Hoi allemaal,
Graag zou ik van jullie wat tips krijgen over hoe jullie hier mee om zouden gaan.
Skye is nu 6,5mnd en zit denk ik al aardig in zijn pubertijd. Nu hadden we het vrij goed onder controle, gewoon streng en duidelijk blijven, als hij iets goeds deed hem de hemel in prijzen en het ging eigenlijk best goed.
Nu zijn we 10 dagen op vakantie geweest waarbij hij bij mijn ouders in luilekkerland heeft mogen leven. Daarna kregen we onverwachts een logeerhond en daarna een weekend een logeer neefje. Al met al even niet de ideale situatie om een pup in opvoeding de structuur te bieden waar hij het zo goed op doet.
We merken nu dat 'af' niet altijd meer af betekend in zijn hoofd. We hebben altijd alle commando's op alle plekken geoefend die je je maar kunt bedenken. Carnavalsoptocht, in de winkel, op visite, in het bos, in huis, buiten, binnen, boven, hondencursus, zelfs ondertussen al in heel veel verschillende landen
Ook werkt de 'hier' niet altijd even goed meer.
Voor de vakantie betekende 'hier' ook gewoon 'hier' en kwam hij ook hier. Nu komt hij een soort van onze kant uit gestormd en draait dan een meter voor ons uitdagend om en rent weg. We lopen niet achter hem aan en proberen er geen spelletje van te maken. Maar de andere kant uit lopen heeft ook niet echt nut, want dat maakt hem allemaal niet zo veel uit.
We proberen zo consequent mogelijk te zijn om ieder commando op te laten volgen hoe lang het ook duurt. Maar we merken nu dat we stiekem steeds meer het commando aan het herhalen zijn. Ik probeerde er op te letten om het niet te doen, maar als ik bijvoorbeeld 'af' zeg dan krijg ik echt totaal geen response op het commando. Hij gaat dan heel blij voor me zitten en kijkt echt met zijn megablije trotse hoofd naar me alsof hij wilt zeggen: 'Kijk eens hoe mooi ik zit'. Ik kan het commando 10x herhalen of 1x en wachten totdat hij het doet, maar hij doet het gewoonweg soms niet.
Het is niet dat hij helemaal niet meer luistert. Want soms doet hij het ineens wel perfect en dan prijs ik hem de hemel in en ben ik blij dat ik in ieder geval de bevestiging heb dat hij het commando nog wel kent
Hopelijk willen jullie mij jullie ervaringen vertellen en dan kan ik daar mee aan de slag.