Als ze wat mager wordt is op zich niet zo heel erg hoor, maar als ze honger krijgt wordt ze nogal snaaierig en das irritant

Moderator: moderatorteam
ja, ik zou dan wel iets extra voeren. ook een beetje naar de hond blijven kijken. maar als je merkt dat ze wat hongerig wordt, en ze verder niet te dik is, zou ik wel wat extra voeren. ze verbrand dan immers ook iets meer.sbientje schreef:Wij gaan volgende maand op wandelvakantie, waarbij we iedere dag zo'n 15 tot max 20 km zullen lopen. Dit wel in een normaal tempo en met pauzes, denk dat we max zes uur onderweg zijn. Meer dan wat we normaal doen dus, dat is 2 a 3 uur per dag. Hebben al flink geoefend maar niet meer dan twee dagen achter elkaar. Hierbij heb ik Pom niets extras gegeven, ook omdat ze toch wel wat reserves had qua vet. Die zijn er nu wel af en ik vind haar op het moment in topconditie, mooi gespierd ook. Nu vraag ik me alleen af, moet ik haar op vakantie wat extra voer geven? Ik moet het afgepast meenemen want er is een maximum aan bagagegewichten als ik haar meer geef, geef ik haar dan sochtends of savonds wat extra, of bij beide maaltijden? Of is het helemaal niet nodig?
Als ze wat mager wordt is op zich niet zo heel erg hoor, maar als ze honger krijgt wordt ze nogal snaaierig en das irritant
Zes dagen, wel met wat rustigere dagen ertussen ook.LongFields schreef:Hoeveel dagen achter elkaar lopen jullie?
Ik zou wel iets extra geven, en dan in ieder geval na het wandelen, dus 's avonds. Denk er ook aan dat je niet te kort voordat je van start gaat eten geeft, dat is niet verstandig.
Dat moet voldoende zijn, als wij in de bergen gingen lopen werd ons ook aangeraden om de ochtendmaaltijd bij voorkeur 2 uur voor vertrek te geven.sbientje schreef: Ik was van plan om haar in de ochtend meteen eten te geven als ze geplast heeft, dus zeg maar rond half acht ofzo. En dan rond negen uur, half tien vertrekken. Is dat te kort denk je? Anders sta ik eerder op om te voeren
Doe ik ook op actievere dagen. En als we een rustdag hebben, krijgt ze iets minder.samantha! schreef:Ik zou ook gerust wat meer geven hoor, ik geef op zware trainingsdagen ook altijd extra, gewoon op gevoel.
dat snap ik niet? Als ze toch meer verbruikt dan ze binnenkrijgt, gaat ze toch afvallen?duitse herder schreef:Met zes dagen veel wandelen zal het niet zo een vaart lopen dat ze zal afvallen. Voor je eigen gemoedstoestand kan je extra geven.
idem hier, maar ik zie wel of ze genoeg hebben met een portie of niet.sbientje schreef: @maart: haha, wat ze wel of niet opeet is helaas geen maatstaf, die zou 3 kilo opvreten als ik haar de kans gaf denk ik
oh nee ze zal geen 5 kilo lichter worden, dat denk ik ook nietduitse herder schreef:Met zes dagen zal het afvallen wel meevallen gok ik zo. Ze zal wel meer verbruiken, maar geen kilo's afvallen.
Mijn ervaring met het wandelen in de bergen in combinatie met de ijlere lucht op hoogte daar is toch echt wel dat ze bij meerdere dagen achter elkaar flinke tochten lopen van een uur of 5 à 7 een flinke jas uitdoen hoor. Als je ze niet extra voert dan kan dat echt wel meer dan een paar pond schelen.duitse herder schreef:Met zes dagen zal het afvallen wel meevallen gok ik zo. Ze zal wel meer verbruiken, maar geen kilo's afvallen.
Ik denk dat de bergwandelingen wel van een andere categorie zijn dan de wandelingen die wij gaan doen (in schotland, wel heuvelig maar niet hoog of heel ruig terrein)LongFields schreef:Mijn ervaring met het wandelen in de bergen in combinatie met de ijlere lucht op hoogte daar is toch echt wel dat ze bij meerdere dagen achter elkaar flinke tochten lopen van een uur of 5 à 7 een flinke jas uitdoen hoor. Als je ze niet extra voert dan kan dat echt wel meer dan een paar pond schelen.duitse herder schreef:Met zes dagen zal het afvallen wel meevallen gok ik zo. Ze zal wel meer verbruiken, maar geen kilo's afvallen.
Wel aanzienlijk langer dan je hier in Nederland gewend bent toch? En heuvelachtig terrein en onverharde paden zijn weer anders dan verharde paden op vlak terrein. Ik zou het zoals ik al schreef van dag tot dag bekijken en het eten aanpassen op de verrichte inspanning.sbientje schreef:Ik denk dat de bergwandelingen wel van een andere categorie zijn dan de wandelingen die wij gaan doen (in schotland, wel heuvelig maar niet hoog of heel ruig terrein)LongFields schreef:Mijn ervaring met het wandelen in de bergen in combinatie met de ijlere lucht op hoogte daar is toch echt wel dat ze bij meerdere dagen achter elkaar flinke tochten lopen van een uur of 5 à 7 een flinke jas uitdoen hoor. Als je ze niet extra voert dan kan dat echt wel meer dan een paar pond schelen.duitse herder schreef:Met zes dagen zal het afvallen wel meevallen gok ik zo. Ze zal wel meer verbruiken, maar geen kilo's afvallen.
ja das waar, wel veel langer dan normaalLongFields schreef:Wel aanzienlijk langer dan je hier in Nederland gewend bent toch? En heuvelachtig terrein en onverharde paden zijn weer anders dan verharde paden op vlak terrein. Ik zou het zoals ik al schreef van dag tot dag bekijken en het eten aanpassen op de verrichte inspanning.sbientje schreef:Ik denk dat de bergwandelingen wel van een andere categorie zijn dan de wandelingen die wij gaan doen (in schotland, wel heuvelig maar niet hoog of heel ruig terrein)LongFields schreef:Mijn ervaring met het wandelen in de bergen in combinatie met de ijlere lucht op hoogte daar is toch echt wel dat ze bij meerdere dagen achter elkaar flinke tochten lopen van een uur of 5 à 7 een flinke jas uitdoen hoor. Als je ze niet extra voert dan kan dat echt wel meer dan een paar pond schelen.duitse herder schreef:Met zes dagen zal het afvallen wel meevallen gok ik zo. Ze zal wel meer verbruiken, maar geen kilo's afvallen.
Zullen wij ook doen als we in september met Igor naar de Belgische Ardennen gaan, en doe ik hier thuis ook als hij bv. naast de fiets loopt en daarna nog zwemt.sbientje schreef:Ik hou haar ochtendporties gewoon ongeveer hetzelfde en 's avonds krijgt ze wat extra, afhankelijk van de wandeldagDan moet het goedkomen.. en zo niet, kopen we gewoon wat extra bij voor haar!
normaal is het bij Pom niet zo nodig, die wordt nogal makkelijk te dik en heeft altijd wel wat reserve. Maar nu is ze voor het eerst echt goed op gewicht, vind ikGittje schreef:Zullen wij ook doen als we in september met Igor naar de Belgische Ardennen gaan, en doe ik hier thuis ook als hij bv. naast de fiets loopt en daarna nog zwemt.sbientje schreef:Ik hou haar ochtendporties gewoon ongeveer hetzelfde en 's avonds krijgt ze wat extra, afhankelijk van de wandeldagDan moet het goedkomen.. en zo niet, kopen we gewoon wat extra bij voor haar!