Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Joepie, als ik binnen plas, nemen ze me fijn naar buiten!

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Re: Joepie, als ik binnen plas, nemen ze me fijn naar buiten

Ongelezen bericht door Pepie »

Heavy schreef:
[Sandra] schreef:
Heavy schreef:Ik mag dan een Herderbazin zijn maar vind dit gewoon puppypesten hoor :19: hoe kom je erop vraag ik me af?
'Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met trainen.'
Kan me niet voorstellen dat hij dat advies van de fokker mee heeft gekregen.
Hier loop een herderpup met een prikkelband om..advies van de fokker is dat hij een jaar om moet want dan leert hij niet trekken aan de lijn :devil:
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Lightsun schreef:
malinois schreef:Als je dan dat idiote idee maar niet aan anderen aanraad/verspreid. Helaas voor jouw pup wil jij niks van anderen aannemen...
Ohh laatste dingentje waar ik nog even op wil reageren dan laat ik het liggen. Dat is absoluut niet waar. Ik heb ontzettend veel dingen gevraagdt en geleerd op HF en ik denk dat er een grote hoop met kennis is (stom voorbeeld: lange auto rit of mijn vragen over stitch zijn tanden etc etc).

Dit is toevallig 1 ding waar ik het niet mee eens ben. Dat betekent niet dat ik andere mensen hun mening niet respecteer maar dit werkt gewoon voor mij op dit moment en daar ben ik tevreden mee.
en daar ga je de fout in, het zijn geen meningen het zijn feiten!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Inge O schreef:
Lynnepien schreef:Lijkt mij gewoon onwetendheid hoor. Het idee dat een pup sneller zindelijk wordt als je maar vroeg genoeg begint.
de meeste mensen zijn er ook van overtuigd dat de pup zindelijk is geworden dankzij hun terwijl het niks met opvoeding maar alles met mogelijk maken te maken heeft.
Ik vond t wel opvallend: Xavi was een zomerpuppy, geboren op de 2e dag van juli en hier eind augustus. Een jaar met een geweldige zomer én nazomer! De achterdeur stond dus elke dag open en hij kon dus achter t huis indien nodig en toch ging hij als ik in de kamer zat voor de gangdeur naar de voortuin zitten (waardoor ik hem altijd uitliet).
Hij deed dus ook af en toe wat achter t huis maar ik verwonderde me dat dit al vrij snel steeds minder werd. Ook al had (en heeft) hij nog steeds die mogelijkheid... na een paar weken deed hij uit zichzelf niets meer achter t huis. Dat viel me destijds toch erg op!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

DaniBanani schreef:
Lightsun schreef: Wat ik er mee berijk is dat stitch heel goed begrijpt dat hij soms even moet wachten met plassen ook als hij het aan geeft. Zoals ik al eerder aan gaf in dit topic ergens, Stitch gaat erg veel met ons mee naar familie/uit eten/noem het maar op en niet iedereen heeft de deur openstaan zoals wij. Dus dan in die situatie gaan we netjes even ieder uur naar buiten zodat meneer even kan plassen. Maar mocht hij nou moeten plassen en de deur staat niet open leert hij het aan te geven en even te wachten. Niet iedereen zit in de woon kamer bij de deur zoals wij zitten.

En ik verwacht echt niet dat hij het helemaal 100% goed doet of uren zijn plasje ophoudt. Ik weet dat dat allemaal vanzelf wel komt. Maak ik me ook totaal geen zorgen over. Maar op dit moment ben ik dit met hem 's avonds aan het trainen zodat hij dit zo snel mogelijk snapt.
Ik heb de relevante stukken even gemarkeerd. Ik begrijp wat jouw idee hierachter is, en ik snap ook dat je het zelf niet ziet als zo'n groot probleem - immers, je pup hoeft voor jouw gevoel maar heel eventjes te wachten, doet dat ook keurig, en plast daarna netjes buiten. Dan is het logischerwijs verleidelijk om te denken dat je training werkt, je bereikt tenslotte het resultaat waar je naar zoekt. Maar ik denk echt dat je jezelf daarmee voor de gek houdt. In de basis zal een hond niet in zijn eigen huis willen plassen. Dat doet jouw pupje ook niet, want hij houdt zijn plasje op terwijl hij wel moet plassen. Hij wacht tot jij de deur open doet. Hij begrijpt dus al dat hij soms even moet wachten, maar dat komt niet door jouw training, dat komt omdat het een instinctieve neiging is niet zijn eigen huis te bevuilen. Hij geeft het ook al aan, want hij gaat piepen. Maar doordat jij hem daarna nog laat wachten leer je hem juist het tegenovergestelde van wat je wil: namelijk, dat piepen niet helpt want baasje komt wel maar doet verder niks. Dat jij een minuut later die deur opent linkt hij misschien wel, maar misschien ook wel helemaal niet aan zijn gepiep. Dat weet je niet, en dat lijkt me dus niet de handigste trainingsvorm. Daarnaast schrijf je dat hij het zo snel mogelijk zal snappen dankzij jouw training - maar hij snapt het allang. Hij plast liever buiten dan binnen en kan het aangeven. Knap kind! Wat jij nu doet is hem onnodig, keer op keer, laten bewijzen dat hij dat kan. Maar het principe begrijpt hij al, en de rest is puur een kwestie van groeien. Dat kan je niet afdwingen of versnellen, dat snap jij ook best wel.

