dagmar88 schreef:Frolic schreef:
Misschien is het dan nog te vroeg om zijn wereld te vergroten? Eerst aandacht vast kunnen blijven houden en dan pas op stap?
Zou een stapje terug doen ja.
Maar het kan best dat hij zichzelf nu gewoon beter durft te laten zien.
Zoek eens naar het counter conditioning topic en probeer iets te vinden wat hij echt walgelijk lekker vindt.
Dat speelt zeker mee, merk ik binnen ook wel.
Counter conditioning heb ik wel aan gedacht, maar hij pakt echt niks buiten.
Hij doet een moord voor visjes binnen, maar buiten niet. Zijn halfgebakken kaak speelt misschien ook wel mee, hij kan lastig dingen van de grond oppakken. Hij moet daar veel moeite voor doen en dan vermoed ik dat het jagen veel leuker is.
Cleva schreef:Hebben we het over de brak in je onderschrift?
Mooi dier, hoor.
Yep
ranetje schreef:Frolic schreef:Hij kent nog geen commando's.
Hij gaat wel zitten als ik hem aanlijn, dat kijkt hij af. Maar het commando "zit" dat zit er dus nog niet in. Ik ben bezig met aandachtsoefeningen, wil ook niet teveel tegelijk met hem doen.
En aandacht vragen op het moment suprème is echt nog teveel gevraagd.
Ik heb het idee dat hij ook best wel commando's kent, maar niet in het Nederlands of Engels
Misschien is het dan nog te vroeg om zijn wereld te vergroten? Eerst aandacht vast kunnen blijven houden en dan pas op stap?
Heb je daar geen "commando" aan verbonden dan?
Of een gebaar .......
Zitten en aandacht zouden bij mij de eerste dingen zijn die ik oefen.
Gewoon met de bak voer en bij jou kan dat kennelijk ook met aanlijnen.
De overgang van een hele rustige omgeving naar een omgeving waar kennelijk heel veel gebeurt is misschien te moeilijk voor hem.
Maar ik zou er denk ik weinig gedoe omheen maken.
iets minder drukke omgeving (of minder drukke tijdstippen) opzoeken en dan omkeren als hij uit zijn dak gaat?
Of - maar dat is afhankelijk van zijn karakter - ergens gaan zitten, hem naast je vastzetten zodat je niet met die riem aan het frutten bent en samen kijken naar wat er langs komt.
Net zo lang tot hij rustiger wordt.
En inderdaad het counter conditioning topic zou een mogelijkheid kunnen zijn

Jawel, beide. Maar dat is bij het aanlijnen. En dan snapt hij zit, maar alle andere momenten niet. Ben ik wel mee bezig hoor. Let op en zit.
Het commando blijf kent hij gewoon. Ik steek mijn hand op en hij blijft, zo simpel als wat. Zat er echt al in.
Grappig eigenlijk wel, hij heeft mij ook wel eens keurig gevolgd, ik weet alleen niet meer wat ik gezegd heb toen. Weet zijn commando niet. Maar ik weet zeker dat het iets is wat hij ooit geleerd heeft.
Hij is wel gevoelig voor veel prikkels, dat zal de nieuwigheid wel zijn. Is veel brommeriger als het voor hem te druk is geweest.
Aan de ene kant wil ik niet teveel van hem vragen om te voorkomen dat het hem te veel wordt, aan de andere kant denk ik dat het hem veel steun en houvast zal geven als hij ook daarin meer geleid wordt en het voor hem duidelijk is wát er van hem verwacht wordt.
Misschien doe ik hem juist wel te kort door niks te verwachten en hem de kans te geven te wennen.
Ergens zal de middenweg wel zitten.
Ik zal wat dichter bij huis blijven en andere tijden zoeken voor als ik wat verder wil.