Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Vechten

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Vechten

Ongelezen bericht door Eline* »

Nou, ben even benieuwd naar jullie mening.
Hier begon een poosje terug al subtiel een rangordeconflict te ontstaan tussen Laika en Nelson. Er werd door Nelson lustig over Laika's plas heengezeken en in meer dingetjes merkte ik dat hij op zoek was naar meer zeggenschap.
Inmiddels zijn ze de afgelopen 2 dagen al 2 keer op elkaar geklapt. Laika pikt iets niet en corrigeert Nelson, die terugvecht. Allemaal niet zo'n ramp, ware het niet dat Nelson gelijk denkt dat Laika dood moet.
Hij grijpt haar in de nek en begint totaal over de rooie te schudden en reageert niet op Laika's paniek. Ik heb dus ingegrepen, zowel gisteren als vandaag. Laika heeft wat gaatjes ( ik ook :roll: ) maar verder geen hevige bloed en scheurwonden.
Ik ben nogal aanhanger van het feit dat ik me niet bemoei met onderling gekissebis, maar in deze vanwege het schudden van Nelson heb ik dat dus wel gedaan.
Wel realiseer ik me dat ik daarmee hun verder prima relatie nogal onder druk zet, omdat er zonder winnaar waarschijnlijk geharrewar blijft.
Ik weet dus eigenlijk niet zo goed wat wijsheid is in deze...
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Ik snap precies wat je bedoelt, Eline. Xitan doet dat dus ook.
Hij heeft het 1 keer bij Amar gedaan, hij bleef schudden. Na een tijdje (na een hoop gedoe van mij) liet hij haar gelukkig los, maar Amar kon wel naar de dierenarts, allemaal gaten!
Hij doet het ook bij vreemde honden. Die grijpt hij ook bij de keel en maar schudden, hij is dan helemaal blind. Ik weet niet of dat ook aan de rangorde ligt, maar feit is dat hij het doet en ik ga echt niet afwachten of hij misschien loslaat.
Volgens mij moet jij ook ingrijpen tussen Laika en Nelson. Ik ben niet echt een expert, maar heb er dus wel ervaring mee en ik heb het idee dat er heel nare dingen kunnen gebeuren als je niets doet.....
AfbeeldingAfbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ja en dan moeten we jou advies gaan geven :p: Ik zou zeggen, bevestig Laika en corrigeer Nelson. Nelson is schijnbaar agressief dominant en Laika is eerlijker tegen hem. Hij zal haar eerder als baas accepteren dan andersom denk ik aangezien Laika als je haar lager plaatst misschien steeds vaker met hem in de clinch moet. Misschien gaat hij haar terroriseren?

Ik heb eigenlijk geen idee hahahaha. Wie was tot nu toe de baas? Zet die dan hoog en corrigeer die opklimmer keihard, gelazer in je roedel sucks want ik heb het bij anderen mogen aanschouwen en je wordt helemaal gek van honden die op elkaar klappen tijdens BBQ's en etentjes, tussen de kinderen en het bezoek etc.
Afbeelding
Wendy!
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wendy! »

Ik heb puur uit reflex ook al een aantal keer ingegrepen als Vonya en Aaron vochten. Daar hebben ze niets aan overgehouden, de rangorde is hier volkomen duidelijk. Vonya trekt zich wat dat betreft niet zoveel van ons aan, dat scheelt.

Maar naar zeg, dat Nelson echt doorgaat....Dat is eng...
Durf je ze nog wel alleen samen te laten????
Groetjes Wendy en Vonya.
In loving memory Aaron (06-04-1994 - 24-05-2007).
You will be missed forever...
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Laika was/is de baas..absoluut. Ze pikt het nu nog steeds niet als Nelson bv op haar wil rijden, terwijl dit andersom wel gebeurd. Laika is dus nog baas, maar Nelson is het er niet geheel meer mee eens.
Ik moet zeggen dat er nu ook een bijzonder gezellig sfeertje hangt hier...Nelson durft het kamertje hier niet in en Laika ligt bijzonder vuil te kijken naar de deuropening waar Nels inmiddels is gaan liggen.
Ik ben met je eens dat Laika gewoon ranghoogste behoort te zijn, het is de teef en ze heeft het tot nu toe netjes geregeld allemaal. Ze is alleen niet zo'n opportunist als Nelson, die zich overal instort, terwijk Laika haar hersens gebruikt en gewoon wat verlegener is van aard.
Ik zal me dan toch maar eens wat meer gaan toeleggen op het bevestigen van Laika's positie nu het allemaal wat wankel is. Al die piercings zit ik ook niet op te wachten.. :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

