Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Joepie, als ik binnen plas, nemen ze me fijn naar buiten!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Lightsun
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Aantal honden: 1

Re: Joepie, als ik binnen plas, nemen ze me fijn naar buiten

Ongelezen bericht door Lightsun »

NiN schreef:Ik zou eigenlijk een beetje bang zijn met deze methode dat mijn pup straks niet leert om zijn plasje eventjes op te houden, maar juist de connectie afleert tussen het aangeven te moeten plassen en het buiten moeten plassen en dat hij dan gewoon zonder het aan te geven van zich af gaat staan plassen, want immers, er wordt niet gereageerd op zijn hulpvraag om het zo maar even te noemen.
Ik hoop dat ik het goed uitleg, maar wat ik bedoel is dat honden vaak een link leggen op het moment zelf, en niet pas een paar minuten erna.
Net zoals dat het geen zin heeft om je hond voor iets op zijn kop te geven wat hij een paar minuten daarvoor heeft gedaan. Dan weet hij niet meer wat hij verkeerd heeft gedaan.
Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor. Maar het is echt niet zo als of stitch uren moet wachten om te plassen. Vanaf het moment dat hij het aangeeft zijn wij met hem bezig, en daar doen we even een minuut of twee/drie wachten bij terwijl we even aaien of praten tegen hem voor dat hij naar buiten mag. Mocht het uiteindelijk niet goed komen of niet goed werken dan gaan we gewoon weer terug naar het niet doen.

Voorals nog werkt het erg goed.
[Sandra] schreef: Ja, en ze hebben elkaar gevonden ;-)
:cheer:
ursula66
Actief
Mijn ras(sen): Labradoodle

Ongelezen bericht door ursula66 »

Jammer dat het nu al pagina's vol staat met gesteggel over iets anders dan waar dit topic over gaat. En de berichtjes die daar wel over gaan genegeerd worden. :)
Afbeelding
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Als je pup piep dan laat je hem niet nog eens even wachten :wink: Hij geeft wat aan en daar reageer je dan gelijk op.Als jij er twee drie minuten tussen laat zitten en hem gaat zitten aaien dan leg hij de link helemaal niet meer.
Afbeelding
labje
Zeer actief
Mijn ras(sen): labrador retriever

Ongelezen bericht door labje »

Lightsun schreef: Ik snap heel goed wat je bedoelt hoor. Maar het is echt niet zo als of stitch uren moet wachten om te plassen. Vanaf het moment dat hij het aangeeft zijn wij met hem bezig, en daar doen we even een minuut of twee/drie wachten bij terwijl we even aaien
Onbegrijpelijk :(
Ook nog aaien, wat ws. blijheid/emotie oproept en daardoor nóg lastiger zal zijn om de plas op te moeten houden.
Afbeelding
Lightsun
Actief

labje schreef: Onbegrijpelijk :(
Ook nog aaien, wat ws. blijheid/emotie oproept en daardoor nóg lastiger zal zijn om de plas op te moeten houden.
En toch doet hij het nog goed! Wat ik erg knap vind van hem.
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Maar ik snap de reden niet waarom de pup zou moeten wachten. Wat schiet je er mee op als je hond het op moet houden, het enige wat hij leert is dat je hem niet begrijpt. Hij geeft aan: baas ik moet (wat er al van nature inzit, meeste mensen verpesten dat door op een aparte manier omgaan met zindelijkheid ) en jij geeft aan: oh, leuk jij wilt knuffelen en we wachten nog even met naar buiten gaan want ik wil dat jij het langer ophoudt (wat zoals al eerder aangegeven hierboven het gaat vanzelf als de hond groeit, fatsoenlijk te eten krijgt en natuurlijk niet ziek is). Hij zal je echt niet begrijpen, als je een hond net hebt is het allerbelangrijkste een band opbouwen en niets anders dan dat.
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Lightsun
Actief

Inge O schreef: ik hoop dat jullie nooit aan kinderen beginnen :devil: .
lol
Lightsun
Actief

Rataplan schreef:Maar ik snap de reden niet waarom de pup zou moeten wachten
Dat begrijp ik. Ik heb het nu een paar keer uitgelegd. Ik wil graag dat hij dit zo snel mogelijk leert. Ik begrijp 100% dat dit makkelijker gaat worden als hij ouder word en als het nu niet lukt accepteert ik dat ook zonder problemen. En ik snap echt dat jij het niet snapt. Maar ik snap niet waarom mensen hun honden in hun bed laten slapen of van hun eten mee laten eten of op de bank laten etc etc.

