Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Re: Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Ongelezen bericht door Lunatic »

_Leonie schreef:Maar is het heel erg dat er een stuk minder in zit, als er ook nog labradors zijn die wél voldoen aan het oorspronkelijke beeld? Ik vind dat meevallen.
Zoveel rassen lijken niet meer op hun oorspronkelijke voorvaders, en kunnen hun oorspronkelijke werk niet zo goed meer doen. Hoe erg is dat? Zéker als je, net zoals bij de labradors, types die het nog wel kunnen doen? Ik vind het juist mooi dat er voor ieder wat wils is en dat iedereen aan de labrador kan.

Het enige wat ik wel zou veranderen is dat er op show een mooie balans werd gevonden tussen de twee types, en niet de stevig gebouwde showlijn altijd won. :wink:
Wat daar erg aan is heb ik hierboven volgens mij al beantwoord!
Waarom de drang van mensen om iets wat goed is te veranderen? Alleen omdat jij graag zo'n hond wil maar er weinig mee wil doen? Dan neem je maar een ander ras, zo simpel kan het zijn....

Ik ben gek op herders, maar die neem ik niet omdat ik denk dat ik het fysiek niet aan kan om ze te geven wat ze nodig hebben, ik trek het niet om ipo of knpv met ze te gaan doen, dus neem ik geen herder, gewoon simpel, jammer? ja maar voor de hond in kwestie beter!
Wil je een leuk, lief, makkelijk hondje die genoegen neemt met weinig uitdaging en actie, neem dan gewoon een leuk gezelschapshondje!

Nanna, mooie tekkel :ok:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

maar het is toch ook niet zo dat de gemiddelde Field Trial labrador de oorspronkelijke labrador is? Althans, die lijken tocho ok niet altijd op jouw schilderij. En qua karakter vind ik ze vaak ook behoorlijk hevig en ik vraag me wel af of dat vroeger ook zo was. Volgens mij was de labrador vroeger meer een tussenvorm

(PS: volgens mij is max ook vrij vroeg gecastreerd, toch? Dat kan zijn hoogte ook verklaren)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

sbientje schreef:maar het is toch ook niet zo dat de gemiddelde Field Trial labrador de oorspronkelijke labrador is? Althans, die lijken tocho ok niet altijd op jouw schilderij. En qua karakter vind ik ze vaak ook behoorlijk hevig en ik vraag me wel af of dat vroeger ook zo was. Volgens mij was de labrador vroeger meer een tussenvorm

(PS: volgens mij is max ook vrij vroeg gecastreerd, toch? Dat kan zijn hoogte ook verklaren)
De gemiddelde field trail labrador lijkt wel op het schilderij of op Bolo, je heb daar ook uitschieters in natuurlijk. Hoe het karakter vroeger was vind je nergens terug jammer genoeg. Ze zijn wat heviger dan de "normale" lab die je tegen komt op straat idd, zoals ik vaak zeg en Sam ook, een herder in labradorverpakking :F: ze zijn geen allemansvriendjes, andere honden boeien ze zo goed als niet en ze hebben een redelijke persoonlijke zone, maar dat is allemaal terug te voeren naar het feit dat ze veel liever met de baas bezig zijn en al die andere dingen als bijzaak zien.

Max is idd met 6 maanden al gecastreerd ja, dat zal iets gescheeld hebben, maar toen was groot/hoog erg in de mode zeg maar.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
_Leonie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door _Leonie »

Dan verschillen we van mening, dat kan.
Ik vind het mooi dat er ook lieve leuke 'huis'labradors zijn die niet kilometers hoeven te rennen, zodat er voor ieder wat wils is. :wink: De gemiddelde mens heeft niks aan een oorspronkelijke hond. Alsof die met het gezin gezellig op een zondagmiddag beesten gaan schieten, die de hond kan ophalen. Ik vind het juist mooi die verschillen, want als elk gezin aan een fieldtrail gaat en een makkelijke huishond verwacht zou ook niet goed komen.
Ik ken ook alleen maar gezonde showlabradors, heb niet het idee dat ze zo enorm kapot gefokt worden.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik vraag me dan altijd af hoe zo'n hond eruit zou zien zonder al dat vet en gewoon in een mooie conditie. Denk dat dat vaak al een hele hoop scheelt. Gelukkig heb ik wel het idee dat dat beter wordt op shows, ze zijn er nog wel hoor maar niet meer zo extreem. Zat laatst beetje te surfen en toen kwam ik deze tegen, dat is toch ook wel een voorbeeld van bleh :D
Afbeelding
dat iemand denkt dat dat mooi is, dat begrijp ik ook totaal niet.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
_Leonie schreef:Dan verschillen we van mening, dat kan.
Is dat een reactie op mijn bericht? Meen je nou echt dat die vetzak een betere huishond is dan die middelste? :80:
ik denk zomaar van niet, als ik Leonie een beetje ken :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik vind het mooi dat er ook lieve leuke 'huis'labradors zijn die niet kilometers hoeven te rennen, zodat er voor ieder wat wils is. :wink: De gemiddelde mens heeft niks aan een oorspronkelijke hond. Alsof die met het gezin gezellig op een zondagmiddag beesten gaan schieten, die de hond kan ophalen. Ik vind het juist mooi die verschillen, want als elk gezin aan een fieldtrail gaat en een makkelijke huishond verwacht zou ook niet goed komen.
Ik ken ook alleen maar gezonde showlabradors, heb niet het idee dat ze zo enorm kapot gefokt worden.
Maar waarom moet de Labrador veranderd worden opdat de gemiddelde mens toch fijn een Labrador kan hebben en zich niet hoeft te bekommeren om de werkbehoefte?

