Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Re: Shows zeggen wat over temperament, ja of nee?

Ongelezen bericht door Branka »

Lunatic schreef:Het grote voordeel van de werklabfokkers is dat ze de pupkopers goed opweg helpen, danwel zelf door training aan te bieden, dan wel door te helpen een goede trainer in de buurt te zoeken.
En een goede trainer, zeker voor je eerste hondje is heel belangrijk, je bent namelijk "zo goed als je trainer" maw als het je goed word uitgelegd en aangeleerd kom je een stuk verder dan wanneer dat niet zo is.
Ehhhh.... je suggereert met deze opmerking dat een fokker anders dan de werklabfokkers dus de pups verkopen en de koper het verder uit laat zoeken. Nogal een uitspraak. En ik weet uit ervaring dat dat beslist niet het geval is.
Lunatic schreef:Over het uiterlijk word ook wel overdreven vind ik, nee uiterlijk is niet zo belangrijk voor een werklijnfokker, maar het is niet zo dat ze bezig zijn met steeds smaller oid., het is gewoon niet iets waar ze mee bezig zijn. Gezondheid en karakter staan veruit op 1, zit er toevallig eens een spitsmuis tussen dan is dat misschien jammer, maar diezelfde spitsmuis werkt er niet minder om, is niet minder lief of gewillig, dus shit happends!
Een rasstandaard is opgesteld omdat men destijds meende dat honden met een bepaald uiterlijk beter voldeden voor het werk. Dat ze niet aan het ideaalbeeld hoeven te voldoen ben ik met je eens. Maar als je zo nodig een ras fokt mag je ook verwachten dat er een beetje aandacht voor de rasstandaard is en nog herkenbaar is als rashond. Als je dat niet nodig vindt, moet je ook accepteren dat die honden niet hoog op shows scoren qua uiterlijk. Sterker nog, waarom doe je zoveel moeite voor een stamboom van de RvB?
ranetje schreef:Het gaat volgens mij vooral om de ergernis omdat je zo ongelofelijk vies wordt aangekeken door showmensen als je met je ft labje op een show verschijnt.
Voor de eigenaar is zijn hond geweldig.
En tot op de sokken afgebrand worden (niet alleen door de keurmeester, maar ook door andere exposanten) maakt een mens nou niet direct vrolijk.
Persoonlijk merk ik meer geschop van mensen met een werkhond richting mensen met een exterieur gefokte hond, dan andersom. Ik heb een hond die m.n. exterieur gefokt is en waarmee geen jacht maar alleen G&G is getraind. Apporteert en zwemt wel dolgraag. Alleen al hier op het forum kan ik keer op keer lezen dat hij een witte dog zou zijn. Altijd heel fijn om zulke opmerkingen te lezen.....
En ik ken genoeg keurmeesters die erg blij worden als ze een goede werkhond te keuren krijgen heb ik ervaren tijdens de shows waar ik als ringmedewerker aan de slag was. Ze vinden het absoluut niet leuk om lage kwalificaties te geven en een G wordt niet snel gegeven. Een M helemaal weinig, doorgaans pas echt als een hond bijna niet herkenbaar is als van dat ras zijnde. Eerlijk is eerlijk: een hond is voor zijn eigenaar altijd de mooiste en liefste en als je daar iets anders over hoort is dat niet leuk. En als die show alleen is omdat het moet voor je werkkampioenschap kan ik alleen maar aanraden om zelf ook selectief te zijn bij welke keurmeester je inschrijft. Er zijn er n.l. ook bij die jouw werkhond wél zullen waarderen.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

nathalie schreef:Maar, wat precies geeft het als mensen je op show vies aankijken omdat je een hond bij je hebt die niet in hun plaatje past?

Ik show een Heidewachtel. Helemaal werklijn, niks show-achtigs ingefokt. Toen ik hem de eerste keer showde (gebruikshondenklasse) werd ik ook raar aangekeken. Ws omdat "ze" mij niet kenden van dat ras en omdat ik een totaal ander type aan het riempje had. Boeit me echt niks hoor.
Helemaal niet meer toen ik BOB werd, met de complimenten van de keurmeester. En de 2 keer daarop ook.

