Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

aanbetaling

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Wolfsblut
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: aanbetaling

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

NudityAndTheBeast schreef:Ik vraag een aanbetaling als de mensen hier zijn geweest en hun keuze definitief is. Om de simpele reden dat ik daarna dus ook mensen af zeg... Bij mij is het systeem als volgend:

Ik vraag 250 euro aanbetaling als ze definitief een pup kiezen.

Zeg ik om een of andere reden af, of sterft de pup toch nog, stort ik het bedrag terug.
Zeggen de mensen die een pup hebben gereserveerd af, blijft het geld van mij.

Voor mij is het toch een beetje een zekerheid, ik heb wat dat betreft nogal een moeilijk ras, je weet nooit wat er gaat in zitten, meestal heb je veel aanvragen voor naakt en dan kan je zomaar eens een nest vol powderpuffjes hebben... Ook zijn er mensen die koste wat kost een true hairless willen , of net een Hairy Hairless... Dus 'een lijst met mensen+ backup' heb je eigenlijk bijna nooit... Iedereen wacht af tot de pups geboren zijn... :)

Verder is het ook inderdaad om al een deel van de kosten te dekken.

Ik heb er zelf ook geen probleem mee als een fokker aan mij een aanbetaling vraagt.
Ik heb nooit ergens een aanbetaling hoeven te doen.
Ik zou er geen moeite mee hebben. Wel met een fokker zoals jij.
Bij afzeggen zonder zeer grondige redenen zou je van mijn advocaat een aangetekende brief ontvangen om alsnog tot levering over te gaan. Mocht je het desbetreffend hondje al verkocht hebben dan had je benevens resitutie van de aanbetaling onherroepelijk een schadeclaim aan je broek hangen.
Uit principe, ik houd nl niet van dit soort praktijken. Die vallen onde de categorie wurgcontracten. Daar kom je bij een rechter niet mee weg.
Het ligt weliswaar niet in mijn aard om zoiets te doen, maar bij fokkers zoals jij waar het geldelijk gewin duidelijk voorop staat ligt dat bij mij heel anders.

Als ik al bij je zou kopen gebeurde de aanbetaling giraal en zeker niet contant.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

en je wilt dus gewoon t risico lopen dat mensen dan maar niet afzeggen voor t geld en de pup eigenlijk helemaal niet meer willen hebben - dat lijkt me een geweldige basis :ugh:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Wolfsblut schreef:
NudityAndTheBeast schreef:Ik vraag een aanbetaling als de mensen hier zijn geweest en hun keuze definitief is. Om de simpele reden dat ik daarna dus ook mensen af zeg... Bij mij is het systeem als volgend:

Zeg ik om een of andere reden af, of sterft de pup toch nog, stort ik het bedrag terug.

Voor mij is het toch een beetje een zekerheid, ik heb wat dat betreft nogal een moeilijk ras, je weet nooit wat er gaat in zitten, meestal heb je veel aanvragen voor naakt en dan kan je zomaar eens een nest vol powderpuffjes hebben... Ook zijn er mensen die koste wat kost een true hairless willen , of net een Hairy Hairless... Dus 'een lijst met mensen+ backup' heb je eigenlijk bijna nooit... Iedereen wacht af tot de pups geboren zijn... :)

Ik heb er zelf ook geen probleem mee als een fokker aan mij een aanbetaling vraagt.
Bij afzeggen zonder zeer grondige redenen zou je van mijn advocaat een aangetekende brief ontvangen om alsnog tot levering over te gaan. Mocht je het desbetreffend hondje al verkocht hebben dan had je benevens resitutie van de aanbetaling onherroepelijk een schadeclaim aan je broek hangen.
Uit principe, ik houd nl niet van dit soort praktijken. Die vallen onde de categorie wurgcontracten. Daar kom je bij een rechter niet mee weg.
Het ligt weliswaar niet in mijn aard om zoiets te doen, maar bij fokkers zoals jij waar het geldelijk gewin duidelijk voorop staat ligt dat bij mij heel anders.

