongelezen bericht door Charming »

bouvierpoedel schreef:Weet niet of het al gezegt is maar zou als er iemand aan de voordeur staat gewoon de hond meenemen . zorg dat er een korte grip aan je hond hangt .
Laat haar een paar x zonder dat er iemand voor de deur staat zien waar die lekkere brokjes inzitten en voor dienen die je gaat geven bij de voordeur als er iemand aan de deur staat.
Heb je de controle over haar en niet datje moet schreeuwen en vloeken naar een hond waar een duer tussen zit en daardoor geen controle over hebt.

Oh en even die pet af zetten dat het je eigen hond is waardoor jje uit het oog verliest wat en hoe je nu moet handelen.
Vooral dat laatste moest ik even om lachen, je slaat de spijker op zijn kop haha.

Dat meenemen aan de deur is nog niet op die manier gezegd, ga ik in de toekomst zeker proberen maar ik wil eerst die counter conditioning gaan testen en uitbreiden nu.
Dit werkte gisteren gelijk bij de eerste keer en dat wil ik dus even gaan aanhouden om verwarring te voorkomen.

Later in het proces zal ik je raad opvolgen en haar ook meenemen naar de deur.
***Death can not kill what never dies***
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:
malinois schreef:
bouvierpoedel schreef:Weet niet of het al gezegt is maar zou als er iemand aan de voordeur staat gewoon de hond meenemen . zorg dat er een korte grip aan je hond hangt .
Laat haar een paar x zonder dat er iemand voor de deur staat zien waar die lekkere brokjes inzitten en voor dienen die je gaat geven bij de voordeur als er iemand aan de deur staat.
Heb je de controle over haar en niet datje moet schreeuwen en vloeken naar een hond waar een duer tussen zit en daardoor geen controle over hebt.

Oh en even die pet af zetten dat het je eigen hond is waardoor jje uit het oog verliest wat en hoe je nu moet handelen.
Yep dit. Of een halsband met handvat om doen zodat je haar altijd mee kan nemen.
Ja dat bedoelde ik met korte grip aan je hond = halsband met handvat.
Die ken ik wel..
Heb er in het verleden ook een gehad, maar vriendlief heeft hem kwijt gemaakt :boos: dus eerst eens een nieuwe halen.
Dank je wel voor de tip.
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

malinois schreef:Ah ik dacht een korthouder maar vind er iets aanhangen nooit zo prettig voor een hond. Zeker voor t type hond wat alles ziet, voelt en hoort.
Ik heb zo'n "korthouder" al eens gehad, meer voor het buiten gebeuren.
Vond het wel fijn op dat moment, helaas (vriendlief heeft m kwijtgemaakt) heb ik m niet meer.

De hond associeert dit wel met wandelen, die korthouder...
Is dat erg?
ivm drukte om het naar buiten gaan op zo'n moment.

Ik weet niet of zij erdoor gestoord zal worden, met haar prikkelgevoeligheid, het is het proberen in ieder geval waard.
Nogmaals bedankt.
Handig zo'n forum :wink:
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Wat betreft het eten stelen. Hier is de regel, eten doen we aan tafel of in kinderstoel (ook de tussendoortjes). Honden liggen dan in de mand ( leg hem eventueel vast in aanleerfase) en pas na het commando "stofzuigen" mogen ze rond de tafel de kruimels opzoeken en opeten. Werkt perfect, geen gedoe met geschooi en iedereen weet waar hij aan toe is.
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

Renee1966 schreef:Wat betreft het eten stelen. Hier is de regel, eten doen we aan tafel of in kinderstoel (ook de tussendoortjes). Honden liggen dan in de mand ( leg hem eventueel vast in aanleerfase) en pas na het commando "stofzuigen" mogen ze rond de tafel de kruimels opzoeken en opeten. Werkt perfect, geen gedoe met geschooi en iedereen weet waar hij aan toe is.
De oudste (9) houdt zich ook aan deze regels.
De kleine meid (bijna 2) wordt ook meestal vastgezet in kinderstoel als zij eet.