WendyV schreef: Durf je ze nog wel alleen samen te laten????
Ja, daar ga ik ook niet aan beginnen. Het huis is groot zat om conflicten te ontwijken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Moeilijk hoor. :?
Zoals je ws wel weet heb ik dat geouweh**r hier ook gehad. Toen Laika wat verzwakt was dacht Tosca dit ook over te kunnen nemen. Wat Laika niet accepteerde. En ik greep dus ook in. Ging mij iets te hard allemaal. Wij hebben ze een paar weken moeten scheiden en daarna nog sterker de rangorde moeten bevestigen. En dat doen we nog steeds heel strik.
Laika gaat met alles voor.
Succes ermee want ik weet hoe het is om met die spanning in huis te leven. :L
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

tbeast schreef: ik heb het idee dat er heel nare dingen kunnen gebeuren als je niets doet.....
Dat gevoel bekroop mij dus ook en vandaar dat ik ingegrepen heb. Nelson krijgt een soort van waas voor de ogen en is niet meer voor rede vatbaar, integenstelling tot Laika die zich het lazerus schrok. ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
tbeast
Zeer actief

Eline* schreef:
tbeast schreef: ik heb het idee dat er heel nare dingen kunnen gebeuren als je niets doet.....
Dat gevoel bekroop mij dus ook en vandaar dat ik ingegrepen heb. Nelson krijgt een soort van waas voor de ogen en is niet meer voor rede vatbaar, integenstelling tot Laika die zich het lazerus schrok. ;)
Alleen is er bij ons een verschil, bij ons is Xitan de baas. Dus wij bevestigen dat natuurlijk en Amar (ze is totaal niet dominant) gaat ermee akkoord. Dus wij hebben verder geen problemen.
Maarja, buiten met vreemde honden dus wel. Xitan heeft toen eens een hondje gepakt (heb ik hier ook wel eens eerder verteld) en die had hij bij de nek vast. Het arme beestje hing helemaal van de grond en Xitan maar schudden. Ik dacht dat het hondje er aan ging.
Mijn man tilde Xitan omhoog aan de riem, maar dat hielp niet. Uiteindelijk gaf hij hem een enorme stomp op zijn kop en toen kwam hij weer bij zijn positieven. Nee, dan kun je honderd keer zeggen dat ze het zelf uit moeten zoeken, ik denk dat dat niet voor alle honden op gaat....
AfbeeldingAfbeelding
Tarz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Whippet en dwergpoedel

Ongelezen bericht door Tarz »

Gewoon ingrijpen. Nina is precies zo.. die bijt Tarz half dood als ik niet ingrijp.
Groetjes Rob
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

tjemig moeilijk zeg....

Ik heb hier dus nu ook even met Sam en Hera, beiden nog erg jong maar kunnen echt vechten om bijv. hun botje.
Ze stoppen allebei totaal niet en gaan allebei over de rooie....dus ik trek 1 van de twee aan de flanken eruit en geef ze allebei op hun lazer....of het goed is weet ik niet maar als ik niks doe weet ik niet hoe het afloopt.

Bij Hera en Sam weet ik ook absoluut niet wie nu hoger staat, bij de rest weet ik dat allemaal wel maar Sam is hier nog maar net en Hera tsja is nog erg moeilijk allemaal waar die nu precies staat.

