Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Meer eten geven op wandelvakantie?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Meer eten geven op wandelvakantie?

Ongelezen bericht door sbientje »

Wij gaan volgende maand op wandelvakantie, waarbij we iedere dag zo'n 15 tot max 20 km zullen lopen. Dit wel in een normaal tempo en met pauzes, denk dat we max zes uur onderweg zijn. Meer dan wat we normaal doen dus, dat is 2 a 3 uur per dag. Hebben al flink geoefend maar niet meer dan twee dagen achter elkaar. Hierbij heb ik Pom niets extras gegeven, ook omdat ze toch wel wat reserves had qua vet. Die zijn er nu wel af en ik vind haar op het moment in topconditie, mooi gespierd ook. Nu vraag ik me alleen af, moet ik haar op vakantie wat extra voer geven? Ik moet het afgepast meenemen want er is een maximum aan bagagegewicht :) en als ik haar meer geef, geef ik haar dan sochtends of savonds wat extra, of bij beide maaltijden? Of is het helemaal niet nodig?

Als ze wat mager wordt is op zich niet zo heel erg hoor, maar als ze honger krijgt wordt ze nogal snaaierig en das irritant :)
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Re: Meer eten geven op wandelvakantie?

Ongelezen bericht door LongFields »

Hoeveel dagen achter elkaar lopen jullie?
Ik zou wel iets extra geven, en dan in ieder geval na het wandelen, dus 's avonds. Denk er ook aan dat je niet te kort voordat je van start gaat eten geeft, dat is niet verstandig.
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

sbientje schreef:Wij gaan volgende maand op wandelvakantie, waarbij we iedere dag zo'n 15 tot max 20 km zullen lopen. Dit wel in een normaal tempo en met pauzes, denk dat we max zes uur onderweg zijn. Meer dan wat we normaal doen dus, dat is 2 a 3 uur per dag. Hebben al flink geoefend maar niet meer dan twee dagen achter elkaar. Hierbij heb ik Pom niets extras gegeven, ook omdat ze toch wel wat reserves had qua vet. Die zijn er nu wel af en ik vind haar op het moment in topconditie, mooi gespierd ook. Nu vraag ik me alleen af, moet ik haar op vakantie wat extra voer geven? Ik moet het afgepast meenemen want er is een maximum aan bagagegewicht :) en als ik haar meer geef, geef ik haar dan sochtends of savonds wat extra, of bij beide maaltijden? Of is het helemaal niet nodig?

Als ze wat mager wordt is op zich niet zo heel erg hoor, maar als ze honger krijgt wordt ze nogal snaaierig en das irritant :)
ja, ik zou dan wel iets extra voeren. ook een beetje naar de hond blijven kijken. maar als je merkt dat ze wat hongerig wordt, en ze verder niet te dik is, zou ik wel wat extra voeren. ze verbrand dan immers ook iets meer.
Dee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder en een Roemeens meisje

Ongelezen bericht door Dee »

Toen wij in de Ardennen waren heb ik wel wat extra gegeven. We hebben best pittige wandelingen gemaakt. Dus inderdaad s'avonds een beetje extra gegeven. Gewoon omdat ik dacht dat ze dat wel konden gebruiken.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:Hoeveel dagen achter elkaar lopen jullie?
Ik zou wel iets extra geven, en dan in ieder geval na het wandelen, dus 's avonds. Denk er ook aan dat je niet te kort voordat je van start gaat eten geeft, dat is niet verstandig.
Zes dagen, wel met wat rustigere dagen ertussen ook.

Ik was van plan om haar in de ochtend meteen eten te geven als ze geplast heeft, dus zeg maar rond half acht ofzo. En dan rond negen uur, half tien vertrekken. Is dat te kort denk je? Anders sta ik eerder op om te voeren
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sbientje schreef: Ik was van plan om haar in de ochtend meteen eten te geven als ze geplast heeft, dus zeg maar rond half acht ofzo. En dan rond negen uur, half tien vertrekken. Is dat te kort denk je? Anders sta ik eerder op om te voeren
Dat moet voldoende zijn, als wij in de bergen gingen lopen werd ons ook aangeraden om de ochtendmaaltijd bij voorkeur 2 uur voor vertrek te geven.
Als je 's avonds eventueel wat extra geeft kun je direct de wandeldag in ogenschouw nemen, heb je niet erg pittig gewandeld of korter geef je niet of maar iets extra, heb je een hele zware wandeling gehad, dan iets meer.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Ik zou ook gerust wat meer geven hoor, ik geef op zware trainingsdagen ook altijd extra, gewoon op gevoel.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

samantha! schreef:Ik zou ook gerust wat meer geven hoor, ik geef op zware trainingsdagen ook altijd extra, gewoon op gevoel.
Doe ik ook op actievere dagen. En als we een rustdag hebben, krijgt ze iets minder.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Ik hou haar ochtendporties gewoon ongeveer hetzelfde en 's avonds krijgt ze wat extra, afhankelijk van de wandeldag :) Dan moet het goedkomen.. en zo niet, kopen we gewoon wat extra bij voor haar!
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Wij gaven juist minder, amper eigenlijk. Als we op de slaapplek waren gekomen dan vielen ze gewoon om en hadden helemaal geen trek meer in eten. Maar mocht je te weinig bij je hebben, kun je toch onderweg eten bij kopen? Ik deed op vakanties nooit zo moeilijk.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Met zes dagen veel wandelen zal het niet zo een vaart lopen dat ze zal afvallen. Voor je eigen gemoedstoestand kan je extra geven.
Perry en Noah

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ik ben onlangs een weekend weggeweest en dan kregen ze alle 2 dubbele portie (zowel 's ochtends als 's avonds)
ze zeiden er geen nee tegen in alle geval.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Met zes dagen veel wandelen zal het niet zo een vaart lopen dat ze zal afvallen. Voor je eigen gemoedstoestand kan je extra geven.
dat snap ik niet? Als ze toch meer verbruikt dan ze binnenkrijgt, gaat ze toch afvallen?

