Bij onze ring waren er wat misverstanden... Hoop dat ik er niet wat mensen voor de borst mee stuit. Dit is puur vanuit mijn opinie omtrent het ras. Deze mail heb ik vanuit mijn eigen visie geschreven.
Geachte secretariaat Winner show.
Onderwerp: Beoordeling
Al meerdere jaren loop ik met plezier mee op de winnershow Amsterdam. In tegen stelling tot andere jaren waarin ik mee liep met de labrador retrievers had ik nu onze nieuwste aanwinst meegenomen. Een Franse Bulldog teef van 9 maanden. Buckswies pride Diana NHSB 2957132.
Bij aankomst van de ring 13 was de sfeer al grimmig, er liep veel pers en er werden veel kritische noten geuit. Ik kreeg veel positieve reacties op mijn mooie bulldog teef en ik kon de rest goed afweren.
Ongetwijfeld hebben jullie ook weet van de kritische noot die afgelopen periode geuit is op dit ras.
Toen de keuring begon viel mij al vrij snel op dat de hondjes die in mijn ogen niet aan de oorspronkelijke rasstandaard voldeden hoog geplaatst werden door mvr Tina Taulos. Hondjes die veel motivatie nodig hadden het rondje vol te maken. Denk hierbij aan koekjes, speeltjes en een hoop verbale herrie. En na afloop enorme moeite hadden goed te kunnen door ademen.
Mijn Franse bulldog voldoet wel aan de oorspronkelijke rasstandaarden en heeft hierbij dus wel een goed werkende neus en een prachtig gebit. Mijn bull rent gerust 10 kilometer aan de fiets en ik train op hoog niveau met haar. Iets wat ze zonder moeite kan doen.
Aangezien ik dit zag gebeuren, zakte mij de moed al vrij snel in de schoenen. Ondanks alle positieve reacties vanaf de zijlijn.
De jeugdklasse was aan de beurt. Onze beurt om ons te laten zien. Treurig genoeg werd er vanaf minuut 1 geen aandacht aan ons geschonken en kwam de mevrouw al vrij snel naar mij toe om te zeggen dat ik een bulldog had met een fantastisch lijf en body een waanzinnig gangwerk maar dat ik de ring moest verlaten omdat ze een neus had. Op dit moment ontstond er al direct reuring buiten de ring, ik heb mij hier afzijdig van gehouden ook de pers wilde mij bevragen. Dit heeft iemand anders gedaan omdat ik dit op dat moment weigerde.
Vanuit mijn hart voor het ras was ik ontdaan, niet omdat mij een goed rapport interesseerd. In mijn inziens werd de plank behoorlijk misgeslagen wat betreft de rasstandaarden.
Vanaf het moment dat ik de ring ben uitgezet met een "goed" ben ik meerdere malen aangesproken op mijn waanzinnig goed uitziende bull en zouden ze graag een pup van mijn teefje zien. Ook is de staff persoonlijk op mij afgestapt en is naar de jury gegaan, deze mevrouw hield voet bij stuk. Ook ben ik aangesproken door een dierenarts die ontzettend positief te spreken was over mijn exemplaar. Buiten het feit dat ik sowiezo trots ben op mijn bull weet ik zeker vanuit mijn kennis dat dit ook het type hond is wat we willen zodat we dit ras voor verboden ras kunnen behoeden. Een fantastisch ras dat mits goed gefokt een gezond blij en actief hondje kan zijn.
Tot mijn verbazing werd dit dus juist niet gestimuleerd en werkt de mvr Tina Taulos in de hand dat de rasstandaarden niet meer voldoen aan het oorspronkelijke standaard en dat er gemotiveerd gefokt word op hondjes die geen gemakkelijk leven kunnen lijden.
In afwachting van een antwoord, ik hoop dat we tot een oplossing kunnen komen zodat ik volgend jaar wederom mijn neus hebbende prachtige fitte bull wil komen showen op deze show.
Met vriendelijke groeten,
Sanne van der Vlugt
sannevandervlugt@hotmail.com