Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

grommen / bijten bij obsessie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Patricia Baerloo
Vaste gebruiker

grommen / bijten bij obsessie

Ongelezen bericht door Patricia Baerloo »

Hallo, zoals ik al meldde in mijn voorstelberichtje, wil ik graag iets aan jullie voorleggen.
Moritz (Golden Retrieverreu, 2 jaar) is een schat van een hond. Hij is zindelijk, maakt niets kapot, steelt geen vlees van aanrecht, luistert steeds beter en leert snel, blaft weinig, is rustig in huis, springt niet op de bank, kan alleen blijven enz enz; kortom prima :ok:

Maar... Hij heeft al 2 keer in het asiel gezeten omdat hij het niet zal nalaten te grommen en zelfs bijten als ie iets heeft waar hij door geobsedeerd raakt. Het kan om een stukje papier gaan dat ie van de grond heeft geraapt, of als ie in de vijver naar vliegjes loert. Zodra hij dan het gevoel krijgt dan jij hem daarin wilt belemmeren, valt ie uit.
In een speelsituatie is er geen probleem; hij komt zelfs z'n bot aanbieden zodat wij hem vast kunnen houden terwijl hij erop kauwt. Ook aan etensbak komen terwijl hij eet is geen probleem. Het is m.i. dus niet echt bezitsdrang en ook zeker geen valsheid.
Volgens het asiel was het een dominantie probleem. Ik denk niet dat dit bij ons het geval is omdat zich verder volstrekt onderdanig gedraagt. Ook als ie is uitgevallen, is ie daarna onderdanig. We laten hem dan appèl oefeningen doen en hij maakt zich heel klein.

Uiteraard doen we alles om een dergelijke situatie te voorkomen. Het is vrij voorspelbaar wat de 'risicovolle' momenten zijn. Ook afleiden of om de tuin leiden werkt heel goed. Gebeurt het toch (en dat is nog maar zelden), dan zetten we hem flink op zijn plaats en negeren we hem een tijdje.

Het probleem is dus wel beheersbaar, maar als het gebeurt geeft het het vertrouwen in elkaar wel een deuk, om over de mogelijke fysieke pijn nog maar te zwijgen.

Een lang verhaal, sorry, maar ik wil zo volledig mogelijk zijn.
Aan jullie zou ik willen vragen, wat nu verder te doen. Omdat ie zich steeds beter gedraagt en we heel veel kunnen voorkomen, verwacht ik zelf dat we, naarmate hij langer bij ons is en de band groeit (hij is nu drie maanden bij ons), het probleem wel onder controle krijgen. Ik vind het ook niet helemaal abnormaal dat een hond dat verdedigt wat in zijn ogen heel belangrijk is.

Aan de andere kant, misschien moeten we het uberhaupt niet over onze kant laten gaan en meer maatregelen nemen, voordat het een keer echt uit de hand loopt. Ik wil natuurlijk niet dat ie voor een derde keer in het asiel belandt, want verder is het een superschat.

Nou, ik hoor graag van jullie. Ondertussen ligt Moritz, zich van geen kwaad bewust, heerlijk naast me, met zijn flos in de aanslag, klaar om te spelen wanneer ik stop met typen.
groetjes, P&M ;)
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door whoopy »

het gedrag komt me bekend voor. onze husky van 11 doet het al 11 jaar :mrgreen: ;) zeeeeeeeeer bezitterig en gromt idd als een idioot. wij hebben ons er uiteindelijk bij neergelegd en als hij iets heeft wat hij mag hebben uiteraard dan laten we hem met rust. heeft hij iets wat hij NIET mag hebben dan pak ik het af, dit gaat helaas niet zonder slag of stoot!!!
Afbeelding Afbeelding

groetjes
caroline, whooper en orbis
Gast

Ongelezen bericht door Gast »

Ken je de boeken Dogs are from Neptune en Mine van Jean Donaldson? Jean Donaldson is een bekende Amerikaanse hondengedragsdeskundige. (Haar bekendste boek is Culture Clash.)

Mine gaat helemaal over resource guarding, zoals zij het probleem noemt. Dogs are from Neptune gedeeltelijk. Mine is zeer wetenschappelijk. In Dogs are from Neptune staan praktische tips om het probleem op te lossen.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

Re: grommen / bijten bij obsessie

Martijn schreef:
Patricia Baerloo schreef:Ik vind het ook niet helemaal abnormaal dat een hond dat verdedigt wat in zijn ogen heel belangrijk is.
Hoi Patricia,

Abnormaal is het ook niet. Net zo normaal als iemand die druk bezig is met een moeilijk computerspelletje en iets harder dan de bedoeling was iemand afblaft die komt storen. Ongemanierd misschien maar zeker niet abnormaal.