@maart: haha, wat ze wel of niet opeet is helaas geen maatstaf, die zou 3 kilo opvreten als ik haar de kans gaf denk ik :D
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Met zes dagen zal het afvallen wel meevallen gok ik zo. Ze zal wel meer verbruiken, maar geen kilo's afvallen.
Perry en Noah

Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

sbientje schreef: @maart: haha, wat ze wel of niet opeet is helaas geen maatstaf, die zou 3 kilo opvreten als ik haar de kans gaf denk ik :D
idem hier, maar ik zie wel of ze genoeg hebben met een portie of niet.
Geef ik ze gewoon zo een dubbele portie omdat het qua vlees even beter uitkomt om het zo te geven, dan merk ik dat aan ze,dat ze te veel hebben.
Nu waren ze gewoon voldaan.
Terwijl het toch best wel zeer actieve honden zijn, maar training is vooral korte inspanning, terwijl ik op weekend makkelijk 30km per dag aflegde door heuvel en dal (en de honden legden uiteraard nog veel meer km's af) en dat is voor hun toch blijkbaar wel een aanpassing geweest.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

duitse herder schreef:Met zes dagen zal het afvallen wel meevallen gok ik zo. Ze zal wel meer verbruiken, maar geen kilo's afvallen.
oh nee ze zal geen 5 kilo lichter worden, dat denk ik ook niet :) Nou ja, we zien het wel :)
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

duitse herder schreef:Met zes dagen zal het afvallen wel meevallen gok ik zo. Ze zal wel meer verbruiken, maar geen kilo's afvallen.
Mijn ervaring met het wandelen in de bergen in combinatie met de ijlere lucht op hoogte daar is toch echt wel dat ze bij meerdere dagen achter elkaar flinke tochten lopen van een uur of 5 à 7 een flinke jas uitdoen hoor. Als je ze niet extra voert dan kan dat echt wel meer dan een paar pond schelen.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
Mijn ervaring met het wandelen in de bergen in combinatie met de ijlere lucht op hoogte daar is toch echt wel dat ze bij meerdere dagen achter elkaar flinke tochten lopen van een uur of 5 à 7 een flinke jas uitdoen hoor. Als je ze niet extra voert dan kan dat echt wel meer dan een paar pond schelen.
Ik denk dat de bergwandelingen wel van een andere categorie zijn dan de wandelingen die wij gaan doen (in schotland, wel heuvelig maar niet hoog of heel ruig terrein) :)
Veronique & Kyra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse Stafford &
Weimaraner

Ongelezen bericht door Veronique & Kyra »

Wij hebben vorig jaar in Oostenrijk inderdaad wat meer gegeven en dan vooral 's avonds wat Suzanne ook al zei.

Wie van de twee dit jaar mee gaat met de DWT krijgt ook wat meer, zeker Kyra mocht zij mee gaan.
Zij is al een ramp om op gewicht te houden en heeft natuurlijk niet heel veel extra's omdat ze altijd al vrij schraal staat.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

sbientje schreef:
LongFields schreef:
Ik denk dat de bergwandelingen wel van een andere categorie zijn dan de wandelingen die wij gaan doen (in schotland, wel heuvelig maar niet hoog of heel ruig terrein) :)
Wel aanzienlijk langer dan je hier in Nederland gewend bent toch? En heuvelachtig terrein en onverharde paden zijn weer anders dan verharde paden op vlak terrein. Ik zou het zoals ik al schreef van dag tot dag bekijken en het eten aanpassen op de verrichte inspanning.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

LongFields schreef:
sbientje schreef:
LongFields schreef:
Wel aanzienlijk langer dan je hier in Nederland gewend bent toch? En heuvelachtig terrein en onverharde paden zijn weer anders dan verharde paden op vlak terrein. Ik zou het zoals ik al schreef van dag tot dag bekijken en het eten aanpassen op de verrichte inspanning.
ja das waar, wel veel langer dan normaal :) Ik ga haar gewoon iets meer geven en als ze het echt zwaar heeft gehad geef ik haar nog wat extra, dat komt vast wel in orde!
Gittje
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gittje »

sbientje schreef:Ik hou haar ochtendporties gewoon ongeveer hetzelfde en 's avonds krijgt ze wat extra, afhankelijk van de wandeldag :) Dan moet het goedkomen.. en zo niet, kopen we gewoon wat extra bij voor haar!
Zullen wij ook doen als we in september met Igor naar de Belgische Ardennen gaan, en doe ik hier thuis ook als hij bv. naast de fiets loopt en daarna nog zwemt.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Gittje schreef:
sbientje schreef:Ik hou haar ochtendporties gewoon ongeveer hetzelfde en 's avonds krijgt ze wat extra, afhankelijk van de wandeldag :) Dan moet het goedkomen.. en zo niet, kopen we gewoon wat extra bij voor haar!
Zullen wij ook doen als we in september met Igor naar de Belgische Ardennen gaan, en doe ik hier thuis ook als hij bv. naast de fiets loopt en daarna nog zwemt.
normaal is het bij Pom niet zo nodig, die wordt nogal makkelijk te dik en heeft altijd wel wat reserve. Maar nu is ze voor het eerst echt goed op gewicht, vind ik :D
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Ben blij dat ik meer heb meegenomen voor haar, ze begint nu zelfs wat te tekenen. Niet dat dat erg is, maar met minder eten was het nog sneller gegaan gok ik
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Dat vernaast me niets. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”