Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Ophokken mag niet meer

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

kawa2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Teckels
Aantal honden: 2

Re: Ophokken mag niet meer

Ongelezen bericht door kawa2 »

als ik het zo lees, valt het nogal mee. niet dat goed is voor de hondjes enzo.
maar nergens lees ik dat de honden er slecht uitzien, en dat ze onder hun eigen poep en pis zitten. ( wat je normaal wel verwacht als de DB een boete oplegd)

wel terecht dat ie een boete krijg hoor. :ok:

ik had het alleen nog erger voor de hondjes verwacht.
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

voor mij mag er een algemeen verbod op komen.
Maakt toch niet uit als je nu 1 hond hebt en je steekt die ganse dagen in een bench, of je hebt er 45 :U:
Hylos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hylos »

maart schreef:voor mij mag er een algemeen verbod op komen.
Maakt toch niet uit als je nu 1 hond hebt en je steekt die ganse dagen in een bench, of je hebt er 45 :U:
Ze zitten er alleen s avonds en s nachts in, staat hier.
Tsja als het alleen daar om gaat zie ik het drama ook niet echt als die honden verder in goede conditie verkeren. Maar jemig, tis toch van den zotte dat je zoveel honden en pups in huis mag hebben.
Ach ja, er moeten nu vast nog meer bij komen want dan kan meneer de boete mooi betalen :ugh:
Afbeelding
Afbeelding
lets have fun

Ongelezen bericht door lets have fun »

Even los van het absurde aantal honden vind ik het nog wel meevallen.
En als je honden niet meer een hele nacht en een paar uur overdag in een bench mag opsluiten ken ik er nog wel een paar die een boete verdienen...... Dan mogen ze wel bij heel veel hondeneigenaren gaan controleren.
Caat*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Berger Piekhaar ;)
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Caat* »

Hylos schreef:
maart schreef:voor mij mag er een algemeen verbod op komen.
Ze zitten er alleen s avonds en s nachts in, staat hier.
Tsja als het alleen daar om gaat zie ik het drama ook niet echt als die honden verder in goede conditie verkeren. Maar jemig, tis toch van den zotte dat je zoveel honden en pups in huis mag hebben.
Ach ja, er moeten nu vast nog meer bij komen want dan kan meneer de boete mooi betalen :ugh:
Waarschijnlijk wordt deze fokker als een professional gezien en dan moeten alle verblijven aan minimale eisen voldoen. Voor de gewone huishond goed genoeg maar niet voor fokdieren.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nou dan zijn heel veel kleine rassen fokkers met 30 á 40 de lul bij controle. Daar liggen ze ook meest van de tijd in benches opgestapeld als konijnenflats.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Vind het een gunstige ontwikkkeling dat er nu dus ook eisen gesteld lijken te worden aan "huis"honden.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik snap werkelijk niet wat die mensen drijft. 45 honden... Ik bedoel - ook al verdien je er geld mee, je wordt toch gillend gek tussen zoveel dieren? Die gast mag dagelijks meer dan 100 drollen uit zn huis opruimen denk ik zo.

Ik vind de aanklacht niet zo spannend. Ik ken genoeg huishonden die ook veel in benches worden gehouden, en dan wordt blijkbaar heel normaal gevonden.
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Paisley schreef:Ik snap werkelijk niet wat die mensen drijft. 45 honden... Ik bedoel - ook al verdien je er geld mee, je wordt toch gillend gek tussen zoveel dieren? Die gast mag dagelijks meer dan 100 drollen uit zn huis opruimen denk ik zo.

Ik vind de aanklacht niet zo spannend. Ik ken genoeg huishonden die ook veel in benches worden gehouden, en dan wordt blijkbaar heel normaal gevonden.
Gekke aanname dat er gelijk van uit word gegaan dat zijn huis ondergescheten word.En dat hij/zij gillend gek word.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik vind dat het er erg netjes uitzag daar hoor, misschien heeft die fokker wel een groot stuk land waar die honden zich kunnen ontlasten en zich uit kunnen leven.

