Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

39 labradors de dood ingejaagd voor niks...

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

lets have fun

Re: 39 labradors de dood ingejaagd voor niks...

Ongelezen bericht door lets have fun »

bandolero schreef:
Tux schreef:bouvierpoedel// Maar je gaat nergens gebruik van maken als je medische hulp nodig hebt waar dierproeven en testen voor zijn gebruikt. :denken:

Zo lang ik het kan vermijden doe ik dat. Nu heb ik het geluk dat ik helemaal gezond ben. Maar mocht ik ziek worden dan zal ik er alles aan doen om medicijnen die zijn getest op dieren te vermijden. Het is helaas niet zo als bij make up o.i.d. dat het is aangegeven of het wel of niet getest is op dieren (niet dat ik weet in ieder geval). Natuurlijk kan ik mij voorstellen dat mensen die ernstig ziek zijn alles doen om beter te worden. Maar er moeten toch alternatieve zijn om nieuwe dingen te onderzoeken. Ze kunnen tegenwoordig zo veel dus waarom kunnen we die dierproeven dan niet achterwegen laten?
Zo goed als alles in de medische wereld is eerst getest geweest op dieren,
dus als je ziek wordt, zal je dat veelal helemaal niet kunnen vermijden.

En tegenwoordig is het zo dat als dierproeven vermeden kunnen worden, dat ook zal gebeuren.
In Europa is de ethische commissie echt wel streng geworden hoor.
Zoiets simpels als paracetamol is al op dieren getest :19: En hebben we die niet allemaal wel eens ingenomen als we flink koorts hadden, of hoofdpijn, of menstuatiekrampen?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

lets have fun schreef:
bandolero schreef:
Tux schreef:bouvierpoedel// Maar je gaat nergens gebruik van maken als je medische hulp nodig hebt waar dierproeven en testen voor zijn gebruikt. :denken:

Zo lang ik het kan vermijden doe ik dat. Nu heb ik het geluk dat ik helemaal gezond ben. Maar mocht ik ziek worden dan zal ik er alles aan doen om medicijnen die zijn getest op dieren te vermijden. Het is helaas niet zo als bij make up o.i.d. dat het is aangegeven of het wel of niet getest is op dieren (niet dat ik weet in ieder geval). Natuurlijk kan ik mij voorstellen dat mensen die ernstig ziek zijn alles doen om beter te worden. Maar er moeten toch alternatieve zijn om nieuwe dingen te onderzoeken. Ze kunnen tegenwoordig zo veel dus waarom kunnen we die dierproeven dan niet achterwegen laten?
Zo goed als alles in de medische wereld is eerst getest geweest op dieren,
dus als je ziek wordt, zal je dat veelal helemaal niet kunnen vermijden.

En tegenwoordig is het zo dat als dierproeven vermeden kunnen worden, dat ook zal gebeuren.
In Europa is de ethische commissie echt wel streng geworden hoor.
Zoiets simpels als paracetamol is al op dieren getest :19: En hebben we die niet allemaal wel eens ingenomen als we flink koorts hadden, of hoofdpijn, of menstuatiekrampen?
Ben al jaren niet meer ongesteld , heerlijk inwrijven weer. :jank:
Ach niet alleen mensen hebben er baat bij maar ook honden zelf , daar is ook alles verbeterd en meer mogelijk geworden op medisch gebied..
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Proeven met honden gaan door
De universiteit van Maastricht is van plan door te gaan met het testen van medisch materiaal op grote honden. De dierproeven werden enkele weken geleden opgeschort, nadat de universiteit veel kritiek had gekregen.

Acht labradors werden daarop ondergebracht bij een organisatie die adoptiegezinnen voor de honden zocht.

Zo'n 127.000 mensen hebben een petitie getekend om een eind te maken aan de tests op honden. De petitie wordt vanmiddag in Maastricht aangeboden.

"Noodzakelijk"

Toch heeft de universiteit besloten om door te gaan met de proeven. Het is medisch noodzakelijk, zeggen de onderzoekers. Wanneer de proeven worden hervat, is niet bekend.

De universiteit test onder meer katheters en pacemakers op de honden.
http://nos.nl/artikel/702132-proeven-me ... -door.html
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door JYBD »

Op labradors of nu op een minder aaibaar ras? Ik hoorde het bericht net op de radio. Maar hoorde niets over labradors die weer gebruikt zouden worden.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Weet ik niet, in het artikel staat op grote honden. Ik denk weer labradors, want die zullen ze niet voor niets gekozen hebben in eerste instantie.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Het onderzoek moet gewoon gedaan worden en aangezien het op levende honden gedaan moet worden is het lood om oud ijzer welke honden ze daar voor gebruiken (behalve voor de betreffende honden dan natuurlijk) Maar goed, dan gaat de discussie weer van voren af aan.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Nanna schreef:
Tux schreef:mocht ik ziek worden dan zal ik er alles aan doen om medicijnen die zijn getest op dieren te vermijden.
Daar wens ik je dan veel succes bij. Ik denk niet dat dat je gaat lukken...

