Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Wat is rasverbetering?
Moderator: moderatorteam
- shinobi
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 x Tosa Inu en APBT
- Aantal honden: 3
Re: Wat is rasverbetering?
Rasverbetering houd ik over aan de fokkers in het land van herkomst van mijn ras als hun vinden dat er iets verbeterd zou moeten worden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie
- Aantal honden: 2
Even voor mezelf, ik neem het op de koop toe. Natuurlijk kan ik ook eentje uit werklijnen nemen, sluit ook niet uit dat het niet gebeurd. Maar als ik dat doe, doe ik eigenlijk exact hetzelfde als alle showlijnen, alleen selecteren op uiterlijk door een hond met rechte rug te nemen. Daarbij ben ik bij Noah echt gegaan voor gezondheid, sociaal karakter en werkkarakter. Uiterlijk is bij haar bijzaak.Safari schreef:Loop al een tijdje met nog een vraag rond mbt fokken. Er wordt bij probleemrassen hier vaak getypt 'er was vraag naar', dus aflopende ruggen, meer plooien, bollere ogen en kleinere schedels. Maar hoe kan er vraag zijn naar iets wat er niet is. Ik kan mij zo moeilijk voorstellen dat er een pupkoper bij een fokker komt en die zegt dan 'mooie pups maar ik vind de schedel te groot'. Of dat twee fokkers bij elkaar komen en die zeggen, 'weet je wat mooi/leuk zou zijn, kleinere schedels'.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
- Contacteer:
Ik fok twee rassen die uit Nederland komen en die daarom hier ook worden gezien als cultureel erfgoed.
In de statuten staat wel iets over verbetering, maar het gaat er vooral om dat wij het ras onder onze hoede hebben, beheren is de gebruikte term, en dan dus als fokkers en als vereniging en dat we het moeten behouden.
Als ik naar de Wetterhoun kijk zie ik dingen die beter kunnen. Daar zijn we ook mee bezig: de genenpool is veel te klein en daarom gaan de stamboeken open en wordt er voorzichtig vers bloed ingekruist. We willen behouden wat er van belang is: het karakter en het uiterlijk. We willen de genenvariatie verbeteren en daarmee de gezondheid.
Je zou dit kunnen zien als verbetering, maar wat mij betreft is het vooral behoud. Als er puntjes verbeterd worden (bv allemaal prima immuunsystemen, allemaal supervachten) dan is dat mooi meegenomen maar laten we eerst maar zien dat de zaak behouden blijft.
In de statuten staat wel iets over verbetering, maar het gaat er vooral om dat wij het ras onder onze hoede hebben, beheren is de gebruikte term, en dan dus als fokkers en als vereniging en dat we het moeten behouden.
Als ik naar de Wetterhoun kijk zie ik dingen die beter kunnen. Daar zijn we ook mee bezig: de genenpool is veel te klein en daarom gaan de stamboeken open en wordt er voorzichtig vers bloed ingekruist. We willen behouden wat er van belang is: het karakter en het uiterlijk. We willen de genenvariatie verbeteren en daarmee de gezondheid.
Je zou dit kunnen zien als verbetering, maar wat mij betreft is het vooral behoud. Als er puntjes verbeterd worden (bv allemaal prima immuunsystemen, allemaal supervachten) dan is dat mooi meegenomen maar laten we eerst maar zien dat de zaak behouden blijft.
- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Maar toch moet er een karakter bijhoren voor t doel. Eenzelfde discussie laatst op fb: de mh moest maar ik karakter aangepast worden als huishond en dan ook vriendelijker naar vreemden.Apple schreef:Je had het wel even mogen zeggen dat je een nieuw topic begint met alleen citaten van mij![]()
Maar goed, om er even kort op in te gaan (zit op mobiel), misschien is verbetering niet het juiste woord.
Wat voor mij vooral van belang is dat je geen honden fokt die mee gaan in de hedendaagse mode, alles moet zwaarder, groter, rimpeliger, gehandicapter.
En daarnaast moet het karakter aan de rasstandaard voldoen, of daar naar mijn smaak verbetering in brengen.
Als ik Ambulls wil fokken, zou ik dat bijvoorbeeld liever doen met een iets socialer exemplaar, omdat ik asociale honden in een land als NL minder vind passen.