We zitten echter sinds een paar weken in de fase dat zij kasten plundert en ook de koelkast en vriezer zijn niet veilig.
Natuurlijk mag ze dit niet, maar eerlijk is eerlijk, soms gebeurt het wel.
Evenals alle andere peuterstreken die zij uithaalt, het is echt een kleine draak :vaag: .

Op dat moment is de hond er als de kippen bij en stofzuigt zoals je het zo mooi noemt achter het kruimelspoor van de kleine meid aan :LOL:

Ook als wij eten wordt de hond standaard op de plaats gestuurd.
Zij krijgt de restjes aan het einde van de maaltijd, maar die krijgt ze dan in de keuken en niet bij ons in de buurt van de tafel.
Dus na het eten pak ik de pannen en borden en dan moet zij gaan zitten waarna ik de borden neerzet op de grond.
Pas als ik haar het commando ("toe maar") geef mag zij beginnen met uitlikken.

Ditzelfde ritueel pas ik ook toe als zij haar eigen eten krijgt.
Pas "aanvallen" als ik het zeg.

Als ze kleine meid in de kinderstoel zit, heeft zij tegenwoordig het idee gekregen om het bordje voor de hond over de rand te kiepen.
Ze roept dan ook serieus naar de hond "Yeeeeeeeeeeeeeena toe maar".
Natuurlijk luistert de hond normaal gesproken niet naar de kleine meid, die is nog te klein.
Aan de 9jarige wil ze nog wel eens een pootje geven en gaan zitten als hij dat vraagt, maar het zijn kinderen en die hebben nou eenmaal nog niet dat natuurlijk overwicht.
(wat ik soms buiten ook niet heb hoor, daar niet van...)

Maar dat "Yena en toe maar" commando van de kleine meid, jaaa daar komt ze dan natuurlijk wel voor. :LOL:
Want zij heeft al lang van af haar plaats gezien dat de grond bezaait ligt met lekkers wat de kleine meid uit de kinderstoel kiepert.
Dus dan ineens luistert ze perfect :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Nu ik er zo over nadenk doet de het eigenlijk onbedoeld toch goed.
Want een commando is een commando natuurlijk.
Dus ik moet mezelf corrigeren als ik zeg dat ze "zomaar uit zichzelf" stofzuigt..
Ze krijgt het commando van de kleine, en daar profiteert ze dan van de slimmerik.

Goh dat had ik ook niet eerder zo bekeken, maar nu ik het zo uitleg naar je, valt er een kwartje :LOL: :LOL:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Charming schreef:
malinois schreef:Ah ik dacht een korthouder maar vind er iets aanhangen nooit zo prettig voor een hond. Zeker voor t type hond wat alles ziet, voelt en hoort.
Vond het wel fijn op dat moment, helaas (vriendlief heeft m kwijtgemaakt) heb ik m niet meer.

Is dat erg?

Ik weet niet of zij erdoor gestoord zal worden, met haar prikkelgevoeligheid, het is het proberen in ieder geval waard.
Nogmaals bedankt.
Daarom de gewone halsband met ingebouwd handvat. Dat is geen lijntje. Halsband dus ook overdag gewoon om laten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

malinois schreef:
Charming schreef:

Is dat erg?

Nogmaals bedankt.
Daarom de gewone halsband met ingebouwd handvat. Dat is geen lijntje. Halsband dus ook overdag gewoon om laten.
Heb je daar toevallig een foto van? Of een naam/merk zodat ik het kan googelen?
Ik heb er niet echt een beeld bij wat je bedoelt. :blont:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Charming schreef:
malinois schreef:
Charming schreef:

Is dat erg?

