laeken schreef:
Ik vind dat als je ergens loopt waar honde aangelijnd moeten zijn je prima ma vragen aan mensen om dat even te doen. Hier in de polder mogen honden niet los.
Als je wil weten waarom ik een weerloos hondje bescherm dan kun je de topic van bv Sally lezen. Of een van de vele andere topics waarin mensen met kleine hondjes vertellen wat er soms gebeurd met vreemde honden. Bas is volkomen weerloos. Doet niks en kan niks doen. Er bestaan voor haar geen gelijkwaardige obntmoetingen met cane corsos en duitse herders. Ze zit dan met de staart laag en wil weg.
Hoe vaak hebben Nanni en Tuana niet ruzie gemaakt of zijn ze opgejaagd of hebben ze gegrauwd? Al die keren kan een piepklein hondje in een dergelijk conflict gewond raken of erger. Als je een piepklein hondje heel wil houden moet je er voorzichtig mee zijn. Wildvreemde ontmoetingen met grote andere honden is niet voorzichtig zijn. Ze mag met bekende hondeb en aangezien ik niet in losloopgebieden kom om deze reden heb ik alle recht om mensen te vragen hun honden aan te lijnen. Dat is daar in de polder en hier in het dorp ook gewoon verplicht. Bas loopt altijd los maar gaat nooit op een hond af en zodra wij iemand zien of een andere hond dan lijnen we haar aan.
Oh het is een losloopgebied. Nee dan sta je al helemaal in je recht! Ik begreep dat het in een losloopgebied was, dan kan je het niet van verlangen vind ik. En ook nog steeds dat je beter geen risico kan nemen en oversteken.
Wat doen Nanni en Tuana er eigenlijk toe? Nanni was moeilijk met andere honden, met name gelijkwaardige teven. Tuana loopt bij mij prima los met andere honden. Daarbij heb ik nu alleen Noah, de andere honden zijn overleden (Nanni) en Tuana is niet meer in mijn bezit, al 6,5 jaar niet
Noah daarintegen is zeer vaak opgejaagd en omver gekegeld. Ze straalde net als Bas uit: Doe mij niets. Wat juist de reden is om erop te duiken. Ik heb het opgelost door haar aan de riem te houden bij zulke honden. Dan kon ze niet wegrennen waardoor de lol er vanaf was en Noah voelde zich gesteund. Als ik nu zo een hond tegen kom, pak ik Noah haar bal af en laat haar volgen. Ze kan dan geen signalen uitsturen naar de andere honden zodat ze niet gepakt wordt. Mocht het wel zo zijn, dan heeft ze nu wel geleerd om stil te gaan staan.
Mocht ik bepaalde honden niet vertrouwen, dan loop ik voortaan om. Ik ga niet de verantwoording bij een ander leggen, die neem ik zelf.