Maar zoals gezegd, ik ben geen fokker, heb altijd gezegd dat als Apple leuk uitgroeit en in orde zou zijn medisch dat k wel een nestje zou willen. Dat laatste is ze niet dus dan houdt het op.
Maar ben wel van mening dat fokken nou eenmaal voor een groot gedeelte gebaseerd is op smaak.
Waarom? De standaard zegt afstandelijk naar vreemden en dat lijkt me logisch gezien t waakhondgedeelte.
Als ik een allemansvriend zoek haal ik een ander ras.

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan
Maar ik bedoel ook niet dat er alleen allemansvriendjes bij alle rassen moet worden gecreëerd.malinois schreef:Maar toch moet er een karakter bijhoren voor t doel. Eenzelfde discussie laatst op fb: de mh moest maar ik karakter aangepast worden als huishond en dan ook vriendelijker naar vreemden.Apple schreef:Je had het wel even mogen zeggen dat je een nieuw topic begint met alleen citaten van mij![]()
Maar goed, om er even kort op in te gaan (zit op mobiel), misschien is verbetering niet het juiste woord.
Wat voor mij vooral van belang is dat je geen honden fokt die mee gaan in de hedendaagse mode, alles moet zwaarder, groter, rimpeliger, gehandicapter.
En daarnaast moet het karakter aan de rasstandaard voldoen, of daar naar mijn smaak verbetering in brengen.
Als ik Ambulls wil fokken, zou ik dat bijvoorbeeld liever doen met een iets socialer exemplaar, omdat ik asociale honden in een land als NL minder vind passen.
Maar zoals gezegd, ik ben geen fokker, heb altijd gezegd dat als Apple leuk uitgroeit en in orde zou zijn medisch dat k wel een nestje zou willen. Dat laatste is ze niet dus dan houdt het op.
Maar ben wel van mening dat fokken nou eenmaal voor een groot gedeelte gebaseerd is op smaak.
Waarom? De standaard zegt afstandelijk naar vreemden en dat lijkt me logisch gezien t waakhondgedeelte.
Als ik een allemansvriend zoek haal ik een ander ras.
Maar wat heb je nu nog aan hond die gefokt is om te vechten, waarom zou dat een doel zijn om na te streven?
Ik ben me er van bewust dat je daarmee een lijn trekt, wat logischerwijs resulteert in de vraag wanneer raseigenschappen wel wenselijk zijn en nagestreefd moeten worden en wanneer niet.
Overigens bedoel ik hier niet mee dat we alles maar los moeten gooien, en de rasstandaard maar over boord moeten gooien. Een ras blijft een ras, met specifiek gewenste kenmerken. Daar kies je uiteindelijk ook voor.
Maar buiten die rasstandaard hebben veel rassen ook kenmerken, waarvan er mijn inziens sommige niet bijdragen aan het creëeren van een hond die goed kan functioneren in de samenleving.
Ik zou dus binnen de vecht honden bijvoorbeeld wel willen streven naar een hond met een meer sociale basis.
- shinobi
- Zeer actief
Apple je kan het ook zo stellen een fokker die het ras niet respecteert zoals het is die kan beter een ander ras fokken wat hem beter aan staat.
-
- Zeer actief
Sjon heeft een foute oorstand, hij kan zijn oren goed houden maar liever niet dan wel vind hij
dat is eigenlijk zijn enigste 'foutje'. Ik heb een aantal aanvragen voor een dekking gehad en die fokkers vinden de oren geen probleem. De rasvereniging ziet Sjon graag als dekreu vanwege zijn karakter, maar dat is niet helemaal des Kangals aangezien Sjon enorm sociaal is naar (vreemde) mensen en vooralsnog ook met vreemde honden. Sjon is het type van lang leve de lol, in huis heeft hij wel een erg waaks karakter maar binnen komen mag iedereen hoor, kom er maar gezellig bij
.
Ik ben zelf wel een beetje van het behoud van het karakter dat bij een ras hoort. Bij de Amerikanen zijn er nu fokkers die met doodsbange honden de ring in komen omdat die zo sociaal mogelijke honden proberen te fokken.