Ik denk dat je het nut van jouw training overschat. En ook voor een dier is een volle blaas een onprettig gevoel, net zo goed als voor ons. Hij piept natuurlijk niet voor niets. Dus eigenlijk laat je de pup met een onplezierig gevoel wachten zodat je hem iets kan leren wat hij al snapt, want als hij het niet snapte liet hij z'n plasje wel gewoon lopen. En dat is heus niet wereldschokkend erg, en je pup zal zich ook heus niet doodellendig voelen, maar het is wel overbodig. Dus ik snap eigenlijk nog steeds niet wat je ermee denkt te bereiken. Hij begrijpt het concept zindelijkheid, hij geeft het aan, het enige wat nu rest is een grotere blaas en betere blaascontrole en dat is niet trainbaar.
Ik hoop dat je dit goed gelezen hebt @Lightsun
Nog maar een keer quoten, want zo voortreffelijk uitgelegd! :ok: :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Lightsun schreef:hihihi ik moet soms wel een beetje lachen om jullie hoor.

Ik was van plan om nog even serieus naar wat mensen te reageren maar toen lag ik vanochtend met stitch over de grond te rollen en toen dacht ik....wat heb ik er aan? Wat maakt het toch uit hoe een groepje internet "experts" denkt over iets wat ik doe.

Dit is wat ik doe. En ik ga er erg vrolijk mee door. Als je er een probleem mee hebt, sja dat kan. Dan moeten we het maar even eens zijn dat we het oneens zijn.

En als je dat niet kunt dan hoef je niet te reageren en kun je gewoon op flikkeren.
Jij blij, maar je pup niet.

Het schijnt niet tot je door te dringen dat je pup met deze methode NIET sneller zindelijk wordt en dat je hem alleen maar ongemak bezorgt door hem zijn plas langer op te laten houden.

Als jij moet pissen maar het niet kan of mag, voel jij je dan zo fijn?

Jij misschien wel, maar ik niet. En mocht je mij beletten om naar de wc te gaan dan kan je een klap in je gezicht verwachten. Net zoals mijn man toen wij nog verkering hadden en hij het leuk vond om mij de weg naar de wc te belemmeren. In plaats van de kus op zijn wang (waar hij om vroeg), kreeg hij er een klap op.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Liesbeth schreef:Als jij moet pissen maar het niet kan of mag, voel jij je dan zo fijn?

Jij misschien wel, maar ik niet. En mocht je mij beletten om naar de wc te gaan dan kan je een klap in je gezicht verwachten. Net zoals mijn man toen wij nog verkering hadden en hij het leuk vond om mij de weg naar de wc te belemmeren. In plaats van de kus op zijn wang (waar hij om vroeg), kreeg hij er een klap op.
Hahah en heeft hij nu een herderpup? Lightsun rent voor hij naar de wc gaat eerst naar zijn vriendin om eens heerlijk te knuffelen :mrgreen: dan doet zij de deur pas open :mrgreen:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
Lightsun
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Lightsun »