Nogmaals bedankt.
Heb je daar toevallig een foto van? Of een naam/merk zodat ik het kan googelen?
Ik heb er niet echt een beeld bij wat je bedoelt. :blont:
http://www.k9shop.nl/collars-and-traini ... duct/11934

Zullen vast ook goedkopere zijn als je ff googled.... ;-)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Renee1966
Zeer actief
Mijn ras(sen): X Duitse Staande Langhaar - Labrador
X Border Terriër - Jack Hussel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Renee1966 »

Charming schreef:
Renee1966 schreef:Wat betreft het eten stelen. Hier is de regel, eten doen we aan tafel of in kinderstoel (ook de tussendoortjes). Honden liggen dan in de mand ( leg hem eventueel vast in aanleerfase) en pas na het commando "stofzuigen" mogen ze rond de tafel de kruimels opzoeken en opeten. Werkt perfect, geen gedoe met geschooi en iedereen weet waar hij aan toe is.
De oudste (9) houdt zich ook aan deze regels.
De kleine meid (bijna 2) wordt ook meestal vastgezet in kinderstoel als zij eet.

We zitten echter sinds een paar weken in de fase dat zij kasten plundert en ook de koelkast en vriezer zijn niet veilig.
Natuurlijk mag ze dit niet, maar eerlijk is eerlijk, soms gebeurt het wel.
Evenals alle andere peuterstreken die zij uithaalt, het is echt een kleine draak :vaag: .

Op dat moment is de hond er als de kippen bij en stofzuigt zoals je het zo mooi noemt achter het kruimelspoor van de kleine meid aan :LOL:

Ook als wij eten wordt de hond standaard op de plaats gestuurd.
Zij krijgt de restjes aan het einde van de maaltijd, maar die krijgt ze dan in de keuken en niet bij ons in de buurt van de tafel.
Dus na het eten pak ik de pannen en borden en dan moet zij gaan zitten waarna ik de borden neerzet op de grond.
Pas als ik haar het commando ("toe maar") geef mag zij beginnen met uitlikken.

Ditzelfde ritueel pas ik ook toe als zij haar eigen eten krijgt.
Pas "aanvallen" als ik het zeg.

Als ze kleine meid in de kinderstoel zit, heeft zij tegenwoordig het idee gekregen om het bordje voor de hond over de rand te kiepen.
Ze roept dan ook serieus naar de hond "Yeeeeeeeeeeeeeena toe maar".
Natuurlijk luistert de hond normaal gesproken niet naar de kleine meid, die is nog te klein.
Aan de 9jarige wil ze nog wel eens een pootje geven en gaan zitten als hij dat vraagt, maar het zijn kinderen en die hebben nou eenmaal nog niet dat natuurlijk overwicht.
(wat ik soms buiten ook niet heb hoor, daar niet van...)

Maar dat "Yena en toe maar" commando van de kleine meid, jaaa daar komt ze dan natuurlijk wel voor. :LOL:
Want zij heeft al lang van af haar plaats gezien dat de grond bezaait ligt met lekkers wat de kleine meid uit de kinderstoel kiepert.
Dus dan ineens luistert ze perfect :LOL: :LOL: :LOL: :LOL:

Nu ik er zo over nadenk doet de het eigenlijk onbedoeld toch goed.
Want een commando is een commando natuurlijk.
Dus ik moet mezelf corrigeren als ik zeg dat ze "zomaar uit zichzelf" stofzuigt..
Ze krijgt het commando van de kleine, en daar profiteert ze dan van de slimmerik.

Goh dat had ik ook niet eerder zo bekeken, maar nu ik het zo uitleg naar je, valt er een kwartje :LOL: :LOL:
Als je niet kunt voorkomen dat je peuter de kasten e.d. openmaakt, zou ik er van die kindersloten opzetten. Als je de hond (tijdelijk) vastlegt in de mand, kan hij niet bij de tafel komen als je peuter hem roept. En peuter toch rap aan het verstand peuteren dat met borden niet gegooid wordt. En zelf beter opletten. Ik neem aan dat je ernaast zit als je peuter eet, dus moet toch wel te voorkomen zijn dat het bord (of eten) op de grond gegooid wordt.
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

Bedankt voor de link van de halsband. Kan geen citaat meer toevoegen vandaar dat ik zo reageer.