Op zich sta ik er met Sjon wel voor open maar ik vind het ook wel een beetje lastig zo'n beslissing van ja of nee.

Ik ben zelf wel een beetje van het behoud van het karakter dat bij een ras hoort. Bij de Amerikanen zijn er nu fokkers die met doodsbange honden de ring in komen omdat die zo sociaal mogelijke honden proberen te fokken.
Op zich sta ik er met Sjon wel voor open maar ik vind het ook wel een beetje lastig zo'n beslissing van ja of nee.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.
Ook een beetje gelul in de ruimte.shinobi schreef:Apple je kan het ook zo stellen een fokker die het ras niet respecteert zoals het is die kan beter een ander ras fokken wat hem beter aan staat.
Jij fokt toch ook wat jij mooi vind aan typetjes binnen het ras en daar let je toch ook op wat jij mooi vind.
Of knal je gewoon alles op elkaar gewoon omdat het toevallig dezelfde rasnaam hebt.?
Wat je zegt ben je zelfffff 

- shinobi
- Zeer actief
Wat is er gelul aan in de ruimte als ik er tegen ben dat iemand een karakter van een hond eruit wil fokken en ik het beter vind dat diegene een ras fokt waar het karakter hem al aanstaat.bouvierpoedel schreef:Ook een beetje gelul in de ruimte.shinobi schreef:Apple je kan het ook zo stellen een fokker die het ras niet respecteert zoals het is die kan beter een ander ras fokken wat hem beter aan staat.
Jij fokt toch ook wat jij mooi vind aan typetjes binnen het ras en daar let je toch ook op wat jij mooi vind.
Of knal je gewoon alles op elkaar gewoon omdat het toevallig dezelfde rasnaam hebt.?
Ik wil alleen honden verder fokken met het karakter zoals het ras hoort te hebben en uiteraard gezondheid moet ook in orde zijn dus nee ik gooi niet zomaar wat door elkaar.
- shinobi
- Zeer actief
Als jij vind dat ze er geen verstand van hebben, je bent vrij om er heen te gaan om ze te zeggen hoe ze het moeten als jij denkt dat je het beter weet.Tara schreef:Maar wie zegt dat zij er verstand van hebben?shinobi schreef:Rasverbetering houd ik over aan de fokkers in het land van herkomst van mijn ras als hun vinden dat er iets verbeterd zou moeten worden.
- shinobi
- Zeer actief
Jawel hoor, als ik vind als iemand gelijk heeftInge O schreef:antwoord jij ook wel een keer normaal zonder in de verdediging te schieten?shinobi schreef:Als jij vind dat ze er geen verstand van hebben, je bent vrij om er heen te gaan om ze te zeggen hoe ze het moeten als jij denkt dat je het beter weet.Tara schreef:Maar wie zegt dat zij er verstand van hebben?shinobi schreef:Rasverbetering houd ik over aan de fokkers in het land van herkomst van mijn ras als hun vinden dat er iets verbeterd zou moeten worden.
Omdat er misschien heel veel fokkers zijn die eigenlijk toeten nog blazen weten hoe het eigenlijk allemaal werkt?Nanna schreef:Iedereen lult toch graag zoals het in zijn/haar straatje te pas komtInge O schreef:
het wordt wel een hele rare redenering zo hoor : bij staffs en pitjes mogen ze niet wegfokken van hondagressie want dan komt er mensagressie én angst voor in de plaats en bij turkse herders zou juist het wegfokken van mensagressie angst laten verschijnen?
vreemde genen zijn er toch in de hondenwereld.Dat er geen enkele fundering is voor dat soort aannames schijnt geen zak uit te maken
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Omdat er veel rare verhalen de ronde doen en mensen die geen idee hebben die verhalen voor waar aannemen.
En hop, weer een broodje aap erbij dat iedereen gelooft.
Zo moeilijk is dat niet, zo gaat dat met alles immers?
En hop, weer een broodje aap erbij dat iedereen gelooft.
Zo moeilijk is dat niet, zo gaat dat met alles immers?