Dit is iets wat ik met hem aan het trainen ben omdat ik het belangrijk vind en mocht het niet lukken of gaat het mis dan stoppen we er mee zonder problemen. Maar voorals nog gaat het erg goed dus ben ik blij.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pepie schreef:Als je pup piep dan laat je hem niet nog eens even wachten :wink: Hij geeft wat aan en daar reageer je dan gelijk op.Als jij er twee drie minuten tussen laat zitten en hem gaat zitten aaien dan leg hij de link helemaal niet meer.
Maar die logica ontgaat ze... ;)
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Kirra
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising

Ongelezen bericht door Kirra »

Ik heb geen ervaring met pups. Ik stel mijn idee daarom ook als vraag.
Zou het kunnen dat de pup het spannend/leuk vindt om weer thuis te komen?
En daarom de controle over zijn blaas wat makkelijker verliest?
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Kirra schreef:Ik heb geen ervaring met pups. Ik stel mijn idee daarom ook als vraag.
Meestal in het buitenshuis zo spannend dat pups op de een of andere manier dan gewoon vergeten te plassen :LOL:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Kirra
Zeer actief

Suske schreef:
Kirra schreef:Ik heb geen ervaring met pups. Ik stel mijn idee daarom ook als vraag.
Meestal in het buitenshuis zo spannend dat pups op de een of andere manier dan gewoon vergeten te plassen :LOL:
Ja, maar de pup van TS had buiten wel geplast.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

Lightsun schreef:
Dat begrijp ik. Ik heb het nu een paar keer uitgelegd. Ik wil graag dat hij dit zo snel mogelijk leert. Ik begrijp 100% dat dit makkelijker gaat worden als hij ouder word en als het nu niet lukt accepteert ik dat ook zonder problemen. En ik snap echt dat jij het niet snapt. Maar ik snap niet waarom mensen hun honden in hun bed laten slapen of van hun eten mee laten eten of op de bank laten etc etc.

Dit is iets wat ik met hem aan het trainen ben omdat ik het belangrijk vind en mocht het niet lukken of gaat het mis dan stoppen we er mee zonder problemen. Maar voorals nog gaat het erg goed dus ben ik blij.
al die dingen die je hierboven opnoemt bezorgen een pup of hond geen ongemak en dat doe jij wel.
je kunt wel blijven hameren op het feit dat jij een andere manier handhaaft dan gebruikelijk, maar dat is helemaal niet waarom er over gevallen wordt.
je bezorgt met deze totaal overbodige 'training' je pup een rotgevoel en juist omdat dat zo onnodig is gaan mensen er tegen in.

je pup is nog te klein om dat plassen goed te kunnen doseren, op het moment dat ie kenbaar maakt dat ie moet moet ie ook en dat gevoel van nodig moeten plassen en daar geen plek voor hebben is wat jij je pup laat houden.
denk dat je in eenzelfde situatie ook niet zo happy zult zijn als iemand je dan expres nog wat langer laat wachten, ook al krijg je een aai over je bol.

hoe moeilijk is dat nou toch?

dat je rare dubbele signalen aan je hond geeft komt daar nog bij, maar persoonlijk vind ik dat minder erg dan een pup met hoge nood nog leuk even wat langer laten wachten, gewoon omdat dat kan.
als je maar lang genoeg met die dubbele signalen doorgaat kom je jezelf nog wel tegen bij de verdere opvoeding, maar goed dat heb je dan gewoon aan jezelf te danken en daar moet je dan maar niet over zeuren denk ik dan.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

nee, pupjes hebben een klein blaasje dat dienovereenkomstig gauw vol is.
grote kans dat dat blaasje zich alweer gevuld heeft in de tijd die er tussen het plasje buiten en het nieuwe plasje binnen zit ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Kirra schreef:
Suske schreef:
Maar nog niet uitgeplast blijkbaar.
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Kirra schreef:
Suske schreef:
Dat deed Suske ook weleens.
En toch vaak daarna plopperdeplop binnen :cheer:

Afbeelding
Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Lightsun schreef:
Dat begrijp ik. Ik heb het nu een paar keer uitgelegd. Ik wil graag dat hij dit zo snel mogelijk leert.
Maar dit is dus gewoon niet de juiste manier om het hem zsm te leren hoe moeilijk is dat nou om te begrijpen :denken:
Het is een pup ,hij heeft nog geeneens controle over zijn blaasspieren dus waarom het hem nog moeilijker maken :19:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Tineke schreef:
Lightsun schreef:
Dat begrijp ik. Ik heb het nu een paar keer uitgelegd. Ik wil graag dat hij dit zo snel mogelijk leert.
Maar dit is dus gewoon niet de juiste manier om het hem zsm te leren hoe moeilijk is dat nou om te begrijpen :denken:
Het is een pup ,hij heeft nog geeneens controle over zijn blaasspieren dus waarom het hem nog moeilijker maken :19:
Omdat ze dat wil.
Snap dat dan :Q:

Afbeelding
Lightsun
Actief

renee-uk schreef:
je bezorgt met deze totaal overbodige 'training' je pup een rotgevoel en juist omdat dat zo onnodig is gaan mensen er tegen in.