Als ik al bij je zou kopen gebeurde de aanbetaling giraal en zeker niet contant.
Vind dat ook vreemd.
Zou je haast hopen dat alle 10 puppenkopers af zouden zeggen. :engel:
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
NudityAndTheBeast
Actief
Mijn ras(sen): 5 Chinese naakthonden
1 Franse bulldog
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door NudityAndTheBeast »

Wolfsblut schreef:

Fijn dat je zo snel conclusies trekt. De enige reden dat ik zou afzeggen van mijn kant is als de pup ziek zou worden en ik de mensen geen zieke pup wil verkopen, of als ik dingen over de mensen te weten zou komen (je kan zo goed screenen als je wil, uiteindelijk vertellen de mensen je ook alleen maar wat zij zelf willen ;) ) waardoor ik absoluut niet meer durf een pup daar naartoe brengen.

Het geldelijk gewin voorop, dat vind ik wel een goeie ... Ik krijg nochtans vaak van andere fokkers van mijn ras te horen dat ik vééééél te weinig vraag en het daardoor 'verpest' voor de anderen qua bedrag wat ze mogen vragen,

en ik had hier een pupkoper die de dag nadat ze had besloten een pup te willen, plots financiëel een hele domper kreeg, haar heb ik dan een voorstel gedaan waardoor ze de pup op haar eigen tempo kon betalen. Namelijk heb ik maar een bepaald bedrag nodig per pup om uit de kosten te raken en de rest? Als die in een goede thuis zit, is dat voor mij véél belangrijker dan het restbedrag en de snelheid waarmee die komt. :)

Trouwens heb ik hier ook een teefje tussen liggen, een naaktje, wat ik al 10 keer had kunnen verkopen, maar waar ik tot nog toe iedereen voor heb afgewezen omdat ik nu eenmaal gee hond verkoop op basis van kleur en schoonheid... Als ze geen interesse hebben in het karakter en de gezondheid van de ouderdieren, dan mogen ze ergens anders hun pup gaan zoeken.

Altijd mooi hoe mensen via internet een mening kunnen vormen :D
Taff, Sora, Lobke, Stavros
Sleep tight and forever walk with us

Afbeelding
NudityAndTheBeast
Actief
1 Franse bulldog

Ik ken overigens wel een fokker die 'n pup op aanbetaling heeft verkocht. Het restbedrag is nog niet betaald (ruim een halfjaar na aankoop) en toen ik haar voorstelde om de pup gewoon terug te eisen (ook omdat die gewoon niet op haar plek zit), was haar reactie 'nee hoor, want dan moet ik geld terugbetalen'

Tja, zo'n fokker wil ik dus absoluut niet worden.

Afbeelding
NudityAndTheBeast
Actief
1 Franse bulldog

Daarbij maak ik ook altijd héél duidelijk dat ik wil dat ze er 100% voor gaan en ik pas een aanbetaling wil als ze 100% zeker zijn van hun keuze. :) Dus zeker geen 'nu betalen of anders is hij weg ' scenario's.

Afbeelding
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Wat je nu schrijft is iets totaal anders als deze woorden:

Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
NudityAndTheBeast
Actief
1 Franse bulldog

Wolfsblut schreef:Wat je nu schrijft is iets totaal anders als deze woorden:

Ja klopt, ben al een tijdje niet meer op fora geweest dus weer even gewoon worden dat je letterlijk elk detail moet geven, want dat ht anders niet helemaal duidelijk is voor de meesten ;) Ik snap je verwarring wel...

Echter denk ik in het geval van fokken als LAATSTE aan 't geld, wel aan een beetje zekerheid. Voor de pups zelf is het namelijk ook gewoon leuk als die op 8/9 weken mogen verhuizen en niet pas op 3 maand ofzo...
En de mensen die tot nu toe interesse hadden in 'n pup vinden die aanbetaling alleen maar een fijn idee, want op die manier hebben zij zelf OOK zekerheid dat de pup die ze zo graag willen, wel voor hen is... :)

Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Ik zou me als fokker helemaal niet zo vast willen leggen.
Geen goed gevoel zou genoeg moeten zijn om mensen geen pup te verkopen.
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