Ugh. Ik wou het met rust laten allemaal. Maar kennelijk niet.
Liesbeth schreef: Blabla stoer gelul
Zo!Je bent een hele stoer meid hoor met je slaan! Mischien wil je dat ook een keertje hier komen proberen?
Rataplan schreef: Hahah en heeft hij nu een herderpup? Lightsun rent voor hij naar de wc gaat eerst naar zijn vriendin om eens heerlijk te knuffelen :mrgreen: dan doet zij de deur pas open :mrgreen:
ha ha! Oh ho ho! Jij gekke grapjas dat je bent.
ranetje schreef: Nog maar een keer quoten, want zo voortreffelijk uitgelegd! :ok:
Helemaal met je eens. Ik heb ook net even een PB gestuurd om dat te zeggen.
ranetje
Zeer actief

Lightsun schreef:
ranetje schreef: Nog maar een keer quoten, want zo voortreffelijk uitgelegd! :ok:
Dus .....................? :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Lightsun
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door Lightsun »

Heavy schreef: Het zal wel meer te maken hebben met het feit dat pup binnenkort langer alleen moet zijn wegens werken.
Edit: Ach laat ook maar. Ik heb er helemaal geen zin. Nee Heavy, dat is niet de reden er voor.
Roompie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roompie »

ranetje schreef:
DaniBanani schreef: Ik heb de relevante stukken even gemarkeerd. Ik begrijp wat jouw idee hierachter is, en ik snap ook dat je het zelf niet ziet als zo'n groot probleem - immers, je pup hoeft voor jouw gevoel maar heel eventjes te wachten, doet dat ook keurig, en plast daarna netjes buiten. Dan is het logischerwijs verleidelijk om te denken dat je training werkt, je bereikt tenslotte het resultaat waar je naar zoekt. Maar ik denk echt dat je jezelf daarmee voor de gek houdt. In de basis zal een hond niet in zijn eigen huis willen plassen. Dat doet jouw pupje ook niet, want hij houdt zijn plasje op terwijl hij wel moet plassen. Hij wacht tot jij de deur open doet. Hij begrijpt dus al dat hij soms even moet wachten, maar dat komt niet door jouw training, dat komt omdat het een instinctieve neiging is niet zijn eigen huis te bevuilen. Hij geeft het ook al aan, want hij gaat piepen. Maar doordat jij hem daarna nog laat wachten leer je hem juist het tegenovergestelde van wat je wil: namelijk, dat piepen niet helpt want baasje komt wel maar doet verder niks. Dat jij een minuut later die deur opent linkt hij misschien wel, maar misschien ook wel helemaal niet aan zijn gepiep. Dat weet je niet, en dat lijkt me dus niet de handigste trainingsvorm. Daarnaast schrijf je dat hij het zo snel mogelijk zal snappen dankzij jouw training - maar hij snapt het allang. Hij plast liever buiten dan binnen en kan het aangeven. Knap kind! Wat jij nu doet is hem onnodig, keer op keer, laten bewijzen dat hij dat kan. Maar het principe begrijpt hij al, en de rest is puur een kwestie van groeien. Dat kan je niet afdwingen of versnellen, dat snap jij ook best wel.

Ik denk dat je het nut van jouw training overschat. En ook voor een dier is een volle blaas een onprettig gevoel, net zo goed als voor ons. Hij piept natuurlijk niet voor niets. Dus eigenlijk laat je de pup met een onplezierig gevoel wachten zodat je hem iets kan leren wat hij al snapt, want als hij het niet snapte liet hij z'n plasje wel gewoon lopen. En dat is heus niet wereldschokkend erg, en je pup zal zich ook heus niet doodellendig voelen, maar het is wel overbodig. Dus ik snap eigenlijk nog steeds niet wat je ermee denkt te bereiken. Hij begrijpt het concept zindelijkheid, hij geeft het aan, het enige wat nu rest is een grotere blaas en betere blaascontrole en dat is niet trainbaar.
Ik hoop dat je dit goed gelezen hebt @Lightsun
Nog maar een keer quoten, want zo voortreffelijk uitgelegd! :ok: :ok:
ranetje schreef:
Lightsun schreef:
Dus .....................? :wink:
En?
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik ben ook benieuwd.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Sterrefee
Actief
Mijn ras(sen): Gordon Setter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sterrefee »

@ Ts, ik heb een pup van vandaag 12 weken, ik heb hem morgen 3 weken in huis. Er gebeuren hier weinig ongelukjes (vind ik), hij plast soms binnen als ik gewoon te laat ben. Dat gebeurd zo'n 1 keer in de 2 dagen.