Heb je gezien hoe de tegeltjes achter de benches er uitzagen. Als een spiegeltje.

Nikkie van mij zit s'nachts ook in een bench. Zie niet in wat er erg aan is, wel in een grote bench maar ze ligt er in een klein mandje en dat vindt ze fijn. Ze gaat er s'avonds vanzelf in.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Ik weet het niet hoor. Dit betreft naar mijn idee een broodfokker, maar puur op hetgeen waar hij voor "beboet" is vind ik dat een beetje overdreven.

Als ik die foto bekijk zie ik dat ze "in" huis (bijkeuken oid) "in" een bench zijn opgesloten. Dat doet menig hondeneigenaar. Zonder water idem dito. Zijn er maar weinig die in de bench water hebben staan.

En wat is er mis met "lege" benches? Lijkt me logisch dat als je zoveel honden hebt (bent voor mij knettergek maar goed dit terzijde) er altijd wel een paar zijn die niet met elkaar kunnen of om andere reden van elkaar gescheiden moeten worden. Al was het bijvoorbeeld maar met het geven van eten. Lijkt me ook geen leuke bezigheid om dat allemaal "tegelijkertijd" aan te laten vallen.

Daarbij lees ik niks over de gezondheid van de hondjes dat deze er "slecht" aan toe zouden zijn of niet goed verzorgd zouden worden en zolang dat niet het geval is vind ik het overdreven.

En inderdaad iemand gaf het net al aan. Die tegels zijn spik en span dus schoon is het er ook nog :19:

En 2 hondjes in 1 bench? Hoewel het klein lijkt (en is) zijn er zat honden die graag gezamenlijk in een bench liggen. Die 2 van mijn moeder (hebben beide hun eigen bench) liggen ook vaak met zijn 2en in de bench van Bell. Bell verstopt onder de deken en Syll er half bovenop. Ook in het pension zoeken ze elkaar op. Dat zou dáár ook zo maar het geval kunnen zijn.

Als het houden van honden in benches ineens "verboden" is zouden nog veel meer eigenaren beboet kunnen worden. Hier wordt immers nu gesteld dat benches ongeschikt zijn bevonden als "binnenverblijven"
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Eén van mijn eigen hondjes heeft ook zo geleefd.Van de 24 uur zat hij er 23 in een bench.Hij was zo verkocht in de dierenwinkel aan onwetende mensen.Toen hij 7 maanden was is hij beginnen met blaffen,Toen moest hij gelukkig buiten.

Maar ik ken een fokker van naakthonden die zijn honden ook zo houd,in benche's.De honden komen er uit om te plassen en te kakken.Hoe hij ze voert weet ik eigenlijk niet.

In amsterdam zit een ragdoll fokker die zo katten houd,een kamer vol benche's.Ben daar gelukkig zelf niet geweest.Ik vrees dat het nog maar een topje is van wat er in werkelijkheid zo gehouden word.en het is niet omdat de hondjes er schoon bij zitten dat het goed te praten is.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Ex heeft vroeger (ruim 20 jaar gelegen) bij fokker witte langharige showhondjes stage gelopen. Zaten 24/7 in bench op rooster. 2x 5 minuten er uit en waren geel vd zeik in de vacht. Voor de show een "badje" waterstofperoxide en alles, traanstrepen tor uiteinde vacht, was weer spierwit zodat ze konden winnen.
TessaThomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door TessaThomas »

smoekie schreef: Als het houden van honden in benches ineens "verboden" is zouden nog veel meer eigenaren beboet kunnen worden. Hier wordt immers nu gesteld dat benches ongeschikt zijn bevonden als "binnenverblijven"
Met die nieuwe regels geldt dat alleen voor fokkers die bedrijfsmatig bezig zijn. Niet voor particulieren fokkers of hondeneigenaren. Eigenlijk is het best logisch, voor buitenhonden waren er al regels en die moesten veel meer ruimte hebben dan een bench.
smoekie
Zeer actief

