Inge O schreef:smoekie schreef:Inge O schreef:lieke schreef:Er gaat iets vreselijk mank in deze logica.
en toch proberen ze ons dat fabeltje al jaren wijs te maken

.
Wat zal er gebeuren denk je als men het "baasgerichte" uit een wartje zal proberen te fokken? Zal dat een verbetering zijn denk je? Van een hovawart ga je toch ook niet proberen een "gezellige" gezinshond te maken

ik snap de vergelijking van geen kanten. ten eerste
is een hovawart een gezellige gezinshond, ten tweede is hij maar beperkt baasgericht en ten derde zie ik niet wat het verband zou kunnen zijn met wat hier besproken wordt over de staf en de pit - zelfs niet als een voorbeeld.
en alle negatieve evoluties van de stafs/pits die jij zomaar uit het niets aan elkaar linkt zijn als bewijsvoering even waardevol als de redenering : nederlanders worden de laatste decennia groter + nederlanders hebben een voorkeur voor oranje => oranje maakt groter.
Oh ok "beperkt baasgericht" check! Zal het even onthouden
Dat jij de vergelijking niet snapt, snap ik nog wel hoor.
Maar ik vroeg het je ook gewoon uit pure interesse. Wát als men het baasgerichte uit een wartje zou proberen te fokken?
Daarbij heb ik van jou meer dan eens gelezen dat een hovawart nu niet bepaald de meest geschikte "huishond" is zeker niet indien er ook (meerdere) kinderen rondlopen. Wil het wel opzoeken als jij zegt dat het niet zo is hoor, dat lees ik dan wel.
En het kan zijn dat je inmiddels een andere mening bent aangedaan, maar de hovawart als gezellige knuffelige "gezinshond" nee, die link heb ik nooit eerder kunnen leggen. En wees getroost, dat is niet enkel en alleen door jouw beschrijving van de wartjes
edit:
ff van je site geplukt
een hovawart is meestal geen allemansvriend, voor sommige mensen is dit een positieve
eigenschap, voor anderen een negatieve. Wie liever heeft dat zijn hond vriendelijk is tegen jan en
alleman, bekend of onbekend, die moet echt over een ander ras nadenken.
Ik zeg vaak dat een hovawart een beetje 'Jekyll and Hyde' is : in hun persoonlijkheid hebben ze een
sterke kant die eigen is aan de meeste waakhondenrassen, maar tegelijkertijd hebben ze ook een
hele softe kant, dan worden het hova-watjes ipv. hovawartjes. Dat maakt dat ze zeker niet voor
iedereen geschikt zijn
Zo kunnen ze niet alleen hun eigen huis en tuin gaan bewaken, maar ook als je ergens op een
terrasje zit kunnen ze al snel denken dat het tafeltje-en-omgeving van hen is : langskomende
obers, mensen of honden moeten dan (vinden zij) vakkundig verjaagd worden.
met kinderen is de hovawart, net zoals eigenlijk wel de meeste honden, heel lief - zolang die
kinderen ook lief zijn met hem. Als kinderen wordt aangewend om op de goede manier met hun hond
om te gaan worden ze de dikste vriendjes en kunnen ze heel veel aan elkaar hebben
En laat ik bovenstaande nu juist niet in een "gezinshond" zoeken
Ik wil gewoon wél een allemansvriendje, ik wil geen jekyll and Hyde hond, ik hoef geen "waakhond", als ik een waakhond wil, neem ik wel een waakhond en last but not least wil ik aangezien ik zélf kinderen heb géén hond in huis hebben die als er maar iets gebeurt wat hem/haar niet bevalt uithaalt. Tuurlijk leer ik mijn kinderen (hebben ze al geleerd, daar niet van) niet met honden te etteren, maar moet niet zo zijn dat als ze even iets doen wat niet mag ze gelijk gegrepen worden. Kinderen zijn en blijven kinderen en die kunnen wel eens onverwachte dingen doen. Ook bij de hond.
edit:
Inge O schreef:en alle negatieve evoluties van de stafs/pits die jij zomaar uit het niets aan elkaar linkt zijn als bewijsvoering even waardevol als de redenering : nederlanders worden de laatste decennia groter + nederlanders hebben een voorkeur voor oranje => oranje maakt groter.
Zal het vast mis hebben hoor. Maar behalve dat ik niet van Oranje houd behalve wanneer het Nederlands elftal uit moet komen voor bijv. het EK of WK heeft het groter worden en ouder worden van Nederlanders niks meer of minder te maken met voeding, en leefstijl
Dat zal trouwens bij een hond ook niet anders zijn. Kan me dan ook wel voorstellen dat de "huidige" huidproblemen óók enigzins te maken kunnen hebben met de voeding van anno nu en het (niet selectieve) "fokbeleid" van de afgelopen paar jaar daar niet alles mee te maken heeft