Ik heb gestolen vreten (en Jack was daar zeer bedreven in) meestal maar gewoon zo gelaten (en er naderhand hartelijk om gelachen). En vreten afpakken of dwingen los te laten zonder te ruilen voor iets beters, dat vind ik persoonlijk niet verstandig, omdat je dan op gehoorzaamheid aan het trainen bent en voernijd heeft helemaal niks met gehoorzaamheid te maken.Zoie schreef:ik zou uiterst voorzichtig zijn met afpakken. Alleen bij diefstal op heterdaad zou ik met een "nee "corrigeren, anders zou ik laten lossen ( en rijkelijk belonen ), of ruilen, of liever nog laten. We trainen dit lossen bij Abra, en ik vind dat het eigenlijk bij de basisopvoeding hoort ( Abra is wel een hond die zou kunnen neigen naar voedselnijd, schatten wij in. )Marjoleine schreef:Het is niet zo dat ik bv geen etensbak kan afpakken maar kluifjes en zo, dat is een probleem. Dan gromt ze en geeft ze niet af en als ik het toch afpak (bv omdat ze iets heeft gepikt of gevonden) kost dat strijd. Zodra het weg is, is ze weer kalm, al is ze het er dus niet mee eens..
Verder is mijn intuïtieve aanpak van een hond die voedsel verdedigt dat niet van hem is, correctie. Maar misschien is dat omdat we er niet mee te maken hebbenEenmaal uit de hand gelopen, is het misschien geen goede aanpak.
Maar bijvoorbeeld verdachte boterhammen op straat of een klem zittend kauwbotje wil ik wel uit die bek kunnen halen zonder in mijn klauwen gebeten te worden. Daar heb ik nooit op getraind, dat doe ik gewoon. 'Los' is voor balletjes en mijn sloffen.