Ik heb vandaag bijgehouden hoe vaak ik naar buiten ben geweest en om welke tijden:

6.45
8.00
9.30
10.45
11.45
12.30 (ik zag dat hij moest omdat hij op een bepaalde manier rond liep)
13.45

Ik ga dus ongeveer elk uur en als ik aan hem zie dat hij moet ga ik extra. Best druk met een peuter en een kleuter erbij :D Gaan jullie ook zo veel? En als hij geplast heeft, ga je dan gelijk weer naar binnen of loop je dan nog even? Wij lopen nog weinig omdat wij een groot ras hebben, ivm hd. Als hij geplast heeft lopen we direct van het veldje weer terug naar huis. Soms loop ik wat langer, als hij dan aan het begin van het wandelingetje plast en ik kom na 20 min thuis, plast hij vaak na 3 kwartier binnen, maar dat is gewoon omdat hij nog echt ieder uur moet plassen.

Die van ons weet nu geloof ik wel dat het de bedoeling is dat hij op het veld plast en poept, maar als hij moet dan moet hij. Vaak piept hij of loopt hij rondjes door de kamer, dan til ik hem op en loop ik met hem naar het veldje. Ik geloof niet dat een pup de link legt tussen 'iets doen', in jullie geval plassen, in ons geval rondjes lopen of piepen, en buiten spelen.

Succes in ieder geval :)
Afbeelding
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Even luchtig, als ik plas poep mag ik fijn naar buiten.

Phoenix als ik poep en leg hem op de juiste plek gaat mijn baasje zo gek op één been lopen en roept iets van gatver hartstikke leuk, rare lui die mensen.
Huu6
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Kruising Labrador/Stabyhoun

Ongelezen bericht door Huu6 »

Hilde schreef:Je beloont hem zeg je? Wanneer doe je dat? Heel veel pups stoppen met plassen als ze beloont worden terwijl ze nog niet uitgeplast zijn, gewoon uit enthousiasme :)
Hilde, dit was het precies! Week later, probleem opgelost, tnx!
HUUB *15-05-2014
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Huu6 schreef:
Hilde schreef:Je beloont hem zeg je? Wanneer doe je dat? Heel veel pups stoppen met plassen als ze beloont worden terwijl ze nog niet uitgeplast zijn, gewoon uit enthousiasme :)
Wat goed :ok:
Afbeelding
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door lunaquinty »

Huu6 schreef:
ja, hahaha, dat heb ik bij phoenix ook gemerkt. als zij zit te plassen en ik jubel "goed zo!!!" , houd ze meteen op met plassen en rent naar me toe. voortaan toch maar iets later gaan jubelen, maar ik was bang dat ze dan de link niet zou leggen met het plassen. :lol1:
ranetje
Zeer actief

Daarom zeg ik pas braaf en beloon ik met iets lekkers als de pup zelf ophoudt met plassen.
Tijdens het plassen benoem ik wat ze doen ("plasje doen"), zodat ik dat later als opdracht kan gebruiken.
Afbeelding
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

ranetje schreef:Daarom zeg ik pas braaf en beloon ik met iets lekkers als de pup zelf ophoudt met plassen.
Tijdens het plassen benoem ik wat ze doen ("plasje doen"), zodat ik dat later als opdracht kan gebruiken.
zo doe ik het ook alleen beloon ik niet met lekkers maar met mijn stem ;)

fijn dat het opgelost is ts :ok:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Lightsun schreef:
DaniBanani schreef:Maar Lightsun, leg het mij dan eens uit, als je wil?
Wat ik lees:

- Pupje geeft aan dat hij moet plassen
- Jij gaat naar hem toe, beloont pup voor het aangeven, en laat hem wachten
- Pupje moet nodig plassen maar houdt het op omdat hij liever niet binnen plast
- Na 2 minuten mag pupje buiten plassen

