Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Interessant

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Meike
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee rasloze hondjes
Aantal honden: 2

Re: Interessant

Ongelezen bericht door Meike »

flaneloba schreef: Dit van Rendac weet ik in ieder geval heel zeker. Er zitten 2 vestigingen in Nederland. De ene fabriek heet ook daadwerkelijk Rendac en zit in Son, de andere heet Sonac en zit in Burgum. De fabriek in Son "vernietigd" (tussen aanhalingstekens ja, want vet e.d. wordt nog wel gebruikt, onder andere om de fabriek zelf draaiende te houden) dieren en onbruikbaar slachtafval, de fabriek in Burgum verwerkt slachtafval wat in principe prima is maar wat mensen over het algemeen niet willen eten. Mijn vriend heeft jaren in de vestiging in Burgum gewerkt en als er ook maar iets is wat het eindproduct kan "vervuilen" wordt de lijn stilgezet en het probleem opgelost. Sonac maakt zelf inderdaad geen diervoeding, maar wel het meel wat andere fabrikanten gebruiken om wel een brok te maken. Het eitwitpercentage van dat meel moet minimaal 98% zijn. Hier wordt inderdaad wel eens veer- of haarmeel aan toegevoegd, maar zeer zeker geen poep of kunstmatige troep.

Het is voor mij in ieder geval geen verrassing dat er niet alleen lekker malse stukjes vlees in diervoeding zit :mrgreen:
Interessant om te horen! Ja Sonac ken ik, dat hoort bij hetzelfde 'moederbedrijf' als Rendac toch? Op hun site kan je veel info vinden over hun producten, daar heb ik veel interessante informatie vandaan gehaald. Interessant om te horen hoe het er daar binnen werkelijk gaat. Ik ken de fabriek in Burgum alleen van zijn geur.

Ik weet niet hoe dat precies zit met vuile pens, maar er zijn meerdere slagers die het wel verkopen. Volgens mij nooit vers, en nooit in de vitrine inderdaad.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Re: Interessant

Ongelezen bericht door veertje »

Beetje spuit 11, maar heb net de aflevering pas teruggekeken. Ben niet zo geschokt eigenlijk. Dat er slachtafval in hondenvoer zit (zowel brok als kvv) verbaast me niks. En dat het etiketje lang niet alles verteld wat erin zit ook niet. Wel vind ik de reactie van de meeste bedrijven een beetje jammer. Transparantie en deze reactie en geslotenheid gaan niet samen. Ergens snap ik het wel want de gemiddelde hondenbezitter zal niet blij worden van wat ze in de brokjes voor hun geliefde hondje zien verdwijnen. En de consument is alles voor een honden/kattenvoer fabrikant. Brokjes zijn niet rood, groen en oranje voor de hond, maar voor de baas. Honden- en kattenvoer heeft alles met beleving van de baas te maken. Eet de hond het graag, is het niet te veel werk en zit er een goed verhaal bij dan zal het wel goed zijn. Dat beeld kan een beetje aangetast worden als je darmen en weet ik wat in brokjes ziet veranderen en daar wordt zo'n fabrikant dan weer niet blij van. Het is ook niet voor niets zo dat het meeste onderzoek naar honden- en kattenvoeding uit smaakonderzoeken bestaat. Vergelijken van brok A met brok B en welke wordt gekozen of het meest gegeten.

Die maden kwamen inderdaad van een kwekerij. Er wordt tegenwoordig meer en meer onderzoek gedaan naar de mogelijkheid om insecten(meel) te gebruiken in oa. veevoeding. Ik denk dat ze daar vandaan komen. En ach, het zijn ook eiwitten dus lijkt me niets mis mee als dat in hondenvoeding terecht komt (al is dit weer een goed voorbeeld van dingen die de gemiddelde hondenbezitter niet zo zal zien).

Hoe de Rendac erbij betrokken werd stoorde me wel een beetje en ze lieten het verkeerd overkomen. De Rendac haalt karkassen op, maar deze gaan (zoals iemand hier eerder noemde) naar een andere locatie en worden vernietigd. Deze komen absoluut niet in welk voedingsmiddel dan ook. Dat de Rendac dit ook liever niet op tv wil laten zien snap ik. Het is geen leuk gezicht, weet ik uit eigen ervaring. Slachtafval gaat ergens anders heen en daar kunnen voedingsmiddelen van gemaakt worden (mits goedgekeurd). Zo gebruiken ze ook de botten etc. Daar wordt gelatine van gemaakt of allerlei eiwitten voor medicijnen, maar dus ook meel voor honden- en kattenvoer.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”