Patrol schreef:Wil de hond schreef:
Hoelang ligt ze nu ´s nachts vast en hoelang heeft ze al niks meer binnen gedaan?
Ze ligt nu ongeveer twee maanden s´nachts vast en sindsdien heeft ze nooit meer wat binnengedaan!

Even om het beeld compleet te maken; Vanaf dat we haar hebben ligt ze overdag wel los, alleen in de gang en dan doet ze nooit wat! Zelfs niet als ze wat langer alleen is....... Ra, ra hoe kan dat??
Het was weleens zo extreem, dat ik terug kwam van de laatste wandeling, ik een half uur extra heb gelopen, zodat zij kon poepen ( dan loopt ze al los ) ze niet poepte en zodra ze alleen was en ik net mijn tandenborstel in mijn mond stak er een geurtje onder de deur door kwam en er dus een poepje van mevrouw lag!

( kan er nu wel om lachen ) Helaas is de oorzaak niet zo leuk, mishandeld door haar vorige baas!
Het kan best zo zijn dat zij de gewoonte had om op die plaats en op die tijd te poepen.
Als zij het nu al twee maanden niet meer heeft gedaan denk ik dat de kans groot is dat die gewoonte doorbroken is. En dat je dus gewoon kunt proberen haar los te laten. Maar bij de eerste terugval zou ik er voor kiezen om haar weer een tijdje in haar bewegingsvrijheid te beperken.
En zoals Sietske ook al aangeeft, kijk eens naar haar eettijden. In en ander bericht van je las eet ze wel erg veel, en vaak, zoveel dat ze ontzettend veel moet poepen. Ik denk dat omschakelen naar ander voer (vers, of voor een deel vers?) veel kan helpen bij het beperken van de hoeveelheid ontlasting. Het is beter om eerst haar voeding en eettijden te veranderen voordat je haar loslaat. De kans dat ze de fout ingaat lijkt me dan toch kleiner.
Zoals je al weet, pas erg op met het vastleggen van je hond, de kans dat ze dusdanig in de knoop raakt dat ze stikt is aanwezig. Ik persoomlijk vind dat een ketting beter is als een riem, aangezien de ketting door haar gewicht makkelijker op de grond blijft liggen, waardoor de poten minder snel verstrikt raken.