Sinds een paar dagen zit ik met een probleem met Nova. Nova is mijn golden retriever van 9 maanden oud. Ik heb haar al sinds juni 2003 en ze is ondertussen al goed ingeburgerd bij mij.
Overdag laat ik haar vrij spelen in mijn tuin (40 meter diep op 10 meter breed), daar heeft ze voldoende speelruimte en kan ze haar goed uitleven. Als ik 's avonds thuiskom van m'n werk ga ik er eerst mee wandelen en daarna mag ze nog een paar uurtjes in haar mand in de living. Wanneer het bedtijd is, zet ik haar buiten in een groot hondehok. Tot voor kort heeft ze daar nooit een probleem mee gehad....
Op Oudejaarsavond was ik niet thuis en bleef Nova alleen achter in de tuin (waar ze steeds toegang heeft tot haar hok en het tuinhuis). Ik vermoed dat ze rustig lag te slapen in haar hok. Maar volgens de buren is er in de buurt vuurwerk afgestoken en ik vrees dat ze daar enorm schrik van opgelopen heeft...
Toen ik op 1 januari Nova binnenriep reageerde ze niet. Ze lag helemaal achterin de tuin te slapen tussen de planten! Ik was hier helemaal ondersteboven van... Sindsdien slaapt ze ondertussen iedere nacht buiten op het gras!! De dagen die er op volgen was ze ook erg onrustig en had ze schrik van ieder onbekend geluid... Ze gromde zelfs naar me als ik haar wilde aanraken! (wat ze daarvoor nog nooit gedaan had)
Sinds Oudejaarsnacht heeft ze een enorme schrik van haar hondenhok en wil er absoluut niet meer in! Ik heb al vanalles geprobeerd (koekjes, haar er in zetten, er bij blijven zitten...) maar niets helpt!
Hebben jullie enig idee hoe ik haar kan helpen om terug in haar hok te laten slapen? Ik ben ten einde raad ondertussen...
Sorry voor de lange uitleg ...
Groetjes,
Dieter & Nova (hieronder een paar foto's)