Beike heeft een hekel aan meerdere honden hier op de buurt.
Maar dat hangt af van welk ras het is en hoe ze hem benaderen.
Beike heeft grote moeite met Bulldoggen, de meeste Staffords, Boxers etc,.. deze types.
Hij heeft wel enkele speelvriendjes van deze rassen, maar dat is echt een uitzondering.
Dan moet hij de betreffende hond eerst heel goed kennen/vertrouwen.
Beike is erg op zijn rust gesteld en heeft een ruime persoonlijke cirkel nodig.
Als ze die cirkel heel onbeleefd binnen komen, dan reageert hij daar op.
Loopt een hond die hij niet mag buiten deze cirkel dan reageert hij meestal niet tot nauwelijks.
Komt deze hond daar wel in, dan kan ik een reactie van Beike verwachten naar die betreffende hond toe.
Sommige honden mogen zomaar in die cirkel komen, andere honden niet.
Met de honden waarmee het goed gaat laat ik dat toe ( dan wil Beike vaak wel even spelen of ruiken), als het niet goed gaat zie ik dat ruim van te voren al en bescherm ik hem daar tegen.
Soms kom je er niet onderuit dat je elkaar moet passeren.
Dan hou ik Beike gewoon kort naast me ( Beike loopt bijna altijd aangelijnd) en geef ik het commando: "Doorrrrlopen".
Dat werkt prima.
Er was hier één hond op de buurt waarbij dat zelfs niet werkte, zodra Beike die hond zag (en die hond Beike ook), was het van grote afstand al raak.
Die mensen zijn al een tijdje terug verhuisd.
Nu loopt er nog iemand rond met een uit de kluiten gewassen Bouvier, daar loop ik voor om, want diegene die er mee loopt kan hem amper houden en als die twee elkaar zien is het ook feest.
Nou is dat ook een enorme reu die erg zelfzeker is, maar toch.
Beike kan er ook wat van
Beike is zeker geen lieverdje wat dat betreft, hij lokt ook wel eens wat uit.
Gelukkig houdt ( bijna ) iedereen hier op de buurt er rekening mee wat betreft of honden elkaar wel/niet mogen als we elkaar tegen komen en gunnen / geven we elkaar de ruimte indien nodig.
Dat is heel prettig.
Maar er zijn altijd mensen die dat niet snappen of niet willen helaas.
Nu lijkt het net of ik Beike neerzet als een hele moeilijke hond.
Valt in principe reuze mee hoor
Hij heeft een gebruiksaanwijzing en als je die snapt is er niks aan de hand.
Beike kan gewoon mee naar evenementen waar ook andere honden zijn, of mee naar wandelingen, of mee naar een horeca gelegenheid etc.
Ik hou hem gewoon aangelijnd, ik ken zijn gebruiksaanwijzing en dan is er niks aan de hand