- shinobi
- Zeer actief
Er zijn fokkers die gewoon zeggen dat ze het agressieve graag zien omdat het bij het ras hoort en je hebt ze er ook natuurlijk bij die erom heen lullen.Nanna schreef:Ik denk meer dat ze dat agressieve graag zien en er allerlei rare aannames omheen gaan lullen als je voorstelt er een wat gemakkelijker hond van te maken. Nee kan écht niet, want dan wordt-ie bángNeeltje schreef:Omdat er misschien heel veel fokkers zijn die eigenlijk toeten nog blazen weten hoe het eigenlijk allemaal werkt?Nanna schreef:Iedereen lult toch graag zoals het in zijn/haar straatje te pas komtInge O schreef:
het wordt wel een hele rare redenering zo hoor : bij staffs en pitjes mogen ze niet wegfokken van hondagressie want dan komt er mensagressie én angst voor in de plaats en bij turkse herders zou juist het wegfokken van mensagressie angst laten verschijnen?
vreemde genen zijn er toch in de hondenwereld.Dat er geen enkele fundering is voor dat soort aannames schijnt geen zak uit te maken
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Kijk. Ik wil normaal met mijn honden over straat kunnen zonder dat mensen van hun fiets getrokken worden of door hun autoraampje als ze de weg vragen.
Maar ze hoeven niet door iedereen geaaid te kunnen worden (of ik moet t zeggen.)
Daarnaast moet gewenst bezoek ontvangen kunnen worden zonder kleerscheuren maar ongewenst bezoek hoeft dat niet. Dus als ik niet thuis ben bijv. mogen ze t uitzoeken.
Dat leer ik ze niet dat gaat vanzelf evenals op straat.
Ik vind dus wel dat karakter onder controle moet kunnen zijn.
En dat ligt meer aan de baas dan aan de hond. Waarom je graag nog een hond met hondagressie ziet snap ik niet. Je hebt er niks meer aan tegenwoordig je kunt er niks mee dus wat is t voordeel?
Maar ze hoeven niet door iedereen geaaid te kunnen worden (of ik moet t zeggen.)
Daarnaast moet gewenst bezoek ontvangen kunnen worden zonder kleerscheuren maar ongewenst bezoek hoeft dat niet. Dus als ik niet thuis ben bijv. mogen ze t uitzoeken.
En dat ligt meer aan de baas dan aan de hond. Waarom je graag nog een hond met hondagressie ziet snap ik niet. Je hebt er niks meer aan tegenwoordig je kunt er niks mee dus wat is t voordeel?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- shinobi
- Zeer actief
Dan ook de vraag gesteld worden wat wil je met een hond die in zijn genen mensagressie heeft zitten of agressie tegen andere diersoorten.malinois schreef:Kijk. Ik wil normaal met mijn honden over straat kunnen zonder dat mensen van hun fiets getrokken worden of door hun autoraampje als ze de weg vragen.
Wat voor ras je ook hebt je moet weten wat je in huis hebt, zo kwam ik een tijd geleden een vrouw tegen met een Tosa teef tegen uit het asiel ik zei tegen haar kijkt u wel uit met andere honden toen vroeg ze waarom dus ik legde haar uit wat een Tosa is toen zei ze ja maar in het asiel zeiden ze dat het een worstelhond dus ik dacht dat hij graag worsteld.
Dus die vrouw heef totaal niet haarzelf geinformeerd wat voor ras ze in huis haalt en zo zijn er nog velen, tegenwoordig zie je veel Kangals in de asielen, mensen kopen een hond, weten niet wat het is kunnen het niet hanteren en weg gaat hij.
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
Het is toch ook niet per definitie zo dat een ooit, lang geleden, oorspronkelijk gebruiksdoel, dat het karakter heeft bepaald, een vaststaand iets is dat nooit meer kan of zou mogen veranderen?
Volgens mij zijn de meeste rassen juist ontstaan door ontwikkelen van bepaalde eigenschappen (naast een bepaald exterieur), en dan zou die ontwikkeling nu plots uit den boze zijn? Het lijkt mij niet meer dan logisch dat zo'n ontwikkeling doorgaat en met de tijd meegaat, en met de veranderde eisen die aan honden worden gesteld.
