Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hierkomen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Re: Hierkomen

Ongelezen bericht door runninggirl »

Lizanne schreef:Euh, ik zou een lange lijn gebruiken en loslopen an sich als beloning gebruiken. Als Lola luistert en zich iets aan mij gelegen laat liggen, mag ze best los. Maar in de periode dat hazen (in jouw geval dus blijkbaar dat ene grassprietje) belangrijker waren, kon ze dat loslopen toch echt vergeten. Eérst een 'volgzame' hond, die dus de baas in de gaten houdt en dán de vrijheid van het loslopen als beloning.
:ok: Nog een goede tip inderdaad, op dagen dat ze toch al bananen in haar oren had ging ze hier ook echt niet los. Gelukkig is het puberen al een hele tijd over. :lol1:

edit:

Nog een kleine toevoeging, wij hebben ook een tijdlang alleen tijdens de wandelingen gevoerd, als beloning voor het hierkomen en altijd als beloning als ze uit zichzelf aandacht gaf of bij me kwam. Dus thuis kreeg ze geen eten, alleen onderweg. Dat heeft ook veel geholpen.
Laatst gewijzigd door runninggirl op 20 jul 2014 14:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Leonie. schreef:Bedoel je dan dat je elke wandeling aangelijnd begint en dan als ze goed luistert ze los mag? Dat lijkt me best een goede methode.
Nu niet meer, maar dat is wel een tijd zo geweest. Ze ging dan aangelijnd mee en als ze aandacht voor mij had (lange of normale lijn maakt dan eigenlijk weinig uit), mocht ze los. Dat was de echte beloning.

Lola vond vaak hazensporen 's ochtends, van hazen die 's nachts ergens gelopen hadden. Ik kon haar jacht dus niet altijd voor zijn, want haar neus is toch echt beter dan de mijne :mrgreen: ik móest het dus wel hebben van haar wil om aandacht voor mij te hebben. Daar heb ik uitgebreid in geïnvesteerd en daardoor kan ze nu op veel meer plekken loslopen en zie ik ook aangelijnd haar neus veel minder aan de grond.

Ik heb daarnaast ook veel zelfbeheersing gedaan met Lola. Ik kan haar af laten liggen en overal op en om haar heen worst leggen zonder dat ze dat opeet. Ze draait simpelweg haar kop weg tot ik zeg TOE MAAR! en ze mag eten. Zelfs als ik haar naam zeg, kijkt ze mij niet aan omdat ze wéét dat haar neus dan langs een bergje worst komt en ze van zichzelf weet dat ze dat niet kan weerstaan. Hele knappe zelfbeheersing dus. Dat soort dingen heeft goed gewerkt voor de losloopwandelingen.

Edit: wat runninggirl ook zegt, niet te vaak HIER roepen. Ik doe dat zo'n 3/5 keer per wandeling en heus niet als ze net een dooie vis aan het knuffelen is, bij wijze van ;)
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Leonie. schreef: Vanmorgen riep ik toen hij aan het snuffelen was in het gras. Toen ik riep bleef hij nog even snuffelen, maakte nog een ommetje langs een andere hond en toen kwam hij. In dit geval heb ik hem alsnog beloond.
dit bedoel ik dus met vrijblijvend.
hoe moet die hond ooit snappen dat je verwacht dat ie meteen moet komen als je dit getreuzel toestaat?
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Nou, en als je dan alle tips eens gebruikt,

A; je leert hem dat hij meer aandacht voor je moet hebben want 1; je kunt zomaar verdwijnen en 2; bij jou zijn de leuke en lekkere dingen te halen.
B; je helpt hem i.e.i. niet in de fout te gaan door hem aan een lange lijn "los" te laten.
C; zodra hij jouw vertrouwen krijgt kun je hem steeds wat vaker echt los laten (wel zelf alert en attent blijven)
D; gaat het niet goed, stap terug naar vorige fase.

dan moet dat toch op den duur wel goed komen.
Afbeelding
cornelia
Zeer actief

Bedoel je dan dat je elke wandeling aangelijnd begint en dan als ze goed luistert ze los mag? Dat lijkt me best een goede methode.
Gooi jij hem dan bij de voordeur al los ? Heb je wel een riem bij je ?
Wij lopen eerst altijd aangelijnd naar een plaats waar hij los zou kunnen maar aldaar en op stukken tussendoor gaat hij altijd nog wel een stukje los volgen en nog een aantal oefeningen (stop en blijf in de loop, plaats oefening, dirigeren op afstand etc. etc.) De beloning voor dit alles is "vrij" en de bal.

