Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

tips bij puber...

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

tips bij puber...

Ongelezen bericht door *Skye* »

...waarbij we zelf de touwtjes even hebben laten vieren.

Hoi allemaal,

Graag zou ik van jullie wat tips krijgen over hoe jullie hier mee om zouden gaan.

Skye is nu 6,5mnd en zit denk ik al aardig in zijn pubertijd. Nu hadden we het vrij goed onder controle, gewoon streng en duidelijk blijven, als hij iets goeds deed hem de hemel in prijzen en het ging eigenlijk best goed.
Nu zijn we 10 dagen op vakantie geweest waarbij hij bij mijn ouders in luilekkerland heeft mogen leven. Daarna kregen we onverwachts een logeerhond en daarna een weekend een logeer neefje. Al met al even niet de ideale situatie om een pup in opvoeding de structuur te bieden waar hij het zo goed op doet.

We merken nu dat 'af' niet altijd meer af betekend in zijn hoofd. We hebben altijd alle commando's op alle plekken geoefend die je je maar kunt bedenken. Carnavalsoptocht, in de winkel, op visite, in het bos, in huis, buiten, binnen, boven, hondencursus, zelfs ondertussen al in heel veel verschillende landen ;) Het is dus niet zo dat de commando's plaatsgerelateerd zijn aangeleerd zoals bijvoorbeeld alleen op de hondenschool.

Ook werkt de 'hier' niet altijd even goed meer.
Voor de vakantie betekende 'hier' ook gewoon 'hier' en kwam hij ook hier. Nu komt hij een soort van onze kant uit gestormd en draait dan een meter voor ons uitdagend om en rent weg. We lopen niet achter hem aan en proberen er geen spelletje van te maken. Maar de andere kant uit lopen heeft ook niet echt nut, want dat maakt hem allemaal niet zo veel uit.

We proberen zo consequent mogelijk te zijn om ieder commando op te laten volgen hoe lang het ook duurt. Maar we merken nu dat we stiekem steeds meer het commando aan het herhalen zijn. Ik probeerde er op te letten om het niet te doen, maar als ik bijvoorbeeld 'af' zeg dan krijg ik echt totaal geen response op het commando. Hij gaat dan heel blij voor me zitten en kijkt echt met zijn megablije trotse hoofd naar me alsof hij wilt zeggen: 'Kijk eens hoe mooi ik zit'. Ik kan het commando 10x herhalen of 1x en wachten totdat hij het doet, maar hij doet het gewoonweg soms niet.

Het is niet dat hij helemaal niet meer luistert. Want soms doet hij het ineens wel perfect en dan prijs ik hem de hemel in en ben ik blij dat ik in ieder geval de bevestiging heb dat hij het commando nog wel kent ;)

Hopelijk willen jullie mij jullie ervaringen vertellen en dan kan ik daar mee aan de slag.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: tips bij puber...

Ongelezen bericht door Zamunda »

Ik zou weer even een stapje terug gaan: even 'vergeten' dat hij het zo perfect deed en weer terug naar de methode die je hanteert tijdens aanleerfase.
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

tja het is en blijft de puberteit, je moet geen perfecte gehoorzaamheid verwachten.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

@Zamunda: Dankjewel voor je tip. Ik ga het in ieder geval proberen. Erg logisch eigenlijk en dom dat ik het niet heb geprobeerd nog... En dan ook weer afbouwen op dezefde manier? Of deze methode een tijdje aanhouden?

@Marco: Dat verwacht ik ook zeker niet en het is ook niet zo heel erg. Wil alleen even graag wat handvatten hoe dit goed aan te pakken. Want uiteindelijk is het wel de bedoeling dat hij wel weer terug gaat luisteren. Ik weet niet of de pubertijd vanzelf over gaat? Of gaat het over door de juiste begeleiding?
Zamunda
Zeer actief

*Skye* schreef:@Zamunda: Dankjewel voor je tip. Ik ga het in ieder geval proberen. Erg logisch eigenlijk en dom dat ik het niet heb geprobeerd nog... En dan ook weer afbouwen op dezefde manier? Of deze methode een tijdje aanhouden?
De methode die je gehanteerd hebt heeft goed gewerkt voor jullie, want het ging hartstikke goed :ok: . Hoe lang en wat je precies moet doen kan niemand je vanachter een schermpje vertellen. Ik verwacht dat je de afgelopen maanden gekeken hebt naar je hond om te bepalen wat werkt en hoe strak je de touwtjes aan moest trekken? Zo ook nu: kijk naar je hond hoe snel je weer een stapje verder kunt. Volgens mij kun jij dat prima :ok: .
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ben het met Zamunda eens :ok:

Zorg dat je je commando's vooral geeft op een moment dat je er van uit zou kunnen gaan dat hij ze op kan volgen.
Dus niet te moeilijk maken.
Dan kan je belonen/prijzen voor een goed uitgevoerd commando.