Ik heb ook helemaal geen moeite met mensen die het er niet mee eens zijn. Ik begrijp het zelfs. Waar ik moeite mee heb is hoe sommige mensen er tegen in gaan. Zoals jij. Of ines met opmerkingen over geen kinderen krijgen. Dat vind ik allemaal een beetje ver gaan over een verschillende mening over wat je met een hond doet. Maar goed, als mensen zich er beter door voelen dan moeten ze dat lekker doen.
renee-uk schreef: maar goed dat heb je dan gewoon aan jezelf te danken en daar moet je dan maar niet over zeuren denk ik dan.
Gelukkig gaat dat niet gebeuren.
Kirra
Zeer actief

Suske schreef:
Kirra schreef:
Suske schreef:
Dat deed Suske ook weleens.
En toch vaak daarna plopperdeplop binnen :cheer:
Ja, daarom mijn vraag. Kan de pup niet enthousiast worden van het thuiskomen?
En zou het dan misschien een oplossing zijn om na het wandelen nog even de tuin in te gaan met de pup?
renee-uk
Zeer actief

Lightsun schreef:
renee-uk schreef:

Ik heb ook helemaal geen moeite met mensen die het er niet mee eens zijn. Ik begrijp het zelfs. Waar ik moeite mee heb is hoe sommige mensen er tegen in gaan. Zoals jij. Of ines met opmerkingen over geen kinderen krijgen. Dat vind ik allemaal een beetje ver gaan over een verschillende mening over wat je met een hond doet. Maar goed, als mensen zich er beter door voelen dan moeten ze dat lekker doen.
renee-uk schreef: maar goed dat heb je dan gewoon aan jezelf te danken en daar moet je dan maar niet over zeuren denk ik dan.
Gelukkig gaat dat niet gebeuren.
en weer ga je voorbij aan de essentie van het verhaal, ik geef het op.
vraag me alleen af waarom oliedomme mensen toch meteen ook zo stronteigenwijs en niet voor rede vatbaar moeten zijn.
sorry hondje maar ik heb het geprobeerd, je baasje vindt alleen zijn eigen ikkje een stuk belangrijker dan jouw welbehagen :(

en dat laatste hoop ik voor je, maar we spreken elkaar vast nog!
Afbeelding

Tineke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Tineke »

Suske schreef:
Tineke schreef:
Lightsun schreef:
Omdat ze dat wil.
Snap dat dan :Q:
Willen en moeten is funest voor een mens :Q:
Afbeelding
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij ,ik blijf met ze verweven.

https://www.facebook.com/Hondenherplaatsingennl
renee-uk
Zeer actief

Kirra schreef: Ja, daarom mijn vraag. Kan de pup niet enthousiast worden van het thuiskomen?
En zou het dan misschien een oplossing zijn om na het wandelen nog even de tuin in te gaan met de pup?
dat is een prima idee.
niet vanwege het enthousiasme van het thuiskomen, maar wel vanwege het kleine blaasje dat alweer gevuld is ;)
Afbeelding

Lightsun
Actief

renee-uk schreef: en weer ga je voorbij aan de essentie van het verhaal, ik geef het op.
Denk je echt dat het iets uit maakt wat jij of ik te zeggen hebben? We worden het er toch niet over eens.

Komt daar nog eens bij je dat zo vast zit in je "oude zure trut" routine die jij nog steeds verwart met "Stoere meid die het zegt zoals het is" routine, dat ik niet eens moeite ga doen al had het zin.
renee-uk schreef: maar we spreken elkaar vast nog!
Reken daar maar op.
DaniBanani
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising husky/herder

Ongelezen bericht door DaniBanani »

Maar Lightsun, leg het mij dan eens uit, als je wil?
Wat ik lees:

- Pupje geeft aan dat hij moet plassen
- Jij gaat naar hem toe, beloont pup voor het aangeven, en laat hem wachten
- Pupje moet nodig plassen maar houdt het op omdat hij liever niet binnen plast
- Na 2 minuten mag pupje buiten plassen

Wat leert hij daar nu van? Hij doet blijkbaar al zijn best om niet binnen te plassen, anders dééd hij dat wel, en de rest is dan toch gewoon leeftijd? Betere controle, grotere blaas? Ik snap eigenlijk niet wat training, op welke manier ook, daar nou aan toevoegt zodra een hond het basisprincipe -plassen doen we buiten- eenmaal doorheeft. Terwijl je wél het risico loopt dat de hond er een negatieve associatie mee krijgt, omdat hij immers telkens met een vol blaasje moet blijven wachten en baasje hem ogenschijnlijk niet goed begrijpt. Je weet dat hij het kan, waarom moet je dat dan eindeloos herhalen terwijl je ook weet dat hij het vanzelf langer op leert houden, niet omdat je daarop traint maar omdat hij dat uit zichzelf toch al gaat doen?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lightsun schreef:

Maar je gaat dat proces niet versnellen door training.
Want het is mechanisch. Het is geen leerproces, hij kan fysiek niet op commando de tijd rekken.
Omdat hij daarvoor domweg nog te onvolgroeid is.

