Zoie schreef:River8 schreef:
sommige honden zijn mensen-honden, sommige zijn honden-honden. sommige honden luisteren perfect, andere nooit. en sommige baasjes zijn gewoon beter dan andere
Klopt hoor, het is soms makkelijk praten, en soms ongelooflijk moeilijk trainen. Petje af voor het laatste
Neemt niet weg dat het gros van de problemen vermijdbaar of oplosbaar zou zijn met inspanning, kennis en kunde.
je hebt helemaal gelijk! en alle tips zijn erg goed; de jouwe neem ik ook maar weer eens mee
maar wat ik bij mezelf (Riv is mn eerste hond) heel erg heb gemerkt is dat iemand me even had mogen zeggen geduld te hebben

dat ook als je heel hard eraan werkt, je soms de verbetering na maanden ziet ipv weken. dat de hond (en jij) soms gewoon letterlijk de tijd moeten hebben om te groeien. en dat het allemaal goed komt als je druk bezig blijft te kijken op welke triggers je hond het best reageert en je plezier houdt om samen bezig te zijn. in Riv's geval zijn beloningen (koekjes, kaas, worst, long etc) of speeltjes (kong, bal, frisbee) an sich leuk, maar niet leuk genoeg als ze iets anders in haar hoofd heeft. het is alleen echt leuk als ik mee speel. dus ik heb mn energie nivo op moeten schroeven, mn waardigheid verloren en we doen nu lekker gek samen

en dat werkt

dus naast alle tips en druk aan de slag te gaan, is het denk ik ook een kwestie van geduld hebben. het scheelt een hoop frustratie aan beide kanten en je kan op een blije manier met elkaar blijven werken