Waarom dan niet gewoon een ander geschikter ras? :U:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Nanna schreef:Als de onderstaande drie Labs voor mij zouden verschijnen dan plaatste ik de middelste als eerste.
Meestal de is gulden tussenweg het mooist.
Die logge is veel te vet en volgevreten om zijn werk te kunnen doen en die spriet zou het best kunnen maar die vertoont voor mij onvoldoende rasbeeld.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ovoldoende rasbeeld in vergelijking met wat?
Zet die spriet eens naast Bolo en je ziet weinig verschil....zo zagen ze er origineel uit :19:
Afbeelding
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

ik denk dat je deverkeerde hond hebt, dit is niet bolo..

dit wel:
Afbeelding

edit - heir wat labs door de jaren heen
http://www.prlrc.org/english-vs-america ... ndard.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door sbientje op 08 feb 2015 13:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

ranetje schreef:
Maar waarom moet de Labrador veranderd worden opdat de gemiddelde mens toch fijn een Labrador kan hebben en zich niet hoeft te bekommeren om de werkbehoefte?

Waarom dan niet gewoon een ander geschikter ras? :U:
Dat is nou precies wat ik de hele tijd probeer duidelijk te maken, maar het komt niet echt over geloof ik :scratch:
Zelfs met mijn voorbeeld van herders erbij, nouja zo gaat dat denk ik, mensen willen van alles maar er weinig voor/mee doen.....
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Tara schreef:
_Leonie schreef: Ik vind het mooi dat er ook lieve leuke 'huis'labradors zijn die niet kilometers hoeven te rennen, zodat er voor ieder wat wils is. :wink: De gemiddelde mens heeft niks aan een oorspronkelijke hond. Alsof die met het gezin gezellig op een zondagmiddag beesten gaan schieten, die de hond kan ophalen.
Kom op zeg, alsof je een oorspronkelijke labrador enkel tevreden houdt met kilometers rennen en "gezellig op zondagmiddag beesten gaan schieten". Jacht is in Nederland op zondag niet toegestaan, maar dat terzijde.
Het gaat er om dat je iets doet met die oorspronkelijke eigenschappen, en daarin kun je ook voorzien met dummies of iets anders.
Ik vind de maakbaarheid die er maar moet zijn bij hondenrassen niet zo tof.
Tenzij het gaat om echt maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag, zoals agressie naar mensen, dieren of soortgenoten. Dat vind ik dan weer iets anders. Maar omdat je geen zin hebt in een hond die een hoog energielevel ga je maar sleutelen aan de oorspronkelijke eigenschappen om het plaatje passend te krijgen? Ik vind dat werkelijk heel mal. Dan kies je toch voor een ras dat beter bij je past?
dat werkt natuurlijk 2 kanten op, ik heb althans niet het idee dat de 'oorspronkelijke' labrador (wat dat dan ook mag zijn) dezelfde karaktertrekken had als de huidige werklijnen. Ja, de will to please was er wel, maar er is daar toch ook zeker geselecteerd (en misschien wel wat ingekruisd)? Wie bepaalt wat typisch is? In 8 generaties kan je best steeds een stukje opschuiven, hetzij naar een heviger karakter, hetzij naar een wat docieler karakter. het is toch allemaal selectie?
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