Ik vraag me af of hij of zij dat zwart op wit heeft vast laten leggen.
Er zijn weinig medicijnen die niet op die niet op dieren zijn getest.
Dan zijn er heel wat kwalen die verschrikkelijk veel pijn kunnen doen en dan ligt er een medicijn die al klaar ligt en die de pijn weg kan nemen. Ik denk dat iedereen ja zegt tegen dat medicijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Ik vind het echt verschrikkelijk. Ik zou willen dat ik het tegen kon houden.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
sjaak-k
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador, Toller & Labrador
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door sjaak-k »

Waar kunnen we de honden aanmelden? Het is niet naast de deur, maar het lijkt me leuk om eens mee te doen met een onderzoek!
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief

sjaak-k schreef:Waar kunnen we de honden aanmelden? Het is niet naast de deur, maar het lijkt me leuk om eens mee te doen met een onderzoek!
Makkelijk als je op vacantie gaat en daar de honden even voor 3 weken kunt dumpen , ach en die onderzoekjes moeten ze maar aan wennen die verwende nesten. :engel:
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik denk dat ik het als dreigement ga gebruiken voor Pom :P
Kitsune

Ongelezen bericht door Kitsune »

Blijkbaar gaan veel mensen er hier nog van uit dat dierproeven ook zin hebben gezien en dat is grote onzin! Dierproeven bieden geen enkele garantie mbt werking bij de menselijke diersoort. Recentelijk is daar nog onafhankelijk onderzoek naar gedaan en dierproeven bieden hooguit een soort schijn zekerheid en zijn vaak wettelijk verplicht (zodat de farmaceutische industrie zich kan indekken). er zijn legio voorbeelden van medicijnen die bijv. giftig zijn voor de cavia's, konijnen, muizen, honden maar niet voor de mens. Of medicijnen die veilig leken op basis van dierproeven, maar dit niet leken te zijn voor de mens.

Er worden dus wel degelijk nutteloze dierproeven gedaan. Medisch noodzakelijk my ass!!!
Kitsune

Blijkbaar gaan veel mensen er hier nog van uit dat dierproeven ook zin hebben gezien en dat is grote onzin! Dierproeven bieden geen enkele garantie mbt werking bij de menselijke diersoort. Recentelijk is daar nog onafhankelijk onderzoek naar gedaan en dierproeven bieden hooguit een soort schijn zekerheid en zijn vaak wettelijk verplicht (zodat de farmaceutische industrie zich kan indekken). er zijn legio voorbeelden van medicijnen die bijv. giftig zijn voor de cavia's, konijnen, muizen, honden maar niet voor de mens. Of medicijnen die veilig leken op basis van dierproeven, maar dit niet leken te zijn voor de mens.

Er worden dus wel degelijk nutteloze dierproeven gedaan. Medisch noodzakelijk my ass!!!
bouvierpoedel
Zeer actief

Kitsune schreef:Blijkbaar gaan veel mensen er hier nog van uit dat dierproeven ook zin hebben gezien en dat is grote onzin! Dierproeven bieden geen enkele garantie mbt werking bij de menselijke diersoort. Recentelijk is daar nog onafhankelijk onderzoek naar gedaan en dierproeven bieden hooguit een soort schijn zekerheid en zijn vaak wettelijk verplicht (zodat de farmaceutische industrie zich kan indekken). er zijn legio voorbeelden van medicijnen die bijv. giftig zijn voor de cavia's, konijnen, muizen, honden maar niet voor de mens. Of medicijnen die veilig leken op basis van dierproeven, maar dit niet leken te zijn voor de mens.

Lijkt mij ook heel logiechs om zo'n geldkostend onderzoek te starten .
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

bouvierpoedel schreef: Lijkt mij ook heel logiechs om zo'n geldkostend onderzoek te starten .
:engel: Is gewoon om de boomknuffelaars te pesten.
Kitsune

bouvierpoedel schreef:
Kitsune schreef:Blijkbaar gaan veel mensen er hier nog van uit dat dierproeven ook zin hebben gezien en dat is grote onzin! Dierproeven bieden geen enkele garantie mbt werking bij de menselijke diersoort. Recentelijk is daar nog onafhankelijk onderzoek naar gedaan en dierproeven bieden hooguit een soort schijn zekerheid en zijn vaak wettelijk verplicht (zodat de farmaceutische industrie zich kan indekken). er zijn legio voorbeelden van medicijnen die bijv. giftig zijn voor de cavia's, konijnen, muizen, honden maar niet voor de mens. Of medicijnen die veilig leken op basis van dierproeven, maar dit niet leken te zijn voor de mens.