En als hij aangelijnd niet fatsoenlijk mee loopt naar de plaats waar hij dus los zou kunnen dan begin ik er niet eens aan tot hij netjes mee loopt (hij heeft er een pootje van om naar die plaatsen wat harder te lopen dan normaal c.q. de boel wat af te raffelen. Dus niet)
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Leonie. »

runninggirl schreef:Het is maar een gedachte, maar roep je hem niet juist toch in situaties die toch te lastig zijn op dit moment? Een stapje terug doen in de training is het eerste wat ik zelf zou doen, dus echt alleen oefenen in makkelijke situaties een paar dagen en daarna weer opbouwen.
Snuffelen bij een lekker geurtje, dat kan op dit moment net te moeilijk zijn. Bij mijn hond moest ik ook echt feeling krijgen met wanneer ik haar wel of niet moet roepen om succes te hebben. Als ik al twijfel, dan roep ik dus niet maar haal ik haar op als dat nodig is.
Ja blijkbaar, want hij komt niet meer altijd. Maar voorheen waren deze situaties voor hem niet te lastig, dat maakt het wat verwarrend.
runninggirl schreef:Misschien kan je ook afwisseling maken in de commando's om het voor je hond spannend en afwisselend te houden? Dus wat Lisanne ook al eerder noemde. Ik heb bijvoorbeeld een commando voor rechtsomkeert maken, of eentje om naar rechts of naar links af te slaan. Of inderdaad 'kijk eens!' of ergens heen wijzen en 'zoek' naar brokjes die ik daar heb neergelegd. Zo hou je het ook leuk en uitdagend denk ik naast alle andere spelletjes.

Ik zorg bijvoorbeeld ook dat na een 'hier' vaak iets leuks volgt: samen een stukje oprennen, even worstelen, bal gooien, koekjesfestijn, etc etc... Dus niet alleen om aan te lijnen of na de 'hier' weer gewoon verder te lopen.
Dit doe ik wel al veel, maar misschien onbewust wat minder de laatste tijd. Zal er weer goed op letten.
Lizanne schreef:Ik heb daarnaast ook veel zelfbeheersing gedaan met Lola. Ik kan haar af laten liggen en overal op en om haar heen worst leggen zonder dat ze dat opeet. Ze draait simpelweg haar kop weg tot ik zeg TOE MAAR! en ze mag eten.
Dit soort oefeningen doe ik wel eens en daar is hij vreemd genoeg heel goed in. Hij pakt zelfs niets van de grond als ik niet 'toe maar' zeg. Het enige waarbij hij zich absoluut niet kan beheersen zijn konijnen, maar die vermijden we.
renee-uk schreef:dit bedoel ik dus met vrijblijvend.
hoe moet die hond ooit snappen dat je verwacht dat ie meteen moet komen als je dit getreuzel toestaat?
Tja, anderen zeggen weer altijd belonen als hij komt, ook al duurt het wat langer (en enthousiaster of met lekkers belonen als hij direct komt). Omdat hij anders misschien gaat denken 'waarom zou ik nog komen'?
Ik weet niet wat de waarheid is hoor, ik wil alleen de tegenstrijdige adviezen noemen.
cornelia schreef:Nou, en als je dan alle tips eens gebruikt,

A; je leert hem dat hij meer aandacht voor je moet hebben want 1; je kunt zomaar verdwijnen en 2; bij jou zijn de leuke en lekkere dingen te halen.
B; je helpt hem i.e.i. niet in de fout te gaan door hem aan een lange lijn "los" te laten.
C; zodra hij jouw vertrouwen krijgt kun je hem steeds wat vaker echt los laten (wel zelf alert en attent blijven)
D; gaat het niet goed, stap terug naar vorige fase.

dan moet dat toch op den duur wel goed komen.
:ok:
cornelia schreef: Gooi jij hem dan bij de voordeur al los ? Heb je wel een riem bij je ?
Wij lopen eerst altijd aangelijnd naar een plaats waar hij los zou kunnen maar aldaar en op stukken tussendoor gaat hij altijd nog wel een stukje los volgen en nog een aantal oefeningen (stop en blijf in de loop, plaats oefening, dirigeren op afstand etc. etc.) De beloning voor dit alles is "vrij" en de bal.