En inderdaad, zoals je zelf als schrijft, trap niet in de val van herhalen van commando's.
Als je in het begin een handgebaar hebt gemaakt bij bijv. het "af" commando, geef dat dan weer even, maar ga niet 10 keer herhalen.
Ik heb wel eens een "af" afgedwongen als het niet op commando 1 gebeurde.
Niet hardhandig maar wel resoluut.

Dat hangt wel heel erg van de hond af en van jezelf.
Als het een worstelpartij zou worden moet je er niet aan beginnen.
Dan geef je het commando gewoon als hij zelf al bijna ligt.

En dat is dus net zoals je het bij een pup kan aanleren :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief

We hebben dingen aangeleerd door hem eerst te sturen met een beloning zonder er een commando aan te verbinden.
Daarna sturen met beloning en het commando geven op het moment dat hij het doet. De volgende stap was commando geven en dan met beloning sturen. Als dat goed ging dan testen wat hij deed als we het commando gaven en uiteraard belonen als hij het goed doet. Doet hij het niet dan weer even een stapje terug. En dan uiteindelijk de beloning afbouwen en onverwacht belonen.

Dus eigenlijk nu dan proberen te voorkomen hem een commando te geven zonder beloning in de buurt te hebben aangezien dat wel een fijn extra hulpmiddel is in het aanleren van commando's.
Ik zal er in ieder geval veel beter op gaan letten om maar één keer het commando te geven. Hij reageert best goed op lichte lichamelijke aanwijzingen. Als hij bijvoorbeeld niet reageert op zit, dan hoef ik maar heel zachtjes even mijn hand op hem te leggen/tikken en dan gaat hij meteen zitten. Eigenlijk wil ik inderdaad dat hij er zelf voor kiest om een commando op te volgen, maar hij moet het sowieso opvolgen dus als het echt niet anders kan dan maar een klein beetje helpen. Ook met 'af' kan ik hem 'sturen' door heel zachtjes met mijn voet achter zijn voorbenen te zetten. Nogmaals, dit is niet wat ik gebruik in de aanleer fase, maar wat ik de afgelopen tijd inderdaad al een paar keer uit 'nood' heb gebruikt.

We hebben ook een paar keer getraind met clicker. Echt maar 4 of 5 keer. Maar hij snapt hem wel. Ik heb hem de eerste keer gebruikt tijdens een workshop Treibball, toen heb ik hem leren gebruiken. Misschien dat ik dat ook weer wat meer op kan pakken. Of is het beter om maar bij één methode te blijven?
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

De clicker is vrij gemakkelijk in te voegen in het systeem dat je hebt gehanteerd bij het aanleren van commando's.
Of het nodig is weet ik niet. :wink:

Het gaat in deze periode vooral, nog meer dan normaal, over duidelijkheid en consequent zijn.
Altijd en overal.
Ook als je niet speciaal met hem bezig bent.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
*Skye*
Zeer actief

Met de clicker is het inderdaad geen andere methode, maar misschien net dat extra beetje bevestiging/ timing dat het verschil kan maken.

Wat je zegt is denk ik waarop het soms nog mis gaat. Je moet altijd en overal consequent zijn en eigenlijk nooit toegeven...

Dankjewel voor het meedenken!
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Inderdaad een stapje terug doen. ;) Ook heb ik in de tijd dat hier even geen hier was er een lange lijn aan gedaan, zodat hij niet keer op keer de 'fout' in kon gaan. Dan kon ik hem een stukje binnen halen, maar altijd de laatste paar meter laten komen. En de commando's geven als je bijna zeker bent dat hij ze opvolgt. Geen hier roepen als er 100 honden langs rennen dus. :D
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