Lijkt mij ook heel logiechs om zo'n geldkostend onderzoek te starten .
Ik ben zelf wetenschappelijk onderzoeker geweest en het komt vaker voor dat je denkt...Bij onderzoek draait het uiteindelijk vooral om 2 dingen: 1) wetenschappelijke publicaties en 2) geld/budget binnenhalen. De maatschappelijke relevantie is in beide gevallen vaak ver te zoeken of wordt vooral gebruikt om het geld binnen te halen. En het is vooral de farmaceutische industrie die er uiteindelijk baat bij heeft....(aan zieke mensen valt genoeg te verdienen, aan gezonde mensen niet). Terwijl toch het spreekwoord is "voorkomen is beter dan genezen".
Vergeet niet hoeveel macht farmaceutische bedrijven hebben en dat ze hoofdsponsor zijn van veel "wetenschappelijk" onderzoek.

Een vriend van mij heeft met de hartstichting gebeld nav dit specifieke geval en ze geven zelf toe dat er alternatieven zijn voor het onderzoek met labradors, maar dat dit duurder is en langer duurt. Oftewel het gaat gvd weer om geld, wat blijkbaar belangrijker is dan de leven van wezens.....niks noodzakelijk dus!
Kitsune

dagmar88 schreef:
bouvierpoedel schreef: Lijkt mij ook heel logiechs om zo'n geldkostend onderzoek te starten .
:engel: Is gewoon om de boomknuffelaars te pesten.
Hmm ik moet blijkbaar nog wennen aan het nivo van de terminologie hier.....boomknuffelaars, klapkaken :80:
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

Ongelezen bericht door Tony »

En hoe komen ze erachter of het nutteloos is..? Juist, door eerst proeven te doen ! :19:
Heb je trouwens ook een link naar dat 'onafhankelijk' onderzoek ?
Btw, dit soort 'onafhankelijke onderzoeken' worden vaak 'uitgevoerd' door 'onafhankelijke' partijen (zoals bijvoorbeeld 'Platform voor wetenschap zonder dierproeven') die dus op voorhand al bevooroordeeld zijn...
Dus onafhankelijk, (vaak) my ass!!! :wink:
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
bouvierpoedel
Zeer actief

Tony schreef:

En hoe komen ze erachter of het nutteloos is..? Juist, door eerst proeven te doen ! :19:
Btw, dit soort 'onafhankelijke onderzoeken' worden vaak 'uitgevoerd' door 'onafhankelijke' partijen (zoals bijvoorbeeld 'Platform voor wetenschap zonder dierproeven') die dus op voorhand al bevooroordeeld zijn...
Bied je nu je kont aan ipv die 39 labjes :80:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Die twee zinsdelen zijn een contradictie. :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Kitsune

Tony schreef:

En dus? Beide soorten onderzoek als "niet-onafhankelijk" bestempelen schiet ook niet erg op. In het proefschrift wat uitgevoerd is door een biofarmaceutische onderzoeker (geen banden met anti-dierproeven organisatie) staan genoeg cijfers. Ik heb het echter niet digitaal, maar dit is de link: http://dspace.library.uu.nl/handle/1874/284491
Meestal zijn na een tijdje proefschriften vrij digitaal beschikbaar (mocht je die van mij willen lezen :D ).

En als je op voorhand al weet dat resultaten verkregen uit dierproeven niet representatief zijn voor de mens, dan hoef je dat niet nogmaals via proeven te staven.

En zoals ik al aangaf, in dit specifieke geval zijn nota bene alternatieven bekend, maar die zijn te duur. Dan vind ik het gewoon misdadig om daar vanuit kostenbesparing levende wezens voor te gebruiken.
Kitsune

ranetje schreef:

Die twee zinsdelen zijn een contradictie. :wink:
Jaja, wat ongelukkig geformuleerd ;). Vaak wettelijk verplicht en/of voor farmaceutische industrie om zich in te dekken.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.

bouvierpoedel schreef:Bied je nu je kont aan ipv die 39 labjes :80:
Huh ?
Misschien mijn reactie eerst beter lezen... :wink:
Tony
Zeer actief