Nu kijken ze niet meer vies hoor. Nu willen ze hem als dekreu, voor zijn pit :mrgreen: :pffff:
Omdat je het mismaakte scharminkels vinden, het gros weet niet eens dat een lanrador een werkras is :ugh:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
samantha!
Zeer actief
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door samantha! »

nathalie schreef:Maar, wat precies geeft het als mensen je op show vies aankijken omdat je een hond bij je hebt die niet in hun plaatje past?
Nou over het algemeen doe ik iets omdat ik het leuk vindt om te doen.
En ik heb daar dus helemaal geen zin in, ik kan me wel leukere dingen bedenken.

Overigens! om even terug te komen op waar het topic over ging.
Die enkele keer dat ik wel naar show ben geweest vonden mijn honden het wel leuk :Q:
Natuurlijk waren ze liever gaan werken maar als ik besluit dat we iets anders gaan doen kunnen ze ook best even genieten van een ander soort aandacht.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
nathalie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kelpie en Weimaraner
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door nathalie »

Lunatic schreef:

Ik show een Heidewachtel. Helemaal werklijn, niks show-achtigs ingefokt. Toen ik hem de eerste keer showde (gebruikshondenklasse) werd ik ook raar aangekeken. Ws omdat "ze" mij niet kenden van dat ras en omdat ik een totaal ander type aan het riempje had. Boeit me echt niks hoor.
Helemaal niet meer toen ik BOB werd, met de complimenten van de keurmeester. En de 2 keer daarop ook.

Nu kijken ze niet meer vies hoor. Nu willen ze hem als dekreu, voor zijn pit :mrgreen: :pffff:
Omdat je het mismaakte scharminkels vinden, het gros weet niet eens dat een lanrador een werkras is :ugh:
Ach natuurlijk wel. Alleen ontkennen ze dat. Net als bij border collie's, setters, weimen enz enz.
Afbeelding
Tot ooit lieffie.. Ushi *01-04-10 †07-12-15
True love lives forever... Bowie, *15-12-94 † 26-07-10
Candy, voor altijd in mijn gedachten
http://www.greyblessings.nl
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Branka schreef:
Lunatic schreef:Het grote voordeel van de werklabfokkers is dat ze de pupkopers goed opweg helpen, danwel zelf door training aan te bieden, dan wel door te helpen een goede trainer in de buurt te zoeken.
En een goede trainer, zeker voor je eerste hondje is heel belangrijk, je bent namelijk "zo goed als je trainer" maw als het je goed word uitgelegd en aangeleerd kom je een stuk verder dan wanneer dat niet zo is.
Ehhhh.... je suggereert met deze opmerking dat een fokker anders dan de werklabfokkers dus de pups verkopen en de koper het verder uit laat zoeken. Nogal een uitspraak. En ik weet uit ervaring dat dat beslist niet het geval is.
Lunatic schreef:Over het uiterlijk word ook wel overdreven vind ik, nee uiterlijk is niet zo belangrijk voor een werklijnfokker, maar het is niet zo dat ze bezig zijn met steeds smaller oid., het is gewoon niet iets waar ze mee bezig zijn. Gezondheid en karakter staan veruit op 1, zit er toevallig eens een spitsmuis tussen dan is dat misschien jammer, maar diezelfde spitsmuis werkt er niet minder om, is niet minder lief of gewillig, dus shit happends!
Een rasstandaard is opgesteld omdat men destijds meende dat honden met een bepaald uiterlijk beter voldeden voor het werk. Dat ze niet aan het ideaalbeeld hoeven te voldoen ben ik met je eens. Maar als je zo nodig een ras fokt mag je ook verwachten dat er een beetje aandacht voor de rasstandaard is en nog herkenbaar is als rashond. Als je dat niet nodig vindt, moet je ook accepteren dat die honden niet hoog op shows scoren qua uiterlijk. Sterker nog, waarom doe je zoveel moeite voor een stamboom van de RvB?
ranetje schreef:Het gaat volgens mij vooral om de ergernis omdat je zo ongelofelijk vies wordt aangekeken door showmensen als je met je ft labje op een show verschijnt.
Voor de eigenaar is zijn hond geweldig.
En tot op de sokken afgebrand worden (niet alleen door de keurmeester, maar ook door andere exposanten) maakt een mens nou niet direct vrolijk.
Persoonlijk merk ik meer geschop van mensen met een werkhond richting mensen met een exterieur gefokte hond, dan andersom. Ik heb een hond die m.n. exterieur gefokt is en waarmee geen jacht maar alleen G&G is getraind. Apporteert en zwemt wel dolgraag. Alleen al hier op het forum kan ik keer op keer lezen dat hij een witte dog zou zijn. Altijd heel fijn om zulke opmerkingen te lezen.....
En ik ken genoeg keurmeesters die erg blij worden als ze een goede werkhond te keuren krijgen heb ik ervaren tijdens de shows waar ik als ringmedewerker aan de slag was. Ze vinden het absoluut niet leuk om lage kwalificaties te geven en een G wordt niet snel gegeven. Een M helemaal weinig, doorgaans pas echt als een hond bijna niet herkenbaar is als van dat ras zijnde. Eerlijk is eerlijk: een hond is voor zijn eigenaar altijd de mooiste en liefste en als je daar iets anders over hoort is dat niet leuk. En als die show alleen is omdat het moet voor je werkkampioenschap kan ik alleen maar aanraden om zelf ook selectief te zijn bij welke keurmeester je inschrijft. Er zijn er n.l. ook bij die jouw werkhond wél zullen waarderen.
ik suggereer helemaal niks, waar haal je dat in godsnaam vandaan?
Ik zeg dat je met de "drukke" pup heel goed op weg geholpen word, waarnom moet dat toch meteen weer gezien worden als een sneer naar een ander?
Andere fokkers zullen ook vast goede info meegeven en tips voor ringtraining o.i.d.