Je vraagt een dwerg niet gewoon maar wat verder te rekken: te klein is te klein.
Dat geldt hiervoor ook. Die blaas is te klein, de reflex is nog te zwak, de beheersing te onvolgroeid.
Ik snap prima wat je wilt maar je hond is er nog te jong voor.
Als je vooruitgang boekt is dat dankzij de leeftijd, niet dankzij de training.

Wat je hem tegelijk ook leert is dat jij hem niet goed snapt als baas. Is dat wat je wilt?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Lightsun schreef:Dit is iets wat ik met hem aan het trainen ben omdat ik het belangrijk vind en mocht het niet lukken of gaat het mis dan stoppen we er mee zonder problemen. Maar voorals nog gaat het erg goed dus ben ik blij.
Als je pup dan toch binnen plast tijdens deze training, krijgt hij dan dezelfde teleurgestelde behandeling zoals je in het citaat hieronder beschrijft?
Lightsun schreef:Binnen plassen is een beetje teleurgestelde "sstiicchhhtt...kom op zeg" en naar buiten gedragen worden.
Lightsun
Actief

DaniBanani schreef:Maar Lightsun, leg het mij dan eens uit, als je wil?
Wat ik lees:

- Pupje geeft aan dat hij moet plassen
- Jij gaat naar hem toe, beloont pup voor het aangeven, en laat hem wachten
- Pupje moet nodig plassen maar houdt het op omdat hij liever niet binnen plast
- Na 2 minuten mag pupje buiten plassen

Wat leert hij daar nu van? Hij doet blijkbaar al zijn best om niet binnen te plassen, anders dééd hij dat wel, en de rest is dan toch gewoon leeftijd? Betere controle, grotere blaas? Ik snap eigenlijk niet wat training, op welke manier ook, daar nou aan toevoegt zodra een hond het basisprincipe -plassen doen we buiten- eenmaal doorheeft. Terwijl je wél het risico loopt dat de hond er een negatieve associatie mee krijgt, omdat hij immers telkens met een vol blaasje moet blijven wachten en baasje hem ogenschijnlijk niet goed begrijpt. Je weet dat hij het kan, waarom moet je dat dan eindeloos herhalen terwijl je ook weet dat hij het vanzelf langer op leert houden, niet omdat je daarop traint maar omdat hij dat uit zichzelf toch al gaat doen?
Wat ik er mee berijk is dat stitch heel goed begrijpt dat hij soms even moet wachten met plassen ook als hij het aan geeft. Zoals ik al eerder aan gaf in dit topic ergens, Stitch gaat erg veel met ons mee naar familie/uit eten/noem het maar op en niet iedereen heeft de deur openstaan zoals wij. Dus dan in die situatie gaan we netjes even ieder uur naar buiten zodat meneer even kan plassen. Maar mocht hij nou moeten plassen en de deur staat niet open leert hij het aan te geven en even te wachten. Niet iedereen zit in de woon kamer bij de deur zoals wij zitten.

En ik verwacht echt niet dat hij het helemaal 100% goed doet of uren zijn plasje ophoudt. Ik weet dat dat allemaal vanzelf wel komt. Maak ik me ook totaal geen zorgen over. Maar op dit moment ben ik dit met hem 's avonds aan het trainen zodat hij dit zo snel mogelijk snapt.
Suske
Zeer actief
Contacteer:

Je kan beter tegen een muur aanplassen :cool2:

Afbeelding
Lightsun
Actief

Zamunda schreef: Als je pup dan toch binnen plast tijdens deze training, krijgt hij dan dezelfde teleurgestelde behandeling zoals je in het citaat hieronder beschrijft?
Lightsun schreef:Binnen plassen is een beetje teleurgestelde "sstiicchhhtt...kom op zeg" en naar buiten gedragen worden.
Oh nee nee nee. Natuurlijk niet. Dat zeg ik ook de hele tijd. Als het niet goed gaat dan vind ik dat helemaal niet erg. Die behandeling is alleen voor als hij binnen plast terwijl de deur gewoon openstaat. Wat eigenlijk nooit gebeurt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”