Als hondengevechten verboden en onwenselijk zijn, lijkt het mij niet zinvol om dat gebruiksdoel te blijven handhaven. Wat heeft de hond eraan dat hij agressief is naar soortgenoten? Dat lijkt me in het dagelijks leven meer een belemmering dan een meerwaarde. Dat was wel anders toen ze op leven en dood moesten vechten natuurlijk.
Volgens mij zijn de meeste rassen juist ontstaan door ontwikkelen van bepaalde eigenschappen (naast een bepaald exterieur), en dan zou die ontwikkeling nu plots uit den boze zijn? Het lijkt mij niet meer dan logisch dat zo'n ontwikkeling doorgaat en met de tijd meegaat, en met de veranderde eisen die aan honden worden gesteld.
Als hondengevechten verboden en onwenselijk zijn, lijkt het mij niet zinvol om dat gebruiksdoel te blijven handhaven. Wat heeft de hond eraan dat hij agressief is naar soortgenoten? Dat lijkt me in het dagelijks leven meer een belemmering dan een meerwaarde. Dat was wel anders toen ze op leven en dood moesten vechten natuurlijk.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Neem me nou niet kwalijk maar dit lijkt me vooral van het asiel nogal slordig.shinobi schreef:toen zei ze ja maar in het asiel zeiden ze dat het een worstelhond dus ik dacht dat hij graag worsteld.
Dus die vrouw heef totaal niet haarzelf geinformeerd wat voor ras ze in huis haalt
Die horen om te beginnen te weten wat ze in huis hebben en bij wie ze dat plaatsen.
Het is niet de Hema he, waar je kunt halen wat je leuk lijkt.
- kipo
- Zeer actief
Niet elk asiel is even goed. Het asiel waar we Pol vandaan hebben, vroeg helemaal nergens naar. Ja, naar een ID. Pol stond op de site als makkelijk hondje die met alles en iedereen overweg kon, maar andere reuen probeert 'ie op te vreten en kinderen vindt 'ie ook niet leuk.Nanna schreef:Het lijkt me een redelijk kras verhaal. Allereerst al dát er een Tosa in het asiel zit. De meeste asiels weten bedroevend weinig van rassen af dus dat ze het hebben kunnen identificeren als Tosa is gillend knap. Dan ook nog weten dat de hond worstelt met andere honden ipv regelrecht plukharen.Marjoleine schreef:Neem me nou niet kwalijk maar dit lijkt me vooral van het asiel nogal slordig.shinobi schreef:toen zei ze ja maar in het asiel zeiden ze dat het een worstelhond dus ik dacht dat hij graag worsteld.
Dus die vrouw heef totaal niet haarzelf geinformeerd wat voor ras ze in huis haalt
Die horen om te beginnen te weten wat ze in huis hebben en bij wie ze dat plaatsen.
En het apparaat dan meegeven aan een mevrouw die er geen sjoege van heeft?
Ik weet het niet hoor.
- shinobi
- Zeer actief
Dat kan natuurlijk niet dat er een Tosa in een asiel terechtkomt en dat er mensen daar zijn die weten dat het om een tosa gaat en het op internet zien staan als een "worstel hond" ik verzin dit gewoonNanna schreef:Het lijkt me een redelijk kras verhaal. Allereerst al dát er een Tosa in het asiel zit. De meeste asiels weten bedroevend weinig van rassen af dus dat ze het hebben kunnen identificeren als Tosa is gillend knap. Dan ook nog weten dat de hond worstelt met andere honden ipv regelrecht plukharen.Marjoleine schreef:Neem me nou niet kwalijk maar dit lijkt me vooral van het asiel nogal slordig.shinobi schreef:toen zei ze ja maar in het asiel zeiden ze dat het een worstelhond dus ik dacht dat hij graag worsteld.
Ik weet het niet hoor.

- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat worstelverhaal staat op Internet en wie weet had het beest wel papieren?Nanna schreef:Het lijkt me een redelijk kras verhaal. Allereerst al dát er een Tosa in het asiel zit. De meeste asiels weten bedroevend weinig van rassen af dus dat ze het hebben kunnen identificeren als Tosa is gillend knap. Dan ook nog weten dat de hond worstelt met andere honden ipv regelrecht plukharen.Marjoleine schreef:Neem me nou niet kwalijk maar dit lijkt me vooral van het asiel nogal slordig.shinobi schreef:toen zei ze ja maar in het asiel zeiden ze dat het een worstelhond dus ik dacht dat hij graag worsteld.
