Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

na de training

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

billy20
Actief
Aantal honden: 2

Re: na de training

Ongelezen bericht door billy20 »

ranetje schreef:
billy20 schreef:Met de andere hond zijn we al gestopt met jachttraining omdat hij niet tegen de prikkels en de spanning (het wachten, het blaffen/piepen van de andere honden) kon. De hond (waar het topic over gaat) is tijdens de training niet extreem druk mits hij maar niet te dicht bij de hond staat die aan de beurt is en mits het geen waterapport is. Wat hij vaak doet tijdens het wachten is snuffelen in het hoge gras dus op zoek naar muisjes enz. Ik dacht dat dit ontspannend voor hem is dus ik laat hem meestal zn gang gaan. Of zou dit een soort van overspronggedrag zijn?
Met stelligheid zou ik het niet kunnen zeggen, maar het kan overspronggedrag zijn.

Je kunt ook zeggen dat hij eigenlijk voor zichzelf aan het jagen is en af en toe ook nog met jou samen wat doet.
Ik weet niet of dat de/jouw bedoeling is?

Gaat het over de cocker?
Wel eens gedacht aan spanieljachttraining?
Mijn redenatie was dat zijn gesnuffel hem ontspant en hem afleidt van het werk van de andere honden. Daarom laat ik het toe. In jouw redenatie zit ook wel wat dus ik ga dat eens uitproberen.
Klopt. Lijkt me erg leuk en ik heb er al eens naar geïnformeerd maar die trainingen worden maar op 2 plaatsen gegeven waarbij Lochem op 2 uur rijden het dichtste in de buurt zit en dat is me toch iets te ver weg.
Afbeelding
Sita
Zeer actief

Ongelezen bericht door Sita »

Snuffelen kan inderdaad rustig werken voor de hond. Maar dan zou ik hem bewust laten zoeken naar koekjes oid in het gras. Bij behendigheid zie je dat sommige mensen doen bij reactieve honden om ze rustig te krijgen voor de start. Ben benieuwd of het gaat lukken met de tip van Ranetje om samen wat te gaan doen.

En na de training even wandelen en dan samen op de bank in slaap vallen, dat is hoe wij het doen :mrgreen:
Groetjes Yvette, Sita, Taro en Rowan

Afbeelding
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Haha nou je mag het eens met Kay proberen. Die was altijd rustig, tot hij het spel door ging krijgen (geen jachttraining, maar behendigheid en geen jachthond natuurlijk) Vanaf pups af aan altijd beheersingsoefeningen gedaan. In feite een hele rustige hond. Tot er werk aan de winkel is. Tja zeer hoge drive laten we maar stellen. Afleiden gaat prima. Echte rust hebben we nooit kunnen bereiken, totdat de training erop zit. Ook niet door hem (ver) buiten de groep te plaatsen, want dat heb ik ook heel vaak gedaan. Maar met Kay nooit moeite dat hij daarna zijn rust niet pakt eigenlijk. Die slaapt als een blok en gaat heerlijk dromen over dat wat hij beleefd heeft en is zeer tevreden na een training. MEt schapentraining bleef hij ook erg oplettend, maar was wel rustiger, maar die alertheid zegt genoeg dat hij er mee bezig is.

Met Norah tot nu toe in de 1,5 jaar dat ze meetraint eigenlijk totaal geen problemen ondervonden. Ach die is sowieso makkelijk af te leiden (geef een bal en ze ziet de hele wereld niet meer en ze is zielsgelukkig) en ik moet met haar sowieso niet tussen de andere honden staan.

Ik denk dat het niet altijd (volledig)leerbaar is, wel beheersbaar. Idd, ook type hond, maar ook binnen de rassen zou ik rekening houden met de individuen die wel eens af kunnen wijken van rasstandaard.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

billy20 schreef:FF voor de duidelijkheid. Hij is niet druk na de training maar wil niet slapen. Hij lijkt wat onrustig en alert. Extra aanhankelijk zou best kunnen maar dat is lastig te beoordelen bij een van nature al extreem aanhankelijke hond. Op een trainingsdag slaapt hij dus minder dan op een normale dag. Pas tegen 19:00 gaat hij slapen en dan is hij zo moe dat hij in diepe slaap valt.
Noem mij maar eigenwijs maar als een hond van 7 dit doet zou ik hem toch graag eens door een kundige DA/osteopaat willen laten onderzoeken.
billy20
Actief

Ongelezen bericht door billy20 »

*Esther schreef:
billy20 schreef:FF voor de duidelijkheid. Hij is niet druk na de training maar wil niet slapen. Hij lijkt wat onrustig en alert. Extra aanhankelijk zou best kunnen maar dat is lastig te beoordelen bij een van nature al extreem aanhankelijke hond. Op een trainingsdag slaapt hij dus minder dan op een normale dag. Pas tegen 19:00 gaat hij slapen en dan is hij zo moe dat hij in diepe slaap valt.
Noem mij maar eigenwijs maar als een hond van 7 dit doet zou ik hem toch graag eens door een kundige DA/osteopaat willen laten onderzoeken.
Je opmerking heeft me aan het denken gezet en we hebben de hond deze week eens goed in de gaten gehouden. Verder hebben we expres de ene keer heel weinig gedaan en de andere keer juist veel. Het lijkt er nu op dat het gedrag wordt veroorzaakt door veel beweging want op dagen dat we weinig doen, zien we dit gedrag niet. Dus maar een afspraak gemaakt met de osteopaat.
Afbeelding
*Esther
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door *Esther »

Hou ons op de hoogte als je wilt.
Ben benieuwd naar de bevindingen. het zou mij niet verbazen als er wat uitkomt, het gaat tenslotte niet om een jonge hond maar om een al een iets oudere. En daarbij zijn honden hard voor zichzelf en laten ze niet zo snel ongemak zien. Ik duim!
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”