TessaThomas schreef:
smoekie schreef: Als het houden van honden in benches ineens "verboden" is zouden nog veel meer eigenaren beboet kunnen worden. Hier wordt immers nu gesteld dat benches ongeschikt zijn bevonden als "binnenverblijven"
Met die nieuwe regels geldt dat alleen voor fokkers die bedrijfsmatig bezig zijn. Niet voor particulieren fokkers of hondeneigenaren. Eigenlijk is het best logisch, voor buitenhonden waren er al regels en die moesten veel meer ruimte hebben dan een bench.

Nou, dat zeg jij wel, maar als ik dan kijk op de site van rijksoverheid lees ik vwb de "wet Dieren" die per 1 juli is gaan gelden onderstaande:

Nieuwe regels per 1 juli 2014

Per 1 juli 2014 gelden nieuwe regels voor houders, verkopers en fokkers van huisdieren (Besluit houders van dieren):

Verkopers mogen geen huisdieren verkopen aan personen onder de 16 jaar.
Dieren mogen niet meer in een etalage staan.
Een verkoper moet schriftelijke informatie afgeven aan een klant over het verkochte dier.
Professionele en hobbyfokkers moeten zich houden aan regels over het fokken en africhten van gezelschapsdieren.
Er zijn eisen aan de huisvesting, gezondheid en verzorging van de dieren.
Het met de hand grootbrengen van papegaaien (handopfok) is verboden.
Er gelden nieuwe regels voor het doden van een kat of hond.

Dierenwelzijn:

Als eigenaar bent u verantwoordelijk voor het welzijn en de gezondheid van uw dieren. U moet zich houden aan regels voor huisvesting en verzorging. Dierenmishandeling en verwaarlozing zijn verboden

Nergens (misschien lees ik er overheen of staat het elders) zie ik dat er "verschil" wordt gemaakt tussen een particulier of een fokker laat staan "bedrijfsmatige" fokkers.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
TessaThomas
Zeer actief

smoekie schreef:
TessaThomas schreef:

Nou, dat zeg jij wel, maar als ik dan kijk op de site van rijksoverheid lees ik vwb de "wet Dieren" die per 1 juli is gaan gelden onderstaande:

----

Nergens (misschien lees ik er overheen of staat het elders) zie ik dat er "verschil" wordt gemaakt tussen een particulier of een fokker laat staan "bedrijfsmatige" fokkers.
Zit iets ingewikkelder in elkaar, maar staat niet duidelijk in de wet voor zover ik het even snel kan vinden. Besluit houders van dieren is voor bedrijfsmatige houders, fokkers, handelaren enzovoorts. Een bedrijfsmatige fokker moet zich registreren met een UBN? nummer en moeten daarvoor een bewijs van vakbekwaamheid halen (of hebben die al). Het oude honden en kattenbesluit had er eisen instaat voor de maat van buitenverblijven, maar ik kan hem op het moment niet vinden om te kijken of er al eisen voor binnenverblijven waren. Die eisen zijn nog steeds leidend. Ik ga er even vanuit dat de fokker in dit topic onder bedrijfsmatig valt. De wet dieren geldt voor iedereen, maar voor bedrijfsmatig handelen zijn er aanvullende eisen. Zo kan ik wel vinden dat er bij het besluit gekeken wordt naar de eisen uit het HKB, maar in de wet dieren staat er niks over maten.
Fysiologische en ethologische behoefte centraal

Bij de invulling van doelvoorschriften staan de fysiologische en ethologische behoefte van het dier centraal. Voor het toezicht op de naleving van het Besluit zijn de minimumnormen voor de inrichting van leefruimtes voor dieren, zoals die voorheen onder het HKB ‘99 golden, leidend. In het bijzonder zijn dan van belang de afmetingen van verblijven en de beschikbare vloeroppervlakte voor honden en katten.