Je kunt dat op twee manieren aanpakken. Eén is niet beter dan de andere, het gaat erom dat je de manier kiest die het beste bij jullie past want dat voer je altijd beter uit dan iets dat je tegenstaat.

Als eerste optie kun je het ook domweg zo laten. Er is geen reden om aan te nemen dat het zich verder ontwikkelt dus als je hiermee kunt leven kun je, als je dat wilt, gewoon de situatie waarvan je weet dat hij dan gromt voorkomen. Dat voorkomen is dan wel belangrijk want als het te vaak gebeurt en je doet er niets mee kan hij wel behoorlijk praatjes krijgen.

Je kunt ook kiezen voor de disciplinaire manier. Het domweg niet pikken en hem vrij hard op z'n gele donder geven als hij naar je gromt. Hij leert dan snel genoeg dat het voor hem niet de moeite waard is om het spelletje boven jou te verkiezen.
Als je buiten het probleem om ook een vrij rechtlijnige, dominante opvoeder bent past dat het beste binnen de context.

Als je meer van de leren door beloning-methode bent kun je er ook voor kiezen om het doel van zijn obsessie met rust te laten in ruil voor iets wat hij nog leuker vindt. Op die manier leert hij dat het loont om aandacht voor je te hebben ook al is hij druk bezig. Maar ook bij deze manier moet je het grommen bestraffen. Grommen betekent dan dat de ruil niet doorgaat en je hem op z'n kop geeft. Hij kan alleen het nog leukere verdienen door zonder morren. Dat is erg belangrijk want anders ben je namelijk het grommen aan het belonen, snap je wel? Dat werkt averechts.

Je zegt dat hij zelfs kan bijten. Is dat weleens gebeurt?
Grommen vind ik persoonlijk geen probleem. Ik laat me daar niet door afschrikken en een hond mag zich van mij best uiten. Graag zelfs. Liever een hond die gromt dan een hond waar je niks aan merkt tot hij in je hand hangt.
Bijten is een andere zaak. Als een hond geweld tegen mij gaat gebruiken dan is er geen andere keuze dan nog meer geweld terug gebruiken zodat hij heel goed begrijpt dat dat niet in zijn voordeel is. (honden denken altijd en alleen vanuit zichzelf)

Als je interesse hebt om meer te leren over wat een hond beweegt raad ik je "Culture Clash"van Jean Donaldson aan. Een erg verfrissend boek. Makkelijk te lezen en het helpt enorm om honden beter te leren begrijpen.
Als je een bek over honden wilt gaan lezen zou ik daarmee beginnen.

Succes.
mooi verwoord martijn :ok:

zoals ik al eerder aangaf, doet orbis dit ook. hij is zeer bezitterig in eigent zichzelf alles toe als ik het niet tegen zou houden!!!. als we echt iets terug willen hebben wat hij heeft en wat hij niet mag hebben dan lok ik hem met iets lekkers en dan moet ik snel zijn om het af te pakken.

ik heb in die 11 jaar echt alles geprobeerd, hardhanding en zachthandig maar niks hielp. ik heb me er uiteindelijk maar bij neergelegd en geaccepteerd dat hij zo is.

lastiger wordt het nu we whooper hebben want die moet nu dus ontdekken hoe orbis is en krijgt dus ook regelmatig een snauw naar zijn harsens. :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Gast

Martijn schreef:Het domweg niet pikken en hem vrij hard op z'n gele donder geven als hij naar je gromt.
Grommen is een waarschuwing. Een normale hond gromt voordat hij bijt. Als je hem het grommen afleert en de hond wel de neiging heeft tot bijten, zal hij gaan bijten zonder waarschuwing en zullen mensen die hond 'onverklaarbaar agressief' vinden.

Je moet zien te voorkomen dat hij wil gaan grommen of bijten.
whoopy
Zeer actief
Contacteer:

sypke schreef:
Martijn schreef:Het domweg niet pikken en hem vrij hard op z'n gele donder geven als hij naar je gromt.
Grommen is een waarschuwing. Een normale hond gromt voordat hij bijt. Als je hem het grommen afleert en de hond wel de neiging heeft tot bijten, zal hij gaan bijten zonder waarschuwing en zullen mensen die hond 'onverklaarbaar agressief' vinden.