En als hij aangelijnd niet fatsoenlijk mee loopt naar de plaats waar hij dus los zou kunnen dan begin ik er niet eens aan tot hij netjes mee loopt (hij heeft er een pootje van om naar die plaatsen wat harder te lopen dan normaal c.q. de boel wat af te raffelen. Dus niet)
Neeee, wij wonen in de stad, dus het is altijd eerst aangelijnd lopen of fietsen. Maar het lijkt me wel heel goed om als we in het park/bos zijn hem aan de (lange) lijn te houden en wat oefeningen te doen. Snap eigenlijk niet waarom ik dat niet zelf bedacht heb ;)
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

Leonie. schreef:
renee-uk schreef:dit bedoel ik dus met vrijblijvend.
Tja, anderen zeggen weer altijd belonen als hij komt, ook al duurt het wat langer (en enthousiaster of met lekkers belonen als hij direct komt). Omdat hij anders misschien gaat denken 'waarom zou ik nog komen'?
Ik weet niet wat de waarheid is hoor, ik wil alleen de tegenstrijdige adviezen noemen.
Nee, ophalen. Bij het snuffelen aan een grasje loop je op hem af, géén boze houding aannemen, je lijnt hem aan en loopt door.
Einde loslopen is dan de straf.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Ik heb dat een keer geprobeerd, maar toen ontweek hij me heel nonchalant, waardoor ik de neiging heb te wachten in plaats van hem aan te lijnen. Het moet geen pakspelletje worden natuurlijk.
renee-uk
Zeer actief

Leonie. schreef:Ik heb dat een keer geprobeerd, maar toen ontweek hij me heel nonchalant, waardoor ik de neiging heb te wachten in plaats van hem aan te lijnen. Het moet geen pakspelletje worden natuurlijk.
maar door dat wachten geef je hem de indruk dat dat goed is en dat dat is wat je van hem verwacht.
op die manier legt ie nooit de link met meteen komen.
ik begrijp niet dat het zo moeilijk is om dat te snappen, een hond denkt niet zo ingewikkeld die is van de korte lijnen en de beste resultaten bereik je als je je als baas daaraan aanpast.
oh en pakspelletjes voorkom je door hem aan de lange lijn te doen :idea:

je kunt ophalen, aanlijnen en hem dan alsnog bij je roepen: als ie ook maar een stap in je richting zet kun je belonen voor het komen.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
cornelia
Zeer actief

En als je dan toch bezig bent dan pak je hem zo af en toe eens bij de halsband vast en hup een snoepje er in. De meeste honden denken dat bij de halsband pakken altijd betekend dat het plezier afgelopen is, we gaan naar huis. Dus ontwijken dat liever. Als je straks aan het oefenen bent en hij kan goed los moet je hem ook af en toe eens vast maken, snoepje geven en weer los laten.

Het valt soms niet mee waar je allemaal aan moet denken eigenlijk :scratch:

Maar je hond ophalen is goed. Onze puppy trainer zei altijd dat als je hond in de verte iets doet wat niet mag en je roept hem terug en hij luistert dan zal hij nooit leren wat hij i.e.i. daar fout deed want zodra hij bij je is moet je hem belonen voor het komen. Als hij iets fout doet op afstand kun je er beter naar toe lopen en "foei, dat mag niet".
Enfin, je kunt roepen tot je scheel ziet maar als hij na 3 wkn eens komt moet je hem belonen. Ga je naar hem toe, hup aan de lijn ("foei dat je doorspeelt terwijl ik je riep"). Loop naar de plek waar je stond te roepen, geef hem wat ruimte aan de lijn en roep hem nog eens. Stapt hij naar je toe, jippie, goed gedaan hondje.
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

renee-uk schreef: maar door dat wachten geef je hem de indruk dat dat goed is en dat dat is wat je van hem verwacht.
op die manier legt ie nooit de link met meteen komen.
Ja, dat wil ik ook niet doen, daarom heb ik dit topic geopend. Ik wil uitzoeken wat het beste alternatief is, of hoe ik het kan voorkomen. Genoeg antwoorden daarop gehad in elk geval.
renee-uk schreef: ik begrijp niet dat het zo moeilijk is om dat te snappen, een hond denkt niet zo ingewikkeld die is van de korte lijnen en de beste resultaten bereik je als je je als baas daaraan aanpast.
oh en pakspelletjes voorkom je door hem aan de lange lijn te doen :idea:
Het voorbeeld was natuurlijk in het geval hij niet aan de lange lijn was. Zoals al besproken ga ik het nu met lange lijn proberen.

