Kitsune schreef:Zijn er ook mensen die het artikel gelezen hebben of moeten ze hun mening zo nodig kwijt omdat het ruwe spelen ze niet aanstaat?! Ik had gehoopt op een wat meer inhoudelijke discussie dan gemekker over "mijn honden houden er niet van" of "ik moet het niet". Ik geloof namelijk dat er nergens staat dat ik onze hond "zomaar" laat spelen met andere honden of "zomaar" loslaat op andere honden. Ik hou namelijk wel rekening met anderen en onze hond is geen asociaal, ongeleid projectiel. Ik zie alleen iets over het spelen en spelen is bij mij een wisselwerking. Als het van 1 kant komt is het voor mij geen spelen....
En Tara jouw interesseert zo'n onderzoek je misschien niet, ik vind het wel belangrijk omdat er nog veel misverstanden/onwaarheden zijn. Het zal wel door mijn wetenschappelijk achtergrond komen, maar ik wil altijd weten waarom en heb een hekel aan onwaarheden/vooroordelen e.d.
Zo zie je ook hier weer dat sommige mensen denken dat spelen kan omslaan in vechten terwijl ik dat nog nooit heb meegemaakt en het onderzoekt dat ook bevestigd. Dan was het in de eerste plaats al geen spelen (als slechts 1 van beide honden wil spelen) of hebben mensen een andere definitie van vechten (een ruzie vind ik bijv. geen vechten, al kan een ruzie dan weer wel omslaan in vechten).
En ja Nanna, ik zie vaker dat bazen onenigheid hebben dan de honden

. Overigens is mij dat nog maar 1 keer overkomen en dat was een typisch geval van een hysterisch wijf dat voor geen rede vatbaar was en reageerde alsof haar hond vermoord werd, terwijl er geen enkel fysiek contact was geweest. Boeien.....
Janken als kleuters heb ik nog nooit meegemaakt.....het is niet voor niks dat ik liever een hond heb dan kinderen...ik hou niet van gejank

.
Ik weet wel zeker dat spelen om kan slaan in echt vechten.
Daar let ik zelf ook altijd heel goed op want het spel kan in een seconde omslaan en helemaal geen spel meer zijn.
Ik heb dat de afgelopen 30 jaar ook vaak genoeg gezien..
In het artikel wordt een onderscheid gemaakt tussen play figting en real fighting (allebei dus "fighting").
Play fighting zie ik eigenlijk zelden of nooit tussen honden die elkaar niet kennen.
Wel een renspelletje o.i.d. maar ik heb daar nooit play fighting gezien.
Dat heb ik alleen bij honden gezien die elkaar min of meer bekend zijn.
Meestal gaat dat goed.
Maar als een van de honden zich per ongeluk blesseert is er echt geen spel meer aan te ontdekken.
En ergens is het toch een vorm van een krachtmeting.
In het vriendelijke, maar toch ...........
Bij mijn eigen honden werd dat geen gevecht overigens, want de niet geblesseerde trok zich terug na een pijnkreet van de ander.
Bij enigszins met elkaar vertrouwde honden die niet tot dezelfde roedel behoren moet ik afkappen.
Leuk dus dat er een onderzoek is dat jouw idee lijkt te bevestigen.
Maar in mijn waarneming is die bevestiging er niet.
Dus over waarheden en onwaarheden gesproken ......