daar ben ik het wel mee eens, geloof ik :)
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Tara schreef:
_Leonie schreef: Ik vind het mooi dat er ook lieve leuke 'huis'labradors zijn die niet kilometers hoeven te rennen, zodat er voor ieder wat wils is. :wink: De gemiddelde mens heeft niks aan een oorspronkelijke hond. Alsof die met het gezin gezellig op een zondagmiddag beesten gaan schieten, die de hond kan ophalen.
Kom op zeg, alsof je een oorspronkelijke labrador enkel tevreden houdt met kilometers rennen en "gezellig op zondagmiddag beesten gaan schieten". Jacht is in Nederland op zondag niet toegestaan, maar dat terzijde.
Het gaat er om dat je iets doet met die oorspronkelijke eigenschappen, en daarin kun je ook voorzien met dummies of iets anders.
Ik vind de maakbaarheid die er maar moet zijn bij hondenrassen niet zo tof.
Tenzij het gaat om echt maatschappelijk onaanvaardbaar gedrag, zoals agressie naar mensen, dieren of soortgenoten. Dat vind ik dan weer iets anders. Maar omdat je geen zin hebt in een hond die een hoog energielevel ga je maar sleutelen aan de oorspronkelijke eigenschappen om het plaatje passend te krijgen? Ik vind dat werkelijk heel mal. Dan kies je toch voor een ras dat beter bij je past?
Helemaal mee eens, dat is dus wat ik de hele tijd zeg!

Vwb de rasstandaard, die is zo vaag als wat, zoals Marjoleine ook al zei!
Marjoleine schreef: De Labradorstandaard is een van de meest vage standaards die ik ken trouwens.
Die is echt wel aan vernieuwing in de zin van verduidelijking toe. Je kan er echt alle kanten mee op.
Vandaar dat ik dus zeg, kijk naar de foto's van vroeger, hoe ze er toen uitzagen.
Zweedsetosti
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Zweedsetosti »

Ik 'zit' pas een jaar of 5 in de labrador wereld, maar zulke enorme labradors zie je tegenwoordig niet meer op de Nederlandse shows. Mijn Mack is slanker gebouwd dan de middelste en doet het erg goed op de show (jeugd nu), wordt altijd geplaatst en is zelfs een keer eerste geworden naast 17 concurrenten. Ik zou hem dan nog het meest vergelijken met Bolo (plaatje van Sbientje is Bolo en niet van Lunatic). Ik weet dus niet hoe het ooit was, maar ik ga heel regelmatig showen en de 1 na de andere krijgt indien nodig een G of ZG omdat ze te dik zijn.

De fokker van Mack vind gezondheid en jachtpassie EN uiterlijk belangrijk en ik heb nu een hondje die het leuk doet op de show en op de training. Er zijn rotte appels (heb ik zelf meegemaakt met een pup), maar er zijn ook hele fijne 'show' fokkers. Net als bij de werklijnen...

Wat ik wel steeds meer zie is dat de 'pure' showfokkers ook steeds vaker jachttraining doen en de lol er van inzien en daarom voor hun teefjes ook een reu selecteren die meer is dan alleen maar mooi. En dat vind ik een super ontwikkeling.
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

Yup! Zelfs een bekende fokker horen zeggen dat jachttraining haar manier van kijken naar het ras en het selecteren van een partner totaal heeft veranderd. En ik zie het meer, bijv fokker van Mack die alleen hondjes wil plaatsen bij mensen die jachttraining gaan doen. Top toch? Als de rest gaat volgen, ben ik blij.
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

Dit is Mack en doet het dus goed op de show ;). Laatste foto is van een paar weken terug.

Afbeelding

Afbeelding

En nog eentje in beweging:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

mack is prachtig, maar dat wist ik al ;)

De fokker van Pom vindt werklust ook belangrijk, en hij jaagt ook zelf en de honden worden dus in de praktijk ingezet. Toevallig hetzelfde bij het toekomstige broertje van Pom, die man jaagt ook en ook met eigen honden.
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

sbientje schreef:mack is prachtig, maar dat wist ik al ;)

De fokker van Pom vindt werklust ook belangrijk, en hij jaagt ook zelf en de honden worden dus in de praktijk ingezet. Toevallig hetzelfde bij het toekomstige broertje van Pom, die man jaagt ook en ook met eigen honden.
Inderdaad, nog zo een die werklust belangrijk vind. En ik vind Pom dus ook een heel mooi model!
Laatst gewijzigd door Zweedsetosti op 08 feb 2015 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

Is een hond voor de fok geschikt als deze alleen oorspronkelijk doel kan doen?
Zelf denk ik dat als je met een labrador leuk behendigheid kan doen al ver komt, of met mijn ras behendigheid.