Wat ik tegenstrijdig vind is het dilemma wel of niet belonen als de hond traag of laat komt. Volgens mij heeft dat niets met ingewikkeld denken te maken. Het zijn gewoon twee meningen en ik hoor ze allebei regelmatig.
cornelia schreef:En als je dan toch bezig bent dan pak je hem zo af en toe eens bij de halsband vast en hup een snoepje er in. De meeste honden denken dat bij de halsband pakken altijd betekend dat het plezier afgelopen is, we gaan naar huis. Dus ontwijken dat liever. Als je straks aan het oefenen bent en hij kan goed los moet je hem ook af en toe eens vast maken, snoepje geven en weer los laten.
Dit doe ik allemaal heel regelmatig.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Leonie. schreef:
Wat ik tegenstrijdig vind is het dilemma wel of niet belonen als de hond traag of laat komt. Volgens mij heeft dat niets met ingewikkeld denken te maken. Het zijn gewoon twee meningen en ik hoor ze allebei regelmatig.
Ik beloon dat niet, sterker nog (heb ik het even niet over de tekkel) ik ga ze halen en ze krijgen dan ongenadig verbaal op hun donder en vervolgens mag de boosdoener 3 dagen strak naast mij lopen. Een oor verkeerd of een poot voor mijn voet zetten wordt dan teruggefloten. Bij Biko heb ik dat nog niet aan de hand gehad maar bij Reina in haar jongere jaren wel.
Ik heb het dan over honden die heel dondersgoed weten wat hier betekent. De aanleerfase is uiteraard een ander verhaal. Bij traag of laat komen is er dus ergens iets mis gegaan, ik ben dan ergens verslapt waar handig gebruik van wordt gemaakt. Ik ga op een positieve manier met mijn honden om, beloon geregeld voor goed gedrag maar met dit soort dingen ga ik niet met frikandellen lopen zwaaien als ze het eens uitkomt toch maar te komen.
Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Hier hetzelfde als Alma, hierkomen is geen vraag maar een bevel en het dient altijd DIRECT uitgevoerd te worden.
Bij Jack en Jones is het nog nooit voorgekomen maar Macho heeft vroeger weleens uitgeprobeerd hoever hij hierin kon gaan.
Niet zo ver dus, ik loop er naar toe, corrigeer en hij mag de rest van de wandeling strak aan de voet zonder een stap verkeerd te zetten.
Is geloof ik 2 keer voorgekomen in zijn hele leven dus het is wel duidelijk hoe ik erover denk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
alm@
moderator

samantha! schreef: Macho heeft vroeger weleens uitgeprobeerd hoever hij hierin kon gaan.
Reina ook toen ze jonger was. Maakte er een spelletje van door steeds weer een stukje weg te rennen. Na een paar keer was ik het zat, ben met rock de auto ingestapt en weggereden en liet haar (uiteraard op een plaats waar dat kon) een paar honderd meter achter de auto aanjakkeren. Toen was het ook wel duidelijk dat ik het serieus meende.
Ander voorbeeld. Biko deed erg moeilijk over een bal lossen. Ruilen deed hij niet, snoepje aannemen niet. Tijdens het wandelen vind ik dat geen punt dat ie met een balletje sjouwt maar hij mag er niet mee naar binnen. Dus thuisgekomen (hij zat achterin de auto) heb ik het nog even geprobeerd met een snoepje maar niks. Dus ik ben op de rand van de auto gaan zitten en zei: Biko we hebben een probleem. Jij wil je bal niet loslaten en ik wil niet dat je met een bal in huis komt dus ik stel voor dat je 10 minuten nadenkt over hoe je dat gaat oplossen, deed de klep van de auto dicht en ging voor hem duidelijk hoorbaar met de andere honden naar binnen. Na 10 minuten ging ik kijken en zat hij blij te wezen zonder bal in z'n bek die ik gewoon kon pakken zonder dat het weggegritst werd. En dat hij goed nagedacht heeft, blijkt uit het feit dat het balletjeslosprobleem niet meer voorgekomen is :wink: slimmerd :I:
Maar goed we dwalen af :mrgreen:
Afbeelding
Leonie.
Zeer actief