*Skye* schreef: We proberen zo consequent mogelijk te zijn om ieder commando op te laten volgen hoe lang het ook duurt. Maar we merken nu dat we stiekem steeds meer het commando aan het herhalen zijn. Ik probeerde er op te letten om het niet te doen, maar als ik bijvoorbeeld 'af' zeg dan krijg ik echt totaal geen response op het commando. Hij gaat dan heel blij voor me zitten en kijkt echt met zijn megablije trotse hoofd naar me alsof hij wilt zeggen: 'Kijk eens hoe mooi ik zit'. Ik kan het commando 10x herhalen of 1x en wachten totdat hij het doet, maar hij doet het gewoonweg soms niet.
Ik vraag niets waarvan ik weet dat ze het niet gaan doen.
Het gaat dan ook niet om dat ene commando, maar heb dan te veel uit handen gegeven.
Consequent blijven, meer bepalen en dan komt het wel weer terug. Moeilijk voor mij, want ik kan eigen initiatief en eigenwijsheid wel waarderen. Maar er zijn natuurlijk grenzen :F:
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik zou er vooral ontspannen mee om gaan ;) Ik herken in jou posts mezelf toen ik met een puber rondliep. Ik probeerde het allemaal goed te doen en faalde naar mijn gevoel. Als ze weer een hyper, onbereikbaar en stront vervelend was, trok ik het mezelf aan en raakte gefrustreerd. Inmiddels weet ik dat het allemaal gewoon goed komt en ondanks dat we nog steeds ups en downs hebben, ga ik er veel ontspannender mee om. Met een tweede hond zal ik er ook heel anders in staan, maar blijkbaar had ik de ervaring nodig om tot dat inzicht te komen.

Voorheen stond bij mij consequentie en discipline op nummer 1. Inmiddels staat plezier op nummer 1, en dat werkt in ons geval uitstekend ;)

PS in die leeftijd volgde ik ook geen cursussen. Toen ik dat wel weer ben gaan doen, kreeg ik ook meer plezier in het trainen. We bleken tijdens de training best een leuk koppel met goede resultaten, terwijl ik altijd in mijn hoofd had dat we er weinig van zouden bakken.
We raakten erdoor in een positieve flow.
Afbeelding
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door _Leonie »

Paisley schreef:Ik zou er vooral ontspannen mee om gaan ;) Ik herken in jou posts mezelf toen ik met een puber rondliep. Ik probeerde het allemaal goed te doen en faalde naar mijn gevoel. Als ze weer een hyper, onbereikbaar en stront vervelend was, trok ik het mezelf aan en raakte gefrustreerd. Inmiddels weet ik dat het allemaal gewoon goed komt en ondanks dat we nog steeds ups en downs hebben, ga ik er veel ontspannender mee om. Met een tweede hond zal ik er ook heel anders in staan, maar blijkbaar had ik de ervaring nodig om tot dat inzicht te komen.

Voorheen stond bij mij consequentie en discipline op nummer 1. Inmiddels staat plezier op nummer 1, en dat werkt in ons geval uitstekend ;)

PS in die leeftijd volgde ik ook geen cursussen. Toen ik dat wel weer ben gaan doen, kreeg ik ook meer plezier in het trainen. We bleken tijdens de training best een leuk koppel met goede resultaten, terwijl ik altijd in mijn hoofd had dat we er weinig van zouden bakken.
We raakten erdoor in een positieve flow.
Ik doe het nu ook zo. Hoe meer druk er op leg, hoe meer het fout lijkt te gaan. Ben wel consequent, maar ga er niet teveel meer aan hangen.
Nu zucht een keer diep, doe wel mijn best maar wat vandaag niet komt, komt morgen wel. En hoe relaxter ik ben, hoe beter ze het doet. :ok:
*Skye*
Zeer actief

Dankjewel allemaal weer voor jullie reacties

Vanavond hebben dachten we even iets leuks te gaan doen. We dachten een eindje met de fietskar te gaan rijden (wat we al heel wat keren hebben gedaan) en dan naar een omheind losloopveldje te gaan zodat we echt alleen maar even een beetje plezier zouden maken.

Dat is iets anders gelopen. Hij zat te blaffen en te piepen in de fietskar en een gaatjes met zijn neus groter te maken. Waar dit nu weer ineens vandaan komt... geen idee... of hoort dit in de pubertijd fase?
We zijn maar wat eerder omgekeerd, maar 5 min voor ons huis even bij een bos gestopt zodat hij de fietskar wel met iets leuks associeert.

