Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kennismaking pup en andere honden

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Kennismaking pup en andere honden

Ongelezen bericht door blondie »

Ben zelf nog niet zo heel veel honden tegengekomen. Jac wel en die liet wel kennismaken en af en toe spelen. (teckel en jack russel) de Jack russel eigenaren vinden het blijkbaar zo leuk dat hun normaal keffende hond deze hond wel leuk vinden dat ze zodra ze Jac en Aki zien deze los klikken en de hond vervolgens als een idioot rondjes om Aki heen gaat rennen. :roll: Ook al heeft Jac een aantal keren al duidelijk aangegeven dit niet te willen. Aki is ook nogal snel druk te maken, en dan niet meer te bereiken :engel:
Zodra hij die vrouw nu ziet loopt hij een andere kant op, en heeft mij aangewezen wie het is :mrgreen:

Ben overigens nog niet zo gecharmeerd van loslopende honden, zeker niet als ze niet luisteren naar de baas.
Ben toch een beetje huiverig dat zo'n dier het niet op pups heeft, of ben ik daar te zeikerig in? Net een golden reu los bij het uitlaat strookje, het is hier verplicht aanlijnen eigenlijk. De man riep de hond maar die luisterde niet en kwam op Aki af. Nu zag ik wel dat hij niet aggressief aankwam of lomp, dus gaf ik maar wat meer lijn. Het fijne van Aki vind ik dat deze redelijk rustig kennis maakt. Hij gaat niet op zijn rug, maar gaat de kennismaking wel aan. Ook is hij niet echt happerig of springerig naar zo'n hond toe. Denkt dat dat gedrag ook scheelt in hoe de andere honden op hem reageren?

Ik ben echt bleu wat dat aangaat. Mijn eerste pup en ik wil zo graag dat hondcontacten juist nu in deze periode goed verlopen.
Ik vind het dan dus wel lastig als op plaatsen waar honden eigenlijk niet los mogen je dan toch voor verrassingen komt te staan.

Wat doen jullie trouwens met honden die overmatig gaan blaffen? Dat had ik vanmorgen. Eerst begon de hond flink te blaffen bij het zien van ons. Aki keek, maar liet zich afleiden. Tot de dame in kwestie de hond blijkbaar corrigeerde door hem op de zij te leggen. Daarbij gilde de hond en dat wekte wél de interesse van Aki, dat hoge gegil. Wederom heb ik hem weer gelokt en hij kwam weer naar me toe, maar die hond bleef wel interessant. Zeker ook omdat de hond toen ze weer achter ons liepen weer aan sloeg.

Met dit soort honden laat ik dan liever niet kennis maken. Niet omdat ik bang ben, maar meer omdat ik die mate van drukte/onrust geen fijne energie vind voor mijn pup.

Graag jullie mening, nogmaals mijn eerste pup na twee redelijk volwassen herders vandaar mijn vraag over jullie mening daarover.

De buurhonden heb ik trouwens ook dezelfde gedachten over. De drie rechts zijn ok, en snuffen door het hek heen en ook 1x buiten kennis gemaakt (onverwachts en drie tegelijk, dat was niet zo handig, maar ging goed), de honden links hebben gesnuffeld maar die staat met de staart stijf en in mijn beleving schroomt die niet om te happen in de snoet van Aki. Met Bluf en die hond ging dat ook niet zo best, en Jol moet er ook niet veel van hebben. Daar wil ik dus liever geen kennismaking mee op dit moment. Die buren grijpen overigens ook niet echt in laten veel op zijn beloop.
samantha!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Aantal honden: 6

Re: Kennismaking pup en andere honden

Ongelezen bericht door samantha! »

Precies wat Tara zegt, ik laat pups alleen kennis maken met honden die zich fatsoenlijk gedragen.
Bij honden die gedrag vertonen dat ik zelf niet graag zie laat ik ze zien dat het bestaat maar leer ik ze dat ze het prima kunnen negeren en hun aandacht bij mij moeten houden.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
blondie
Zeer actief

Thanks Tara. Het voelt een beetje dubbel, want veel jack russels bijvoorbeeld waren juist de honden die een rothekel aan mijn volwassen herders hadden. En door gebeurtenissen en de blikkerende tanden en aanvallen van de loslopende vaak kleinere honden kregen die van mij een alertheid bij dit soort honden en hun gedragingen. (mijn volwassen herders dan) voor mijn pup vind ik het belangrijk dat hij ook met dit soort rassen ok contact heeft, maar dan wel met stabiele honden en geen hyperhonden die door baasjes niet in de hand zijn te houden.
Ik moet ook niet teveel doemdenken volgens mij :mrgreen:
Jac is daar veel neutraler in. Gelukkig.
En Jol is goed in hondcontact buiten, dat scheelt denk ik ook wel. Ze is geen aanblaffer, en weet welke hond ze benadert en van welke hond ze niet wil dat hij of zij haar benadert, dat scheelt wel volgens mij.
NNelleke
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door NNelleke »

De vragen en twijfels die jij hebt Blondie ken ik maar al te goed. Heb nu zelf ook een pup en vaak laten mensen hun hond ongevraagd op Bolle afstormen. Of ook een ander probleem mensen die de Bolle roepen. 'ooh lief puppie' afgelopen week zelf over de straat heen!