Hahaha, het is duidelijk hoor. Ik ga strenger zijn (ik heb het net in huis uitgeprobeerd toen hij traag kwam en hij had goed door dat dat niet de bedoeling was: de tweede keer kwam hij direct en ging netjes zitten). Misschien sowieso goed om dat in huis en in de tuin al duidelijk te maken en voor nu even niet los te laten buiten, alleen aan de lange lijn.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

alm@ schreef:
samantha! schreef: Macho heeft vroeger weleens uitgeprobeerd hoever hij hierin kon gaan.
Reina ook toen ze jonger was. Maakte er een spelletje van door steeds weer een stukje weg te rennen. Na een paar keer was ik het zat, ben met rock de auto ingestapt en weggereden en liet haar (uiteraard op een plaats waar dat kon) een paar honderd meter achter de auto aanjakkeren. Toen was het ook wel duidelijk dat ik het serieus meende.
Ander voorbeeld. Biko deed erg moeilijk over een bal lossen. Ruilen deed hij niet, snoepje aannemen niet. Tijdens het wandelen vind ik dat geen punt dat ie met een balletje sjouwt maar hij mag er niet mee naar binnen. Dus thuisgekomen (hij zat achterin de auto) heb ik het nog even geprobeerd met een snoepje maar niks. Dus ik ben op de rand van de auto gaan zitten en zei: Biko we hebben een probleem. Jij wil je bal niet loslaten en ik wil niet dat je met een bal in huis komt dus ik stel voor dat je 10 minuten nadenkt over hoe je dat gaat oplossen, deed de klep van de auto dicht en ging voor hem duidelijk hoorbaar met de andere honden naar binnen. Na 10 minuten ging ik kijken en zat hij blij te wezen zonder bal in z'n bek die ik gewoon kon pakken zonder dat het weggegritst werd. En dat hij goed nagedacht heeft, blijkt uit het feit dat het balletjeslosprobleem niet meer voorgekomen is :wink: slimmerd :I:
:LOL: :E:

Macho heeft er nooit een spelletje van gemaakt maar het gebeurde dus een keer toen hij naar een andere hond toeliep en ondanks mijn HIER gewoon doorliep.
Toen ben ik (al veel kabaalmakend) naar hem toe gelopen, toen had hij dus al zoiets van: oeps :mann: :schrik: maar ondanks dat heb ik hem alsnog streng toegesproken en mocht hij strak volgen naar de auto.
Als klap op de vuurpijl heb ik hem in de auto gedaan (het was winter dus niet te warm) en ben met DJ nog een rondje gelopen.
Vreselijk streng ben ik daarin, HIER moet gewoon altijd.

Inderdaad we dwalen af, maar toch leuk om te lezen hoe een ander dat soort dingen doet :lol1:
Laatst gewijzigd door samantha! op 20 jul 2014 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Leonie.
Zeer actief

Is heel interessant en leuk hoor, praat maar door :E:
alm@
moderator

samantha! schreef:
alm@ schreef:
:LOL: :E:

Macho heeft er nooit een spelletje van gemaakt maar het gebeurde dus een keer toen hij naar een andere hond toeliep en ondanks mijn HIER gewoon doorliep.
Toen ben ik (al veel kabaalmakend) naar hem toe gelopen, toen had hij dus al zoiets van: oeps :mann: :schrik: maar ondanks dat heb ik hem alsnog streng toegesproken en mocht hij strak volgen naar de auto.
Als klap op de vuurpijl heb ik hem in de auto gedaan (het was winter dus niet te warm) en ben met DJ nog een rondje gelopen.
Vreselijk streng ben ik daarin, HIER moet gewoon altijd.