Het lopen ging wel goed en een paar keer wat commando's geoefend en dat ging ook goed dus besloten hem lekker even los te gooien. Maar hij blijft als we hem roepen een meter voor ons op de grond zitten. Dus hij komt wel bijna hier en loopt niet weg, maar gaat net buiten je bereik zitten. Dat is in mijn ogen niet echt hier.
Wat kan ik dan het beste doen? Als ik nog een paar keer hier zeg komt hij wel, maar dan ben ik weer aan het herhalen. Ik kan een snoepje gooien om te belonen dat hij een soort van hier is. Weglopen de andere kant op heeft niet echt nut want dan gaat hij gewoon rondspringen.

Het ontspannen bezig zijn is misschien wel precies waar het hem in zit. Ik ben nu de hele tijd bezig met hier om de hier te oefenen en ik wil graag dat hij luistert.
Op een gegeven moment liep hij wat vooruit en ging de bocht om. Een eindje verderop zat iemand op een bankje waar hij heen wilde. Ik zei zonder na te denken; uh, nee, hier! En toen kwam hij meteen helemaal tot aan mij. Nu meende ik het en kwam hij gewoon.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

relax eens een beetje, je hondje is net een half jaar oud.
hoe hoger jouw eisen des te minder kans dat ie ze waar kan maken :idea:

je kunt honden heel best overtrainen en dan heb je straks een hond van een jaar of wat die helemaal niks meer wil.
ga eens wat spelenderwijs aan de slag in plaats van zo op je strepen te staan en overal een oefening van levensbelang van te maken.
je hebt nog een hondenleven de tijd om te trainen, dat hoeft niet allemaal in het eerste jaar.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Dinthe heeft er ook last van. Die is 8,5 maand nu.
Vooral als ik ze bij me roep vanwege fietser of zo, dan gaat ze lopen dralen. Niet het handigste moment.
Wat ik doe is op verschillende manieren roepen.
Ik fluit, ik zeg haar naam, ik geef het commando, ik lok, ik gebruik geluidjes.
Kortom: ik houd het leuk en afwisselend. En juist daardoor blijft ze belangstellend wat er nu weer gebeurt en komt ze dan toch.

Toverwoord is niet teveel druk leggen. Het gaat vanzelf weer over.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Ayronna
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ayronna »

Flynn kende rond die leeftijd ook plotseling commandos niet meer. Hij wilde ook niet meer luisteren als er andere honden in de buurt waren. Wij zijn toen gaan herhalen, aan de lange lijn, en terug naar de basiscommandos (dus zit, af, hier en blijf), en verder veel rust. We zijn dat langzaam weer uit gaan bouwen. Daarnaast zijn we in die tijd van hondenschool gewisseld naar een hondenschool die vanuit rust en zelfbeheersing werkt. Dat heeft bij ons heel erg geholpen- hoewel het enorm veel tijd en energie heeft gekost- om een rustigere, stabielere jonge hond te krijgen.

Inmiddels is Flynn ruim 2 en luistert hij weer perfect; alsof hij het altijd zo gedaan heeft ;)
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Ik had in die periode ook standaard frolicjes in mijn zak(ken). Vond die krengen overal terug, tot in de wachmachine aan toe.
*Skye*
Zeer actief

Oja, los laten he... daar zit hem in ;) (als in mentaal los laten bedoel ik dan he ;))

En we blijven dus gewoon doorgaan. Op een dag valt het kwartje vast wel weer. Overtrainen doen we denk ik niet aangezien hij buiten de wandelingen om het grootste gedeelte van de dag slaapt of zijn eigen plan trekt. Of knuffelt, of speelt ;) Dus genieten doen we zeker nog wel. Het is gewoon een beetje raar om mee te maken dat als ik Skye en maand geleden 'hier' riep hij altijd braaf kwam en nu ineens niet meer. En ik ben er voor gewaarschuwd, maar toch is het raar ;)

Wij hebben inderdaad ook een hondenschool gevonden waar ze op een iets andere manier trainen als bij de school waar we nu zitten. Na de vakantieperiode maar eens kijken hoe het er voor staat en evt daar gaan trainen.
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

De aanhouder wint. Als alles eerst wel goed ging, heb je het juist aangeleerd, en ja dan krijg je een periode dat het minder gaat. Gewoon doorgaan met wat je aan het doen was en op een gegeven moment valt het kwartje wel weer.
*Skye*
Zeer actief

Ok, dankjewel. Ik ben er wel door gewaarschuwd en je leest het vaker hoe de honden pubertijd werkt, maar het zo vreemd om het nu ook echt mee te maken. Tot een paar weken terug ging het heel goed, dus hij weet heel zeker heel perfect wat de bedoeling is.

