Precies dit, zo denk ik er ook over.zeta-jones schreef:Bij ons ras zijn daar (voor zover ik weet) geen afspraken over. Elke dekreuhouder bepaalt het zelf. Ik heb twee dekreuen en pas 2 keer meegemaakt dat er maar 2 pups geboren werden in nesten waar Lux de vader van was. De andere keren waren het grote nesten, van zelfs 9 of 10 pups. Ik realiseer me dus goed dat het niet aan Lux hoeft te liggen dat er een klein nestje geboren wordt. Maar tóch vind ik het (voor mijn eigen gevoel) netjes om de betreffende fokker een gratis dekking aan te bieden bij minder dan 3 pups. Dekgeld is bij ons ras in de meeste gevallen (ik ken zelfs maar weinig andere voorbeelden) pupprijs of eerste nestkeus. Ik heb beide fokkers die maar 2 pups hadden dus een gratis nieuwe dekking aangeboden, gewoon omdat IK dat coulant vind en niet omdat ik vind dat het moet of omdat ik vind dat iedereen dat zou moeten doen. Bij leeg blijven (wat ik nog niet meegemaakt heb) zou ik hetzelfde aanbieden (nieuwe dekking) of het geld teruggeven. Ik ga daar écht niet moeilijk over doen en een discussie starten over wie van de twee schuld is. Doet er niet toe. Ik wil op een normale en prettige manier met de fokkers omgaan die mijn reuen gebruiken en bij deze regeling voel ik me goed. Mijn reuen en ik worden er niet slechter van als ze een keertje dekken zonder dat ik daar centen voor krijg.
Hier zijn er ook geen afspraken over, de dekreu eigenaar bepaalt dit zelf.
Het is voor mij nog niet bij de hand geweest, maar mocht er ooit een teef leeg blijven, mag de fokker kiezen voor een gratis dekking bij de volgende loopsheid of het dekgeld terug.
Bij minder dan 3 pups krijgen ze hier ook een deel van het dekgeld terug.
Snap dat sommige mensen zeggen 'jeetje wat zakelijk allemaal' maar het is wel prettig om voor beide partijen de verwachtingen duidelijk te hebben. Mijn contact met de fokkers waar Xavi nestjes heeft gehad is totaal niet zakelijk, we kunnen het erg fijn vinden samen, maar het is gewoon prettig om dit soort dingen duidelijk te hebben.