NudityAndTheBeast schreef:Uitleg
Ik kan tot op zekere hoogte wel begrip opbrengen voor je redenen. Ik vraag me alleen af of ik het goed begrijp.
Zoals ik het lees wordt de koper vanaf het moment van keuze ook de eigenaar van het 'beharingsrisico', althans, het kost hem 250 euro om daarna de pup af te zeggen als het niet is waarop gehoopt is?
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
NudityAndTheBeast
Actief
1 Franse bulldog

Jaap* schreef:
Ik kan tot op zekere hoogte wel begrip opbrengen voor je redenen. Ik vraag me alleen af of ik het goed begrijp.
Zoals ik het lees wordt de koper vanaf het moment van keuze ook de eigenaar van het 'beharingsrisico', althans, het kost hem 250 euro om daarna de pup af te zeggen als het niet is waarop gehoopt is?
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'beharingsrisico'?

Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

NudityAndTheBeast schreef:
Jaap* schreef:
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met 'beharingsrisico'?
Nee, laat maar. Ik maakte een denkfout.
De pups zijn dan al geboren natuurlijk :oeps:
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Als ik een keuze zou hebben gemaakt en de pups dus al enkele weken oud zijn zou ik het helemaal niet gek vinden dat een fokker een aanbetaling vraagt. Zeker als er kapers zijn. De fokker heeft dan iets meer zekerheid dat de pups weg gaan. En kan dan communiceren met hen die net buiten de boot zijn gevallen.

Overgens zou ik als ik een fokker was en geen vertrouwen had in de koper dat ook niet doorzetten en dat niet laten afhangen van geld..

Dus ik zou van iedereen een aanbetaling vragen vanaf zoveel weken ''bij het bezichtigen'' Dat mensen een officieel gevoel ook mee krijgen dan, en mocht er later iets mis zijn met de pup o.i.d kan dat geld natuurlijk geretourneerd worden.

Of niemand een aanbetaling laten doen en dat pas doen tijdens het ophalen.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Ik weiger een aanbetaling te doen, dat doe ik overigs nergens voor, zelfs niet toen ik een auto kocht. Is er geen wederzijdse vertrouwen dan houdt het direct voor mij op.
Afbeelding
Ytje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer

Ongelezen bericht door Ytje »

Ik zal ook niet snel een aanbetaling doen. En mocht dat wel verplicht zijn vind ik 250 veeeeeelte veel. Het is voor de fokker alleen maar een bewijsje dat iemand serieus de pup wil ophalen. Dat kan met bijvoorbeeld 50 euro net zo goed. Dan verliest iemand 50euro als die afhaakt door omstandigheden of iemand die bijna een inpuls aankoop zou doen en vind dat minder erg. Maar dan krijgt de pup wel een goed nieuw thuis bij mensen die er wel helemaal voor gaan en niet bij mensen die het om het geld toch maar wel gedaan hebben.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik vind een aanbetaling geen probleem. Sterker nog ik vind het wel een soort van fijn. Maar dan wel pas als ik weet welke pup van mij gaat worden.
Afbeelding
Sticks&Stones
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Sticks&Stones »

Wij hebben ook een aanbetaling moeten doen voor onze pup, was wel niet zo'n heel groot bedrag (minder dan 1/10e van de 'koopprijs'),
maar wel VOOR we wisten welke pup de onze zou worden.
Hebben de aanbetaling gedaan na de 1e keer bezoeken (rond 2 weken) en pas op 7 weken wisten we welke pup we mee naar huis zouden nemen.
Dit was onze eerste ervaring met het kopen van een puppy, dus ik vond het idee van aanbetaling niet zo gek (maar in dit geval nam het de onzekerheid bij de kopers ook niet volledig weg, je krijgt EEN puppy, maar misschien niet je voorkeur).
Gelukkig hebben wij wel ons favoriete kereltje mee gekregen :I:
NudityAndTheBeast
Actief
1 Franse bulldog