Noah bv is niet geschikt voor IPO, die mist wel de moed. Daarin tegen is ze zeer stabiel met flyball, vindt treibball geweldig en ook behendigheid doet ze hartstikke leuk. Alleen voor haar oorspronkelijke taak is ze niet geschikt.
Maakt het haar dan ongeschikt voor de fok, puur kijkend naar karakter? Vul voor Noah een ander ras is, dan is mijn vraag hetzelfde.
Perry en Noah

Afbeelding
samantha!
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

Het is zeker een goede ontwikkeling dat steeds meer showfokkers ook naar werklust kijken :D
Ik hoop dan ook dat deze trend doorzet want een labrador moet gewoon wel enigzins willen werken voor de baas.
Misschien raken hierdoor ook meer toekomstige baasjes gemotiveerd iets met de hond te gaan doen.
De scheiding met de fieldtriallabradors zou hoe dan ook wel blijven bestaan denk ik want wij nemen geen genoegen met het leuk doen op training, er is wel een verschil in "werken" natuurlijk.
Als ik naar mezelf kijk dan wil ik meer, om te kunnen doen wat ik wil heb ik toch wel een lab van dit type nodig.
En dat is ook prima, zo is er toch voor ieder wat wils maar belangrijk is gewoon dat ook in de showtypes de werklust aanwezig blijft.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

Ja dat denk ik dus ook. Het is niet alleen de showfokker die doorslaat, ook de werklijnen. Ergens in het midden (met voor de shows zeker meer werklust) zou toch mooi zijn.
samantha!
Zeer actief

Tara schreef:
samantha! schreef: De scheiding met de fieldtriallabradors zou hoe dan ook wel blijven bestaan denk ik want wij nemen geen genoegen met het leuk doen op training, er is wel een verschil in "werken" natuurlijk.
Als ik naar mezelf kijk dan wil ik meer, om te kunnen doen wat ik wil heb ik toch wel een lab van dit type nodig.
Niet om flauw te doen natuurlijk, maar wat je nu hier zegt toont eigenlijk ook wel weer een beetje dat jij dus óók geen genoegen neemt met het status quo dat labrador heet. Jij wilt labrador super spiced, maar doe je dan niet precies hetzelfde als de showmensen die voor de labrador eh... nou ja... labrador light kiezen? Jij zit ook alleen maar aan de andere kant van datzelfde spectrum hè. :wink:
Tegen mij doe jij altijd flauw, daar ben ik inmiddels wel aan gewend.
Maar ja hoor, ik geef toe dat ik wat meer wil dan de gemiddelde mens die gewoon een hond wil om een training mee te volgen, dat heb ik nog nooit ontkent geloof ik.
Wel vindt ik het erg labradortypisch hoe mijn honden werken, vroeger waren labradors ook vollop aanwezig in de fieldtrials en in het buitenland nu nog steeds.
Ik heb ook niets tegen de "labrador light", zolang ze maar niet enkel op uiterlijk gefokt worden en dat is dus gelukkig al aan het veranderen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

Met mijn show-labrador heb ik trouwens niet de illusie dat ik ooit Nimrod zal halen, maar een mooie MAP B halen en MAP A doen/halen of OWT/WT vind ik toch wel in de lijn der verwachting. En dat vind ik een mooi resultaat voor een dual purpose (hahah dat is vloeken in de kerk in de labradorwereld).
samantha!
Zeer actief

Ik ben het er mee eens dat sommige werklijnfokkers ook doorslaan, net als sommige showlijnfokkers.
Maar goed, daar doe je toch niets aan.
Ik heb gekozen voor een werklijn omdat dat de kant is die ik op wil, ik wil flink werken met mijn honden.
De ouders van mijn honden zijn geen toppers in show maar ze hebben wel hun kwalificaties (ZG en U binnen gehaald), in het werk zijn zij wel toppers.
Als andere honden het leuk doen in het werk en op show top is dat toch ook prima, niet waar ik voor kies maar ik vind het geweldig dat ook bij deze honden op werklust wordt gelet.
Prima toch, het een neigt wat meer naar de ene kant en het ander wat meer naar de andere kant, niets mis mee.
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Zweedsetosti schreef:Met mijn show-labrador heb ik trouwens niet de illusie dat ik ooit Nimrod zal halen, maar een mooie MAP B halen en MAP A doen/halen of OWT/WT vind ik toch wel in de lijn der verwachting. En dat vind ik een mooi resultaat voor een dual purpose (hahah dat is vloeken in de kerk in de labradorwereld).
zoiets zou ik ook tevreden mee zijn en in mijn ogen is dat ook een prima niveau. Ik kanme niet voorstellen dat de jagers van vroeger het werk deden wat je nu op de (bijvoorbeeld) nimrod ziet
samantha!
Zeer actief