Inderdaad we dwalen af, maar toch leuk om te lezen hoe een ander dat soort dingen doet :lol1:
Ja hé :lol1: maar jij bent helemaal vals, jij wrijft het er nog eens even extra in :LOL:
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief

Leonie. schreef: Wat ik tegenstrijdig vind is het dilemma wel of niet belonen als de hond traag of laat komt. Volgens mij heeft dat niets met ingewikkeld denken te maken. Het zijn gewoon twee meningen en ik hoor ze allebei regelmatig.
renee-uk schreef:je kunt ophalen, aanlijnen en hem dan alsnog bij je roepen: als ie ook maar een stap in je richting zet kun je belonen voor het komen.
en ik herhaal dit omdat ik helemaal niet het idee heb dat jouw hondje weet wat de bedoeling is en ik het oneerlijk vind als je hond aangepakt wordt voor iets dat ie vanwege jouw onduidelijkheid hierin helemaal niet kan weten.
Afbeelding

Leonie.
Zeer actief

Ik heb dat stukje gelezen hoor en ik ga dat ook zeker doen voortaan. (Waar ik het over had zijn gewoon twee andere opties waar ik vaak mensen over hoor discussiëren en ik vraag me af wat beter is om te doen als de hond traag komt. Doet er verder niet toe.)

Hem ophalen en duidelijk maken dat hij moet komen zoals jij beschrijft valt voor mij onder strenger zijn. Ik weet niet wat jij bedoelt met 'als je hond aangepakt wordt', maar ik ga hem geen mep verkopen ofzo. Ik wil gewoon extra consequent zijn.

Hij heeft trouwens anderhalf jaar prima geluisterd naar kom hier, dus ik denk echt dat het duidelijk voor hem was/is. En anders wordt het de komende tijd wel weer duidelijk.
Leonie.
Zeer actief

Net een lange wandeling door het park gemaakt. Had hem aan de flex (het was toch rustig in het park) en heb geoefend met hem bij me roepen. Na twee keer begreep hij dat hij echt moest luisteren en kwam hij eindelijk ook weer eens met een beetje tempo. Daarna een leuk pupje tegengekomen waar hij los mee heeft gespeeld. Op een makkelijk moment heb ik hem geroepen en toen kwam hij ook direct. (Lekker stuk kip gegeven uiteraard.) Vervolgens weer verder gegaan aan de flex en nog een of twee keer bij me geroepen. Was erg tevreden en vind het heel prettig werken om hem pas vrijheid te geven wanneer hij goed geluisterd heeft. Dus veel dank voor de tips (de andere genoemde dingen gaan we natuurlijk ook toepassen)!
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Top! Kun je weer lekker genieten samen. En hoe beter hij luistert, hoe meer hij los kan en hoe vrolijker jij bent. Keep up the good work :-D
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Fijn dat je al wat goede resultaten hebt!

Ik zou de hond inderdaad ophalen als hij niet luistert naar "hier".
Als de hond toestaat dat je hem ophaalt, zou ik niet corrigeren. Gewoon stukje aanlijnen en op een makkelijker stuk of na wat aandachtsoefeningen weer proberen.
Mocht het een structureel probleem worden, dus niet omdat de situatie nog te moeilijk was, zou ik wel kunnen gaan nadenken over duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Want dan wordt er gewoon een loopje met je genomen.
Wat ik overigens NIET zou accepteren is mij proberen te ontwijken als ik de hond op ga halen.
alm@
moderator

Kirra schreef:
Als de hond toestaat dat je hem ophaalt, zou ik niet corrigeren. Gewoon stukje aanlijnen en op een makkelijker stuk of na wat aandachtsoefeningen weer proberen.
Mocht het een structureel probleem worden, dus niet omdat de situatie nog te moeilijk was, zou ik wel kunnen gaan nadenken over duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is. Want dan wordt er gewoon een loopje met je genomen.
Wat ik overigens NIET zou accepteren is mij proberen te ontwijken als ik de hond op ga halen.
Maar als je hond niet (vlot genoeg) luistert naar 'hier' wordt er toch uberhaupt een loopje met je genomen of ben ik nou gek? En dan nogmaals heb ik het niet over een hond die het nog moet leren maar een hond die héél goed weet wat 'hier' betekent.
Afbeelding
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Kirra schreef: Wat ik overigens NIET zou accepteren is mij proberen te ontwijken als ik de hond op ga halen.
Ik ben wel benieuwd naar hoe je dat niet zou accepteren. Mijn pup liet zich ook niet ophalen die ene keer dat ik dat geprobeerd heb, hij ging rondjes rennen. Leuk spelletje vond hij zelf. Toen heb ik maar besloten de pup niet meer te gaan halen. Ik loop weg op zo'n moment.
Kirra
Zeer actief

Ja lastig als de hond je echt te snel af is.
Ik las bij TS dat de hond haar "nonchalant" ontweek. Ik weet niet precies hoe ik dat voor me moet zien, maar dat betekent dat hij niet heel hard wegrent of niet?
Mocht het niet lukken om te pakken zou ik een boze stem laten horen. Mijn hond is daar van onder de indruk.
Wel lastig als de hond dat niet zou zijn...