Wat leert hij daar nu van? Hij doet blijkbaar al zijn best om niet binnen te plassen, anders dééd hij dat wel, en de rest is dan toch gewoon leeftijd? Betere controle, grotere blaas? Ik snap eigenlijk niet wat training, op welke manier ook, daar nou aan toevoegt zodra een hond het basisprincipe -plassen doen we buiten- eenmaal doorheeft. Terwijl je wél het risico loopt dat de hond er een negatieve associatie mee krijgt, omdat hij immers telkens met een vol blaasje moet blijven wachten en baasje hem ogenschijnlijk niet goed begrijpt. Je weet dat hij het kan, waarom moet je dat dan eindeloos herhalen terwijl je ook weet dat hij het vanzelf langer op leert houden, niet omdat je daarop traint maar omdat hij dat uit zichzelf toch al gaat doen?
Wat ik er mee berijk is dat stitch heel goed begrijpt dat hij soms even moet wachten met plassen ook als hij het aan geeft. Zoals ik al eerder aan gaf in dit topic ergens, Stitch gaat erg veel met ons mee naar familie/uit eten/noem het maar op en niet iedereen heeft de deur openstaan zoals wij. Dus dan in die situatie gaan we netjes even ieder uur naar buiten zodat meneer even kan plassen. Maar mocht hij nou moeten plassen en de deur staat niet open leert hij het aan te geven en even te wachten. Niet iedereen zit in de woon kamer bij de deur zoals wij zitten.

En ik verwacht echt niet dat hij het helemaal 100% goed doet of uren zijn plasje ophoudt. Ik weet dat dat allemaal vanzelf wel komt. Maak ik me ook totaal geen zorgen over. Maar op dit moment ben ik dit met hem 's avonds aan het trainen zodat hij dit zo snel mogelijk snapt.
Als ik je goed begrijp is het zo dat als je hem laat wachten als hij aangeeft dat hij moet, en hij plast dan in huis, dat dat dan is omdat hij (nog) niet "snapt" dat hij even moet wachten. Maar hoe weet je dat, als je óók weet dat hij nog onvoldoende controle heeft over zijn blaas? Misschien snapt hij het wel maar kan hij het gewoonweg niet.

Ik begrijp ook niet wat hij daarvan leert. Het is toch juist de bedoeling dat hij aangeeft dat hij moet? Dat is al een hele mijlpaal - vind ik dan - dat zo'n hondje snapt dat je moet aangeven dat je moet plassen, ze begrijpen dan al dat ze het niet binnen moeten doen en dat vind ik een hele prestatie. En dan moet je als baas dus je hondje meteen buiten zetten, daarmee voorkom je ongelukjes doordat ze het nog niet kunnen ophouden en is je hondje weer fijn braaf en is iedereen blij, wat is anders de zin van het aangeven?? Misschien kun je hem leren dat je er heel blij mee bent dat hij het zo goed aangeeft, dat lijkt me niet alleen fijner voor de hond maar ook zinvoller.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Eigenlijk :mann: laat ik mijn honden nu nog niet echt wachten als ze aangeven dat ze moeten plassen.Als er één bij de deur staat te piepen is het meestal noodgevalletje,en gaat de deur zo snel mogelijk open.
Mijn pups waren eigenlijk allemaal vrij snel zindelijk,maar dat had er denk ik vooral mee te maken dat ik ze vrij veel uit liet en dat ze van elkaar zagen dat er buiten geplast werd.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

ranetje schreef:Daarom zeg ik pas braaf en beloon ik met iets lekkers als de pup zelf ophoudt met plassen.
Ik heb altijd geleerd dat als je "goed zo" gaat roepen als een hond net apporteert, het apport acuut uit zijn bek valt. Echt du moment dat je beloont: plop.
Dit is eigenlijk precies hetzelfde: niet belonen tijdens, maar direct erna.

En als je er even over nadenkt geldt het voor alles: pas belonen als het gedaan is en niet tijdens. Anders blijven ze halverwege hangen omdat belonen betekent dat het klaar is.
Logisch eigenlijk ;)

Fijn dat het opgelost is!
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen

Ongelezen bericht door DeDiana »

Marjoleine schreef:
Ik heb altijd geleerd dat als je "goed zo" gaat roepen als een hond net apporteert, het apport acuut uit zijn bek valt. Echt du moment dat je beloont: plop.

En als je er even over nadenkt geldt het voor alles: pas belonen als het gedaan is en niet tijdens. Anders blijven ze halverwege hangen omdat belonen betekent dat het klaar is.
Logisch eigenlijk ;)

TS, fijn dat het nu goed gaat.

