Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

gestreepte duitse herder

Forum voor alle opmerkingen over hondenrassen, vragen of weetjes.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: gestreepte duitse herder

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Nanna schreef:Je hoeft er niet eens wit voor te zijn. Ook Australian Cattle Dogs moeten zich onderwerpen aan een BAER-test omdat er best veel doofheid voorkomt. Maar goed, die worden wit geboren, daar zal het hem in zitten ;-)
Ja, die zijn dus wel wit ;)

Ze zijn extreem bont en hun kleur wordt veroorzaakt door het roan-gen. Dat ontwikkeld zich pas ná de geboorte, grotendeels zelfs weken tot maanden erna.
Dat is de reden, want die trilharen moeten zich ontwikkelen binnen 6 weken en dan zijn die roan-pigmenten nog niet aanwezig/ontwikkeld.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Angelique. schreef:Heel soms zie je er wel is 1 voorbij komen (meestal op mp) en er zitten echt plaaaaatjes bij :I:
Kan nog ff duren toch? :mrgreen: Dan bestel ik er alvast 1! :I:
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Er is wel degelijk een vermoeden dat merle invloed heeft op gedrag. Angst, gevoeligheid voor geluid en meer. Niet dat dat betekent dat een hond altijd last heeft van merle maar bij bordercollies bestaat er wel het vermoeden en dus werken er minder mensen met merle collies zover ik weet. Die lijken soms gevoelig of afwijkend.
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

laeken schreef:Er is wel degelijk een vermoeden dat merle invloed heeft op gedrag. Angst, gevoeligheid voor geluid en meer. Niet dat dat betekent dat een hond altijd last heeft van merle maar bij bordercollies bestaat er wel het vermoeden en dus werken er minder mensen met merle collies zover ik weet. Die lijken soms gevoelig of afwijkend.
Dat vind ik interessant :)
Heb je daar ook artikelen van?

Over de Mudi heb ik dat nog nooit gehoord. Maar die zijn ook merle zonder iers patroon. Ze hebben geen wit zeg maar. Misschien dat dat ook nog meespeelt? Ik kan trouwens best geloven dat merle meer 'stuk' maakt dan alleen pigment.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:Er is wel degelijk een vermoeden dat merle invloed heeft op gedrag. Angst, gevoeligheid voor geluid en meer. Niet dat dat betekent dat een hond altijd last heeft van merle maar bij bordercollies bestaat er wel het vermoeden en dus werken er minder mensen met merle collies zover ik weet. Die lijken soms gevoelig of afwijkend.
Volgens mij zijn er geen publicaties van.
Er is haast niets gepubliceerd over de connectie kleur en gedrag, alleen ooit over de link gedrag en eenkleurig, kleur en bont, bij cockers was dat.
Vrij summier, maar toch.

Verder zou ik niets weten, maar anders corrigeert Marc dat vast wel ;)

Afbeelding

gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gyanty »

Niet dat ik weet dat dat vermoeden bij borders bestaat (en als ik de merles bekijk ook totaal niet de bevestigen), maar inderdaad wel bij cockers, maar daar hebben we het volgens mij al eerder over gehad: dat het niet de kleur is maar de lijn waar een hond vaak uitkomt.

Overigens is het merle bij de werkhonden niet impopulair omdat het mogelijk gebreken met zich mee zou brengen: want dat blijkt inderdaad in praktijk ook niet. Het zijn de broodjes aap verhalen als dat een lichte hond minder impact op de schapen zou hebben (ook niet te bewijzen). Daarnaast is het het gemak van de herder. Een zwart witte hond zie je makkelijker tussen de witte schapen en beter als je tegen de zon inkijkt en tussen het in najaar geler wordende gras. Andere kleuren zijn daarom dus oom impopulair. En veel wit dus helemaal. De vraag is in hoeverre veel herders hun borders echt over grote afstand sturen dat dit een issue is, maar goed, dat zeg ik al: het gaat om verhalen die rond gaan en die men dan maar aanneemt. Of het in praktijk voor alle sprekers aan de orde komt, denk ik niet. Op wedstrijden kan ik het mij voorstellen, maar in de praktijk gaat het vaak toch om korter werk en zijn ze lang niet allemaal zo goed getraind dat ze op echt grote afstanden werken (zeker in nederland niet, daar zijn de wedstrijden ook peanuts vergelijken in engeland)

En bont geeft bij merle niet meer problemen dan bij de andere kleuren volgens mij. Echte wordt bij een nogal witte merle al snel bang gereageerd omdat het zou lijken op een dubbelmerle (wat er toch heel anders uit ziet). .
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

gyanty schreef:Niet dat ik weet dat dat vermoeden bij borders bestaat (en als ik de merles bekijk ook totaal niet de bevestigen), maar inderdaad wel bij cockers, maar daar hebben we het volgens mij al eerder over gehad: dat het niet de kleur is maar de lijn waar een hond vaak uitkomt..
Nee, dat schijnt van niet.
Maar dat was een ander onderzoek, zie hierboven.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Hondenrassen en kruisingen”