Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

"Liever verwend dan verwaarloosd"

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

iones
Zeer actief

Re: "Liever verwend dan verwaarloosd"

Ongelezen bericht door iones »

j.werkman schreef:De grenzeloosheid wordt nu meer en meer beperkt door protocollen, regels en wetgeving en dat neemt ook steeds meer toe. Als je de protocollen en regels toepast doe je het goed. Volgens mij is dat niet zo.
Ik zou het een goede ontwikkeling vinden als er veel minder regels zouden zijn, veel minder bordjes waarop staat wat mag en niet mag.
Het is toch eigenlijk zot dat, hoewel we steeds meer kennis en ontwikkeling hebben verworven er overal regels moeten komen om te weten wat wel en niet geoorloofd is. Het is nu zo, als er geen regel voor is dan mag het.En als er wel een regel voor is, geldt het alleen voor een ander.
Wel wordt er overal rondgestrooid met eigen verantwoordelijkheid en participatie. Maar het moet ook daar volgens wetten en regels.
Ik ben dus wel voor eigen verantwoordelijkheid, maar overtreed regels en wetten als dat niet in overeenstemming is met mijn eigen verantwoordelijkheid. Verder ben ik heel braaf en ook wel aardig.
Hier sluit ik me bij aan!

Mensen vinden mij ook niet aardig als ik me niet aan regels houd in belang van mijn honden. Maar ik doe mijn best om geen overlast te bezorgen. Dus ik ben tóch wel aardig.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Zoie schreef:
Hanneke2 schreef:
j.werkman schreef:De grenzeloosheid wordt nu meer en meer beperkt door protocollen, regels en wetgeving en dat neemt ook steeds meer toe. Als je de protocollen en regels toepast doe je het goed. Volgens mij is dat niet zo.
Ik zou het een goede ontwikkeling vinden als er veel minder regels zouden zijn, veel minder bordjes waarop staat wat mag en niet mag.
Het is toch eigenlijk zot dat, hoewel we steeds meer kennis en ontwikkeling hebben verworven er overal regels moeten komen om te weten wat wel en niet geoorloofd is. Het is nu zo, als er geen regel voor is dan mag het.En als er wel een regel voor is, geldt het alleen voor een ander.
Wel wordt er overal rondgestrooid met eigen verantwoordelijkheid en participatie. Maar het moet ook daar volgens wetten en regels.
Ik ben dus wel voor eigen verantwoordelijkheid, maar overtreed regels en wetten als dat niet in overeenstemming is met mijn eigen verantwoordelijkheid. Verder ben ik heel braaf en ook wel aardig.
Haha, het wordt wel een heel andere discussie zo, maar wat je zegt is wel raak.
heel andere discussie idd, maar ik vind dit soort betogen eigenlijk een beetje goedkoop. Het klinkt leuk, maar in de praktijk kan je er vaak geen invulling aan geven. Voorbeeld:

In de zorg wordt nog al eens dwang gebruikt. Vroeger gebeurde dat ook, en wel vaak naar eigen inzicht van de behandelaars en verzorgers. Dat mag niet meer.

Er is een hele wet- en regelgeving omtrent het gebruik van dwang onstaan. Dwang mag alleen op grond van het gevaarcriterium, en dan nog moet het op allerlei manieren verantwoord worden. Dat neemt niet alleen veel administratie ( en scholing van medewerkers, en vergaderingen, en aanschaf van dure hulpmiddelen, en meer begeleiding ) met zich mee, het beperkt ook de individuele vrijheid van de verzorger of behandelaar om dwang toe te passen. Dat kan om voor de leek ogenschijnlijk onbenullige dingen gaan.

Aan de plus kant van deze ontwikkeling staat, dat dwang steeds minder toegepast wordt, het hele denken hieromtrent is veranderd, en als het toegepast wordt, veel humaner ( zonder vernederingen, zonder onnodig of traumatiserend geweld, met zo weinig mogelijk fysiek ongemak enz. )

Aan de andere kant kost dit alles wel enorm veel tijd, middelen en dus geld.

Ik zal het hier even bij laten, maar ik vind dat gepraat over minder regeltjes en meer eigen verantwoordelijkheid in abstracto leuk klinken, maar ik de praktijk gebeurt precies het omgekeerde. Professioneel verantwoord handelen, betekent meer en meer handelen volgens protocollen, volgens afspraak, volgens vast gelegd beleid, in overeenstemming met wet- en regelgeving.
Wat voor betogen bedoel je?

Dat laatste is toch wat j.werkman schrijft?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

ranetje schreef:[Wat voor betogen bedoel je?
ik bedoel de betogen voor minder regels, procedures en protocollen, in het algemeen, zonder concreet te worden. Dat klinkt altijd aardig, maar als je de consequenties ervan niet hoeft door te denken, is het nogal zinloos.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

laeken schreef:Bas begraaft zelf kluifjes om te laten rijpen. Kluifjes noeten volgens haar eerst twee of meer weken rotten in aarde. Dus ik geef haar een kluifje, ze loopt verloren en moedeloos met haar kluifje door het huis en legt hem vervolgens op een stoel meestal. Twee uur later doe ik de tuindeuren open. Ipv dat ze gaat plassen rent ze opgelucht naar de stoel, pakt het kluifje en loopt de tuin in. Ze kijkt ook steeds of wij niet meekijken. Als ik buiten ga staan verstopt ze de kluif niet maar blijft er mee rondlopen. Kijk ik door het raam dan ziet ze me niet, waant zich alleen en loopt een aantal kluifjes na om haar nieuwe buit ook ergens te begraven. Eens in de zoveel tijd is er een kluifje rijp en dan haalt ze die op in de tuin en eet hem op haar kussen op. Ik vind dat mooi. De eerste keren dacht ik, gadver, wat heeft ze nou dan? En dan pakte ik de 3 keer zo groot geworden en vaak ontrolde kluif af. Ik wist niet wat het was. Inmiddels wel en ze wordt er ook nooit ziek van. Dus ik laat haar. Dat doelbewuste gedrag vind ik erg leuk. Tevens het aanleggen van voorraden. Vind ik ook erg leuk.
Ik denk dat Bas vrij slim is. Een overlevertje. Dat ze pups heeft gehad maakt ook dat ik haar hoger in schat.
Haha dat deed Jack ook wel. Hij had alleen minder geduld en ging dan na 10 minuten die kluif weer opgraven. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Als ze aangeven iets erg leuk te vinden/graag te willen, en niemand heeft er last van, dan mag het :mrgreen:
Als Vera bijvoorbeeld bij het boodschappen doen 1 keertje aangeeft iets 'uit die tas' te willen dragen, dan zorg ik de keren daarna ervoor dat ik ook iets koop dat draagbaar is. Soms loop ik dus door de winkel te denken "gods, wat kan ik de komende tijd nog nodig hebben dat een beetje lekker in de bek ligt? :denken: ". Want die teleurgestelde kop als ik uit de winkel kom en er zit niks te dragen bij, die breekt mijn hart :jank: En dan moet ik weer dingen uit verpakkingen gaan halen enzo zodat het alsnog te dragen valt. Ook niet handig :tongue:

Of ik loop met 1 bevroren hand omdat Verebeer, het schatje, het zo leuk vindt om een handschoen in de bek te hebben.

Zwemmen mag ook altijd, kan mij 't schelen (en dan soms het commentaar van andere hondenbazen "ze gaat het water in hoor, ze gaat het water in, Ze Gaat Het Water Innnnnnn!!!!!". Ja, dus :19: ).

Ze vind het echter ook reuze geinig en leuk en gezellie om nat en wel tegen vreemde mensen aan te gaan staan schurken. Dat mag dan weer niet dus.

Bij Saar is het nog erger, die mag eigenlijk alles wat ze wil. Alleen vreten in de bosjes niet. Voorderest gaat ze d'r gang maar. Is ook wel zo praktisch bij 't wurm, want strikt luisteren zit er toch niet in :engel: Dus als ze 's nachts bij mijn nek komt zitten doe ik de deken omhoog zodat ze eronder kan, als ze de lippend likkend naast me komt lopen krijgt ze een koekje, en ze heeft me ondertussen weer zo ver dat er elke wandeling koekies meegaan, en ze bij elke keer hierkomen een koekje krijgt. Anders komt ze namelijk binnen een week gewoon niet meer als ik roep. Douw je er elke keer een koekie in dan komt ze reuze braaf aangesjeest. Dan voor Veer nog een bal in de andere zak "want het is zo sneu als ze op de vaste plekken een bal verwacht en die is er niet", en als ik mazzel heb kan ik mijn huissleutels en telefoon ook nog ergens kwijt.

Ik wil eigenlijk maar 1 ding echt van ze, en dat is dat ze op me reageren als ik contact met ze zoek. Dat weten ze (oke, oke, Saar in ruil voor koek), en dus mogen ze aardig hun gang gaan. Als het moet hebben we contact, en als er per se bijgestuurd moet worden kan dat dus.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”