Ik blijf vermoedelijk eeuwig in de klasse A van de basisgehoorzaamheidscursus met mijn ene hond want apporteren is een grote no, nog sterker: zelfs de gevraagde 'intentie tot apporteren' kan ik wel vergeten.
Ik werk met een bal in een sok. De sok heb ik ervoor bij mij in bed gehad bij het slapen en het geheel bewaar ik in een zakje met snoepjes, in de hoop dat het aantrekkelijk genoeg werd om er desnoods alleen maar aan te snuffelen (jaja, die intentie tot dus
Geprobeerd:
- weggooien dichtbij, ver weg, iemand anders mee laten rennen, zelf met een touw slepen.
- belonen als ze haar neus er tegenaan doet.
Ze stopt al als we naar de volgende stap gaan: het apport op de grond laten aanraken.
- vast en los aanleren. Los wil prima
- Zelf als een idioot ermee spelen in de hoop dat het vreselijk interessant wordt. De hond denkt nu dat ik een idioot ben maar niet dat het apport interessant is.
Complicerende factor: Ze is niet geinteresseerd in spelen met speelgoed, dus balletjes, flossen, piepbeesten,... zijn al niet aantrekkelijk. Daarnaast is ze ook niet geinteresseerd in voerbeloningen, of het nu knakworst is, kipfilet of haar eigen voer (kvv) wat ik alleen bij het apporteren geef.. ik kan er de boom mee in. De enige manier van belonen die enigszins oplevert wat ik wil is een enthousiaste Braaaaaf! met bijbehorende dikke knuffel. Maar het zal haar dus ook een zorg zijn of ik een lekker stuk worst in die sok doe, dat maakt het niet aantrekkelijker.
Heeft iemand nog een idee wat ik nog kan proberen om haar ook maar enigszins naar dat apport te krijgen?