Ik twijfel een beetje aan hoe ik het het beste kan aanpakken met bijvoorbeeld de hier. Niet meer loslaten, maar wel aan de lange lijn zodat ik hem altijd wat kan helpen door hem naar me toe te trekken. Of wel los laten en als hij wel komt de hemel in belonen? En als hij zo demonstratief een meter van me vandaan blijft zitten. Dan alsnog een keer roepen, of gewoon naar hem toe lopen? Want hij loopt niet weg als ik naar hem toe kom.
Zamunda
Zeer actief

*Skye* schreef:Ik twijfel een beetje aan hoe ik het het beste kan aanpakken met bijvoorbeeld de hier. Niet meer loslaten, maar wel aan de lange lijn zodat ik hem altijd wat kan helpen door hem naar me toe te trekken. Of wel los laten en als hij wel komt de hemel in belonen?
Dat is een keuze die je zelf moet maken, net wat het beste bij jullie en de situatie past.
*Skye* schreef:En als hij zo demonstratief een meter van me vandaan blijft zitten. Dan alsnog een keer roepen, of gewoon naar hem toe lopen? Want hij loopt niet weg als ik naar hem toe kom.
Dikgedrukte zou ik niet doen.
Ik zou tijdens het naar je toerennen al enthousiast met je stem belonen en dan met een uitgestoken hand met koekjes zwaaien. Eventueel kun je op het laatst nog een paar stapjes achteruit lopen zodat hij meer de neiging heeft om helemaal naar je toe te komen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Volgens mij geeft Inge O altijd de tip om de laatste paar meter, of gewoon de laatste meter de hond wél naar je toe te laten komen. Zodat je dan toch even kan belonen. Dat deed ik ook, alleen op momenten dat ik zeker wist dat hij niet zou komen riep ik niks en haalde ik hem gewoon op. Ik heb de lange lijn er aan gedaan, omdat de hier nodig was om niet op andere honden af te stormen. Dat had hij nog nooit gedaan en toen ineens wel en dat vindt niemand grappig met een 9 maanden oude donkere Duitse Herder reu. ;) Op andere momenten luisterde hij nog wel naar de hier, dus ik wilde ervoor zorgen dat hij niet op die andere hond af stormde en ik hem weer hier kon roepen. Het ligt er dus een beetje aan wat jij fijn vindt en wanneer de hier stuk is. ;) De lange lijn zat er dus altijd aan, maar de aanpak wisselde. Het lag er net aan in welke situatie we terecht kwamen.

EDIT: En het is afhankelijk van de hond. Ik kon Zamunda's tip niet volgen bij mijn hond, want zodra ik enthousiast deed en hem met stem beloonde als hij op me afrende, draaide hij weer om. :D Ik was pas leuk als hij echt bij me was.
dagmar88
Zeer actief

*Skye* schreef:Ok, dankjewel. Ik ben er wel door gewaarschuwd en je leest het vaker hoe de honden pubertijd werkt, maar het zo vreemd om het nu ook echt mee te maken. Tot een paar weken terug ging het heel goed, dus hij weet heel zeker heel perfect wat de bedoeling is.

Ik twijfel een beetje aan hoe ik het het beste kan aanpakken met bijvoorbeeld de hier. Niet meer loslaten, maar wel aan de lange lijn zodat ik hem altijd wat kan helpen door hem naar me toe te trekken. Of wel los laten en als hij wel komt de hemel in belonen? En als hij zo demonstratief een meter van me vandaan blijft zitten. Dan alsnog een keer roepen, of gewoon naar hem toe lopen? Want hij loopt niet weg als ik naar hem toe kom.
Pjotr riep ik tussendoor steeds even en die kreeg dan wat lekkers terwijl ik z'n halsband vast had.
En steeds op verschillende punten aangelijnd, niet alleen aan het einde van de wandeling.
Zo heeft hij geleerd dat bij me komen niet meteen het einde van de pret is.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik koos er zelf voor om mijn hond in die periode nog wel gewoon los te laten lopen, maar gewoon niet meer te roepen als ik wist dat ze niet zou komen :flower: Kan ze ook geen commando´s weigeren.

