Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

weer een hond doodgeschoten

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

Limanade
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier
Aantal honden: 1

Re: weer een hond doodgeschoten

Ongelezen bericht door Limanade »

Marco88 schreef:blijkbaar was dat verhaal op facebook dus toch lariekoek, en is de hond terecht neergeschoten.
Ja hoor.. want alles wat de politie zegt is waar :ok:
Afbeelding

Wil je vlinders in je buik? Prop een rups in je reet!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Dat is het zelfde verhaal van de politie als direct na het schieten door hen bekend werd gemaakt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever

Ongelezen bericht door Marco88 »

Kells schreef:
ranetje schreef:
Dat is het zelfde verhaal van de politie als direct na het schieten door hen bekend werd gemaakt.
En het stond in de Televaag...
http://www.metronieuws.nl/nieuws/agent- ... I6xuC7W0I/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.blikopnieuws.nl/2014/agent-s ... recht-dood" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/a ... dood.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.refdag.nl/nieuws/anp/binnenl ... bled=false" onclick="window.open(this.href);return false;
http://4nieuws.nl/binnenland/1210187/ag ... -dood.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En nog wel meer, dus niet enkel de ''televaag''.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Kells schreef:
ranetje schreef:
En het stond in de Televaag...
Dat ook nog. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

http://www.politie.nl/nieuws/2014/oktob ... agent.html
Laatste update: 27-10-2014 | 15:39

Haarlem - Naar aanleiding van berichtgeving in de media rondom schietincident aan de Rozenprieelstraat hecht de politie er waarde aan om de geconstateerde feiten aan de orde te stellen.

De agenten hadden die bewuste zaterdagavond al meerdere malen geprobeerd contact te krijgen met de bewoner na melding van geluidsoverlast. Uiteindelijk lukte het de agenten om contact te krijgen met de man in de woning. De agenten hoorden de man aankomen en een hond blaffen. De man opende de deur en gaf de hond het commando om aan te vallen. Een van de agenten werd door de hond aangevallen. De agent moest binnen een fractie van een seconde de situatie inschatten. Hij viel achterover en schoot om zichzelf in veiligheid te brengen en de hond te stoppen. Er werd een aantal schoten gelost waardoor het dier werd geraakt en dusdanig gewond raakte dat het dier later in het dierenziekenhuis overleed. Er hebben zich in het verleden eerdere bijtincidenten voorgedaan met de desbetreffende hond.

De 34-jarige man werd aangehouden wegens poging zware mishandeling en het opruien van een dier. De man is afgelopen zondag op last van justitie heengezonden. Het vuurwapengebruik van de agent is als rechtmatig beoordeeld. Geconcludeerd is dat het geweld noodzakelijk en gepast was.
Bron: http://www.politie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn mening (gebaseerd op berichtgeving) goed gereageerd door betreffende agent, scheelt weer een rechtsgang en kans op meer (bijt)incidenten ! :ok:
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door smoekie »

Tony schreef:
http://www.politie.nl/nieuws/2014/oktob ... agent.html
Laatste update: 27-10-2014 | 15:39

Haarlem - Naar aanleiding van berichtgeving in de media rondom schietincident aan de Rozenprieelstraat hecht de politie er waarde aan om de geconstateerde feiten aan de orde te stellen.

De agenten hadden die bewuste zaterdagavond al meerdere malen geprobeerd contact te krijgen met de bewoner na melding van geluidsoverlast. Uiteindelijk lukte het de agenten om contact te krijgen met de man in de woning. De agenten hoorden de man aankomen en een hond blaffen. De man opende de deur en gaf de hond het commando om aan te vallen. Een van de agenten werd door de hond aangevallen. De agent moest binnen een fractie van een seconde de situatie inschatten. Hij viel achterover en schoot om zichzelf in veiligheid te brengen en de hond te stoppen. Er werd een aantal schoten gelost waardoor het dier werd geraakt en dusdanig gewond raakte dat het dier later in het dierenziekenhuis overleed. Er hebben zich in het verleden eerdere bijtincidenten voorgedaan met de desbetreffende hond.

