runninggirl schreef:Het is maar een gedachte, maar roep je hem niet juist toch in situaties die toch te lastig zijn op dit moment? Een stapje terug doen in de training is het eerste wat ik zelf zou doen, dus echt alleen oefenen in makkelijke situaties een paar dagen en daarna weer opbouwen.
Snuffelen bij een lekker geurtje, dat kan op dit moment net te moeilijk zijn. Bij mijn hond moest ik ook echt feeling krijgen met wanneer ik haar wel of niet moet roepen om succes te hebben. Als ik al twijfel, dan roep ik dus niet maar haal ik haar op als dat nodig is.
Ja blijkbaar, want hij komt niet meer altijd. Maar voorheen waren deze situaties voor hem niet te lastig, dat maakt het wat verwarrend.
runninggirl schreef:Misschien kan je ook afwisseling maken in de commando's om het voor je hond spannend en afwisselend te houden? Dus wat Lisanne ook al eerder noemde. Ik heb bijvoorbeeld een commando voor rechtsomkeert maken, of eentje om naar rechts of naar links af te slaan. Of inderdaad 'kijk eens!' of ergens heen wijzen en 'zoek' naar brokjes die ik daar heb neergelegd. Zo hou je het ook leuk en uitdagend denk ik naast alle andere spelletjes.
Ik zorg bijvoorbeeld ook dat na een 'hier' vaak iets leuks volgt: samen een stukje oprennen, even worstelen, bal gooien, koekjesfestijn, etc etc... Dus niet alleen om aan te lijnen of na de 'hier' weer gewoon verder te lopen.
Dit doe ik wel al veel, maar misschien onbewust wat minder de laatste tijd. Zal er weer goed op letten.
Lizanne schreef:Ik heb daarnaast ook veel zelfbeheersing gedaan met Lola. Ik kan haar af laten liggen en overal op en om haar heen worst leggen zonder dat ze dat opeet. Ze draait simpelweg haar kop weg tot ik zeg TOE MAAR! en ze mag eten.
Dit soort oefeningen doe ik wel eens en daar is hij vreemd genoeg heel goed in. Hij pakt zelfs niets van de grond als ik niet 'toe maar' zeg. Het enige waarbij hij zich absoluut niet kan beheersen zijn konijnen, maar die vermijden we.
renee-uk schreef:dit bedoel ik dus met vrijblijvend.
hoe moet die hond ooit snappen dat je verwacht dat ie meteen moet komen als je dit getreuzel toestaat?
Tja, anderen zeggen weer
altijd belonen als hij komt, ook al duurt het wat langer (en enthousiaster of met lekkers belonen als hij direct komt). Omdat hij anders misschien gaat denken 'waarom zou ik nog komen'?
Ik weet niet wat de waarheid is hoor, ik wil alleen de tegenstrijdige adviezen noemen.
cornelia schreef:Nou, en als je dan alle tips eens gebruikt,
A; je leert hem dat hij meer aandacht voor je moet hebben want 1; je kunt zomaar verdwijnen en 2; bij jou zijn de leuke en lekkere dingen te halen.
B; je helpt hem i.e.i. niet in de fout te gaan door hem aan een lange lijn "los" te laten.
C; zodra hij jouw vertrouwen krijgt kun je hem steeds wat vaker echt los laten (wel zelf alert en attent blijven)
D; gaat het niet goed, stap terug naar vorige fase.
dan moet dat toch op den duur wel goed komen.
cornelia schreef:
Gooi jij hem dan bij de voordeur al los ? Heb je wel een riem bij je ?
Wij lopen eerst altijd aangelijnd naar een plaats waar hij los zou kunnen maar aldaar en op stukken tussendoor gaat hij altijd nog wel een stukje los volgen en nog een aantal oefeningen (stop en blijf in de loop, plaats oefening, dirigeren op afstand etc. etc.) De beloning voor dit alles is "vrij" en de bal.
En als hij aangelijnd niet fatsoenlijk mee loopt naar de plaats waar hij dus los zou kunnen dan begin ik er niet eens aan tot hij netjes mee loopt (hij heeft er een pootje van om naar die plaatsen wat harder te lopen dan normaal c.q. de boel wat af te raffelen. Dus niet)
Neeee, wij wonen in de stad, dus het is altijd eerst aangelijnd lopen of fietsen. Maar het lijkt me wel heel goed om als we in het park/bos zijn hem aan de (lange) lijn te houden en wat oefeningen te doen. Snap eigenlijk niet waarom ik dat niet zelf bedacht heb