Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Najagen en uitvallen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Frolic

Najagen en uitvallen

Ongelezen bericht door Frolic »

Al bijna 4 weken hebben wij Toby nu in huis.
De eerste twee weken hebben we hem rond huis uitgelaten, ging helemaal goed, dus sinds een dag of 5 zijn we zijn wereld iets aan het vergroten. Mee lopen naar school, rondje door het park. Allemaal kleine stukjes. En ineens lijkt hij wakkergeschud te worden. Als hij vanuit zijn ooghoek een hondje in de verte ziet dan blaft en trekt hij als een gek. Naar fietsers of wandelaar die voorbijkomen valt hij écht uit, ook als ze 50 meter verder zijn, dan gáát hij gewoon. Mensen schrikken zich een ongeluk en ik denk dat als ik hem niet al kort had, dat hij nog zou happen ook.

Als er iemand gewoon naast ons staat is er niks aan de hand. :19:
Afleiden met iets dat helpt echt helemaal niks, hij is niet dol op eten en buiten wil hij al helemaal niks aannemen. Spelletjes of balletjes interesseren hem niet.
De andere kant op lopen werkt voor heel even, er komt daar ook altijd wel iets aan.

Hoe kom ik er nou achter of dit ook een vorm van onzekerheid is of dat het echt jaaggedrag is?
(We hebben het sterke vermoeden dat hij in Bosnië bij de drijfjacht is ingezet)
Ik denk dat het voor de aanpak van dit gedrag belangrijk is om te weten toch?

Binnenshuis reageert hij wonderbaarlijk goed op een lichte stemcorrectie, maar buiten is hij echt doof. Ook :gvd: komt dan echt niet bij hem binnen.
Frolic

Re: Najagen en uitvallen

Hij kent nog geen commando's. Hij gaat wel zitten als ik hem aanlijn, dat kijkt hij af. Maar het commando "zit" dat zit er dus nog niet in. Ik ben bezig met aandachtsoefeningen, wil ook niet teveel tegelijk met hem doen.
En aandacht vragen op het moment suprème is echt nog teveel gevraagd.

Ik heb het idee dat hij ook best wel commando's kent, maar niet in het Nederlands of Engels :mrgreen:

Misschien is het dan nog te vroeg om zijn wereld te vergroten? Eerst aandacht vast kunnen blijven houden en dan pas op stap?
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Frolic schreef: Misschien is het dan nog te vroeg om zijn wereld te vergroten? Eerst aandacht vast kunnen blijven houden en dan pas op stap?

Zou een stapje terug doen ja. Maar het kan best dat hij zichzelf nu gewoon beter durft te laten zien.

Zoek eens naar het counter conditioning topic en probeer iets te vinden wat hij echt walgelijk lekker vindt.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Frolic schreef:Hij kent nog geen commando's. Hij gaat wel zitten als ik hem aanlijn, dat kijkt hij af. Maar het commando "zit" dat zit er dus nog niet in. Ik ben bezig met aandachtsoefeningen, wil ook niet teveel tegelijk met hem doen.

Ik heb het idee dat hij ook best wel commando's kent, maar niet in het Nederlands of Engels :mrgreen:

Misschien is het dan nog te vroeg om zijn wereld te vergroten? Eerst aandacht vast kunnen blijven houden en dan pas op stap?
Heb je daar geen "commando" aan verbonden dan?
Of een gebaar .......
Zitten en aandacht zouden bij mij de eerste dingen zijn die ik oefen.
Gewoon met de bak voer en bij jou kan dat kennelijk ook met aanlijnen.

De overgang van een hele rustige omgeving naar een omgeving waar kennelijk heel veel gebeurt is misschien te moeilijk voor hem.
Maar ik zou er denk ik weinig gedoe omheen maken.
iets minder drukke omgeving (of minder drukke tijdstippen) opzoeken en dan omkeren als hij uit zijn dak gaat?
Of - maar dat is afhankelijk van zijn karakter - ergens gaan zitten, hem naast je vastzetten zodat je niet met die riem aan het frutten bent en samen kijken naar wat er langs komt.
Net zo lang tot hij rustiger wordt.