De 34-jarige man werd aangehouden wegens poging zware mishandeling en het opruien van een dier. De man is afgelopen zondag op last van justitie heengezonden. Het vuurwapengebruik van de agent is als rechtmatig beoordeeld. Geconcludeerd is dat het geweld noodzakelijk en gepast was.
Bron: http://www.politie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn mening (gebaseerd op berichtgeving) goed gereageerd door betreffende agent, scheelt weer een rechtsgang en kans op meer (bijt)incidenten ! :ok:

Of er terecht geschoten is betwijfel ik eerlijk gezegd. Bedoel hoeveel honden vallen je mét bal in de bek aan :19:

Afbeelding

Naar mijn idee is er eerder sprake geweest van wederom een angsthaas met pistool. Maar zoals ik al eerder zei. Daadwerkelijke toedracht zul je nooit horen aangezien het "hun" woord (en liegen kunnen ze echt hoor, die boefjes) tegen die van hem (en anderen) is. En dan verlies je nagenoeg altijd. Hond is ten alle tijde de pineut :roll:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
Tony
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mastín Español, Roemeense erfhond en Griekse heks, rest wijzigt nogal eens ivm opvang.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Tony »

Vanuit agenten gezien...
Indien er in het verleden al meerdere (bijt)incidenten waren en je wordt naar zulk adres gestuurd, deur gaat open en eigenaar hoor je (voor de 'gein') roepen 'pak ze' waarbij de hond naar buiten stormt dan zul je in een tel moeten reageren....
Wacht je af of die daadwerkelijk bijt of neem je het zekere voor het onzekere...
Wacht je af en bijt die.... Tja, zulke filmpjes zijn er zat op internet en iedereen weet ondertussen wel wat een bijtende hond kan aanrichten, dus daar zit je echt niet op te wachten. (En dit zijn ook de filmpjes waarmee politie tijdens opleiding geconfronteerd wordt om te laten zien hoe gevaarlijk bijtende honden 'kunnen' zijn.)
Schrik je in eerste instantie en struikel je bij achteruit lopen/springen waarbij je ten val komt, dan is een aanstormende hond nóg riskanter !
Mocht die dan een balletje in zijn/haar bek gehad hebben dan zie jij dat echt niet, gewoon geen tijd om binnen die seconde daar op te letten.
En als dat balletje op foto idd van toepassing is op dit incident (zal niet eerste keer zijn dat er zomaar iets bij geplaatst wordt), dat is zo klein (als je weet hoe groot/klein de bordjes van politie zijn én in vergelijking met die klinkers) dat het compleet in de bek van de hond verdwijnt dus misschien wel niet zichtbaar 'kan' zijn geweest voor bewuste agent, wie weet !?

De verhalen over hoe lief de hond wel altijd was die kennen we ook zat, meestal vanuit directe omgeving/familie, ga je 'een straat verder' met mensen praten dan blijkt 'Angel' heel vaak in werkelijkheid gewoon 'Devil' te zijn waar de hele wijk doodsbang voor was...

Dat de hond de pineut is, ok.... Maar daartegen is de buurt misschien wel de grote winnaar om verlost te zijn van 'de schrik van de wijk'.... Wie zal het zeggen....

'Liegen kunnen ze hoor, die boefjes'. Maar wat denk je van de echte boefjes, dat die allemaal de waarheid en niets dan de waarheid spreken !? Nou, Dream on... :wink:
"It takes nothing away from a human to be kind to an animal"
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

t zou toch handig zijn enige kennis van lichaamstaal bij honden te hebben en de situatie in te kunnen schatten- het op je af komen van een hond ( indar wat voor omstandigheden dan ook) rechtvaardig schieten ( 5X) en is dus gepast. fijn dat te weten :wink: dan alle dagen maar bidden dat de buren niet gaan klagen over geluidsoverlast
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

S@ndr@ schreef:t zou toch handig zijn enige kennis van lichaamstaal bij honden te hebben en de situatie in te kunnen schatten- het op je af komen van een hond ( indar wat voor omstandigheden dan ook) rechtvaardig schieten ( 5X) en is dus gepast. fijn dat te weten :wink: dan alle dagen maar bidden dat de buren niet gaan klagen over geluidsoverlast

:blauwoog: Of dat je eigen hond je niet bijt door vuurwerkangst en vervolgens doorzeefd wordt.