Zweedsetosti schreef:Met mijn show-labrador heb ik trouwens niet de illusie dat ik ooit Nimrod zal halen, maar een mooie MAP B halen en MAP A doen/halen of OWT/WT vind ik toch wel in de lijn der verwachting. En dat vind ik een mooi resultaat voor een dual purpose (hahah dat is vloeken in de kerk in de labradorwereld).
Nou, dat is prima toch!
Zoals gezegd, ik vind het een super ontwikkeling dat steeds meer mensen op werklust gaan letten.
Ik ken de fokker van jouw hondje ook en zij is echt prima bezig zo, zo zouden er meer moeten zijn!

Is dual purpose vloeken ja?
Ik ben niet op de hoogte geloof ik :mrgreen:
Afbeelding
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

Tara schreef:
Zweedsetosti schreef:een dual purpose (hahah dat is vloeken in de kerk in de labradorwereld).
Hoezo dat dan? :o
Er zijn sommige showfokkers die zich dual purpose vinden. Bijv de fokker van Mack maar ook van Pom zou ik bestempelen als dual purpose, zij kijken namelijk zowel naar werk als naar uiterlijk. Hondjes worden niet geplaatst bij mensen die er niet mee trainen en reuen worden uitgekozen op werklust en zelf proberen ze met de teefjes A niveau te bereiken. Maar dual purpose bestaat niet volgens de werklijnen. Want B of A niveau is geen 'werken'... Correct me if i'm wrong werklijn-eigenaren ;)
samantha!
Zeer actief

Tara schreef:
samantha! schreef: Maar ja hoor, ik geef toe dat ik wat meer wil dan de gemiddelde mens die gewoon een hond wil om een training mee te volgen, dat heb ik nog nooit ontkent geloof ik.
Wel vindt ik het erg labradortypisch hoe mijn honden werken, vroeger waren labradors ook vollop aanwezig in de fieldtrials en in het buitenland nu nog steeds.
Dat neem ik allemaal van je aan hoor. Maar net zo goed als dat andere mensen graag iets minder drive willen ga jij dus voor een tandje meer drive, en daarvoor selecteer je dan net als degenen die voor het tandje minder gaan wel op uitersten van dat spectrum. Net zo goed. Dat is niet bedoeld als kritiek, dus dat moet je ook niet zo opvatten, maar het is wel een constatering. :wink:
Ja natuurlijk wordt daarop geselecteerd en daarna selecteer ik zelf ook nog eens in het nest.
Maar mijn labradors zijn wel gewoon labradors qua karakter en uiterlijk, alleen meer geselecteerd op werken dan op show dus ja.
Een tandje minder heb ik ook geen problemen mee, ik vind het alleen jammer dat er helaas ook honden zijn die wel perfect aan de rasstanaard voldoen maar 0 werklust hebben.
De honden van de fokkers waar ik mijn honden vandaan heb hebben gewoon shows gelopen dus en daaraan voldaan terwijl de honden van de fokkers die niet op werklust letten nog geen bal die op 30 meter van ze vandaan ligt willen apporteren.
Dat vind ik erg jammer.
Afbeelding
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

samantha! schreef:
Nou, dat is prima toch!
Zoals gezegd, ik vind het een super ontwikkeling dat steeds meer mensen op werklust gaan letten.
Ik ken de fokker van jouw hondje ook en zij is echt prima bezig zo, zo zouden er meer moeten zijn!

Haha ja wat ik begreep wel ja, maar zie vorig bericht ;)

Eens met de ontwikkeling, want ik kan niet ontkennen dat in de show de 'massa' van een labrador behoorlijk is doorgeslagen ;). En ik heb ook weleens gehoord dat sommige labrador niet willen apporteren, das ernstig.

Btw heb ik ook vaak geholpen om proeven, ik moet wel bekennen dat werklijnen prachtig werk laten zien.
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

Zweedsetosti schreef:
samantha! schreef:
Nou, dat is prima toch!

Haha ja wat ik begreep wel ja, maar zie vorig bericht ;)

Eens met de ontwikkeling, want ik kan niet ontkennen dat in de show de 'massa' van een labrador behoorlijk is doorgeslagen ;). En ik heb ook weleens gehoord dat sommige labradors niet willen apporteren, das ernstig.

Btw heb ik ook vaak geholpen om proeven, ik moet wel bekennen dat werklijnen prachtig werk laten zien.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”