Ik weet het niet hoor.
Ik ken helaas zat asielen waar ze zo makkelijk als wat zijn.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Hoe definieer je mensagressie in dat opzicht? Waakhondenrassen moeten een bepaalde terughoudendheid hebben prima maar moeten ook niet plompverloren alles aanvallen wat ze buiten hun eigen terrein tegenkomen.shinobi schreef:Dan ook de vraag gesteld worden wat wil je met een hond die in zijn genen mensagressie heeft zitten of agressie tegen andere diersoorten.malinois schreef:Kijk. Ik wil normaal met mijn honden over straat kunnen zonder dat mensen van hun fiets getrokken worden of door hun autoraampje als ze de weg vragen.
Wat voor ras je ook hebt je moet weten wat je in huis hebt, zo kwam ik een tijd geleden een vrouw tegen met een Tosa teef tegen uit het asiel ik zei tegen haar kijkt u wel uit met andere honden toen vroeg ze waarom dus ik legde haar uit wat een Tosa is toen zei ze ja maar in het asiel zeiden ze dat het een worstelhond dus ik dacht dat hij graag worsteld.
Dus die vrouw heef totaal niet haarzelf geinformeerd wat voor ras ze in huis haalt en zo zijn er nog velen, tegenwoordig zie je veel Kangals in de asielen, mensen kopen een hond, weten niet wat het is kunnen het niet hanteren en weg gaat hij.
Dat heeft niks meer met t doel te maken want dat zou alleen onnodig energie kosten.
Ik kan zo ff snel geen hondenrassen bedenken die puur op mensagressie gefokt zijn.
Waak- en verdedigingshonden worden nog steeds voor dat doel gebruikt. Jachthonden ook. Waarvoor worden vechthonden dan nu nog legaal gebruikt?

- shinobi
- Zeer actief
Malinois nanna heeft al een perfect voorbeeld gegeven van een hond die gefokt is op mensagressie.
En vechthonden, in Nederland is het niet populair maar in andere Europese landen weer wel ook al is het niet legaal
dus daar worden ze dan ook vaak voor die taak gefokt.
In bepaalde Aziatische landen is het dan wel weer legaal en cultuur dus zijn er dan ook rassen die er puur op gefokt worden.
En vechthonden, in Nederland is het niet populair maar in andere Europese landen weer wel ook al is het niet legaal
In bepaalde Aziatische landen is het dan wel weer legaal en cultuur dus zijn er dan ook rassen die er puur op gefokt worden.
- kipo
- Zeer actief
Is dat een afkorting van "ojee, daar issie" ?Nanna schreef:Volgens mij de Fila wel. Dat heeft zelfs een naam "ojeriza".malinois schreef: Ik kan zo ff snel geen hondenrassen bedenken die puur op mensagressie gefokt zijn.
- Marjoleine
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat is Portugees voor antipathie.
- zeta-jones
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
- Aantal honden: 9
- Contacteer:
Dat dus.Inge O schreef: ja, maar dan kom je weer terug bij de basisvraag : wat is verbeteren van een ras? want dat wordt al jaren geroepen terwijl zo goed als alle rassen op alle vlakken (genetische spreiding, morfologisch, erfelijke ziektes) juist alleen maar slechter worden.
Bij de meeste rassen kun je alleen iets significant verbeteren als die verdraaide stamboeken weer opengaan. En zolang dat niet gebeurt, doe je niets anders dan gaten dichten door op andere plekken gaten te creëren. Je denkt een probleem in de kiem gesmoord te hebben en hoppa, het volgende dient zich alweer aan. Ik denk dat we idd blij mogen zijn als het niet in een te rap tempo beroerder wordt dan het nu is bij de meeste rassen. Ik wil het woord verbetering al een tijd niet eens meer in mijn mond nemen. Ik geloof daar binnen de rashondenfokkerij niet meer zo in namelijk. Het is niet meer dan een stukje rasbehoud en roeien met de riemen die we hebben. De rest is een wassen neus en een verkoopverhaal. Allemaal larie.