Renee1966 (uit mijn blote hoofd) je hebt gelijk en ik doe mijn best haha
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:Je begrenst haar niet... daardoor gaat zij dus steeds meer de regie nemen.
Ik denk dat dit een hele goeie is :ok:

Zou je dit iets verder kunnen uitleggen malinois?
Een aantal punten aangeven waarop je moet ingrijpen om de hond duidelijker grenzen aan te geven?
Ik leer graag wat bij.
En mechelaars zijn niet mijn sterktste kant :tongue: :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

ranetje schreef:
malinois schreef:Je begrenst haar niet... daardoor gaat zij dus steeds meer de regie nemen.

Een aantal punten aangeven waarop je moet ingrijpen om de hond duidelijker grenzen aan te geven?
Ik leer graag wat bij.
Denk dat het begrenzen voor alle herderrassen wel geldt :wink:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

alm@ schreef:
ranetje schreef:

Ik leer graag wat bij.
dat denk ik ook ;)
en rust
en duidelijkheid
en consequentie
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

ranetje schreef:

Ik leer graag wat bij.
Ik lees ook nog steeds mee :D
Leren blijft leuk :D
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik kom er vanavond ff op terug op de pc. Mobiel is zo'n gepriegel... ;)
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ranetje schreef:

Ik leer graag wat bij.
De hond vóór zijn, je weet nu wat ze doet in bepaalde situaties en dat moet je dus voor zijn. Duidelijk en consequent en kadertjes geven. Nee is nee, ja is ja en misschien kennen we niet, echt helemaal niet. Ik heb ook een hond die alles ziet, hoort en voelt. Zoek maar eens op tuinkabouters hier op het forum :hmmm:
Ik ben echt heel zwart wit voor mijn honden, hooguit Xena krijgt enkele privileges mede door haar leeftijd en doordat ze ook daarmee nu prima gedijt.
Als we uitgaan, mogen ze best vrolijk en blij zijn. Maar geen geblaf of druk geren of gevlieg door het huis. Gebeurd dat wel dan ga ik weer zitten en rustig weer een uurtje tv kijken tot het me weer uitkomt om te gaan. En dan kan het ineens wel, hoef dat nu nooit meer te doen. Zelfde als naar buiten gaan. We gaan samen door de deur, ik doe niet aan ik eerst en dan de hond, maar wel rust... Ik wil fatsoenlijk naar buiten kunnen zonder gedrang in de deuropening of een sprintje trekken tot het eind van het lijntje... Ze mogen naar buiten lopen en moeten dan blijven staan of ze mogen zitten of wat dan ook als de lijn maar niet geheel strak staat en ik als een veertje naar buiten gelanceerd wordt en ze niet verder dan die stoeptegel gaan. Of daar nu niemand loopt of er loopt een kudde olifanten gewoon niet. Rust... dan krijgen ze een snoepje, dat weten ze en dan gaan we verder. Sla ik dat over zijn ze veel drukker, ze moeten gewoon een vaste gewoonte hebben. Ze hoeven niet strak te volgen als we aangelijnd lopen maar ik wil er niet als een veertje achteraan vliegen dus enig ontspanning moet er zijn in de lijn. Ze hebben geleerd dat een andere hond een snoepje betekend. Ik stop dan wel meestal omdat ik dan wat meer kan doen, zowel met mijn eigen hond als de andere redelijkerwijs in de gaten houden want ik heb nu eenmaal niet zo heel veel vertrouwen in de gemiddelde hondenuitlater hier in de buurt. Ze mogen kijken naar de andere hond (dus niet fixeren!), ze mogen snuffelen in de lucht... wat ik best belangrijk vind...maar zonder geluid en dan gaan we weer verder. In het begin heb ik dat met heel veel brokjes gedaan... 't woordje 'kijken' = aandacht = brokje... Eerst geleerd zonder tegenliggers puur het commando en daarna met afleiding. En nu is het nog 1 brokje als de hond al lang voorbij is... al die tijd is die hond totaal niet belangrijk, wel het brokje wat er na komt...
En ik vermoed maar zo als je daar wat rust in brengt en lijn... dat de rest vanzelf ook oplost...
Een herder (niet alleen een MH) gedijt nu eenmaal goed bij kadertjes... je moet ze uitleggen wat je van ze wil en daar een vast verhaal van maken. Dat wil dus niet zeggen dat je voor de rest van het hondenleven hetzelfde rondje moet wandelen maar wel wat je van ze verwacht. Dus niet alleen naar links gelden die kadertjes maar ook naar rechts... Dus andere honden zijn absoluut niet belangrijk maar wel je voertjes die jij in je zak hebt... auto's zijn niet interessant wel je brokjes... aandacht voor jou en de aandacht voor alle andere dingen is weg.
Het verhaal met auto's en voertjes had ik al eerder uitgelegd, ga bij een hele drukke weg zitten liefst in de spits met veel verschillend verkeer (vrachtverkeer, auto's en scooters) weer hetzelfde verhaal aandacht = brokje. Geef geen voer vooraf, neem iets mee wat ze heel lekker vind desnoods frikandellen of pens en hou dat simpelweg voor de neus... dan is er al aandacht wedden :wink: ... daarna kun je het bij elke vrachtauto doen of waar ze het meest op reageert....en zo langzamerhand is het eerst oogcontact maken en dan pas de beloning... En denk niet dat het na 1 dag over is... ga er vanuit dat ze het nog doet dus zorg ervoor dat je haar voor bent. Een vrachtauto hoor je van ver aankomen... zorg dat je al aandacht hebt voor die bij je is... laat haar desnoods voor je zitten maar hou haar aandacht...
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
alm@ schreef:
ranetje schreef:

Ik leer graag wat bij.
dat denk ik ook ;)
en rust
en duidelijkheid
en consequentie
Precies... :ok:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Blaffen bij de bel, ze mag mee (aan de halsband met handvat zodat je nog enige controle hebt). Je gaat samen kijken, laat dr zitten/staan bij de deur, deur open ze mag kijken maar wel rustig, geen gespring geen gedrang. Niks aan de hand, prima klaar. Terug en klaar... geen geblaf meer.
Ze heeft gezien dat er niks meer is dus niet meer nodig om te blaffen. Geef dr wat afleiding desnoods direct daarna.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Dank voor je uitleg malinois :ok:
Soms is er net iets meer nodig dan zeggen dat
rust,
duidelijkheid en
consequentie
nodig zijn :wink:

Zo komt het beeld beter over :D
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

ranetje schreef:Dank voor je uitleg malinois :ok:
rust,
duidelijkheid en
consequentie

inderdaad bedankt voor de duidelijke uitleg
malinois
Zeer actief
Contacteer:

oh en het beste is een zelflerende hond... wat ik daarmee bedoel is, 'af' heb ik hier geleerd door het hem maar uit te laten zoeken... uiteindelijk ging hij liggen en dat was af... hij heeft nog nooit iets zo snel geleerd als op deze manier. Dit kun je ook gebruiken in zijn aandacht vragen, wacht bijv. met oversteken tot zij je aan gaat kijken... dan is ze geweldig en zeg je dat tegen haar en steek je over... dat doe je een keer of wat en ze kijkt zodra ze zit . :wink: En alle aandacht voor jou is niet voor een andere hond/kat/auto/fiets etc.
Afbeelding
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

malinois schreef:oh en het beste is een zelflerende hond... wat ik daarmee bedoel is, 'af' heb ik hier geleerd door het hem maar uit te laten zoeken... uiteindelijk ging hij liggen en dat was af... hij heeft nog nooit iets zo snel geleerd als op deze manier. Dit kun je ook gebruiken in zijn aandacht vragen, wacht bijv. met oversteken tot zij je aan gaat kijken... dan is ze geweldig en zeg je dat tegen haar en steek je over... dat doe je een keer of wat en ze kijkt zodra ze zit . :wink: En alle aandacht voor jou is niet voor een andere hond/kat/auto/fiets etc.
Dat doe ik bij het oversteken al, zoiets.
Net zolang staan blijven tot ze zit en kijkt. En dan prijzen.

