Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Interessant

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Interessant

Ongelezen bericht door marian* »

Paisley schreef:
runninggirl schreef:
Paisley schreef:Ik heb de aflevering net bekeken en ik hoorde eigenlijk niets nieuws. Behalve de ' maaien ' waar de chauffeur mee kwam maar daar is verder niet op ingegaan. Weet iemand wat hij daarmee bedoelde?
Maden :ok:

Haha ja dàt snap ik. Maar wat heeft het met hondenvoer te maken. ..? Wordt er met opzet insecten in dierenvoer gedaan of komen er gewoon maden in het s lachtafval voor het wordt verwerkt?
Het laatste. Maar maden zijn volgens mij ook eiwitbronnen dus ik denk niet dat ze veel kwaad kunnen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

marian* schreef:
Paisley schreef:
runninggirl schreef:
Paisley schreef:Ik heb de aflevering net bekeken en ik hoorde eigenlijk niets nieuws. Behalve de ' maaien ' waar de chauffeur mee kwam maar daar is verder niet op ingegaan. Weet iemand wat hij daarmee bedoelde?
Maden :ok:

Haha ja dàt snap ik. Maar wat heeft het met hondenvoer te maken. ..? Wordt er met opzet insecten in dierenvoer gedaan of komen er gewoon maden in het slachtafval voor het wordt verwerkt?
Het laatste. Maar maden zijn volgens mij ook eiwitbronnen dus ik denk niet dat ze veel kwaad kunnen.
Nee, hij had het over een madenkwekerij. Wel bewust erin dus.
Er zitten levend aas en wormenkwekerijen in Nl, dat komt dus allemaal bij de Rendac. Weggooien is ook zonde toch. Is idd prima eiwit.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door rose »

De maden vond ik in een FB discussie samen met het bloed het enige voedzame :mrgreen:
sirene
Zeer actief
Contacteer:

rose schreef:De maden vond ik in een FB discussie samen met het bloed het enige voedzame :mrgreen:
Ze zijn allicht voedzamer dan kippen- en varkensmest :mrgreen:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
marian*
Erelid
Contacteer:

sirene schreef:
Nee, hij had het over een madenkwekerij. Wel bewust erin dus.
Er zitten levend aas en wormenkwekerijen in Nl, dat komt dus allemaal bij de Rendac. Weggooien is ook zonde toch. Is idd prima eiwit.
Ik kon die man moeilijk verstaan dus dat heb ik anders begrepen.
Dat er maden -en wormenkwekerijen zijn weet ik (vissers enz).
Afbeelding
Gittje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gittje »

marian* schreef:Maar maden zijn volgens mij ook eiwitbronnen dus ik denk niet dat ze veel kwaad kunnen.
Ja, idd. Ook voor menselijke voeding zijn ze nu al aan het kijken welke recepten smakelijk genoeg is om de Westerlingen over te halen om insecten, in gepureerde vorm, te eten.

Gisteren moest ik medicatie afhalen bij de DA en we hebben vijf minuutjes gepraat over het filmpje. Volgens hem zou het slachtafval, afhankelijk van de herkomst & de doodsoorzaak van het dier, in categorieën zijn ingedeeld waarbij de zogn. duurdere merken iets kieskeuriger zouden zijn over de herkomst en het soort afval dat ze in hun brokken verwerken.

Verder vond hij het niet opmerkelijk dat veel slachtafval in de dierenvoeding terecht komt. Volgens hem zouden carnivoren (leeuwen, wolven) bij het doden van de prooi ook eerst voor de maag- & buikinhoud gaan en pas in tweede instantie zich tegoed doen aan het spiervlees.
Pepie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Europese korthaar
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Pepie »

Gittje schreef:
marian* schreef:Maar maden zijn volgens mij ook eiwitbronnen dus ik denk niet dat ze veel kwaad kunnen.
Ja, idd. Ook voor menselijke voeding zijn ze nu al aan het kijken welke recepten smakelijk genoeg is om de Westerlingen over te halen om insecten, in gepureerde vorm, te eten.