Ik heb er ook een handje van om (in het algemeen) te vroeg 'jááá!' of 'goed zo!' te roepen en dat werkt het aanleren van commando's niet bepaald in de hand. Dan denkt je hond inderdaad al halverwege de oefening dat dát is wat hij moet doen. :mrgreen:
Lynnepien
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckel

Ongelezen bericht door Lynnepien »

Marjoleine schreef:

Logisch eigenlijk ;)

Hier hetzelfde. Pippa moet zitten voor ze aan- of afgelijnd wordt. Als ik 'dat is flink' zeg voor de lijn eraan is, staat ze alweer recht. Ik heb mezelf dus moeten leren om dat pas te zeggen als ze ook echt weer 'vrij' heeft.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Marjoleine schreef:

Logisch eigenlijk ;)

Precies :ok:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Iedere combi (en situatie) zijn eigen manier, maar hier betekent belonen niet dat het klaar is. Daar heb ik bewust op getraind, ik wil haar namelijk tussendoor ook kunnen vertellen dat ze het goed doet: 'goed hoor' is dus niet hetzelfde als klaar.

Bij iets als plassen ga ik natuurlijk niet een feestje bouwen tijdens het plassen, maar 'goed zo plasje doen' zeg ik wel (op een rustige toon).
lunaquinty
Zeer actief
Mijn ras(sen): bordeauxdog, cane corso, chihuahua

Ongelezen bericht door lunaquinty »

phoenix is pas 10 weken, en nog geen week hier, maar vannacht maakte ze me 2x wakker omdat ze nodig moest plassen. 1x om 3 uur en 1x om 8 uur(niet echt nacht meer, maar goed :mrgreen: ) ze sprong met haar voorpoten op bed en kraste over mijn been. in de tuin deed ze meteen haar plasje, dus ik was heel erg trots. :D
ranetje
Zeer actief

lunaquinty schreef:phoenix is pas 10 weken, en nog geen week hier, maar vannacht maakte ze me 2x wakker omdat ze nodig moest plassen. 1x om 3 uur en 1x om 8 uur(niet echt nacht meer, maar goed :mrgreen: ) ze sprong met haar voorpoten op bed en kraste over mijn been. in de tuin deed ze meteen haar plasje, dus ik was heel erg trots. :D
:ok:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Zamunda schreef:Iedere combi (en situatie) zijn eigen manier, maar hier betekent belonen niet dat het klaar is. Daar heb ik bewust op getraind, ik wil haar namelijk tussendoor ook kunnen vertellen dat ze het goed doet: 'goed hoor' is dus niet hetzelfde als klaar.

Bij iets als plassen ga ik natuurlijk niet een feestje bouwen tijdens het plassen, maar 'goed zo plasje doen' zeg ik wel (op een rustige toon).
Hier betekent beloning ook niet dat iets "klaar" is.
Maar dat moet een hond leren.
Een pup heeft dat over het algemeen nog niet zo goed geleerd.
En afleiden tijdens plassen is ook niet zo handig als ze nog moet leren dat het buiten moet.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

ranetje schreef:
Zamunda schreef:Iedere combi (en situatie) zijn eigen manier, maar hier betekent belonen niet dat het klaar is. Daar heb ik bewust op getraind, ik wil haar namelijk tussendoor ook kunnen vertellen dat ze het goed doet: 'goed hoor' is dus niet hetzelfde als klaar.

Hier betekent beloning ook niet dat iets "klaar" is.
Maar dat moet een hond leren.

Een pup heeft dat over het algemeen nog niet zo goed geleerd.
En afleiden tijdens plassen is ook niet zo handig als ze nog moet leren dat het buiten moet.
Dat kwam bij mij in onderstaande quote anders over, maar dan zijn we het dus eens :ok: .
ranetje schreef:
Marjoleine schreef:

Logisch eigenlijk ;)

Precies :ok:
ranetje
Zeer actief

Zamunda, kijk even wat ik dik had gemaakt in dat stukje, dus waar ik "precies" van schreef :ok:

Aangezien voor veel mensen "goedzo" (+koekje) het zelfde is als "klaar" bij een heleboel opdrachten omdat ze het de hond (ongewild) zo hebben geleerd krijg je dat vervolgens bij een heleboel oefeningen.
Ik heb heel wat cursisten gehad die met het probleem kwamen te zitten dat de aandacht van de hond weg was als het snoepje/goedzo was gegeven.
En mensen die goedzo riepen als de hond het apport oppakten............... dat dan dus never nooit bij de baas kwam.
Want bij goedzo was de apport oefening klaar.
Hier is iets klaar als ik vrij geef.

Dat "vrij" geven hoeft natuurlijk nog niet bij het plasje doen van de pup waar het topic over gaat

Misschien het ik het niet duidelijk genoeg neergezet, kan best :ok:
Is het zo beter of maak ik het nu onduidelijker? :lol1:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”