cornelia schreef:
Maar als jij zegt "mensen gaan niet goed met honden om (punt)" over hoeveel % heb je het dan .
Toch wel over meer dan 50%. De meeste mensen snappen helemaal niet wat een hond eigenlijk is en waar hij behoefte aan heeft, kunnen het gedrag van hun hond niet eens lezen, kijken niet, verdiepen zich er niet in. `allemaal geen tijd voor`.
En bij de meeste honden kan dat geen kwaad. Maar bij sommige rassen kan dat wél kwaad. Bij klapkaakachtigen is dat vaak rampzalig.
cornelia schreef:
En als dit dan binnen de context valt van "honden agressie word veroorzaakt door opvoeding of het gebrek daar aan" dan klinkt het al snel dat je en zekere stelligheid hierin hebt. .
Nou, ik zie te vaak dat honden van jongs af aan weggehouden worden bij soortgenoten, zodat ze nooit de kans krijgen hoe ze daar mee om dienen te gaan. En als een jonge hond een keer gecorrigeerd wordt omdat hij zich opdringerig gedraagt bij een andere hond, schrikken mensen zich een ongeluk en blazen ze het te veel op. Mensen begrijpen gewoon niet wat er gaande is op zo´n moment. Ik zie het zó vaak fout aangepakt worden.
Zulke honden gaan in de toekomst niet goed reageren op andere honden, hangen blaffend aan de riem, eigenaar laat ze dat ook doen want die grijpt niet in... etc.
Eigenlijk zie ik meer mensen slecht met hun hond om gaan in onwetendheid, dan dat ik mensen goed met hun hond zie omgaan. Vaak met de beste bedoelingen hoor. Maar gewoon zich niet in verdiept hebbend.
cornelia schreef:
Waar het mij wel om gaat;
Ik ben geen aanhanger van "het onbeschreven blad" en geloof dus niet dat alle (100%) gedrag van honden (mensen, katten etc. etc) een weergave is van dat wat anderen ( baasjes, ouders, opvoeders,) "er in stopt". Een grote factor is erfelijkheid. En naast de erfelijke aanleg (last, kwetsbaarheid) kunnen er zat andere omgevingsfactoren zijn die mee bepalend zijn.
Natuurlijk voel ik mij als ex hondagressieve hond bazin aangesproken. Ik heb me ook voldoende verdiept in "lotgenoten" om te geloven dat er honden zijn bij wie het gewoon mis gaat, ongeacht de opvoeding etc. etc. Ik wil dus alleen maar zeggen dat niet iedere vorm van hondenagressie de schuld van de baas is of hoeft te zijn.
Maar dat zal wel duidelijk zijn. Ik hou er over op voor vandaag.
Ik ben het hierin heus wel met je eens hoor. Inderdaad omgevingsfactoren. Je leest hier heel vaak dat een hond bedorven wordt doordat een andere hond hem aanvalt als pup, omdat de andere eigenaar niet oplette. Slechts een klein voorbeeldje.
En het zit ook wel eens in de aard van een hond, door dat ze zo gefokt worden of doordat er niet op karakter geselecteerd wordt. Heb je eerder van mij kunnen lezen.
Dus dan had je wel je conclusie kunnen trekken.
Ik oordeel niet over jou, kan dat niet vanaf hier. Als ik een bewering doe in het algemeen, en jij ziet jezelf daarin niet passen, hoef je je niet aangesproken te voelen. Wat weet ik nou van jou om je te kunnen beschuldigen van wanopvoeding of wat dan ook?
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen