Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie theorie

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dayake
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Labrador, Chihuahua
Aantal honden: 1

Dominantie theorie

Ongelezen bericht door dayake »

Misschien zijn hier al topics over, maar ik wil toch wat meer duidelijkheid van mensen die zich hier meer in verdiept hebben. Naar aanleiding van dit artikel werd ik nieuwsgierig en heb ik de afgelopen dagen verschillende documentaires bekeken van wolven roedels. Waarom? Ook ik ben schuldig aan domme ouderwetse opvoedingen zoals nekvel pakken :oohja: en was benieuwd of zoiets dus echt niet voorkomt in de natuur.

En inderdaad, heb geen enkele keer correcties gezien in de nekvel. Maar wat ik soms wel zag was ik wel stomverbaasd over. Zo heb ik gezien dat de alpha(leider), in sommige gevallen, helemaal achteraan liep? En de correcties die wel gegeven werden, dat was in de bek/snuit/gezicht bijten zoals hier:

Afbeelding
Wat betekent dat? dat kan ik nergens echt vinden en werd in de documentaires ook niet echt uitgelicht. Ik zag het ze gewoon te pas en te onpas doen.

Zag ook dat de wolven als familie leefde, en dat alle wolven gezamenlijk lagen en geen enkele werd buitengesloten zoals wij soms doen. Denk aan niet op de bank mogen, de ruimte moeten hebben. Nu zag ik structuur en regels, het viel me ook op dat na een soort wandeling de hele roedel door de alpha genegeerd werd voor een tijdje, en dat ze daarna aandacht gaf aan de pups en andere roedelleden. Maar zij/hij (meestal was het een teef) bepaalde alles.

In hoeverre heerst er daar dan dominantie en zo niet, is het dan echt achterhaald, wat zijn bijvoorbeeld nog meer van die ''zachtaardige'' regels en gedragingen? En als je bijvoorbeeld die regels toepast in huis voor je hond, zou het voor een hond dan duidelijker zijn dat jij de beschermer bent? Ik ben gewoon nieuwsgierig hiernaar wat jullie mening is.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Re: Dominantie theorie

Ongelezen bericht door Zoie »

dayake schreef:Misschien zijn hier al topics over
:mrgreen:
Afbeelding
Jaap*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jachthonden

Ongelezen bericht door Jaap* »

Rangorde en dominantie zijn twee verschillende zaken. De rangordetheorie is een vehikel voor mensen die een theorie hebben bedacht en een kapstok nodig hadden om die theorie aan op te hangen. Het heeft geen waarde.

Dominantie is een eigenschap die altijd en overal een rol speelt. Zowel bij mensen als bij dieren. Het is tegenwoordig populair om een roedel met een familie te vergelijken, maar binnen een familie speelt dominantie ook een rol. Dat weet elke puber die voor middernacht thuis moet zijn.
Twee honden, 't waren hele nette, hechtten zeer aan het fatsoen.
Ze gingen eerst een boom opzetten, om aldaar hun plas te doen.
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Jaap* schreef:Dat weet elke puber die voor middernacht thuis moet zijn.
Daar zeg je wat, maar zo ga ik met m'n hond(en) om. Als een soort moeder. Niet dat ik hun mamsie ben en zij mijn kindje ( :roll: ), maar het idee is hetzelfde: ik geef ze (zoveel mogelijk) liefde, duidelijkheid, begeleiding en begrip. Er is ruimte voor (zinvolle) discussie en ik verwacht absoluut geen slaafse gehoorzaamheid, maar uiteindelijk ben ík degene die de belangrijke dingen beslist. Ik zou het niet zozeer dominantie noemen, ik volg wat dat betreft gewoon gevoelsmatig wat het 'makkelijkst' ligt. Dat hou je namelijk het langst vol en is dus voor de hond het duidelijkst.

Hier worden in ieder geval geen nekvellen vastgegrepen. Overigens ook geen snuiten/wangen/oren. Ik ben geen hond, en dat weet m'n hond ook. Dus zou voor mijn gevoel raar zijn als ik dat wel ging doen :19:
Jaap*
Zeer actief

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 301&hilit=" onclick="window.open(this.href);return false;
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

En over dat achteraan lopen heb ik eens een topic geopend omdat het me opviel dat onze toenmalige alpha-teef (mag ik die term nog gebruiken? :mrgreen: ) altijd achteraan liep.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Lemuria

Marjoleine schreef:En over dat achteraan lopen heb ik eens een topic geopend omdat het me opviel dat onze toenmalige alpha-teef (mag ik die term nog gebruiken? :mrgreen: ) altijd achteraan liep.
Ook wel logisch, want als je voorin loopt, heb je totaal geen overzicht :oeps:
Jaap*
Zeer actief

Lemuria schreef:
Daar zeg je wat, maar zo ga ik met m'n hond(en) om. Als een soort moeder. Niet dat ik hun mamsie ben en zij mijn kindje ( :roll: ), maar het idee is hetzelfde: ik geef ze (zoveel mogelijk) liefde, duidelijkheid, begeleiding en begrip. Er is ruimte voor (zinvolle) discussie en ik verwacht absoluut geen slaafse gehoorzaamheid, maar uiteindelijk ben ík degene die de belangrijke dingen beslist. Ik zou het niet zozeer dominantie noemen, ik volg wat dat betreft gewoon gevoelsmatig wat het 'makkelijkst' ligt. Dat hou je namelijk het langst vol en is dus voor de hond het duidelijkst.

Hier worden in ieder geval geen nekvellen vastgegrepen. Overigens ook geen snuiten/wangen/oren. Ik ben geen hond, en dat weet m'n hond ook. Dus zou voor mijn gevoel raar zijn als ik dat wel ging doen :19:
Om voor mij onbegrijpelijke redenen leggen veel mensen een soort automatisch verband tussen het mishandelen van honden en het woord dominantie.
Elke pup heeft, onder andere, begrenzing en wat sturing nodig. Dan ben je dominerend bezig. Het is een lelijk woord, maar het is niet anders. Het is zoveel makkelijker om dat gewoon te accepteren dan om via allerlei drogredenen en zijwegen te proberen het te ontkennen :wink:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

@Lemuria:
Dat viel me dus ook op inderdaad, mensen roepen dat honden trekken omdat ze vooraan willen lopen en dat doen ze omdat ze de baas willen zijn.
Maar dat is onzin, want de leider loopt dus achteraan.
Althans, dat deed Rinne Roos en die was echt de baas.
En toen zij er niet meer was deed Orpa het. Een beetje tegen heug en meug in het begin, maar de rest kon dat niet fatsoenlijk overnemen dus ze had geen keuze. En nu doet ze het prima, altijd een meter achter mij.
De rest rommelt een meter of tien voor mij ;)
Laatst gewijzigd door Marjoleine op 30 nov 2014 00:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Afbeelding

Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Rangorde is overal. Bij dieren en ook bij mensen, zonder rangorde loopt alles in de soep. Denk maar aan een gezin. Daarin heeft ook niet iedereen evenveel rechten, op een werkplaats ook niet want dat werkt gewoon niet. En zo is het ook bij honden. Maar als die rangorde duidelijk is hoef je geen speciale handelingen te verrichten om die rangorde te bevestigen. Ik vergelijk het een beetje met een werkgever die constant bezig is te benadrukken dat hij een hogere functie heeft dan ik. Daar word ik niet bepaald meegaand van :mrgreen: Rangorde moet natuurlijk verlopen, dan hoef je er geen nadruk op te leggen.

Dus in de praktijk is dat heel simpel. Ik leer een jonge hond wat wel mag (belonen) en wat niet (corrigeren). Een correctie zal heel mild zijn indien ze de grenzen nog niet kennen. Als ze daarna bewust nog eens de fout in gaan wordt de correctie duidelijker. Maar ik doe niet aan nekvel knijpen enzo, dat zie ik honden onderling ook nooit doen eigenlijk. Mijn honden hebben voldoende aan intonatie van mijn stem en lichaamstaal.

Hier loopt de alpha teef ook achteraan trouwens. En zij corrigeert andere honden wel door ze over de snuit te pakken. Wel grappig, dat heb ik Nilo nooit zien doen bij een andere hond, maar dat is dan ook niet echt een alpha :wink: maar Coda reageert bijna altijd zo bij bijvoorbeeld opdringerige honden. Grommen, over de snuit pakken en dan na een paar seconden loslaten, dan is het kennelijk duidelijk.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Dat snuit pakken zie je vooral duidelijk in het nest.
Willemijn doet dat heel mooi, als ze te hard bijten bij het drinken pakt ze ze over de snuit en trekt ze los.
Als ze vervolgens snappen dat ze moeten stoppen krijgen ze een likje :I:

Ik ga proberen dat te filmen, het is zo mooi om te zien!

Afbeelding

Lemuria

Jaap* schreef:Om voor mij onbegrijpelijke redenen leggen veel mensen een soort automatisch verband tussen het mishandelen van honden en het woord dominantie.
Elke pup heeft, onder andere, begrenzing en wat sturing nodig. Dan ben je dominerend bezig. Het is een lelijk woord, maar het is niet anders. Het is zoveel makkelijker om dat gewoon te accepteren dan om via allerlei drogredenen en zijwegen te proberen het te ontkennen :wink:
Oh ik ben niet vies van het woord hoor en ik snap heus het verschil wel tussen mishandeling en dominantie.
Ik ben naar vriendjes toe heel dominant and I know it :mrgreen: Maar het vóelt niet zo bij Izzy ;) Misschien dat ik het onbewust wel ben, maar ik bedoel te zeggen dat ik niet éxpres op zoek ben naar mogelijkheden om m'n dominantie te laten gelden (zoals dat nekvellen grijpen). Snapte?
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

luca deed met regelmaat de neusbeet bij jan toen hij hem nog aan het opvoeden was en hij vond dat hij zich te brutaal gedroeg.
was geweldig om te zien.
het enige dat ie deed was brommen en de druk verhogen net zolang tot de boodschap duidelijk was, jan ontspande en -zich uitputtend in verontschuldigingen- afdroop ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
dayake
Actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder, Labrador, Chihuahua

Ongelezen bericht door dayake »

Marjoleine schreef:En over dat achteraan lopen heb ik eens een topic geopend omdat het me opviel dat onze toenmalige alpha-teef (mag ik die term nog gebruiken? :mrgreen: ) altijd achteraan liep.
Dus ik ben gelukkig niet de enige die het opviel. Ik was al helemaal in de war, want mij was juist altijd geleerd dat de hond netjes naast moest lopen. Zie ik ook zo vaak bij Cesar Millan, niet dat ik die nu zo goed vind nu ik dit allemaal heb gezien, maar het is wel zegmaar iets wat je als hondenbezitter standaard moet doen want anders zijn ze vast en zeker de baas over je.
Afbeelding
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

dayake schreef:
Dus ik ben gelukkig niet de enige die het opviel. Ik was al helemaal in de war, want mij was juist altijd geleerd dat de hond netjes naast moest lopen. Zie ik ook zo vaak bij Cesar Millan, niet dat ik die nu zo goed vind nu ik dit allemaal heb gezien, maar het is wel zegmaar iets wat je als hondenbezitter standaard moet doen want anders zijn ze vast en zeker de baas over je.
Volgens mij gaat het er niet om waar ze loopt, maar wie bepaalt wie waar loopt. Een pup die flink vooruit trekt, bepaalt dus zelf dat ie daar loopt en niet de baas
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Jeannettebo schreef: Volgens mij gaat het er niet om waar ze loopt, maar wie bepaalt wie waar loopt. Een pup die flink vooruit trekt, bepaalt dus zelf dat ie daar loopt en niet de baas
Hij gaat z'n goddelijke gang maar.
Ik wil niet omver getrokken worden, dus ik heb een heupriem waar ik ze aan knoop. Dat kan ook.
Maar zodra het spul is, ben ik de baas waar ze naar luisteren. Ze luisteren sowieso prima trouwens.
En ook aan de lijn bepaal ik waar we lopen. Alleen zijn ze nogal geneigd naar impulsen te luisteren ook.
Ik zou wel gek zijn als ik me daar druk om maakte.
Wat als ik fluit staan ze voor me, als ze wild zien en ik zeg nee stoppen ze.
Ik maak dus aan alle kanten uit waar we heen gaan, dus wat zal mij dat trekken boeien?

En dat het spul dan voor me loopt vind ik zoet. Want die ene waar het om gaat loopt een meter achter me en houdt alles in de gaten. Zo hoort dat.

Afbeelding

korthaar
Zeer actief

Ongelezen bericht door korthaar »

Mooi dat de alfa achter loopt, anders krijg je zo'n stijve nek tijdens het veldwerken met een Staande Hond.
Jeannettebo
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Marjoleine schreef:
Jeannettebo schreef: Volgens mij gaat het er niet om waar ze loopt, maar wie bepaalt wie waar loopt. Een pup die flink vooruit trekt, bepaalt dus zelf dat ie daar loopt en niet de baas
Hij gaat z'n goddelijke gang maar.
Ik wil niet omver getrokken worden, dus ik heb een heupriem waar ik ze aan knoop. Dat kan ook.
Maar zodra het spul is, ben ik de baas waar ze naar luisteren. Ze luisteren sowieso prima trouwens.
En ook aan de lijn bepaal ik waar we lopen. Alleen zijn ze nogal geneigd naar impulsen te luisteren ook.
Ik zou wel gek zijn als ik me daar druk om maakte.
Wat als ik fluit staan ze voor me, als ze wild zien en ik zeg nee stoppen ze.
Ik maak dus aan alle kanten uit waar we heen gaan, dus wat zal mij dat trekken boeien?

En dat het spul dan voor me loopt vind ik zoet. Want die ene waar het om gaat loopt een meter achter me en houdt alles in de gaten. Zo hoort dat.
Maar dat zeg ik ook helemaal niet
Afbeelding
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Jaap* schreef:
Lemuria schreef:

Om voor mij onbegrijpelijke redenen leggen veel mensen een soort automatisch verband tussen het mishandelen van honden en het woord dominantie.

Het woord dominant heeft een negatieve lading gekregen omdat er altijd bepaalde acties aan gekoppeld worden. Dominantie hoeft wmb helemaal niet negatief te zijn. Ik zie het vaak ook als een zekere hond. Liever een hond die zeker is dan onzeker/ambivalent.
Ήυs
Zeer actief

Ongelezen bericht door Ήυs »

Marjoleine schreef:Dat snuit pakken zie je vooral duidelijk in het nest.
Willemijn doet dat heel mooi, als ze te hard bijten bij het drinken pakt ze ze over de snuit en trekt ze los.
Als ze vervolgens snappen dat ze moeten stoppen krijgen ze een likje :I:

Ik ga proberen dat te filmen, het is zo mooi om te zien!

Dat zou ik inderdaad wel willen zien! Leuk om dat gedrag zo in het nest terug te zien.
63673J

Ongelezen bericht door 63673J »

Dat is toch ook logisch? Als je voorop loopt zie je niet wat je kinders allemaal uitvreten in welke sloten ze allemaal lopen. Als je overzicht wil houden over je familie moet je achteraan lopen en niet voorop.
63673J

Lemuria schreef:
Ook wel logisch, want als je voorin loopt, heb je totaal geen overzicht :oeps:
Sorry, had jouw reactie nog niet gezien. Ben het dus met je eens. ;-)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

Jeannettebo schreef:Volgens mij gaat het er niet om waar ze loopt, maar wie bepaalt wie waar loopt.
Absoluut. Cayuga heeft niet veel in te brengen bij de witte, maar die loopt wel achteraan. Als hij haar inhaalt, zet ze hem met één blik weer op zijn plek waarna hij zich braaf terug laat zakken.

Overigens wordt er vaak gesteld dat je voor je honden door de deur moet. Nou vind ik dat niet belangrijk, en ook niet handig, maar Skadi is er héél streng in. ZIJ gaat als eerste :klaar: :zweep:
Als Cayuga zich er toch langs wringt (omdat hij denkt dat er lekkers te halen is), haalt ze hem in, buigt haar kop vóór hem langs zodat ze hem met één boos oog aankijkt en blijft net zo lang stil staan tot hij een stapje terug doet. Dan weet hij het weer een poos :lol1:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Irisz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rhodesian Ridgeback
Contacteer:

Ongelezen bericht door Irisz »

Ik heb dit zelf ook een lastig onderwerp gevonden omdat ik dominantie ook aan iets negatiefs koppelde. Als 'opdringerig' of zelfs als agressief.
Als je naar die betekenis zou kijken zou Focus hier 'ranghoogste' zijn. Die is opdringeriger, daagt Xavi uit, loopt altijd voorop, legt z'n poot op je arm of op Xavi's kop, etc etc.
Maarrrrr, Xavi bepaalt. Alles.
Als Focus te lomp is met spelen en Xavi bromt 1x, stopt Focus. Als Focus voor de verwarming op de bank ligt en Xaaf gaat voor hem staan, gaat hij opzij.
En dan nog, als we andere honden tegenkomen. Xavi is zelfverzekerd, rustig en reageert weinig. Hij wil wel kennismaken, en loopt daarna weer rustig door. Bij vervelende honden gaat hij doodstil staan en kijkt weg. Hij zal zich verdedigen bij problemen en gaat verder zijn eigen gang.
Focus is helemaal het andere uiterste. Misschien ook nog zijn leeftijd (2,5), maar Xavi was op die leeftijd al grotendeels zoals hij nu is. Focus wil met iedereen spelen. Reu, teef, groot, klein, maakt allemaal niet uit. Hij kan als een ongeleid projectiel op andere honden willen afrennen en ziet iedereen als een potentieel vriendje.
Hoewel ze beide met bijna alle honden overweg kunnen, zal je Xavi nooit betrappen op echt spel met een vreemde reu. Wel met vreemde teven.
Hij is hier nog veel sterker in geworden sinds we Luna niet meer hebben, die eigenlijk ranghoogste/alfa-teef was.
Iris
Xavi & Focus

* Luna *
Forever loved and in my heart..
Lief
Zeer actief
Mijn ras(sen): Alaska Malamutes
Contacteer:

Ongelezen bericht door Lief »

Ik heb honden die dit gedrag ook heel vaak laten zien bij elkaar.
En trekken accepteer ik alleen in harnas en op commando, ik hoef niet dwars over straat te liggen omdat trekken toch niet erg zou zijn.... Mijn schatjes trekken immers zonder pardon de sterkste man van NL van zijn plek als je trekken zou toestaan.
Ik moet me met mijn honden meer laten gelden dan met veel andere honden het geval zou zijn. Ik pak wel eens een snuit vast bij een zware overtreding van de regels moet ik zeggen, dat werkt het beste en is het minst fysiek om te doen. Nekvel is vrij kansloos met de manen van Shadow en mijn kleine handjes.
Het belangrijkste is simpelweg de overtuiging dat je zelf bepalend bent voor wat er gebeurd. Dat is meer dominantie dan welk trucje dan ook.
Zo wilde Shadow een tijdlang de auto niet inspringen als we weer naar huis gingen. Vreselijk irritant, want hij is echt te zwaar om erin te tillen.
Simpelweg vanwege het feit dat ik hem vol overtuiging bij kop en kont pakte, dacht hij wel dat ik hem erin tilde, terwijl hij zelf sprong....
63673J

dayake schreef:
Heel veel mensen denken ook dat je daaraan kunt zien of iemand "gezag" heeft over zijn hond. Ik werd eens aangesproken door een mevrouw over het feit dat mijn hondje voor mij liep - ze trok overigens helemaal niet, ze liep op dat moment gewoon een eindje voor me. Die mevrouw zei dat ik er aan moest gaan werken dat ik mijn hond "onder controle"kreeg, want de "roedelleider" loopt ALTIJD voorop en de hond hoort dan ALTIJD te volgen, ACHTER de baas, ook niet naast, want dan zet hij zichzelf op gelijke voet met de baas en dat is ook ONTOELAATBAAR, want een hond moet weten wat zijn plaats is. Dus. Dat je het maar weet.

Hoe dat dan zit met jachthonden en geleidehonden, daar hebben die mensen het nooit over, om over werkende terriërs en dergelijke nog maar te zwijgen.
Dinos

Ongelezen bericht door Dinos »

Nekvel hier wel hoor door Dinos, als Phoenix te wild gaat spelen legt hij zijn kop op rug en pakt met zijn grote bek hele kippenekje vast.
Phoenix lijkt dit heel goed te snappen want haar spel zakt dan weer een level.
Jaap*
Zeer actief

Felix loopt zijn hele leven al voorop en hij heeft daar geen enkele andere connotatie bij dan dat wij een paar stumperts zijn die aan elk interessant geurtje voorbijlopen. Ik ben er heilig van overtuigd dat hij gewoon een taak vervult, omdat wij het niet doen :wink:
Als hij iets ruikt gaan we ook wel eens mee kijken, dat vind hij leuk. En daarom doet hij het waarschijnlijk ook al zijn hele leven :wink: :mrgreen:
63673J

Jaap* schreef:Om voor mij onbegrijpelijke redenen leggen veel mensen een soort automatisch verband tussen het mishandelen van honden en het woord dominantie. (...)
Misschien omdat het toch wel vaak zo wordt opgevat? Ik zie in elk geval regelmatig mensen die onder het mom van "ik ben de dominante roedelleider" in mijn ogen nare dingen met hun hond doen.
Jaap*
Zeer actief

jvanringen schreef:
Jaap* schreef:Om voor mij onbegrijpelijke redenen leggen veel mensen een soort automatisch verband tussen het mishandelen van honden en het woord dominantie. (...)
Misschien omdat het toch wel vaak zo wordt opgevat? Ik zie in elk geval regelmatig mensen die onder het mom van "ik ben de dominante roedelleider" in mijn ogen nare dingen met hun hond doen.
Denk je dat die mensen ineens begripvol en met respect zullen handelen als de rangordetheorie er niet is?
Ik denk het niet. Mensen die denken dat ze dieren moeten onderdrukken om ze de baas te blijven leven met een irreele angst. Daar veranderd een theorie niks aan :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”