-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schapendoes
- Aantal honden: 4
- Contacteer:
Ik ben nog niet zo wanhopig. De natuur zorgt ervoor dat er steeds kleine mutaties plaatsvinden, dus er komen wel steeds wat genen bij. Alleen je moet stoppen met het overselecteren.
Fokkers die aangeven dat ze alleen voor zichzelf fokken geven dus zelf al aan dat ze geen bijdrage leveren aan het ras. Zolang je het ras klein houdt, heel streng selecteert op de rasstandaard en met maar een beperkt aantal dieren per generatie fokt zal het niet meevallen om een ras sterk te laten groeien in de breedte. En eigenlijk is dat wat een ras nodig heeft, veel fokdieren. Dat vergroot de kans op kleine mutaties, vergroot de keus in fokdieren en verkleint de kans op inteelt.
Dat wil niet zeggen dat je zomaar alles op elkaar moet zetten, maar je kunt de vijver waaruit je de fokdieren selecteert wel uitbreiden met dieren met een klein schoonheidsfoutje of een risico nemen op een niet-welzijnsaantastende erfelijke aandoening. Blijven zeggen dat je alleen maar je ras wilt verbeteren en dus alleen genoegen neemt met de allerbeste honden doet geen recht aan het ras, maar alleen voor de combinatie de je maakt. Want die allerbeste reu heeft waarschijnlijk al heel wat nakomelingen lopen, terwijl zijn iets minder mooie halfbroer nog nooit gedekt heeft.
Die reu met de verkeerde kennelnaam kan misschien wel een hele waardevolle aanvulling zijn omdat zijn lijnen niet veel meer gebruikt worden. Misschien zal er iets aan mankeren, maar je ziet toch heel vaak dat honden die dan toch een keer gebruikt worden wel gewoon prima nakomelingen hebben. En die hebben dan wel weer de juiste kennelnaam en worden dan weer ingezet voor het ras. Je ziet toch dat er veel honden uitgesloten worden op basis van geruchten, soms regelrechte leugens, verdenkingen zonder dat er werkelijk aanwijzingen zijn dat die dieren ook erfelijk belast zijn met vervelende aandoeningen. Maar het vraagt wel iets om een reu te gebruiken die zich nog niet bewezen heeft, uit een lijn die niet goed bekend staat. Dan moet je als fokker stevig in je schoenen staan en ervan overtuigd zijn dat die reu in combinatie met jouw teef nakomelingen geeft die een waardevolle aanvulling kunnen zijn voor het ras. En misschien zijn niet alle pups van een geweldig rastype, maar al zit er maar eentje bij die de moeite waard is en in de fokkerij doorgaat dan heeft de combinatie al zin gehad.
Fokkers die aangeven dat ze alleen voor zichzelf fokken geven dus zelf al aan dat ze geen bijdrage leveren aan het ras. Zolang je het ras klein houdt, heel streng selecteert op de rasstandaard en met maar een beperkt aantal dieren per generatie fokt zal het niet meevallen om een ras sterk te laten groeien in de breedte. En eigenlijk is dat wat een ras nodig heeft, veel fokdieren. Dat vergroot de kans op kleine mutaties, vergroot de keus in fokdieren en verkleint de kans op inteelt.
Dat wil niet zeggen dat je zomaar alles op elkaar moet zetten, maar je kunt de vijver waaruit je de fokdieren selecteert wel uitbreiden met dieren met een klein schoonheidsfoutje of een risico nemen op een niet-welzijnsaantastende erfelijke aandoening. Blijven zeggen dat je alleen maar je ras wilt verbeteren en dus alleen genoegen neemt met de allerbeste honden doet geen recht aan het ras, maar alleen voor de combinatie de je maakt. Want die allerbeste reu heeft waarschijnlijk al heel wat nakomelingen lopen, terwijl zijn iets minder mooie halfbroer nog nooit gedekt heeft.