Ytje schreef:Ik zal ook niet snel een aanbetaling doen. En mocht dat wel verplicht zijn vind ik 250 veeeeeelte veel. Het is voor de fokker alleen maar een bewijsje dat iemand serieus de pup wil ophalen. Dat kan met bijvoorbeeld 50 euro net zo goed. Dan verliest iemand 50euro als die afhaakt door omstandigheden of iemand die bijna een inpuls aankoop zou doen en vind dat minder erg. Maar dan krijgt de pup wel een goed nieuw thuis bij mensen die er wel helemaal voor gaan en niet bij mensen die het om het geld toch maar wel gedaan hebben.
Ik denk dat dat ook een beetje afhangt van wat een pup van dat ras kost... een ras wat 400 euro kost in aanschaf bijvoorbeeld, vind ik ook 250 veel te veel. Ik hanteer ongeveer 1/4e van de aankoopprijs. :)

Maar goed, iedereen doet dat op zijn manier he, en de vraag is gesteld uit interesse vermoed ik? En niet om de mensen die er wel mee werken met de vinger te kunnen wijzen. :)

Afbeelding
NudityAndTheBeast
Actief
1 Franse bulldog

Sticks&Stones schreef:Wij hebben ook een aanbetaling moeten doen voor onze pup, was wel niet zo'n heel groot bedrag (minder dan 1/10e van de 'koopprijs'),
maar wel VOOR we wisten welke pup de onze zou worden.
Hebben de aanbetaling gedaan na de 1e keer bezoeken (rond 2 weken) en pas op 7 weken wisten we welke pup we mee naar huis zouden nemen.
Dit was onze eerste ervaring met het kopen van een puppy, dus ik vond het idee van aanbetaling niet zo gek (maar in dit geval nam het de onzekerheid bij de kopers ook niet volledig weg, je krijgt EEN puppy, maar misschien niet je voorkeur).
Gelukkig hebben wij wel ons favoriete kereltje mee gekregen :I:
Op die manier zou ik het dan weer zelf niet meteen doen... Als ik een aanbetaling doe of vraag (dus beide wegen) zou ik er wel op staan dat ik weet welke ik ook uiteindelijk krijg... En omgekeerd ook, ik vraag pas een aanbetaling als de mensen ook écht hun pupje hebben gekozen...

Maar ieder werkt zoals hij zelf wil he! :)

Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Voor de bedragen die ik voor mijn honden betaald heb heb je weinig aan een aanbetaling :LOL:
Met honden van 200, 250 en 120 euro :F:
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

sjaak-k schreef:
Elvira schreef:Er is mij nooit om een aanbetaling gevraagd, de pup prijs vroeg ik meestal pas bij afhalen.
Ik lees dit zo vaak, het is eigenlijk net zo raar als fokkers die mensen afwijzen als ze vragen wat een pup kost. Wat een onzin is dat zeg? Het zou voor mij geen verschil maken, rashonden zijn sowieso abnormaal duur, maar je mag toch zeker wel vragen wat zo'n beest moet kosten? Alsof de groenteboer je geen appels wil verkopen als je vooraf vraagt wat ze kosten.
Waarom??? Je weet de pupprijs die de rasvereniging aangeeft, dat is je leidraad. En of het dan 100 euro meer of minder is, maakt me dan geen drol uit hoor. Ik heb het pupje in 7/8 weken zien groeien, en dat is het pupje wat ik wil.

En ja, bij Miep had ik net aan genoeg cash mee (ze viel iets duurder uit dan ik gedacht had, aangezien de valutawissel tussen Saar en haar in zat), maar anders had ik haar eerst thuis gebracht en was een dag later het restant komen brengen. Ik wist hoeveel ik ongeveer kwijt was voor een pup bij een goede fokker, en dat had ik er voor over. En het interesseerde me minder dan niks of dat nu 100 euro boven of onder de pupprijs volgens de rasvereninging was.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie

Ik wil wel vooraf weten wat een hond kosten moet. Dat wil ik bij alles wat ik koop.
Marion.