Gisteren moest ik medicatie afhalen bij de DA en we hebben vijf minuutjes gepraat over het filmpje. Volgens hem zou het slachtafval, afhankelijk van de herkomst & de doodsoorzaak van het dier, in categorieën zijn ingedeeld waarbij de zogn. duurdere merken iets kieskeuriger zouden zijn over de herkomst en het soort afval dat ze in hun brokken verwerken.

Verder vond hij het niet opmerkelijk dat veel slachtafval in de dierenvoeding terecht komt. Volgens hem zouden carnivoren (leeuwen, wolven) bij het doden van de prooi ook eerst voor de maag- & buikinhoud gaan en pas in tweede instantie zich tegoed doen aan het spiervlees.
Is ook zo.Als je je hond een compleet dier wil laten eten zeggen ze ook dat je de buik moet opensnijden als hij het niet gelijk eet.
Bij honden eten gezond staat er categorie drie vlees op en volgens mij bij Carnibest staat erop vrij van slachtafval.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Pepie schreef: Is ook zo.Als je je hond een compleet dier wil laten eten zeggen ze ook dat je de buik moet opensnijden als hij het niet gelijk eet.
Bij honden eten gezond staat er categorie drie vlees op en volgens mij bij Carnibest staat erop vrij van slachtafval.

:wink: Dat zouden alle kvv merken er op mogen zetten. Heb een tijd terug aan muldier diervoeding/smuldier gevraagd of zij slachtafval gebruiken.

Goedemiddag mevrouw S., beste Dagmar

Alle versvlees voeding die gemaakt wordt, of dat nu door ons is of door een
collega. Worden gemaakt van grondstoffen afkomstig van runderen die
geschikt zijn voor menselijke consumptie.

Wij hoeven geen garantie af te geven voor het verwerken van niet goed
gekeurde runderen, dat is namelijk in de wet geregeld. Wij mogen deze niet
eens verwerken.
Deze grondstoffen gaan rechtstreeks weg voor destructie en/of technische
doeleinden en vallen niet onder Cat. 3 maar onder Cat.1

Alle bedrijven die versvlees voeding maken voor honden etc vallen onder
cat.3 verwerkingsbedrijf.

Ik hoop dat ik hiermee je vraag heb kunnen beantwoorden
Gittje
Zeer actief

Jammer dat Smuldier niet meer détail geven over het begrijp "grondstoffen".

Slachtafval (= alles wat niet voor menselijke consumptie bestemd is) van goedgekeurde dieren, valt daar m.i. daar dan ook onder. Dan komen we uit op wat in het filmpje te zien is.

Ik heb intussen ook al naar Duck gemaild met de vraag of ze een selectie doen in het afval die ze in hun KVV verwerken :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Gittje op 25 okt 2014 20:42, 3 keer totaal gewijzigd.
Pepie
Zeer actief

http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 001_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik vond t meest verwonderlijke dat meneer de blikdabrikant dacht dat zowel in t blik rund als kip waarschijnlijk hetzelfde zat na gehoord te hebben dat uit t dna 5 diersoorten kwam...

Verder vond ik er niet zoveel nieuws aan eigenlijk...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Voor mij niks nieuws, maar ik denk dat heel veel mensen hier nooit bij stil hebben gestaan of willen staan.
Overigens heb ik helemaal geen probleem met het verwerken van dierlijke bijproducten. Meestal zijn dat delen van dieren die wij niet willen (en/of mogen) eten.

Wat mij het meest shockeerde was die maffiapraktijken van de diervoedingsindustrie. Eerst zeggen dat je transparant wil zijn, maar daarna anderen bedreigen om vooral NIET transparant te zijn :kotz: :schrik: .
Goed van Prins en Kivo om wel de KvW toe te laten :E: .

malinois schreef:Ik vond t meest verwonderlijke dat meneer de blikdabrikant dacht dat zowel in t blik rund als kip waarschijnlijk hetzelfde zat na gehoord te hebben dat uit t dna 5 diersoorten kwam...