Succes er in ieder geval mee!
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

:? He wat naar zeg allemaal :? Ik had dit eigenlijk ook totaal niet verwacht van Nelson: meneer gaat zich nogal zeker voelen inmiddels ;)

Ik sluit me aan bij het advies om duidelijk te laten zien dat Laika de baas is. Alle regeltjes daarvoor hoef ik je niet te vertellen ;) :mrgreen:

Succes en sterkte ermee!!!!
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Jeetje :roll: en dan het schudden. Dat is heel naar, dan weet ik uit ervaring :? . Zeker omdat Laika in paniek raakt zou ik inderdaad ook ingrijpen. En haar bevestigen in haar rang. Vervelende situatie!
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Inge »

Het schudden duidt er op dat het menens is. ;) Zodra het echt menens is...ingrijpen!

Laika inderdaad hoger plaatsen en als ranghogere behandelen (als je 100% zeker weet dat zij die positie nog aan kan) en vechten verbieden, JIJ bent de baas en bepaalt of er wel of niet gevochten wordt.

Ik heb iets soortgelijks meegemaakt tussen Nika en Snoepie, en heb steevast Nika van Snoepie afgehaald. 1- Omdat dat geen eerlijke strijd was en 2- omdat Snoepie gewoon de echte hondentaal ook niet snapt. Bij hen is het goedgekomen, ze negeren elkaar meestal gewoon. Tegenwoordig zoekt Nika zelfs weer gewoon toenadering (op een lieve manier ;) )tot Snoepie omdat ze zelf in rangorde gedaald is na de komst van Marouck.
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:Het schudden duidt er op dat het menens is. ;) Zodra het echt menens is...ingrijpen!
Nelson schudt direct in gevecht. Hij is erg conflictvermijdend, maar als ie erop springt gaat ie ook gelijk schudden. Hij bemoeide zich een keer met een gevecht tussen een beagle en een ander beest, toen gebon ie ook direct te schudden.
Ik ben dus echt geen voorstander van ingrijpen, maar ik geloof inderdaad dat ik in deze niet veel keuze heb. :?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:Gaat Nelson wel zo vreselijk door het lint als jij denkt?
Akkoord..gaatjes. Erg jammer. Maar dat is dus niet het geval als een hond echt uitflipt. Dan heb je wel degelijk hechtbare wonden hoor.

Dat Laika het allemaal niet trekt is zielig maar dat kan ze ondervangen door zich gewoon onderdanig op te gaan stellen, inclusief zich laten berijden.

Ik zou zelf niet ingrijpen en helemaal niet een van de twee gaan zitten bevestigen als ranghogere. Het is helemaal niet zo duidelijk wie er nou eigenlijk hoger is anders gebeurde dit niet.

Zolang er geen echte wonden zijn zou ik me niet bemoeien.
En als ik het wel deed dan kregen ze allebei even hard op hun lazer. Dat is beter dan een verkeerde bevestiging.
Gottgot..hahahahhaha, ik schat je mening hoog in en je brengt me dan ook prompt weer aan het twijfelen. :mrgreen:
Nelson gaat door het lint...zijn blik verandert en hij reageert niet meer op deemoedssignalen van Laika.
Ik heb de indruk dat hij niet vanzelf stopt...vandaar dat ik hem er ook afgetrokken heb.
Ik zal het ieder geval de volgende keer wat langer aankijken.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
tbeast
Zeer actief

Eline* schreef:
Martijn schreef:Gaat Nelson wel zo vreselijk door het lint als jij denkt?
Akkoord..gaatjes. Erg jammer. Maar dat is dus niet het geval als een hond echt uitflipt. Dan heb je wel degelijk hechtbare wonden hoor.

Dat Laika het allemaal niet trekt is zielig maar dat kan ze ondervangen door zich gewoon onderdanig op te gaan stellen, inclusief zich laten berijden.

Ik zou zelf niet ingrijpen en helemaal niet een van de twee gaan zitten bevestigen als ranghogere. Het is helemaal niet zo duidelijk wie er nou eigenlijk hoger is anders gebeurde dit niet.

