laeken schreef:Er is wel degelijk een vermoeden dat merle invloed heeft op gedrag. Angst, gevoeligheid voor geluid en meer. Niet dat dat betekent dat een hond altijd last heeft van merle maar bij bordercollies bestaat er wel het vermoeden en dus werken er minder mensen met merle collies zover ik weet. Die lijken soms gevoelig of afwijkend.
Niet dat ik weet dat dat vermoeden bij borders bestaat (en als ik de merles bekijk ook totaal niet de bevestigen), maar inderdaad wel bij cockers, maar daar hebben we het volgens mij al eerder over gehad: dat het niet de kleur is maar de lijn waar een hond vaak uitkomt.
Overigens is het merle bij de werkhonden niet impopulair omdat het mogelijk gebreken met zich mee zou brengen: want dat blijkt inderdaad in praktijk ook niet. Het zijn de broodjes aap verhalen als dat een lichte hond minder impact op de schapen zou hebben (ook niet te bewijzen). Daarnaast is het het gemak van de herder. Een zwart witte hond zie je makkelijker tussen de witte schapen en beter als je tegen de zon inkijkt en tussen het in najaar geler wordende gras. Andere kleuren zijn daarom dus oom impopulair. En veel wit dus helemaal. De vraag is in hoeverre veel herders hun borders echt over grote afstand sturen dat dit een issue is, maar goed, dat zeg ik al: het gaat om verhalen die rond gaan en die men dan maar aanneemt. Of het in praktijk voor alle sprekers aan de orde komt, denk ik niet. Op wedstrijden kan ik het mij voorstellen, maar in de praktijk gaat het vaak toch om korter werk en zijn ze lang niet allemaal zo goed getraind dat ze op echt grote afstanden werken (zeker in nederland niet, daar zijn de wedstrijden ook peanuts vergelijken in engeland)
En bont geeft bij merle niet meer problemen dan bij de andere kleuren volgens mij. Echte wordt bij een nogal witte merle al snel bang gereageerd omdat het zou lijken op een dubbelmerle (wat er toch heel anders uit ziet). .