Verder vond ik er niet zoveel nieuws aan eigenlijk...
Volgens mij was het geen fabrikant, maar iemand van het lab waar het voer getest is op DNA.
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ah dat kan ook nog... jammer dat ze t kip blik niet ook getest hebben.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Gittje
Zeer actief

Liesbeth schreef:Voor mij niks nieuws, maar ik denk dat heel veel mensen hier nooit bij stil hebben gestaan of willen staan.
Kan best.

Anderzijds denk ik ook dat het misschien te maken heeft met het verschil tussen het verstandelijk weten en opeens via een filmpje daadwerkelijk met de realiteit geconfronteerd worden?
Pepie
Zeer actief

Gittje schreef:
Liesbeth schreef:Voor mij niks nieuws, maar ik denk dat heel veel mensen hier nooit bij stil hebben gestaan of willen staan.
Kan best.

Anderzijds denk ik ook dat het misschien te maken heeft met het verschil tussen het verstandelijk weten en opeens via een filmpje daadwerkelijk met de realiteit geconfronteerd worden?
Ik denk juist dat mensen hier het wel weten maar mensen daarbuiten niet :F:
Afbeelding
Evertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Parson russell terrier en Roemeense mix

Ongelezen bericht door Evertje »

Inderdaad niet veel nieuws gehoord. Ik heb een hond die diverse allergien heeft en hier barfen ze dus alleen maar. Ook uitsluitend van dieren waarvan ik de herkomst weet. Kost iets meer dan het bij de groothandel bestellen, maar het is allemaal biologisch en Evert kan jeuk en pijnvrij door het leven.

Ik hoop dat mensen die voor het eerst geconfronteerd worden met deze feiten misschien eens na gaan denken wat ze voeren.
Badu
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Badu »

Evertje schreef: Ik hoop dat mensen die voor het eerst geconfronteerd worden met deze feiten misschien eens na gaan denken wat ze voeren.
Vast wel!
En een frikandel, wat zou daar inzitten? 1e klas meuk ws :mrgreen:
Afbeelding
'alles van waarde is weerloos' Lucebert

De nakers..., óók op FB :)
Liesbeth
Zeer actief

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Badu schreef:
Evertje schreef: Ik hoop dat mensen die voor het eerst geconfronteerd worden met deze feiten misschien eens na gaan denken wat ze voeren.
Vast wel!
En een frikandel, wat zou daar inzitten? 1e klas meuk ws :mrgreen:
Vast geen biefstuk of entrecote :mrgreen: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes

Ongelezen bericht door Meike »

Precies, dat! Ik snap dat veel mensen na het zien van de uitzending denken dat er dus poep in dierlijke bijproducten zit, maar dit is dus bij de wet verboden. Als er al illegaal wordt gesjoemeld hiermee, vermoed ik dat Rendac dit zeker niet doet. Daar zijn ze veel te groot voor. Rendac maakt zelf ook geen diervoederproducten.
Meike
Zeer actief

Omdat veel mensen concluderen dat er mest en kadavers van op de boerderij gestorven dieren in diervoer zit, heb ik een artikel geschreven waarin wordt uitgelegd welke dierlijke bijproducten wel en niet zijn toegestaan in hondenvoer:

http://www.voerwijzer.com/dierlijke-bij ... kattenvoer
sirene
Zeer actief
Contacteer:

Meike schreef:Omdat veel mensen concluderen dat er mest en kadavers van op de boerderij gestorven dieren in diervoer zit, heb ik een artikel geschreven waarin wordt uitgelegd welke dierlijke bijproducten wel en niet zijn toegestaan in hondenvoer:

Wat een duidelijk verhaal :ok:
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Pepie
Zeer actief

Meike schreef:Omdat veel mensen concluderen dat er mest en kadavers van op de boerderij gestorven dieren in diervoer zit, heb ik een artikel geschreven waarin wordt uitgelegd welke dierlijke bijproducten wel en niet zijn toegestaan in hondenvoer:

:ok:
Afbeelding
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Goed duidelijk stuk!
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
marian*
Erelid
Contacteer:

Prima stuk dat fabrikanten direct onverkort op hun site zouden kunnen plaatsen :ok:
Afbeelding
rose
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door rose »

Pens is best geschikt voor menselijke consumptie, je moet er alleen net even trek in hebben :engel:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Orgaanvlees
Meike
Zeer actief

Dankjullie, ben blij dat het duidelijkheid geeft. En ja pens, inderdaad kun je dat ook eten, lijkt me vrij smakeloos. Mensen eten 'witte' pens, helemaal schoongemaakt, dus echt alleen de maagwand. Pens voor de hond mag nog lekkere inhoud bevatten.
Gittje
Zeer actief

sirene schreef:Nee, hij had het over een madenkwekerij. Wel bewust erin dus. Er zitten levend aas en wormenkwekerijen in Nl, dat komt dus allemaal bij de Rendac. Weggooien is ook zonde toch. Is idd prima eiwit.
Toevallig een artikel over het nuttigen van insecten in de krant vandaag:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20141027_01344096" onclick="window.open(this.href);return false;

Als het voor menselijke consumptie is toegestaan, zal het ook wel geen kwaad kunnen voor honden & katten :mrgreen:

Al blijkt dat allergie ook hier om de hoek komt kijken:
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/ ... zijn.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Meike schreef:Dankjullie, ben blij dat het duidelijkheid geeft. En ja pens, inderdaad kun je dat ook eten, lijkt me vrij smakeloos. Mensen eten 'witte' pens, helemaal schoongemaakt, dus echt alleen de maagwand. Pens voor de hond mag nog lekkere inhoud bevatten.
Ik las ergens (volgens mij op bp maar weet t niet zeker) dat een winkel/slager geen vuile pens mag verkopen???
Afbeelding
flaneloba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door flaneloba »

Meike schreef:
Precies, dat! Ik snap dat veel mensen na het zien van de uitzending denken dat er dus poep in dierlijke bijproducten zit, maar dit is dus bij de wet verboden. Als er al illegaal wordt gesjoemeld hiermee, vermoed ik dat Rendac dit zeker niet doet. Daar zijn ze veel te groot voor. Rendac maakt zelf ook geen diervoederproducten.

Dit van Rendac weet ik in ieder geval heel zeker. Er zitten 2 vestigingen in Nederland. De ene fabriek heet ook daadwerkelijk Rendac en zit in Son, de andere heet Sonac en zit in Burgum. De fabriek in Son "vernietigd" (tussen aanhalingstekens ja, want vet e.d. wordt nog wel gebruikt, onder andere om de fabriek zelf draaiende te houden) dieren en onbruikbaar slachtafval, de fabriek in Burgum verwerkt slachtafval wat in principe prima is maar wat mensen over het algemeen niet willen eten. Mijn vriend heeft jaren in de vestiging in Burgum gewerkt en als er ook maar iets is wat het eindproduct kan "vervuilen" wordt de lijn stilgezet en het probleem opgelost. Sonac maakt zelf inderdaad geen diervoeding, maar wel het meel wat andere fabrikanten gebruiken om wel een brok te maken. Het eitwitpercentage van dat meel moet minimaal 98% zijn. Hier wordt inderdaad wel eens veer- of haarmeel aan toegevoegd, maar zeer zeker geen poep of kunstmatige troep.

Het is voor mij in ieder geval geen verrassing dat er niet alleen lekker malse stukjes vlees in diervoeding zit :mrgreen:
Afbeelding
Dag monster... *14-01-2016
Pepie
Zeer actief

malinois schreef:
Meike schreef:Dankjullie, ben blij dat het duidelijkheid geeft. En ja pens, inderdaad kun je dat ook eten, lijkt me vrij smakeloos. Mensen eten 'witte' pens, helemaal schoongemaakt, dus echt alleen de maagwand. Pens voor de hond mag nog lekkere inhoud bevatten.
Ik las ergens (volgens mij op bp maar weet t niet zeker) dat een winkel/slager geen vuile pens mag verkopen???
Ze mogen het niet in de toonbank hebben liggen vers wel bevroren. Dat is wat ik ervan weet.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”