Commando's zijn vaak afhankelijk van situaties.
Eerst in de tuin, in een rustige straat, drukkere straat, in de buurt van andere honden.
Dus nee als een hond niet meteen komt in een lastige situatie zou ik daar niet direct te zwaar aan tillen.
Even teruggaan naar een simpele situatie en vanuit daaruit uitbreiden. Als het dan ook gebeurd in die makkelijker situatie, dan zou ik misschien wel corrigeren.
Op die manier maak je de samenwerking ook weer leuk voor beide partijen... Lou kende het commando al, maar het is dus weer een beetje weggezakt.

Volgens mij is Leonie al bezig met een stapje terug door met de hond aan de flex te werken voor nu.
Nogmaals zo zou ik het doen. Ik kan me ook voorstellen dat je direct begint met corrigeren.
Maar zelf zou ik dus teruggaan naar een makkelijker punt en ook vooral proberen de hond niet in de fout te laten gaan.
Vita ruikt soms ook wel een lekker geurtje, waardoor luisteren even wat minder belangrijk is. Het hangt een beetje af van de situatie hoe ik daarop reageer.
Als ze bijvoorbeeld achter een konijn aangaat (1x gebeurd) dan laat ik een boze stem horen, want dat vind ik gevaarlijk.
Maar ik zou niet structureel boos willen worden op de hond als hij niet luistert. Dan liever ophalen en een stapje terug.

Ben ik zo duidelijker?
BessieTurf
Actief
Mijn ras(sen): Witte Herder

Ongelezen bericht door BessieTurf »

Heel duidelijk, dank je wel :E:
Leonie.
Zeer actief

Kirra schreef:Ik las bij TS dat de hond haar "nonchalant" ontweek. Ik weet niet precies hoe ik dat voor me moet zien, maar dat betekent dat hij niet heel hard wegrent of niet?
Nee klopt, maar op dat moment wist ik wel dat hij zou gaan rennen als ik hem zou proberen te pakken of aan te lijnen. Dus ik heb eigenlijk gedaan alsof ik dat niet merkte en ben stil blijven staan, of heb doorgelopen, dat weet ik niet meer.

Stemcorrectie kan bij hem inderdaad nog wel werken, maar voor nu is het eventueel ophalen prima.
renee-uk
Zeer actief

alm@ schreef:
Kirra schreef:
Maar als je hond niet (vlot genoeg) luistert naar 'hier' wordt er toch uberhaupt een loopje met je genomen of ben ik nou gek? En dan nogmaals heb ik het niet over een hond die het nog moet leren maar een hond die héél goed weet wat 'hier' betekent.
ophalen en aanlijnen op zo'n moment is toch al een correctie?
ik doe dat veel liever dan ophalen en uitfoeteren, ik heb liever een hond die (vermenselijkt) denkt 'oh ja, dat mag niet', dan een hond die bang voor me wordt als ie me aan ziet komen.
maar het zal ook aan de hond in kwestie liggen, de een is wat sneller onder de indruk dan de ander.
Afbeelding

Kirra
Zeer actief

renee-uk schreef:
alm@ schreef:
Kirra schreef:
ophalen en aanlijnen op zo'n moment is toch al een correctie?
ik doe dat veel liever dan ophalen en uitfoeteren, ik heb liever een hond die (vermenselijkt) denkt 'oh ja, dat mag niet', dan een hond die bang voor me wordt als ie me aan ziet komen.
maar het zal ook aan de hond in kwestie liggen, de een is wat sneller onder de indruk dan de ander.
Was dat aan mij bedoelt? Op dat ik niet wil dat ze me ontwijkt als ik haar ophaal?
Ik ben het absoluut eens dat ophalen en aanlijnen een correctie is, maar dat lukt toch niet als je je hond niet te pakken krijgt? Dan is het geen correctie meer, maar een spelletje....
Ik heb het ook niet over uitfoeteren. Gewoon blijven staan dat is alles. Daarna besteed ik er ook geen aandacht meer aan.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”