Die reu met de verkeerde kennelnaam kan misschien wel een hele waardevolle aanvulling zijn omdat zijn lijnen niet veel meer gebruikt worden. Misschien zal er iets aan mankeren, maar je ziet toch heel vaak dat honden die dan toch een keer gebruikt worden wel gewoon prima nakomelingen hebben. En die hebben dan wel weer de juiste kennelnaam en worden dan weer ingezet voor het ras. Je ziet toch dat er veel honden uitgesloten worden op basis van geruchten, soms regelrechte leugens, verdenkingen zonder dat er werkelijk aanwijzingen zijn dat die dieren ook erfelijk belast zijn met vervelende aandoeningen. Maar het vraagt wel iets om een reu te gebruiken die zich nog niet bewezen heeft, uit een lijn die niet goed bekend staat. Dan moet je als fokker stevig in je schoenen staan en ervan overtuigd zijn dat die reu in combinatie met jouw teef nakomelingen geeft die een waardevolle aanvulling kunnen zijn voor het ras. En misschien zijn niet alle pups van een geweldig rastype, maar al zit er maar eentje bij die de moeite waard is en in de fokkerij doorgaat dan heeft de combinatie al zin gehad.
Groetjes Carlian en Vanna, Yindi, Hebe en Katja.
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Zo denk ik er ook over, maar ik vind het wel fijn dat honden leren dat er onverwachts over hun kop wordt geaaid zonder dat ze direct uithalen.malinois schreef:Kijk. Ik wil normaal met mijn honden over straat kunnen zonder dat mensen van hun fiets getrokken worden of door hun autoraampje als ze de weg vragen.
Een mechel en een duitser en andere waak- en verdedigingshonden moeten niet zo gefokt gaan worden dat het hele karakter om zeep geholpen wordt. Als mensen het karakter en de eigenschappen niet fijn vinden, dan moeten ze op zoek naar een hond die die eigenschappen wel heeft vind ik persoonlijk. Geldt ook voor andere rassen trouwens.
- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Inderdaad...
Gisteravond wel een mooi voorbeeld. Ik liep in t donker op t industrieterein achter een bedrijf in t donker. De bewaking had in de verte rode vlekjes zien lopen (halsbanden met lampjes) en kwamen poolshoogte nemen.
Bewaking komt met hun bus in t donker naar ons toerijden en draait raampje open en begint te lachen toen hij zag wat die dansende rode lichtjes nu waren. Blijft nog even praten al zittend in de auto. Xavi gaat zonder enig commando naast me zitten. Je hoort hem niet verder hij doet ook niks blijft alleen bij me zitten en de auto ondertussen in de gaten houdend. Zo wil ik t ook graag zien. Niks aan de hand maar wel attent.
En dan hoef ik geen mh die dan die auto in stuitert omdat ie zo graag mensen wil ontmoeten wat sommige mensen nu ineens graag willen zien 'omdat de samenleving dat vraagt'. Dat vraagt de samenleving helemaal niet imo.
Anderzijds moet ie ook niet al grommend en grauwend om die auto lopen als er niks aan de hand is.
Gisteravond wel een mooi voorbeeld. Ik liep in t donker op t industrieterein achter een bedrijf in t donker. De bewaking had in de verte rode vlekjes zien lopen (halsbanden met lampjes) en kwamen poolshoogte nemen.
Bewaking komt met hun bus in t donker naar ons toerijden en draait raampje open en begint te lachen toen hij zag wat die dansende rode lichtjes nu waren. Blijft nog even praten al zittend in de auto. Xavi gaat zonder enig commando naast me zitten. Je hoort hem niet verder hij doet ook niks blijft alleen bij me zitten en de auto ondertussen in de gaten houdend. Zo wil ik t ook graag zien. Niks aan de hand maar wel attent.
En dan hoef ik geen mh die dan die auto in stuitert omdat ie zo graag mensen wil ontmoeten wat sommige mensen nu ineens graag willen zien 'omdat de samenleving dat vraagt'. Dat vraagt de samenleving helemaal niet imo.
Anderzijds moet ie ook niet al grommend en grauwend om die auto lopen als er niks aan de hand is.

- malinois
- Zeer actief
- Contacteer:
Dat bedoel ikTara schreef:En wat heb je buiten die bepaalde Aziatische landen aan zulke eigenschappen?shinobi schreef:Malinois nanna heeft al een perfect voorbeeld gegeven van een hond die gefokt is op mensagressie.
Met alle respect, maar wat móet je er mee? En vooral: wat moet de rest van je omgeving er mee?