Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Lola's tuigjesdrama

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Lola's tuigjesdrama

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

duitse herder schreef:Tuig om laten? Zodat je niet steeds de strijd aan hoeft te gaan en dat het tuigje iets gewoon word. Na een tijdje kijken hoe het omdoen gaat, wie weet heeft ze in die tussentijd door dat een tuigje iets is wat bij het leven hoort.
Dat deed ik ook bij Lilo in het prille begin, tot ze er twee aan gort had gebeten. :roll:

En ik snap de 'Hup, niet zeuren'-methode, maar mijn methode is het niet. Juist van zelf keuzes maken krijgen hondjes meer vertrouwen, dus ik zou telkens aankondigen dat we gaan wandelen, Lola roepen en met koekie en tuig in de hand wachten bij de deur. Misschien zelfs toch eerst een paar keer met halsband en koekie, zodat ze het hele gedoe met dwingen en tuig aan vergeet en ze er steeds zelf voor kiest om zich aan te laten lijnen, koekie en wandelen. Desnoods loop je een minirondje door de straat met die halsband, en bewaar je het tuig voor de echte wandelingen.

Lilo moest destijds wel eerst honderd nerveuze rondjes door de kamer lopen terwijl ik stond te wachten, maar ze wilde zo graag mee dat ze uiteindelijk wel kwam. Goedzokoekie in de gloria en geen dwang.

Je kan ook voor de gein eens andere dingen bij haar aantrekken/omdoen. Gooi een theedoek over die rug, roep van hoe mooi ze is en douw er koekies in. Knoop een strik over haar borst en associeer dat met stukkies biefstuk. Wees creatief. :D Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken, maar Lilo zou ik inmiddels wel een heel carnavalspak aan kunnen trekken en dan staat ze nog te kwispelen. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Hanneke2 schreef:
duitse herder schreef:Tuig om laten? Zodat je niet steeds de strijd aan hoeft te gaan en dat het tuigje iets gewoon word. Na een tijdje kijken hoe het omdoen gaat, wie weet heeft ze in die tussentijd door dat een tuigje iets is wat bij het leven hoort.
Dat deed ik ook bij Lilo in het prille begin, tot ze er twee aan gort had gebeten. :roll:

En ik snap de 'Hup, niet zeuren'-methode, maar mijn methode is het niet. Juist van zelf keuzes maken krijgen hondjes meer vertrouwen, dus ik zou telkens aankondigen dat we gaan wandelen, Lola roepen en met koekie en tuig in de hand wachten bij de deur. Misschien zelfs toch eerst een paar keer met halsband en koekie, zodat ze het hele gedoe met dwingen en tuig aan vergeet en ze er steeds zelf voor kiest om zich aan te laten lijnen, koekie en wandelen. Desnoods loop je een minirondje door de straat met die halsband, en bewaar je het tuig voor de echte wandelingen.

Lilo moest destijds wel eerst honderd nerveuze rondjes door de kamer lopen terwijl ik stond te wachten, maar ze wilde zo graag mee dat ze uiteindelijk wel kwam. Goedzokoekie in de gloria en geen dwang.

Je kan ook voor de gein eens andere dingen bij haar aantrekken/omdoen. Gooi een theedoek over die rug, roep van hoe mooi ze is en douw er koekies in. Knoop een strik over haar borst en associeer dat met stukkies biefstuk. Wees creatief. :D Ik kan alleen maar uit eigen ervaring spreken, maar Lilo zou ik inmiddels wel een heel carnavalspak aan kunnen trekken en dan staat ze nog te kwispelen. :mrgreen:
Ik pak Lola regelmatig in met een deken of handdoek :mrgreen: het is echt alleen het tuig. de halsband vindt ze ook niet leuk, maar daar blijft ze wel rustig voor staan.

Ik ben met de miranda-methode bezig nu. Stuur haar eerst in dr mand in de keuken omdat ze daar niet zo snel uit vlucht als wanneer we midden in de kamer zitten. Vanochtend heb ik uitgebreid dr bak vlees klaargemaakt en laten ruiken. Bak weggezet, Lola in de mand, tuig om en een 'toe maar'. Ze racete dr mand uit naar het eten :mrgreen: schudde zich een keer uit daarna en is nu in dr mand gaan liggen. Ze kijkt niet heel blij, maar ze doet ook niet anders dan anders.

Overigens hoef ik het niet aan te kondigen want ze weet wel dat tuig = wandelen. Ik heb daarvoor ook al gevraagd of ze mee gaat lopen, dus dat kwartje is dan wel gevallen.

@paisley die sessies zie ik ook niet gelijk zitten. Lola laat zich er ook echt niet door overhalen, die springt in een mand als ze dat tuig ziet icm de clicker. Das onze afspraak, mand in de kamer is buutvrij bij spannende/stomme clickerdingen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Als je een hond over angst heen wilt krijgen, is geduld de sleutel. Dus ja, het kan in het begin wel een uur duren voor je hond ervoor kiest bij je te komen zodat het tuigje aan kan. Maar als je geduldig blijft, wordt die tijd steeds korter. Als je geen tijd/geduld hebt hiervoor, vraag je dan af of jij je hond wel kunt geven wat hij/zij nodig heeft. Uiteindelijk krijgt een hond inderdaad meer zelfvertrouwen van zelfgemaakte keuzes, terwijl gedwongen worden juist afbreuk doet aan het zelfvertrouwen
Thomas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador retriever

Ongelezen bericht door Thomas »

Wanneer begint ze met het reageren op het tuigje?
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Zodra ze ziet of hoort dat ik m in mn handen heb :P
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Veel gaan rondlopen met het tuigje in je handen, zonder dat zij er wat mee moet. Neutraliseren van de waarde van het tuigje dus. Als dat goed gaat, kun je haar af en toe eens bij je roepen. Of als ze al eerder naar je toekomt en het tuigje negeert: belonen.
Ik had vanochtend een mooie doorbraak: ik pakte Elco's tuigje van de kapstok, hij rent meteen naar me toe, koppie erdoor. Gewoon zoals ik wil dat een hond op een tuigje reageert dus :D Hopelijk gaat dit nu vaker gebeuren
Thomas
Zeer actief

Misschien is het een idee om het tuigje eventjes naast haar neer te leggen, om die vervolgens gewoon weer weg te halen en op te bergen. Zo denkt ze 'oh, het tuigje was er, maar er gebeurde niets?' Elke keer ietsje langer naast haar neer leggen. uiteindelijk wordt dat enge tuigje dat 'komt ze weer aan hoor, met dat tuigje -.-', waarna je bezig kunt om het een positief tuigje te maken.

Nogmaals dit is gewoon mijn mening, het is aan jou of je het wilt proberen of niet. :)
Afbeelding
-Lilo-
Zeer actief

Vooralsnog ben ik bezig met iets heel lekkers na het aantrekken zodat ik het tuig wel elke wandeling kan blijven gebruiken. Bedankt voor de suggesties :)
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

-Lilo- schreef:Vooralsnog ben ik bezig met iets heel lekkers na het aantrekken zodat ik het tuig wel elke wandeling kan blijven gebruiken. Bedankt voor de suggesties :)
Lijkt me verstandig. Een methode moet je wel een paar weken een kans geven. Vooral niet alles door elkaar gaan lopen doen. Als je over vier weken nul resultaat ziet kun je altijd nog een andere methode inzetten.
Maar ik betwijfel of dat nodig gaat zijn ;)
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
-Lilo-
Zeer actief

Precies Miranda ;) eerst dit en anders blader ik binnenkort dit topic weer door.
Thomas
Zeer actief

helemaal mee eens!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”