En inderdaad het counter conditioning topic zou een mogelijkheid kunnen zijn :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Frolic

dagmar88 schreef:
Frolic schreef: Misschien is het dan nog te vroeg om zijn wereld te vergroten? Eerst aandacht vast kunnen blijven houden en dan pas op stap?

Zou een stapje terug doen ja. Maar het kan best dat hij zichzelf nu gewoon beter durft te laten zien.

Zoek eens naar het counter conditioning topic en probeer iets te vinden wat hij echt walgelijk lekker vindt.
Dat speelt zeker mee, merk ik binnen ook wel.
Counter conditioning heb ik wel aan gedacht, maar hij pakt echt niks buiten.
Hij doet een moord voor visjes binnen, maar buiten niet. Zijn halfgebakken kaak speelt misschien ook wel mee, hij kan lastig dingen van de grond oppakken. Hij moet daar veel moeite voor doen en dan vermoed ik dat het jagen veel leuker is.

Cleva schreef:Hebben we het over de brak in je onderschrift?
Mooi dier, hoor.
Yep :D
ranetje schreef:
Frolic schreef:Hij kent nog geen commando's. Hij gaat wel zitten als ik hem aanlijn, dat kijkt hij af. Maar het commando "zit" dat zit er dus nog niet in. Ik ben bezig met aandachtsoefeningen, wil ook niet teveel tegelijk met hem doen.

Heb je daar geen "commando" aan verbonden dan?
Of een gebaar .......
Zitten en aandacht zouden bij mij de eerste dingen zijn die ik oefen.
Gewoon met de bak voer en bij jou kan dat kennelijk ook met aanlijnen.

De overgang van een hele rustige omgeving naar een omgeving waar kennelijk heel veel gebeurt is misschien te moeilijk voor hem.
Maar ik zou er denk ik weinig gedoe omheen maken.
iets minder drukke omgeving (of minder drukke tijdstippen) opzoeken en dan omkeren als hij uit zijn dak gaat?
Of - maar dat is afhankelijk van zijn karakter - ergens gaan zitten, hem naast je vastzetten zodat je niet met die riem aan het frutten bent en samen kijken naar wat er langs komt.
Net zo lang tot hij rustiger wordt.

En inderdaad het counter conditioning topic zou een mogelijkheid kunnen zijn :ok:
Jawel, beide. Maar dat is bij het aanlijnen. En dan snapt hij zit, maar alle andere momenten niet. Ben ik wel mee bezig hoor. Let op en zit.
Het commando blijf kent hij gewoon. Ik steek mijn hand op en hij blijft, zo simpel als wat. Zat er echt al in.

Grappig eigenlijk wel, hij heeft mij ook wel eens keurig gevolgd, ik weet alleen niet meer wat ik gezegd heb toen. Weet zijn commando niet. Maar ik weet zeker dat het iets is wat hij ooit geleerd heeft.

Hij is wel gevoelig voor veel prikkels, dat zal de nieuwigheid wel zijn. Is veel brommeriger als het voor hem te druk is geweest.
Aan de ene kant wil ik niet teveel van hem vragen om te voorkomen dat het hem te veel wordt, aan de andere kant denk ik dat het hem veel steun en houvast zal geven als hij ook daarin meer geleid wordt en het voor hem duidelijk is wát er van hem verwacht wordt.

Misschien doe ik hem juist wel te kort door niks te verwachten en hem de kans te geven te wennen.