Dat de rassstandaard heel erg vaag is waren we het al een tijdje over eens, daar hoef ik dus niet over in herhaling te vallen! Dat verreweg de meeste werklabjes hun handen dicht mogen knijpen met een G is een feit!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Lunatic schreef:ik suggereer helemaal niks, waar haal je dat in godsnaam vandaan?
Jazeker wel. Je zegt dat dat het grote voordeel is van ft-fokkers.
Met andere woorden, dat doen showfokkers dus niet.
Ik kan dat echt maar op één manier opvatten, hoor.
Andere fokkers zullen ook vast goede info meegeven en tips voor ringtraining o.i.d.
En dit vind jij geen sneer? Hiermee zeg je dat showfokkers dus blijkbaar niets meegeven over opvoeding, behalve dan "over ringtraining oid".
Dat de rassstandaard heel erg vaag is waren we het al een tijdje over eens, daar hoef ik dus niet over in herhaling te vallen! Dat verreweg de meeste werklabjes hun handen dicht mogen knijpen met een G is een feit!
Maar zó vaag is die standaard nou ook weer niet, als ik die standaard lees snáp ik ook waarom die G wordt gegeven. En dat is niet vanwege hun "ranke bouw".
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Ik snap anders heel goed wat Lunatic bedoelt, wellicht omdat het bij de husky niet anders is als ik het allemaal zo is lees.

Voorbeeld van de ringtraining: Zoals je bij werklabjes op weg geholpen word door aan te wijzen waar te trainen zo word je bij show labjes op weg geholpen naar de juist ring training, dat sluit helemaal niet uit dat er niets over bv opvoeding, werken of andere zaken verteld word.
Het 1 sluit het ander niet uit :19:

Als ik een werkhusky "bespreek/bestel/koop" word er veel over het werken gesproken en minder over andere dingen, lijkt me logisch, ik wil een werk husky, geen showhusky kan die fokker me wel fijn gaan zitten vertellen waar ik ringtraining moet gaan volgen maar dat gaat het ene oor in en het andere weer uit en dat weet die werkhonden fokker ook wel :mrgreen:

Ik deed het met mijn pupkopers ook, die wilden allemaal de sport in, op 1 na... degene die de sport in wilde heb ik die kant op geholpen en die wilde showen heb ik die kant op geholpen....
Nou vind ik het erg belangrijk dat werk en show gemixt worden zodat ze beide kunnen, ik ben niet van de extremen, naar geen van beiden kanten.