Zolang er geen echte wonden zijn zou ik me niet bemoeien.
En als ik het wel deed dan kregen ze allebei even hard op hun lazer. Dat is beter dan een verkeerde bevestiging.
Gottgot..hahahahhaha, ik schat je mening hoog in en je brengt me dan ook prompt weer aan het twijfelen. :mrgreen:
Nelson gaat door het lint...zijn blik verandert en hij reageert niet meer op deemoedssignalen van Laika.
Ik heb de indruk dat hij niet vanzelf stopt...vandaar dat ik hem er ook afgetrokken heb.
Tja, ik ben al helemaal geen deskundige, ik kan alleen uit ervaring praten, omdat Xitan precies hetzelfde doet. Hij geeft ook geen enkele waarschuwing, hij duikt er gewoon meteen bovenop.
Ik heb het ook nooit afgewacht als hij door het lint ging, ik ben veel te bang dat het fout gaat. Hij hoort of ziet op zo'n moment niets meer, het enige wat hij doet is schudden en heel zacht grommen, dat hele dreigende. Er is mij eens verteld dat gevechten met een hoop lawaai niet zoveel voorstellen. Zodra het stil wordt, wordt het gevaarlijk.....
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Nelson duikt pas als Laika hem bespringt omdat ze het ergens niet mee eens is...en hij maakt daarbij een pokkeherrie. ;)
Hij valt dus echt niet zomaar Laika aan.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:

De keuze is natuurlijk aan jou. Zoals jij Nelsons manier van vechten beschrijft, doet dat me echter aan Nika denken, een waas voor de ogen en er vol in. Ik vind het niet verstandig om dan door te laten vechten, zeker niet als Laika dus zo onzeker wordt. Daarmee kun je ook meer kapot maken dan je lief is.
Daarom Laika ook alleen bevestigen in rangorde als je zeker weet dat zij inderdaad nog de baas is en die positie aankan, anders niet.
Bij Nika heb ik het vechten verboden, en is de spanning na een tijdje weggeëbt. :?
Groetjes Inge
Afbeelding

Danco 16-02-1996 † 30-12-2006 Snoepie 03-07-1994 † 03-07-2008 Nika 07-07-1999 - † 10-08-2009 Marouck 24-08-2002 † 22-05-2012 Numa 11-05-2011 † 2017
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:De keuze is natuurlijk aan jou. Zoals jij Nelsons manier van vechten beschrijft, doet dat me echter aan Nika denken, een waas voor de ogen en er vol in. Ik vind het niet verstandig om dan door te laten vechten, zeker niet als Laika dus zo onzeker wordt. Daarmee kun je ook meer kapot maken dan je lief is.
Daarom Laika ook alleen bevestigen in rangorde als je zeker weet dat zij inderdaad nog de baas is en die positie aankan, anders niet.
Bij Nika heb ik het vechten verboden, en is de spanning na een tijdje weggeëbt. :?
Laika is een pin...die zal conflicten op gaan zoeken als ze met mijn steun steeds kan winnen. Vandaar mijn enorme twijfel om me ermee te gaan bemoeien. Als ze een keer flink op haar lazer krijgt van Nels, denkt ze wel drie keer na voordat ze conflicten opzoekt. Vandaar dat ik ze het het liefst samen lekker laat uitzoeken.Alleen heb ik er mijn twijfels bij of Nels vanzelf stopt..en eerlijk vecht zeg maar. Zo ziet het er namelijk niet uit.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Laika is een pin...die zal conflicten op gaan zoeken als ze met mijn steun steeds kan winnen. Vandaar mijn enorme twijfel om me ermee te gaan bemoeien. Als ze een keer flink op haar lazer krijgt van Nels, denkt ze wel drie keer na voordat ze conflicten opzoekt. Vandaar dat ik ze het het liefst samen lekker laat uitzoeken.
Dat snap ik natuurlijk, als ze het zelf uit kunnen zoeken is dat natuurlijk het beste. Niet steunen dan. ;)
Alleen heb ik er mijn twijfels bij of Nels vanzelf stopt..en eerlijk vecht zeg maar. Zo ziet het er namelijk niet uit.
Precies wat ik bedoel, niet op een eerlijke manier vechten, dat is dus ook wat Nika doet. Behalve bij Marouck, die heeft haar 1x zo gigantisch op haar nummer gezet dat zij zich bij haar wel overgeeft, wat ze in haar hele leven nog nooit gedaan had! Ze probeert het nog weleens hoor, ineens een geniepige snep naar Marouck, maar Marouck is dan zeeeeeeeeeeeer duidelijk :? en binnen een paar seconden weet Nika weer dat ze het echt niet zal winnen van dat kleine supersnelle kreng. :mrgreen:

Kijk het dan even aan, maar als je het idee krijgt dat ie dus echt niet zal stoppen en echt een waas voor zijn ogen krijgt, zou ik niet meer wachten, zeker niet als er bloed vloeit. ;)
Groetjes Inge
Afbeelding

Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Wil de hond »

Alleen heb ik er mijn twijfels bij of Nels vanzelf stopt..en eerlijk vecht zeg maar. Zo ziet het er namelijk niet uit.
Laat ze dan gewoon doorgaan tot duidelijk is wie weet dat hij verloren heeft. Is Nelson dan de winnaar, dan haal je hem er op je gemak vanaf, als hij echt geen aanstalten maakt om te stoppen.

Misschien een handige tip, maak alvast ergens een riem o.i.d. vast, zodat je de eventuele winnaar daar aan vast kunt zetten, mocht dit nodig zijn, totdat hij weer voor rede vatbaar is. En voorkom verzorgend met Laika aan de gang te gaan zolang de rust niet is weergekeerd.
Inge
Zeer actief
Contacteer:

Martijn schreef:een hond vliegt niet in op een ranghogere.
Of hij doet het om van plaats te wisselen en als hij dan wint is de andere ranghogere-af.
Dat klopt als je het hebt over normale sociaalvaardige honden. Hier gebeurt het af en toe wel, vliegt Nika op ranghogere Marouck, gewoon omdat Nika daar veel succes mee heeft gehad, het principe "de aanval is de beste verdediging". Gelukkig escaleert dat hier niet omdat Marouck zeker genoeg is om Nika op haar plaats terug te zetten.
Ik weet niet in hoeverre Laika en Nelson sociaalvaardig zijn.
Groetjes Inge
Afbeelding

Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Misschien een handige tip, maak alvast ergens een riem o.i.d. vast, zodat je de eventuele winnaar daar aan vast kunt zetten, mocht dit nodig zijn, totdat hij weer voor rede vatbaar is. En voorkom verzorgend met Laika aan de gang te gaan zolang de rust niet is weergekeerd.
Als ik honden uit elkaar trek heb ik ze allebei met een greep in nek en sta ze allebei uit te kafferen en dan bonjour ik ze zwaar onder de indruk de kamer uit. Ik laat ze wel pas gaan als ik contact heb, dis ze weer met hun poten op aarde zijn beland. Ik ga geen beesten vastzetten... ;)
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
-Mieke-
Zeer actief
Mijn ras(sen): 1 spaans, 2 roemeense ex-straathondjes
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door -Mieke- »