Niet dat ik zo goed ben in hondjes opvoeden (verre van) maar dit paste ons het beste. Met een hond aan de lijn heb ik geen zin te lopen (heb ik in het bos echt een hekel aan, dan blijf ik liever thuis) en ik had ook geen zin om me te frustreren op geweigerde commando's.

Als ik haar wilde aanlijnen, lokte ik haar door uit te nodigen tot spelen. En als ik wist dat ze kwam, durfde ik ook nog wel het woordje HIER uit te spreken :lol1:
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Ik denk dat ik het dan van mijn eigen gemoedstoestand af ga laten hangen. Heb ik de zin en energie om geduld op te brengen voor zijn streken, dan ga ik er mee aan de slag op een positieve opgewekte manier. Heb ik zoiets van, vandaag even niet, dan lekker aan de lange lijn, kan hij ook redelijk zijn gang gaan, alleen dan niet los.

Je trapt zo makkelijk in de val van het herhalen van een commando, rare gewoonte eigenlijk.

@zamunda: Dit is ook de manier hoe ze het bij onze hondenschool aanraden te doen. Maar als hij in zijn 'ik ga koppig een meter van je vandaan netjes zitten' modus zit, dan komt hij ook niet als ik een paar passen naar achter zet. Hij zit dan gewoon daar en dat vindt hij prima. Wat ik nu dan doe is eigenlijk niets. Ik negeer hem, loop een stukje door en probeer het opnieuw. Als het dan wel lukt dan beloon ik hem uitgebreid.

@TessaThomas: De 'hier' is stuk op de laatste paar meter, meestal zelfs maar de laatste meter. Ik roep hem, hij komt heel enthousiast op me af gestormd, ik zeg al heel enthousiast: 'Jaaaaaaa, goedzoooo!!!!!!' en hij rent dan nog een stukje door. Een meter voor mijn neus gaat hij dan zitten en denkt dat hij dan klaar is. Als ik één voet op zijn plek laat staan en een grote stap neem, denk ik zelfs dat ik bij hem kan komen.

@Dagmar88: Ja dat doe ik ook altijd. Ook al ben ik even een paar minuten op een veldje waar ik hem los laat, dan roep ik hem eerst één of twee keer naar me toe, beloon hem, en geef hem weer vrij. Als we echt aan het lopen zijn dan roep ik hem ook regelmatig, beloon hem, en geef hem dan weer vrij. Ik heb er altijd op gelet om het op verschillende plekken te doen, dus niet dat hij weet waar hij los mag of vast moet.

@Paisley: Dat is inderdaad wel een goede aanpak. Skye wilt nog wel eens heel nieuwsgierig komen als ik heel enthousiast zeg:'Ohhhhh, Kiiiiiiijjjjk eeeens'. En dan beloon ik hem ook altijd als hij komt. Wat jij zegt wat betreft het voorkomen van het niet opvolgen van een commando is ook wel waar ik een beetje mee zit. Het maakt me niet zo heel veel uit als hij een meter van me vandaag blijft zitten, maar ik wil niet dat hij denk dat 'hier' geen waarde meer heeft. Hoe heb jij dat dan gedaan als je een andere hond tegenkwam?
Laatst gewijzigd door *Skye* op 15 jul 2014 11:55, 2 keer totaal gewijzigd.
_Leonie
Zeer actief

Ik trap er ook altijd in, dat ze het zó goed aan de lange riem, dat ik haar dan los laat. En dan is het weer lang leve de vrijheid. :LOL:
Gelukkig luistert momenteel wel weer beter dus komt wel goed.
dagmar88
Zeer actief

*Skye* schreef:Ik denk dat ik het dan van mijn eigen gemoedstoestand af ga laten hangen. Heb ik de zin en energie om geduld op te brengen voor zijn streken, dan ga ik er mee aan de slag op een positieve opgewekte manier. Heb ik zoiets van, vandaag even niet, dan lekker aan de lange lijn, kan hij ook redelijk zijn gang gaan, alleen dan niet los.

Je trapt zo makkelijk in de val van het herhalen van een commando, rare gewoonte eigenlijk.

Op dat soort dagen kun je inderdaad beter voor dingen kiezen die niet mis kunnen gaan, levert alleen maar frustratie op.
*Skye*
Zeer actief

@Leonie: Hoe oud is jouw hond?

@Dagmar: Ja idd... en als ik gefrustreerd ben, weet ik bij voorbaat al dat ik niets voor elkaar ga krijgen met hem.
_Leonie
Zeer actief

9,5 maand. Wel wat ouder al.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”