Maar goed, wij van w c eend...
WesleyS
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder

Ongelezen bericht door WesleyS »

S@ndr@ schreef:t zou toch handig zijn enige kennis van lichaamstaal bij honden te hebben en de situatie in te kunnen schatten- het op je af komen van een hond ( indar wat voor omstandigheden dan ook) rechtvaardig schieten ( 5X) en is dus gepast. fijn dat te weten :wink: dan alle dagen maar bidden dat de buren niet gaan klagen over geluidsoverlast
Je beoordeelt een op je afstormende hond... Waar kijk je naar in de luttele seconden die je hebt voordat je gebeten wordt en nog valt ook.
Jij hebt ook al bijtincidenten en het ophitsen t.o.v. politie op je verlanglijst staan... fijn dat je mijn buurvrouw niet bent.
Afbeelding Afbeelding
smoekie
Zeer actief

WesleyS schreef:
Je beoordeelt een op je afstormende hond... Waar kijk je naar in de luttele seconden die je hebt voordat je gebeten wordt en nog valt ook.
Jij hebt ook al bijtincidenten en het ophitsen t.o.v. politie op je verlanglijst staan... fijn dat je mijn buurvrouw niet bent.
Nounou :roll:
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

WesleyS schreef:
Ja een hond die op je afstormt die bijt altijd, weet je toch, dat er nog mensen onbeschadigd rondlopen is een godswonder, met al die monsters :schrik: en ja gelukkig zijn we geen buren, mijn hond is ook heel eng- dat zou je niet aan kunnen :ugh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Nou, ik dacht er in ieder geval niet aan om hem dood te schieten.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
cornelia
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door cornelia »

Ik merk dat ik toch steeds vaker af ga op wat ik zelf zie. Verhalen van zowel de ene als de andere kant..........het zal wel.
Mensen, ook agenten, zijn tegenwoordig al snel ergens bang voor en/of voelen zich bedreigt en andere mensen vertellen maar wat graag over hun zogenaamde onschuld en zien zich als slachtoffer van de grote boze wereld.

Als "probleemhond" bekend staan bij de politie gaat m.i. echter ook niet helemaal vanzelf.
Afbeelding
Dartel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dartel »

Tsjsa, ik heb niet een mening over het doodschieten van de hond.

Maar je hebt je hond gewoon bij je te houden. En ik ben nog wel zo naief dat ik de politie geloof als ze zeggen dat de hond op hun afgestuurd werd. Ook bij het vorige geval gingen mensen er gelijk vanuit dat die bewuste agent struikelde. Als er een hond op je afgestuurd wordt, je weet dat er al eerder problemen met die hond geweest zijn en de hond komt op je af gerent en je valt mag je van mij schieten. Je hoeft niet te wachten tot de hond eerst een hapje vlees uit je been gescheurd heeft. We hebben het ook niet over een maltezertje, maar over een hond die serieuze schade kan veroorzaken.

Als de politie liegt en het was een schattig lief hondje dat met zijn bal aangerend kwam, en de agent struikelde over zijn eigen voeten is het natuurlijk een ander verhaal.

Ik vind het overigens wel opvallend dat er zoveel commotie is over dit verhaal in de media dat de politie er een verklaring over wil afleggen om de boel te verduidelijken.

En dan weer een stapje verder:

http://nos.nl/artikel/714787-stille-toc ... -hond.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Goh Sandra,

Ik wist dat je een vrouw met pit was, maar dat je ook bijt, meer dan eens zelfs, dat valt me toch van je tegen. :O:
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Als er een stille tocht voor die hond is georganiseerd, dan zal die hond toch niet bekend gestaan hebben om agressie, want dan hadden ze die tocht nooit gehouden.

En dat die agenten dan zo bij hun standpunt blijven, maakt eigenlijk wel dat alle honden vogelvrij zijn in Nederland.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
smoekie
Zeer actief

iones schreef:Als er een stille tocht voor die hond is georganiseerd, dan zal die hond toch niet bekend gestaan hebben om agressie, want dan hadden ze die tocht nooit gehouden.

En dat die agenten dan zo bij hun standpunt blijven, maakt eigenlijk wel dat alle honden vogelvrij zijn in Nederland.