Je moet zien te voorkomen dat hij wil gaan grommen of bijten.
ben ik het niet helemaal mee eens. kan per hond verschillen. orbis gromt heel de dag door maar heeft nog NOOIT gebeten. het is gewoon zijn maffe karakter. het is een hond met gebruiksaanwijzing :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding

groetjes
Gast

whoopy schreef:ben ik het niet helemaal mee eens. kan per hond verschillen. orbis gromt heel de dag door maar heeft nog NOOIT gebeten. het is gewoon zijn maffe karakter. het is een hond met gebruiksaanwijzing
Het ligt natuurlijk heel erg aan de situatie. Ik zeg niet dat al het grommen wordt gevolgd door bijten, maar het is wel zo dat de meeste beten vooraf gegaan worden door een waarschuwende grom.
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Ik denk dat Moritz zijn probleem toch aardig is af te leren. Zoals je het gedrag van Moritz beschrijft, staat hij z'n mannetje maar is na correcties toch aardig onderdanig. Hier valt dus goed mee te werken!
Til er niet al te zwaar aan, maar ga er lekker mee aan de slag! Het grommen niet accepteren en hem leren ook zijn meest dierbare speeltjes af te geven en om te ruilen voor wat lekkers. Vooral buiten, waar de dominantie tijdens spel helemaal naar voren komt. Trekspellen zijn ideaal, het op commando VAST en op commando LOS, zitten en ruilen voor wat lekkers. Natuurlijk gromt hij dan tijdens VAST, maar dat hoort bij het spel.
Je zegt dat je hem al drie maandjes in huis hebt. Dan heeft hij zich al aardig aangepast en voelt zich al helemaal thuis, als ik het zo lees.
Komt wel goed, als je het maar aanpakt.
:ok: Dat boek van Martijn is wel wat voor jou.
Gast

Martijn schreef: Daarom zei ik ook:
Grommen vind ik persoonlijk geen probleem. Ik laat me daar niet door afschrikken en een hond mag zich van mij best uiten. Graag zelfs. Liever een hond die gromt dan een hond waar je niks aan merkt tot hij in je hand hangt
Maar je zei ook:
Martijn schreef: Je kunt ook kiezen voor de disciplinaire manier. Het domweg niet pikken en hem vrij hard op z'n gele donder geven als hij naar je gromt.
Daar reageerde ik eigenlijk op. Als deze hond de neiging heeft te bijten als hij wordt gestoord in zijn 'resource guarding' heeft grommen afleren geen zin, dat is alleen maar verwarrend voor hem en gevaarlijk voor degene die hij als een bedreiging beschouwt.
Patricia Baerloo
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Patricia Baerloo »

bedankt voor al jullie positieve en nuttige suggesties! :ok:

Zelf ben ik absoluut voorstander van de positieve, belonende methode. Denk dat dat ook veel beter werkt op een hond die al zoveel heeft meegemaakt omdat dat zijn vertrouwen in jou sterkt en dus minder reden heeft om zich te verdedigen.

Helaas blijft het niet alleen bij grommen maar zal hij het niet nalaten te happen als hij het gevoel heeft dat het 'gevaar' nog niet voorbij is. Hij heeft in de arm van mijn man gehangen nadat die ondanks het grommen toch probeerde de begeerde denneappel af te pakken (was vrij in het begin). Les: dreiging niet voort laten duren maar wel een methode vinden om tóch je zin te krijgen. Want je kunt je natuurlijk niet door een grom laten wegsturen. Dit was bij zijn vorige eigenaren zo succesvol, dat ie te pas en te onpas ging grommen en uitvallen waardoor ie onhoudbaar werd.
Dit is echter wel moeilijk want hoe krijg je je zin zonder voor hem nog een gevaar te vormen? Wij doen het door hem eerst een grote bek te geven (terug grommen), dan bij je te roepen en vervolgens appèl oefeningen te laten doen zoals zit, poot en af. Als ie dan op zijn rug rolt, stoppen we en nemen we de spanning weg door hem te strelen en rustig toe te spreken (boodschap: overgeven loont). Het object is dan allang geen issue meer. Wat vinden jullie hiervan?

Daarnaast kennen we inmiddels de potentiele gevaarlijke situaties en die gaan we dan ook zoveel mogelijk uit de weg (bij je roepen in plaats van naar hem toe gaan om af te pakken, ruilen voor iets anders of gewoon negeren en doen of jij iets veeel interessanters hebt). De training in loslaten gaat ook steeds beter maar blijft wel moeilijk voor hem dus dat gaat nog wat tijd kosten.

Nog een vraagje: stel nu dat ie weer een bijtpoging doet, is het dan verstandig om hem een tik op zijn neus te geven of lokt dat nog meer agressie uit? (ben geen voorstander van slaan hoor maar je moet in zo'n geval toch wel laten zien wie de baas is?!).

Ik hoor het wel weer, Patricia
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”