Kitsune schreef:En als je op voorhand al weet dat resultaten verkregen uit dierproeven niet representatief zijn voor de mens, dan hoef je dat niet nogmaals via proeven te staven.
Dát ben ik zeker met je eens ! (Neem als voorbeeld de proeven die in het verleden bij een universiteit zijn gedaan, hier werden de beenderen van dieren gebroken om te kijken hoe het genezingsproces verliep bij mensen. Dit was/is totaal niet representatief aangezien het bewegingsapparaat van de mens heel anders belast wordt dan dat van dieren, dus ja... In mijn ogen onzinnig... En zo zijn er nog legio voorbeelden.)
Wat ik probeerde aan te geven is dat er zat proeven zijn geweest waarbij men dit op voorhand niet wist. Kortom, er zijn proeven gedaan waarbij men hier dus pas later achter kwam...
En zoals ik al aangaf, in dit specifieke geval zijn nota bene alternatieven bekend, maar die zijn te duur. Dan vind ik het gewoon misdadig om daar vanuit kostenbesparing levende wezens voor te gebruiken.
Indien er alternatieven zijn dan ben ik het volledig met je eens ! Echter, deze zijn er niet altijd...!
Kortom, om meteen álle dierproeven als zijnde nutteloos en overbodig te bestempelen (en dat maak ik op uit jou reactie), vind ik erg kort door de bocht... :wink:
Kitsune

Tony schreef:
Kitsune schreef:En als je op voorhand al weet dat resultaten verkregen uit dierproeven niet representatief zijn voor de mens, dan hoef je dat niet nogmaals via proeven te staven.
Dát ben ik zeker met je eens ! (Neem als voorbeeld de proeven die in het verleden bij een universiteit zijn gedaan, hier werden de beenderen van dieren gebroken om te kijken hoe het genezingsproces verliep bij mensen. Dit was/is totaal niet representatief aangezien het bewegingsapparaat van de mens heel anders belast wordt dan dat van dieren, dus ja... In mijn ogen onzinnig... En zo zijn er nog legio voorbeelden.)
Wat ik probeerde aan te geven is dat er zat proeven zijn geweest waarbij men dit op voorhand niet wist. Kortom, er zijn proeven gedaan waarbij men hier dus pas later achter kwam...
Indien er alternatieven zijn dan ben ik het volledig met je eens ! Echter, deze zijn er niet altijd...!
Kortom, om meteen álle dierproeven als zijnde nutteloos en overbodig te bestempelen (en dat maak ik op uit jou reactie), vind ik erg kort door de bocht... :wink:
Ik kan best wel eens kort door de bocht gaan. Ik zal er van maken "de meerderheid" ;)
iones
Zeer actief

Kitsune schreef: Een vriend van mij heeft met de hartstichting gebeld nav dit specifieke geval en ze geven zelf toe dat er alternatieven zijn voor het onderzoek met labradors, maar dat dit duurder is en langer duurt. Oftewel het gaat gvd weer om geld, wat blijkbaar belangrijker is dan de leven van wezens.....niks noodzakelijk dus!
Maar dit was eigenlijk al bekend.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Kitsune

iones schreef:
Kitsune schreef: Een vriend van mij heeft met de hartstichting gebeld nav dit specifieke geval en ze geven zelf toe dat er alternatieven zijn voor het onderzoek met labradors, maar dat dit duurder is en langer duurt. Oftewel het gaat gvd weer om geld, wat blijkbaar belangrijker is dan de leven van wezens.....niks noodzakelijk dus!
Dan liep ik wat achter.....ik heb het pas recentelijk gehoord dat ze gewoon zelf toegeven dat er alternatieven zijn.
iones
Zeer actief

Kitsune schreef:
iones schreef:
Dan liep ik wat achter.....ik heb het pas recentelijk gehoord dat ze gewoon zelf toegeven dat er alternatieven zijn.
Mensen willen dit niet weten. Daarom blijven ze voorstander van dit soort experimenten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

iones schreef:
Kitsune schreef:
iones schreef:
Mensen willen dit niet weten. Daarom blijven ze voorstander van dit soort experimenten.
Zo, dat vind ik nogal een uitspraak.
Op basis waarvan uit je die beschuldiging aan "mensen"?

Volgens mij is namelijk helemaal niet zo bekend dat er alternatieven zijn.
Die zijn er ook niet voor alles.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Mensen zijn in het algemeen geen voorstander van dierproeven en snap ook niet waar die uitspraak vandaan komt.
In de meeste gevallen zijn er gewoon geen alternatieven die het zelfde resultaat geven. Ik zeg dus niet dat er nooit alternatieven zijn, als die er wel zijn dan spreekt voor zich dat ik er voorstander van ben, waarschijnlijk net als iedereen die reageert. Om die alternatieve onderzoeken te doen.
Maar die alternatieven moeten er dan wel zijn.

En het gaat om veel mensenlevens dus van die alternatieven moeten ook wel uitslagen bekend zijn dat er echt wat mee bereikt kan worden.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”