Ah natuurlijk wel. Mensen "volgen" nu eenmaal alle "oproepen/tochten". Zeggen dat hij/zij niet agressief was/is met een paar medelijdenopwekkende woorden is daarbij meer dan voldoende om genoeg animo te hebben :19:

ja dus? Dat is bij "den mensch" niet anders veel hoor :wink:
Nanna schreef:
iones schreef: En dat die agenten dan zo bij hun standpunt blijven, maakt eigenlijk wel dat alle honden vogelvrij zijn in Nederland.
Nee hoor. Als jij gewoon je hond bij je houdt en hem niet op de agenten afjaagt is er niets aan de hand.

En dit ook inderdaad. :F:
iones
Zeer actief

smoekie schreef:
iones schreef:Als er een stille tocht voor die hond is georganiseerd, dan zal die hond toch niet bekend gestaan hebben om agressie, want dan hadden ze die tocht nooit gehouden.

Ah natuurlijk wel. Mensen "volgen" nu eenmaal alle "oproepen/tochten". Zeggen dat hij/zij niet agressief was/is met een paar medelijdenopwekkende woorden is daarbij meer dan voldoende om genoeg animo te hebben :19:

ja dus? Dat is bij "den mensch" niet anders veel hoor :wink:
Lijkt me stug, want tegenwoordig word je doodgegooid met stille tochten, zelfs als het om voorvallen gaat waar niemand iets aan kon doen.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Nanna schreef:
Nee hoor. Als jij gewoon je hond bij je houdt en hem niet op de agenten afjaagt is er niets aan de hand.
Ik weet niet of dat nou zoveel verschil uit maakt.

Als ik ergens loop en mijn honden zijn los en die passeren zo iemand en die persoon vindt dat die hond op hem af ging... bla bla bla..... beleving, etc.

Deze hond zou een bal in de bek hebben gehad en die agent zag hem toch als aanvaller.
Begin een beetje te twijfelen.
smoekie
Zeer actief

iones schreef:Lijkt me stug, want tegenwoordig word je doodgegooid met stille tochten, zelfs als het om voorvallen gaat waar niemand iets aan kon doen.
Lijkt jou misschien stug, maar geloof me, dat is het niet hoor. Krijg elke keer al die berichten (faceshit) voor mijn neus en je wilt niet weten hoeveel mensen daaraan meedoen :ok:
Chris78
Actief

Ongelezen bericht door Chris78 »

Als je als agent een hond inzet is er nog 1 zwaarder middel en dat is je dienstwapen. Dus als iemand z'n hond op je afstuurt is dat toch behoorlijk bedreigend.
En ik kan me goed voorstellen dat als je in een splitsecond moet beslissen of je je eigen hachje moet redden een hondenleven een stuk minder waard is dan een mensenleven. Andersom is schieten op een hond ook makkelijker (psychologisch) dan op een mens.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Tara schreef:
smoekie schreef:
iones schreef:Lijkt me stug, want tegenwoordig word je doodgegooid met stille tochten, zelfs als het om voorvallen gaat waar niemand iets aan kon doen.
Lijkt jou misschien stug, maar geloof me, dat is het niet hoor. Krijg elke keer al die berichten (faceshit) voor mijn neus en je wilt niet weten hoeveel mensen daaraan meedoen :ok:
Ik begrijp die behoefte nooit zo. Maar veel mensen vinden het schijnbaar érg belangrijk om legitiem de ramptoerist uit te kunnen hangen door aan zulke festiviteiten deel te nemen. Volgens mij zijn het dezelfde soort mensen die foto's makend langs de voorbij rijdende stoet met MH17-slachtoffers stonden. Ieder zijn meug hoor, ik moet er niks van hebben.
Dat dus.
Ik heb overigens blijkbaar ook geen Facebook-vriendjes die dit soort dingen delen. Ben ik wel blij om.
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Chris78 schreef:Als je als agent een hond inzet is er nog 1 zwaarder middel en dat is je dienstwapen. Dus als iemand z'n hond op je afstuurt is dat toch behoorlijk bedreigend.
En ik kan me goed voorstellen dat als je in een splitsecond moet beslissen of je je eigen hachje moet redden een hondenleven een stuk minder waard is dan een mensenleven. Andersom is schieten op een hond ook makkelijker (psychologisch) dan op een mens.
Hmmm, dat laatste ligt aan de omstandigheden.
De situatie zoals hier waar de politie de hond neer schoot is volkomen correct.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
smoekie
Zeer actief

