Remco v/d Sanden schreef:Jaap* schreef:Het ging er om dat er volgens jou niet meer honden bij moesten in nederland, omdat we er al teveel hebben.
En dat je het veroordeelt.
Dan is de vraag waarom je zelf bij een fokker shopt gewoon legitiem.
Idd, dat veroordeel ik tot op bepaalde hoogte. Ik veroordeel de mensen die op hun vakantie daar een hondje meenemen om hun eigen gevoel te strelen dat ze iets goed doen, terwijl ze direct of indirect kunnen meewerken aan de in stand houding van deze cultuur. Terwijl men hier ook vaak hun droomhondje zou kunnen vinden ( impulsaankoop! )
Tevens veroordeel ik die goedbedoelende mensen die een busje vol honden uit de warme landen meenemen ( met de beste bedoelingen misschien ) om vervolgens hier die honden te slijten aan mensen voor hun eigen gemoedsrust of zelfs geldelijk gewin.
Mijn oudste hond komt uit Belgie, omdat er hier destijds geen goede boef te vinden was die wij zochten, de rest komt uit NL. De reden dat ik geen andere herplaatser erbij kan nemen heb ik net al uitgelegd en lijkt me duidelijk. Als onze oudste straks niet meer is word het een ander verhaal. Maar dan ga ik niet kijken of er in Portugal een leuk windhond zit, terwijl mijn hart ligt bij Bouviers, waar er helaas ook genoeg zijn die een goed tehuis willen.
Maar ik neem aan dat jouw hond wel een herplaatser is uit het buitenland gezien je overtuiging hier?
Wat een ongenuanceerde onzin is dat.
Heel veel mensen met een buitenlandse hond, hebben hun hond gekozen omdat ze DIE hond leuk vonden en toevallig kwam hij/zij over de grens.
Dat geldt voor mensen met een buitenlandse raspup, een buitenlandse volwassen rashond, een buitenlandse onherleidbare kruising.
En ja, er zijn slechte stichtingen. En er zijn slechte fokkers, sommige zelfs aangesloten bij rasverenigingen en sommige niet die niet onder de vlag van rasverenigingen opereren. Broodfokkers dus. En er bestaan slechte asiels.
In Nederland en in het buitenland.
Maar je hoeft het kind, of de hond in dit geval, niet met het badwater weg te gooien.
Mensen met rashonden die ze als pup bij fokkers voor veel geld aanschaffen hoeven niet zalvend te roepen dat anderen hun herplaatser bij Néderlandse asiels moeten kopen omdat die asiels hier vol zitten (wat overigens NIET waar is). Dat is hypocrisie ten top.
En mensen met herplaatsers hoeven niet af te geven op mensen die bereid zijn om veel geld neer te tellen voor een rashond.
Dat moet ieder lekker voor zichzelf uitmaken. De enige kopers die zich diep moeten schamen zijn degenen die zo stom zijn om, ondanks alle informatie hierover, een pup uit de broodfok te kopen.
Voor de goede orde: ik hoef zelf geen pups. Die vind ik alleen leuk bij een ander. Ik prefereer kant-en-klare-honden in de vorm van herplaatsers. En dan ga ik wel voor mijn lievelingsras, nl. de collie. Ik heb ze van Nederlandse fokkers, van particulieren, waarschijnlijke broodfok en uit Polen gehad. En daarnaast nog een Roemeens bastaardmormel gekozen omdat ik verliefd op haar lillijke uiterlijk werd. Dat ze in Roemenië zat maakte mij geen fluit uit. Voor hetzelfde geld had ze in het asiel in Lutjebroek gezeten.
Maar je kiest voor een hónd. Niet voor een één of ander (ongefundeerd) principe.