Nogmaals bedankt voor je adviezen
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Moet wel lachen om je eerlijkheid . Geloof dat het met kinderen krijgen en hebben toch al dat de aandacht zonder het te willen meer naar de kinderen gaan. Dat zijn van die dingen die er in sluipen .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Moet wel lachen om je eerlijkheid . Geloof dat het met kinderen krijgen en hebben toch al dat de aandacht zonder het te willen meer naar de kinderen gaan. Dat zijn van die dingen die er in sluipen .
Ik denk dat het inderdaad wel een beetje er in sluipt ja..
Vooral de kleine meid is echt onhandelbaar op het moment, peuter puberteit noemen ze dat geloof ik.
En dat is ook een fase waar we door heen moeten, maar in dat soort situaties moet ik kiezen tussen wie ik eerder "corrigeer" en dan is de "opvoeding" van de kids toch iets wat voor gaat.
Soms best lastig uit te voeren, want ik kan niet overal tegelijk zijn jammer genoeg.

En ja, ik ben gewoon eerlijk want dat duurt het langst en dan kunnen de mede lezers hier een beter beeld krijgen en daarop reageren dan wanneer ik de helft achter houd.
Niemand heeft de wijsheid helemaal in pacht, ook ik niet dus door het hele verhaal en ook mijn "fouten" en "tekortkomingen" te vertellen kan er veel gerichter hulp geboden worden denk ik maar zo.

Al is het soms ook wel eens een beetje "falen" wat ik voel op zo'n moment.
Zoals ik in een van mijn eerste berichten al zei is de ironie namelijk dat ik een dierenopleiding heb gedaan met vooral aandacht en richting van de honden...
Dus er komt ook een stukje ironie om de hoek kijken :LOL:
(andermans hond opvoeden gaat me prima af omdat ik dan objectiever ben en bij mijn eigen hond zit ik er zo bovenop dat het advies van iemand die het geheel beter kan overzien wel fijn is.)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:Dank voor je uitleg malinois :ok:
rust,
duidelijkheid en
consequentie

dat was een aanvullling op wat alma zei, geen advies, want dat had ik al gegeven.
adviezen geef ik nooit met drie woorden.

maar mal heeft inderdaad het heel duidelijk uitgelegd :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ik had een enorme uitvaller naar auto's/vrachtwagens/tractors/... Afleiden hielp niet (afleiden betekent immers alleen maar dat het andere wel heel interessant moet zijn :engel: en aandacht nemen ook niet, vermits hij er dan maar van uitging dat de beloning ging zijn het mogen aanvallen).
Hij heeft ooit 1 keer een auto meegehad; sprong recht tegen het raam aan van de passagier; in een straat waar er 70 gereden mag worden en iedereen dus 90 rijdt. Een geweldige klap; hond vol bloed en enigste reactie was terug klaar staan voor een volgende auto.

Bij hem ben ik overgaan tot lopen. Langs diezelfde baan. Commando trekken en gaan maar.
Het is overgegaan zo (in het begin is het wel met de bibbers, maar goed), een taak volbrengen die voldoening geeft; was voor mijn hond duidelijk nog interessanter dan nutteloos auto's aanvallen; wat hem toch nooit iets opbracht.

Hij loopt nu prima tussen auto's/vrachtwagens. Enige dat hij nog niet vind kunnen, is een auto met fiets op, op het dak. Dat hoort niet :pffff:
Maar de rest negeert hij straal. Zie ik toch iets van alertheid; geef ik het commando 'trekken',maar dat is maar zelden meer nodig.
Charming
Vaste gebruiker
Contacteer:

maart schreef:Ik had een enorme uitvaller naar auto's/vrachtwagens/tractors/... Afleiden hielp niet (afleiden betekent immers alleen maar dat het andere wel heel interessant moet zijn :engel: en aandacht nemen ook niet, vermits hij er dan maar van uitging dat de beloning ging zijn het mogen aanvallen).
Hij heeft ooit 1 keer een auto meegehad; sprong recht tegen het raam aan van de passagier; in een straat waar er 70 gereden mag worden en iedereen dus 90 rijdt. Een geweldige klap; hond vol bloed en enigste reactie was terug klaar staan voor een volgende auto.