Tara schreef:
Marion. schreef:
Tara schreef:Ik begrijp die behoefte nooit zo. Maar veel mensen vinden het schijnbaar érg belangrijk om legitiem de ramptoerist uit te kunnen hangen door aan zulke festiviteiten deel te nemen. Volgens mij zijn het dezelfde soort mensen die foto's makend langs de voorbij rijdende stoet met MH17-slachtoffers stonden. Ieder zijn meug hoor, ik moet er niks van hebben.
Dat dus.
Ik heb overigens blijkbaar ook geen Facebook-vriendjes die dit soort dingen delen. Ben ik wel blij om.
Ik ook niet, en ik ben er eigenlijk wel blij om ook.
Ik gelukkig ook niet. Groepen daarentegen wél :roll:

Vwb die mensen. Zelf heb ik er niks mee, maar kan me wel voorstellen dat mensen voor hun gevoel op die manier hun respect en medeleven uiten aan de slachtoffers en nabestaanden. En dat er wat ramptoeristen tussen zullen hebben gezeten, ja ongetwijfeld. Dat heb en houd je met alles.

Klikte vd week een link op de telefoon aan die over de mh17 ging en tot mijn afgrijzen keek ik daar ineens tegen een klein jochie vastzittend in een vliegtuigstoel :kotz: :jank: :ugh: Is me de hele avond en nacht bijgebleven :jank:

Dat, dat soort dingen zouden ze van mij echt strafbaar mogen stellen. Zulke dingen horen niet op internet. Je zal er als familielid/opa/oma maar ineens tegenaan kijken :piew:
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:
smoekie schreef:
Klikte vd week een link op de telefoon aan die over de mh17 ging en tot mijn afgrijzen keek ik daar ineens tegen een klein jochie vastzittend in een vliegtuigstoel :kotz: :jank: :ugh: Is me de hele avond en nacht bijgebleven :jank:

Dat, dat soort dingen zouden ze van mij echt strafbaar mogen stellen. Zulke dingen horen niet op internet. Je zal er als familielid/opa/oma maar ineens tegenaan kijken :piew:
Wat is het nút ook hè? :U:
Alsof mensen zonder die foto zich niet realiseren hoe verschrikkelijk veel impact die crash heeft.
De directe gevolgen hoef ik ook niet zo nodig te zien, de indirecte gevolgen benoemen heeft namelijk net zoveel impact, en dan ben je ook gelijk bij de essentie van het leed. De slachtoffers zijn er niet meer, het is niet hun leed. Het is het leed van hun nabestaanden.
En door je dát te realiseren weet je ook gelijk waarom het niet zo kies is om beelden met alle gruwelijke details de wereld in te sturen.
Er is wel een steeds grotere gehoefte om alles te voelen en mee en in te leven en het verdriet en ellende te moeten delen. De ere ontvangst ,verdriet , begravenissen worden zowat uit de klauwen van de nabestaande gerukt.
En als dat niet lukt houden we maar een witte tocht .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
bouvierpoedel
Zeer actief

Nanna schreef:
bouvierpoedel schreef: En als dat niet lukt houden we maar een witte tocht .
Wat moet ik me dáár bij voorstellen?
Maak er een witte vloedtocht van , ook goed. :pffff:
SimoneV
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door SimoneV »

De rozenprieel is niet echt een lekkere buurt, en dan druk ik het zachtjes uit. De politie komt er liever niet, de kans dat ze er dus al bijna met getrokken wapens heen gingen is groot. Baasje is ook geen lieverdje en dan is dit al gauw de uitkomst natuurlijk.
korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Deze hond was zo gevaarlijk, dat er een compleet arrestatieteam aan te pas moest komen:

" onclick="window.open(this.href);return false;
bouvierpoedel
Zeer actief

korthaar schreef:Deze hond was zo gevaarlijk, dat er een compleet arrestatieteam aan te pas moest komen:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Machtsvertoon ,gaat niet zozeer om de hond maar om wat zij willen uitstralen.
2 politieagenten hadden hem ook gewoon om kunnen leggen. Of 2 van animalcops die hem met een vangstok in een bench hadden kunnen proppen.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”