Ergens zal de middenweg wel zitten.
Ik zal wat dichter bij huis blijven en andere tijden zoeken voor als ik wat verder wil.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

je kunt ook counterconditionen of gewoon belonen met slagroom uit een spuitbus of smeerkaas uit een tube, daar hoeft ie niet voor te kauwen.
verder zou ik hem spelenderwijs in huis en tuin de belangrijkste commando's aanleren.
kan best in het nederlands hoor, rita is ook tweetalig en dat was ze al heel gauw, ondanks dat ze in 9 jaar nog nooit een woord nederlands gehoord had ;)
als je dingen opnieuw aanleert hoeft dat helemaal niet in de taal die ze gewend zijn.
je leert het immers opnieuw aan en geeft een ander woord voor hetzelfde commando, dat hebben ze heus zo door hoor.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Frolic schreef:
dagmar88 schreef:

Dat speelt zeker mee, merk ik binnen ook wel.
Counter conditioning heb ik wel aan gedacht, maar hij pakt echt niks buiten.
Hij doet een moord voor visjes binnen, maar buiten niet. Zijn halfgebakken kaak speelt misschien ook wel mee, hij kan lastig dingen van de grond oppakken. Hij moet daar veel moeite voor doen en dan vermoed ik dat het jagen veel leuker is.
Dan geef je het gewoon in zijn bek zodat hij het niet hoeft op te pakken.
Kleine aanpassing met misschien groot resultaat? :wink:

Frolic schreef:Misschien doe ik hem juist wel te kort door niks te verwachten en hem de kans te geven te wennen.

Ergens zal de middenweg wel zitten.
Ik zal wat dichter bij huis blijven en andere tijden zoeken voor als ik wat verder wil.
Het lijkt me voor een hond veel duidelijker als je wel wat van hem verwacht?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

En dat reeen ding waar ie zo gek op was? Als je dat een meeneemt?
Frolic

renee-uk schreef:je kunt ook counterconditionen of gewoon belonen met slagroom uit een spuitbus of smeerkaas uit een tube, daar hoeft ie niet voor te kauwen.
verder zou ik hem spelenderwijs in huis en tuin de belangrijkste commando's aanleren.
kan best in het nederlands hoor, rita is ook tweetalig en dat was ze al heel gauw, ondanks dat ze in 9 jaar nog nooit een woord nederlands gehoord had ;)
als je dingen opnieuw aanleert hoeft dat helemaal niet in de taal die ze gewend zijn.
je leert het immers opnieuw aan en geeft een ander woord voor hetzelfde commando, dat hebben ze heus zo door hoor.
Ow ja, dat is ook zo :oohja:
Ga ik daar mee bezig :ok:

Ja, ik weet dat hij het best in het Nederlands aan kan leren. Ik bedoelde eigenlijk dat het naar mijn idee voor hem zo verwarrend is. Ik vermenselijk het teveel denk ik :wink:
ranetje schreef: Het lijkt me voor een hond veel duidelijker als je wel wat van hem verwacht?
Uhhhhh ja...

Ik dacht alleen dat hij moest wennen. Nog steeds. Misschien. :mrgreen:

Machie schreef:En dat reeen ding waar ie zo gek op was? Als je dat een meeneemt?
Weet je niet hoe zuinig ik daar op ben? Dat gaat stuk dan :jank:
Dat had ik voor andere doeleinden bewaard, die krijgt hij niet :pffff:

Misschien kan ik er wel een stukje afknippen :idea:
Ja, goed idee :cheer:
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

maar juist als je spelenderwijs met hem aan de gang gaat is het helemaal niet verwarrend.
als je hem maar laat gaan en het er dan opeens niet meer mee eens bent is veel verwarrender.

je hoeft niet opeens drillsergeant te spelen, kunt hem ook -net zoals je bij een pup zou doen- de dingen zonder druk aanleren, soms alleen gewoon door ze te benoemen en dat te blijven doen zodat het kwartje vanzelf valt wat je daar nou mee bedoelt ;)

honden hebben regels en struktuur nodig, als die er niet zijn gaan ze zelf dingen invullen en dat zijn jammer genoeg nooit de dingen die wij graag willen zien ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Als je in een gecontroleerde omgeving kan trainen is BAT-training ook nog een goede methode vind ik.
Frolic

-Saskia- schreef:Als je in een gecontroleerde omgeving kan trainen is BAT-training ook nog een goede methode vind ik.
Die moet ik ff googelen :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”