Bij hem ben ik overgaan tot lopen. Langs diezelfde baan. Commando trekken en gaan maar.
Het is overgegaan zo (in het begin is het wel met de bibbers, maar goed), een taak volbrengen die voldoening geeft; was voor mijn hond duidelijk nog interessanter dan nutteloos auto's aanvallen; wat hem toch nooit iets opbracht.

Hij loopt nu prima tussen auto's/vrachtwagens. Enige dat hij nog niet vind kunnen, is een auto met fiets op, op het dak. Dat hoort niet :pffff:
Maar de rest negeert hij straal. Zie ik toch iets van alertheid; geef ik het commando 'trekken',maar dat is maar zelden meer nodig.
Ik zal wel een :blont: hebben want ik begrijp niet helemaal wat je hebt gedaan. .

Als ik het goed begrijp ben je naar die drukke weg gegaan met de hond en mocht hij uitvallen waar jij vervolgens het commando trekken aan gekoppeld hebt?

En dat hielp omdat je het commando kunt opheffen?
maart
Zeer actief

nee, ik ben beginnen lopen, hond aan mijn middel vast en de hond moest mij vooruit trekken. (ik moest maar zien bij te benen :F: )

Hij nam dat als serieuze taak op en stopte zodoende zijn tijd en energie liever daar in, dan in het aanvallen van auto's.
ranetje
Zeer actief

maart schreef:nee, ik ben beginnen lopen, hond aan mijn middel vast en de hond moest mij vooruit trekken. (ik moest maar zien bij te benen :F: )

Hij nam dat als serieuze taak op en stopte zodoende zijn tijd en energie liever daar in, dan in het aanvallen van auto's.
Je hebt hem een serieuze taak gegeven begrijp ik? :ok:
Tenminste, voor hem, want het jou voorttrekken was een zo serieuze taak dat hij nergens anders meer oog voor had.

Wat goed gevonden! :D
Laatst gewijzigd door ranetje op 03 jul 2014 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
maart
Zeer actief

ranetje schreef:
maart schreef:nee, ik ben beginnen lopen, hond aan mijn middel vast en de hond moest mij vooruit trekken. (ik moest maar zien bij te benen :F: )

Je hebt hem een serieuze taak gegeven begrijp ik? :ok:
Tenminste, voor hem wat het jou voorttrekken een zo serieuze taak dat hij nergens anders meer oog voor had.

Wat goed gevonden! :D
ja inderdaad.
Ik had alles geprobeerd, maar enige dat hij registreerde was 'als ik blijkbaar niet naar de auto's mag kijken, dan MOETEN ze wel razend interessant zijn' :ugh:
Hij was ondertussen zo'n 8 maanden oud geloof ik en het werd stilaan levensgevaarlijk. Gelukkig wonen we afgelegen en is hier niet veel verkeer, want anders was hij verongelukt vrees ik.
Op een gegeven moment heeft hij het zelfs op een lopen gezet, omdat in de verte een tractor was en hij is die toen gaan inhalen :schrik:

Dus dan op de boerderij naast ons, ganse dagen op het erf gaan meelopen als de boer bezig was, maar op het erf was niet zo interessant als onverwachts op straat.

het was eigenlijk puur toeval dat ik met lopen begonnen ben toen en ik merkte dat hij dat wel serieus opnam, dat gaan gebruiken dan en zo is het probleem overgegaan terwijl ik er niets aan heb gedaan in feite.
Een heel stom iets, maar o zo effectief gebleken, dus misschien helpt dat ook wel voor andere honden.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”