Roelfien schreef:Toby was ook zo'n hond die er lang over gedaan heeft voordat hij zijn plas 's nachts goed kon ophouden. En doordat iedereen om je heen je erom uitlacht en zegt dat zijn/haar hond al met 6 weken zindelijk was, gingen we aan onszelf twijfelen. Bakje water weghalen na 20.00 uur bleek niet zo'n succes als je ook nog oude honden in huis hebt die gewoon veel drinken, vooral 's avonds. :mrgreen: En dat monstertje van ons wilde zijn laatste rondje helemaal niet plassen en poepen, die wilde spelen, dus de volgende morgen konden we het braaf weer in huis opruimen. Dus dan maar net zolang blijven rondlopen tot hij het buiten gedaan had. Laatste rondje was dan om ongeveer 23.30 uur tot 24.00 uur en soms langer. Hielp ook niet. 's morgens vroeg op om hem dan maar zo snel mogelijk uit te laten hielp wel. Want wat bleek? Tim staat als eerste op en ik een uurtje later. En dan was Toby dus wakker geworden en dan hield hij het niet meer, want dat was zijn ritme: wakker worden, oeps ik moet nodig, plassen en poepen. Dus dat hebben we ook meteen aangepast. We hebben ook de etenstijden toen aangepast. Toby kreeg toen nog (met 9 maanden omdat hij maar niet aankwam) 3 maaltijden. Dus hij zat gewoon hartstikke bomvol 's nachts. Laatste maaltijd om 17.00 uur, zodat tijdens het laatste rondje de kans groot was dat hij moest poepen.
Alles met elkaar is het uiteindelijk vanzelf over gegaan. Hij werd wat ouder, kreeg meer controle over zijn blaas 's nachts en werd ook wat rustiger, waardoor hij ook niet meteen op knappen staat als hij wakker wordt.
Dus we kunnen nu met een gerust hart uitslapen sinds hij ongeveer een jaar oud was. Maar ja, ik heb ook nog twee oude honden en die houden dat dus niet vol, die hebben een ritme dat er uiterlijk 8 uur tussen mag zitten tussen de avond en de ochtend. Dus we blijven gezellig vroeg opstaan en zo af en toe wordt er toch maar weer gedweild omdat er soms wel een ongelukje gebeurd. Uitslapen? Al eeuwen niet meer gedaan. :mrgreen: Maar dat weten we nu eenmaal. Is de pup net zindelijk worden de oudjes weer wat onzindelijk. :mrgreen:
Wat ik hier nu mee wil zeggen is niet hoe je het moet doen, maar wel dat je gewoon een beetje moet kijken met de mogelijkheden m.b.t. voerschema, uitlaatschema, je eigen ritme en die van je huisgenoten en dan moet kijken waar je hond het beste op droog blijft.
Dus dit is meer een hart onder de riem voor al die mensen die denken dat ze een domme hond hebben omdat ie nog steeds niet goed de nacht doorkomt. Het komt goed, echt waar. Maar daar ben je zelf bij. :mrgreen:
Van zo'n toffe uitleg kan ik nu echt genieten.
Eigenlijk willen we allemaal wel een propere hond.
Maar nu heb ik zoiets van ach ja, we hebben allemaal wel es een ongelukje, zelfs wij mensen ontsnappen er niet aan, kan er van mee praten.
Luka doet zijn best, wij doen ons best en zo is het heel mooi.
Toen hij trouwens gisteren buiten ging om 11u zat de kat van de buren er, zij vliegensvlug in dat kleine boompje, maar met die sneeuw kon ze niet blijven zitten ensprong eruit, pardoes op Luka, hij erachteraan, terug naar het perkje met de sneeuw en gooide de sneeuw omhoog en daarna begon hij rondjes te lopen in de tuin.
Het was me een prachtig gezicht, ik kan er echt van genieten.
Daarna was hij wel even in de war en toen hij in zijn mand moest slapen begon hij vrolijk op de deur te springen.
Even heb ik nog een blafje gehoord en daarna is hij gaan slapen.
Is hij nu niet flink of wat ?
Sanneke
Bedankt voor alle antwoorden .