Bij het controleren van de hokmaten worden geconstateerde afwijkingen bekeken in samenhang met andere voorzieningen die van belang zijn voor de ethologische en fysiologische behoeftes van het dier. Te denken valt hierbij aan lichtvoorziening, verrijkingsmateriaal, speelweide, groepshuisvesting, hoogteverschillen, vlucht- en schuilmogelijkheden, rustplanken etc.

Als een houder kan aantonen dat hij op een andere manier ook voldoet aan de fysiologische en ethologische behoefte van het dier, kan de NVWA of de LID in uitzonderlijke gevallen afzien handhavend optreden. Bij twijfel of een bepaald systeem passend is volgens de wet, kan de NVWA of de LID een onafhankelijke gedragsdeskundige van bijvoorbeeld de Faculteit voor de Diergeneeskunde of een andere deskundige raadplegen. Uiteraard kan een ondernemer of een brancheorganisatie ook zelf deskundig advies inwinnen.
https://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/d ... e-centraal
In het Besluit houders van dieren is vastgelegd dat wie bedrijfsmatig met dieren bezig is, zich voor 1 november 2014 moet laten registreren. Dat kan ook gelden voor wie dieren opvangt of af en toe met dieren fokt en deze weggeeft of verkoopt. Ook al denkt u zelf dat u niet bedrijfsmatig bezig bent, de wetgever kan dat anders beoordelen!
http://www.licg.nl/634/
smoekie
Zeer actief

Vind het allemaal maar verwarrend hoor. Wáár moet je dan vanuit gaan?

Wetgeving dierenwelzijn

Dierenwelzijnsregels vielen onder de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren (GWWD). Vanaf 1 juli 2014 gelden de regels onder Wet dieren.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... renwelzijn" onclick="window.open(this.href);return false;

Als ik het zo lees vallen ze onder van alles en nog wat en zijn er overal nét weer andere regels :denken:

Dus hoe kan het dan dat iemand (zoals in dit geval) een boete krijgt terwijl de honden (foto) gewoon "binnnen" in benches gehouden worden (althans een paar van de vele) zoals vele anderen hun honden ook binnen in benches houden :U: Schiet mij maar lek :LOL:
TessaThomas
Zeer actief

Verwarrend is het idd. Ik zoek nog ff verder of het ergens duidelijk uitgelegd is, want zo is het maar stom.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

Goed, krijgen ze nu een verblijf dat iets groter is, en voor de rest blijft alles hetzelfde.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
iones
Zeer actief

Célie schreef::scratch: :scratch:

En DIT mag dan wel weer in Belgie, wat een contrast :ugh:
Hoewel Nederland het iets beter doet dat de gemiddelde westerse landen, vind ik het op dierenwelzijn vaak nog steeds een bananenrepubliek, maar die belgen slaan werkelijk alles...
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

ja tuurlijk, alle Belgen doen dat uiteraard en alle Nederlanders zijn engeltjes voor hun dieren :J: :roll:
iones
Zeer actief

maart schreef:ja tuurlijk, alle Belgen doen dat uiteraard en alle Nederlanders zijn engeltjes voor hun dieren :J: :roll:
Nee, ik heb het alleen over de regelgeving. Dat is in Belgie erger dan hier. niet te persoonlijk worden.

Gelukkig heeft Belgie wel GAIA en die timmeren aardig aan de weg.
beatje

Ongelezen bericht door beatje »

Het is waar hoor Iones,ik heb in zowel nederland als Belgie in een asiel gewerkt,er zit werkelijk een wereld van verschil in ten voordele van NL.
Alleen wat ik hier weer niet snap in het verhaal van het bulletje,in belgie is inbeslagname met medewerking van de juiste agenten weer wat simpelder. Als Db kan je het niet,maar je leert wel welke agent je er bij moet vragen.
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”