Ik reageer erg uit gevoel en wat hier boven al gezegd wordt proberen contact met honden met angewenst gedrag te vermijden. En naar mensen toe probeer ik wel grenzen aan te geven. Hoe lastig soms ook.
Afbeelding
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

Ik liet zelfs helemaal geen kennismaken met honden die ik tegenkwam en niet kende. Ik sprak juist af met mensen en honden die ik wel kende, want ik had dezelfde twijfels. :D
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

TessaThomas schreef:Ik liet zelfs helemaal geen kennismaken met honden die ik tegenkwam en niet kende. Ik sprak juist af met mensen en honden die ik wel kende, want ik had dezelfde twijfels. :D
Idem. Ik ken ongeveer 6 honden die zich normaal kunnen gedragen en waar Izzy mee mag spelen. Met de rest (druk/lomp) heeft ze niets te schaften dus die negeren we. Gelukkig is ze daar heel makkelijk in. Als vrouwtje het niet interessant vindt, vindt zij het meestal ook niet interessant.
blondie
Zeer actief

Maar je komt toch ook op plekken te lopen waar je de andere honden niet kent? En ook al wil je het niet, er zullen altijd honden lopen die los zijn en niet luisteren naar een baas. Mijn twee vorige herders negeerden, maar kwam er een hond buurten dan werden ze link, met name mijn reu, en ik gok puur omdat er nooit is toegestaan kennis te maken aan een lijn (en omdat hij niet veel met andere honden op had). Bluf kon het beter, maar door de periode met Finn liet ik haar ook niet snel aan de lijn kennismaken.

En hier lopen de meesten gewoon aan de lijn in de wijk en op de uitlaatstrook en de mensen maken regelmatig een praatje met elkaar waarbij de honden kennismaken en elkaar leren kennen.
Uiteraard zijn daar nu een paar al van die ik liever niet kennis laat maken, zoals een jonge stuiterbal labrador die het bazinnetje nauwelijks kan houden. En de herder van verderop wil ook niets van honden weten, maar die baas zal ook niet op mij af komen lopen :engel: en de uit hun plaat gaande bulldogjes.

Ik vind het lastig. Ik werk wel aan afleiden als hij zich focussed op een hond verderop, en dat doet hij vooralsnog netjes. En de honden die zelf op hem af kwamen buiten begroette hij beleefd, en die reageerden ook rustig op hem.
TessaThomas
Zeer actief

Ja, maar dan werkten we gewoon aan het negeren. In een losloopgebied maakte hij heus wel eens kennis met vreemde honden hoor, maar aan de lijn liever niet als ik de eigenaar niet kende. Dat is wel eens mislukt en dan was hij reuze netjes, maar ik heb het liever gewoon niet. Hij begint nu ietsjes volwassener te worden en ik begin nu te merken dat hij gewoon weinig heeft met vreemde honden en dat wil ik niet aan de lijn. Los loopt hij gewoon weg, aan de lijn hangt er zo'n vervelend mens aan die niet snel genoeg is. Dan hangt het af van de andere hond hoe hij reageert, maar ik geloof niet dat dat anders was geweest als ik hem wel met allerlei vreemde honden had laten kennis maken aan de lijn. Ik kan ook rustig kletsen met mensen met andere honden, dan zit of ligt hij rustig en heeft geen enkele behoefte om kennis te maken met de andere hond. In de anderhalf jaar dat hij nu is zijn er drie keer honden op hem afgestormd terwijl hij aan de lijn zat, één pup die week ouder was als dat hij was, een jonge hond die inderdaad niet terug te roepen was en een hond die meteen boven op hem dook. Voor de rest heb ik de loslopende honden bij hem vandaan kunnen houden en ook de honden die van de baasjes kennis mochten maken, terwijl ze aan de lijn liepen.

Ik weet niet of het link worden alleen maar ligt aan het niet toestaan kennis te maken aan de lijn. Een lijn beperkt ze toch in hun bewegingsvrijheid en als je dan een hond hebt die weinig met andere honden heeft, vind ik het niet gek dat ze lelijk gaan doen. Dat heeft dan wel te maken met de lijn, maar niet met het niet toestaan om kennis te maken?

Wat ik trouwens wel deed, was eerst een stukje aangelijnd oplopen samen met iemand en dan tijdens het lopen maakte ze kennis. Doe ik trouwens nog steeds bij een vreemde hond (en bekende eigenaar). Eerst een stukje samen aangelijnd oplopen en dan eventueel los. Hij heeft dus regelmatig kennis gemaakt met voor hem vreemde honden, alleen wel zorgvuldig uitgezocht, helemaal in het begin.
blondie
Zeer actief

Dank je wel Tessa. Haha, zo deed ik het met de volwassen herders ook. Die konden prima af zonder kennis te hoeven maken met de andere hond als ik eens stond te praten met iemand met hond. En oplopen eigenlijk ook.
Het is echt een hele nieuwe wereld voor me, zo'n pup.

Ik ga deze week met een hondje en baasje lopen die ik ken, heb daar erg veel zin in in ieder geval :D
TessaThomas
Zeer actief

blondie schreef:Dank je wel Tessa. Haha, zo deed ik het met de volwassen herders ook. Die konden prima af zonder kennis te hoeven maken met de andere hond als ik eens stond te praten met iemand met hond. En oplopen eigenlijk ook.
Het is echt een hele nieuwe wereld voor me, zo'n pup.

Ik ga deze week met een hondje en baasje lopen die ik ken, heb daar erg veel zin in in ieder geval :D
Gewoon bedenken wat je ook wilt zien als hij volwassen is. Komt echt goed ;) Veel plezier!
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Noah mocht van mij gewoon kennismaken met alle honden. Soms vond ze het eng, dan deed ik haar aan de riem zodat ze niet weg kon rennen. Verder zou ik me niet zo druk erover maken, vooral genieten van de kleine hummel.
Perry en Noah

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”