Machie schreef:Ik wil wel vooraf weten wat een hond kosten moet. Dat wil ik bij alles wat ik koop.
En ik niet. Sommige dingen moet ik gewoon hebben, ongeacht hun prijs. Vanochtend had ik geld genoeg mee voor een nieuwe band, maar het werd een reparatie voor een tientje. Nou, dat valt dan weer mee. Die man had dus ook 50 euro kunnen vragen, had ik hem dat ook gegeven.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Machie schreef:Ik wil wel vooraf weten wat een hond kosten moet. Dat wil ik bij alles wat ik koop.
Ik ook en heb nou niet de ervaring dat men t een rare vraag vind. Moet ook wel de prijzen varieren behoorlijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Marion.

Wil je ook vooraf een prijsopgaaf voor een operatie van je hond, trouwens? En als het wat duurder uitvalt, dan is het 'hou de hond maar'?
Marion.

malinois schreef:
Ik ook en heb nou niet de ervaring dat men t een rare vraag vind. Moet ook wel de prijzen varieren behoorlijk.
Ik denk dat geen een fokker dat een rare vraag vind, het is alleen een vraag die ik op dat moment niet stel. Gewoon niet belangrijk vind. Ook al varieren de prijzen behoorlijk, ik ga voor een pup niet een deurtje verder omdat die fokker 100 euro goedkoper is. Met dat soort dingen ga ik niet shoppen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Marion. schreef:
malinois schreef:
Ik denk dat geen een fokker dat een rare vraag vind, het is alleen een vraag die ik op dat moment niet stel. Gewoon niet belangrijk vind. Ook al varieren de prijzen behoorlijk, ik ga voor een pup niet een deurtje verder omdat die fokker 100 euro goedkoper is. Met dat soort dingen ga ik niet shoppen.
Maar dat doe ik ook niet. Ik wil een hond uit bepaalde lijnen. Daar zoek ik dan in. Of dat nu in Nederland is of in t buitenland. Maar ik wil voor mezelf wel t totale kostenplaatje helder hebben. En dan gaat t niet om 50 euro... ik laat er geen pup voor overigens maar wil t voor mezelf op een rijtje hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Machie
Zeer actief

Marion. schreef:
Wil je ook vooraf een prijsopgaaf voor een operatie van je hond, trouwens? En als het wat duurder uitvalt, dan is het 'hou de hond maar'?
Ja daar wil ik ook vooraf een prijsopgave van. En natuurlijk is het dan niet hou de hond maar. Het een staat toch los van het ander?
Machie
Zeer actief

malinois schreef: Maar dat doe ik ook niet. Ik wil een hond uit bepaalde lijnen. Daar zoek ik dan in. Of dat nu in Nederland is of in t buitenland. Maar ik wil voor mezelf wel t totale kostenplaatje helder hebben. En dan gaat t niet om 50 euro... ik laat er geen pup voor overigens maar wil t voor mezelf op een rijtje hebben.
Nou juist.
Toen ik Csiva uit Hongarije liet komen wilde ik ook weten wat het me ging kosten. Niet omdat ze geen 100, 500 of 1000 euro waard zou zijn, maar omdat ik het helder wil hebben voor mezelf.
Marion.

Machie schreef:
Marion. schreef:
Ja daar wil ik ook vooraf een prijsopgave van. En natuurlijk is het dan niet hou de hond maar. Het een staat toch los van het ander?
Maar dan krijg je een prijsopgave. En als je dat te duur vind, ga je dan verder shoppen?

Voorbeeldje, Miep met haar beginnende bmo. Maandagavond naar ome doc en echo erop, en de volgende ochtend om half negen kon ze geopereerd worden. Ik heb dus geen seconde bedacht om een prijsopvraag te doen. En dan? Stel ze zeiden 683 euro, dan was ik me een hoedje geschrokken, maar was haar alsnog de volgende ochtend gaan brengen.
Of ze hadden gezegd, zo'n 450 euro (exclusief petshirt, pijnstilling en antibiotica) en dan was ik me bij de uiteindelijke rekening alsnog een hoedje geschrokken. Maakt toch geen drol uit of ik vooraf op de euro nauwkeurig weet wat het gaat kosten?
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”