ik lees met veel interesse mee 8O ;)
groetje, Mieke
I.M. Vlaamse Bob, I.M. Roemeense Laika. Spaanse Rambi,
Momo en Kiki
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Inge schreef:
Martijn schreef:een hond vliegt niet in op een ranghogere.
Of hij doet het om van plaats te wisselen en als hij dan wint is de andere ranghogere-af.
Dat klopt als je het hebt over normale sociaalvaardige honden. Hier gebeurt het af en toe wel, vliegt Nika op ranghogere Marouck, gewoon omdat Nika daar veel succes mee heeft gehad, het principe "de aanval is de beste verdediging". Gelukkig escaleert dat hier niet omdat Marouck zeker genoeg is om Nika op haar plaats terug te zetten.
Ik weet niet in hoeverre Laika en Nelson sociaalvaardig zijn.
Beiden sociaalvaardig, al is Laika wel snel onder de indruk van tegengas en weet dan niet wat te doen. Ik heb het vermoeden dat de miscommunicatie tussen hun met name voortkomt vanuit het opportunisme van Nelson tegenover de afwachtendheid van Laika. Als ik bv op de bank lig, klautert Nelson er binnen de minuut op. Laika staat van een meter afstand te kijken en die moet ik uitnodigen. Ze is erg onderdanig naar mij toe en zal geen dingen doen die zij vanuit haar positie niet gepast vind. Nelson daarintegen heeft daar allemaal lak aan. Die probeert wat en lukt het is het leuk. Hij mopperde van de week ook toen ik hem aan de kant schoof in bed. Dan geef ik hem een zwieper en dan vertrekt ie dapper, maar hij probeert. Laika niet. Laika is al weg als ik eraan kom.
Dus in contact met mij en met andere mensen is Nelson haantje de voorste...Laika een verlegen kind, die je altijd moet vertellen dat ze er ook gewoon bij hoort.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Eline* schreef:
Wil de hond schreef:Misschien een handige tip, maak alvast ergens een riem o.i.d. vast, zodat je de eventuele winnaar daar aan vast kunt zetten, mocht dit nodig zijn, totdat hij weer voor rede vatbaar is. En voorkom verzorgend met Laika aan de gang te gaan zolang de rust niet is weergekeerd.
Als ik honden uit elkaar trek heb ik ze allebei met een greep in nek en sta ze allebei uit te kafferen en dan bonjour ik ze zwaar onder de indruk de kamer uit. Ik laat ze wel pas gaan als ik contact heb, dis ze weer met hun poten op aarde zijn beland. Ik ga geen beesten vastzetten... ;)
Als Laika het onderspit delft is het misschien wel helemaal niet nodig haar ook weg te halen. Je haalt Nels er van af en houdt hem bij haar weg, zodat hij af kan koelen. Maar als je hem uitkaffert, en haar ook, en ze dan wegbonjourt, bemoei je je er natuurlijk wel weer erg nadrukkelijk mee. Lijkt het je niet beter om zo neutraal mogelijk in te grijpen, zodat zij het idee hebben dat ze het écht onder elkaar hebben uitgezocht?

En natuurlijk mag je Nels ook vasthouden tot hij weer kalm is. Maar het is soms makkelijker om je handen zo gauw mogelijk weer vrij te hebben. En wat maakt het uit, vasthouden of vastzetten? Mij lijkt vastzetten neutraler, maar goed, dat is mijn idee.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Als Laika het onderspit delft is het misschien wel helemaal niet nodig haar ook weg te halen. Je haalt Nels er van af en houdt hem bij haar weg, zodat hij af kan koelen. Maar als je hem uitkaffert, en haar ook, en ze dan wegbonjourt, bemoei je je er natuurlijk wel weer erg nadrukkelijk mee. Lijkt het je niet beter om zo neutraal mogelijk in te grijpen, zodat zij het idee hebben dat ze het écht onder elkaar hebben uitgezocht?

En natuurlijk mag je Nels ook vasthouden tot hij weer kalm is. Maar het is soms makkelijker om je handen zo gauw mogelijk weer vrij te hebben. En wat maakt het uit, vasthouden of vastzetten? Mij lijkt vastzetten neutraler, maar goed, dat is mijn idee.
Als Laika het onderspit delft ga ik ervan uit dat ze zich echt overgeeft...dat doet ze niet zolang ze wordt vermoord. Vanmiddag stond ze me aan te kijken met de schuddende nelson in d'r nek. Ik heb afgewacht toen, maar toen ze wat ging panieken heb ik dus ingegrepen.
Als ik ingrijp in een conflict ga ik geen partij trekken, maar krijgen ze allebei op hun lazer. Liever allebei dan dat ik de verkeerde partij ga zitten bevestigen.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Wil de hond
Zeer actief
Contacteer:

Het lijkt me voor haar zeker geen pretje, met die enthousiasteling in haar nek.

En als ze dan ook nog eens doorkrijgt dat ze zich over zal moeten gaan geven kan daar ook de paniek ontstaan, door de onwil om toe te geven, en de onmogelijkheid om zich er op een andere manier uit te redden. Stel je voor dat ze nu uit haar paniek weer moed put, want ze heeft wel mooi weten te voorkomen dat ze zich over moest geven.

Je kunt ook ingrijpen zonder iemand op zijn lazer te geven, gewoon neutraal blijven en scheiden die hap.

Maar wel pas op het moment dat beiden duidelijk weten hoe ze ervoor stonden. Ik bedoel, er moet wel een winnaar en een verliezer aan te wijzen zijn. Dat geeft duidelijkheid, hoe kloterig het moment zelf ook kan zijn, voor jou, en voor Laika.

Als Nelson echt bezig was geweest met vermoorden had je denk ik toch wel zwaardere verwondingen gezien bij Laika.

Ik denk dat hij gewoon erg opgewonden is door het feit dat hij die Pin daar toch ineens eventjes op haar lazer aan het geven is. En hij weet natuurlijk ook wel dat als hij het niet goed aanpakt hij weer van haar op zijn flikker krijgt.

Maar goed, ik zit hier misschien wel te ver weg om echt te kunnen weten wat er aan de hand was.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Wil de hond schreef:Het lijkt me voor haar zeker geen pretje, met die enthousiasteling in haar nek.

En als ze dan ook nog eens doorkrijgt dat ze zich over zal moeten gaan geven kan daar ook de paniek ontstaan, door de onwil om toe te geven, en de onmogelijkheid om zich er op een andere manier uit te redden. Stel je voor dat ze nu uit haar paniek weer moed put, want ze heeft wel mooi weten te voorkomen dat ze zich over moest geven.

Je kunt ook ingrijpen zonder iemand op zijn lazer te geven, gewoon neutraal blijven en scheiden die hap.

Maar wel pas op het moment dat beiden duidelijk weten hoe ze ervoor stonden. Ik bedoel, er moet wel een winnaar en een verliezer aan te wijzen zijn. Dat geeft duidelijkheid, hoe kloterig het moment zelf ook kan zijn, voor jou, en voor Laika.

Als Nelson echt bezig was geweest met vermoorden had je denk ik toch wel zwaardere verwondingen gezien bij Laika.

Ik denk dat hij gewoon erg opgewonden is door het feit dat hij die Pin daar toch ineens eventjes op haar lazer aan het geven is. En hij weet natuurlijk ook wel dat als hij het niet goed aanpakt hij weer van haar op zijn flikker krijgt.

Maar goed, ik zit hier misschien wel te ver weg om echt te kunnen weten wat er aan de hand was.
Wat ik me afvraag is of dit mede te maken kan hebben met zijn zwerfhondenbestaan. Hij is verder erg conflictvermijdend, maar als ie gaat, dan is ie ook los ook. Hij reageertde vanmiddag dus zo op een grauw en een duw van Laika..Laika vloog hem niet eens echt aan.
Ik kan me zo voorstellen dat je als zwerfhond jezelf zo goed mogelijk probeert te beschermen door asl je besluit tot matten, je ook direct gaat voor een echte vette overwinning..of zit ik nou uit mijn nek te brabbelen? Het is zomaar een gedachte eigenlijk..

Als ik ingrijp kan ik dat niet neutraal doen, omdat ik even tot beider koppen moet doordringen. Dat betekent dus even een brul en een greep in de kraag van het jasje. Een vriendelijk "stoppen graag"komt niet helemaal over. ;)
Daarbij, als ik zie dat er eentje echt verlies, dan zal ik er dus niet zo snel instappen..dan laat ik het zo uitzoeken.
Laika is fysiek sterker, Nelson is veel feller. Ze zijn in die zin dus wel aan elkaar gewaagd.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”