Ik zie werkelijk geen steken in de post van lunatic.
Laatst gewijzigd door Angelique. op 09 feb 2015 13:55, 2 keer totaal gewijzigd.
samantha!
Zeer actief

Nanna schreef:Dan kun je net zo goed het hele concept rashond loslaten en de beste kruisingen voor het werk gaan fokken. Iets dat me overigens nog niet eens zo'n slecht idee lijkt :lol1:
Oh deze nog even: dan kom je als je wedstrijden wilt lopen weer in de problemen.
Macho is stamboomloos en is een geweldige praktijkhond, ik heb met hem ook wedstrijden gelopen en dat ging ook super maar ik kon niet verder omdat hij geen stamboom heeft.
Jack en Jones hebben wel een stamboom dus met hen kan ik wel verder.
Hoewel ik met Jones nu ook weer een probleem heb, hij heeft maar 1 ingedaalde bal en daardoor wordt hij bij sommige wedstrijdvormen ook niet toegelaten :U:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering: Max 09-04-2000/07-11-2011 en Babs 20-12-2005/18-10-2012
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef: Moet je trouwens met een werkhond ook showpunten hebben om werkkampioen te worden? Nee toch?
Ja.
Daarom maken ze zich zo druk. Omdat ze een ZG moeten halen.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Angelique. schreef:Ik zie werkelijk geen steken in de post van lunatic.
Tsja, ik wel.
Ft-fokkers spugen op showlabradors en omgekeerd.
Dat mag best hoor, maar ontken het dan niet.

edit: ik bedoel niet specifiek lunatic, maar ze moeten elkaar niet, geen van beiden. En zeg er wat van dan zijn ze wederzijds dodelijk beledigd.
Maar alles heeft twee kanten. Ook dit.

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Nanna schreef: Moet je trouwens met een werkhond ook showpunten hebben om werkkampioen te worden? Nee toch?
Ja.
Over sneer gesproken :roll: misschien wil ik wel om het weekend showen en werken omdat ik beide leuk vind!

Angelique, dank je wel. Dat is precies hoe ik het bedoel, maar schijnbaar komt het niet goed uit m'n vingers.
Zweedsetosti
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door Zweedsetosti »

Pff alles en iedereen wordt wel over 1 kam geschoren. Tenminste dat gevoel krijg ik... Er zullen vast showfokkers zijn die tips over ringtraining geven, maar ik ken er meer die je dag en nacht bijstaan over opvoeding en (jacht)training. Net als dat het klinklare onzin is dat ze niet weten dat het een werkras is. En net als dat niet alle werklijnen met nul uiterlijk worden gefokt...
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

Misschien is dat wel het hele probleem, beetje meer begrip en interesse naar elkaar toe zou het een stuk leuker maken. Als show'er vind ik de werklijn in ieder geval wel interessant
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Zweedsetosti schreef:Pff alles en iedereen wordt wel over 1 kam geschoren. Tenminste dat gevoel krijg ik... Er zullen vast showfokkers zijn die tips over ringtraining geven, maar ik ken er meer die je dag en nacht bijstaan over opvoeding en (jacht)training. Net als dat het klinklare onzin is dat ze niet weten dat het een werkras is. En net als dat niet alle werklijnen met nul uiterlijk worden gefokt...
Lees nou eens terug en kijk wat er werkelijk bedoeld werd!
Als ik of iets dergelijks erachter zet dan betekend dat dat er meer bedoeld word dan alleen hetgeen ik opschrijf, als ik stellig zou willen beweren dat er alleen richting ringtraining gewezen wed had ik gezegd ringtrening met een vette uitroepteken erachter!

Bij werklijnen word gekeken naar veel belovende honden, honden die het dus goed doen tijdens het werken, hoe ze eruit zien is van ondergeschikt belang!
Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Zweedsetosti schreef:Misschien is dat wel het hele probleem, beetje meer begrip en interesse naar elkaar toe zou het een stuk leuker maken. Als show'er vind ik de werklijn in ieder geval wel interessant
Ik vind de Labrador het mooiste ras wat er is, waar ik over val is dat er bij een hoop honden goede eigenschappen als passie en will to please er bewust worden uitgefokt, waardoor je dus de labrador krijgt waar bijna iedereen een hekel aan heeft en liever niet tegen komt, fotmaatje bijzettafel met een bord voor z'n kop, overal dwars doorheen denderend, lees het forum er maar op na hoor, die zijn bij niemand polpulair, maar je komt ze bijna dagelijks tegen!
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

Lunatic schreef:
Zweedsetosti schreef:Pff alles en iedereen wordt wel over 1 kam geschoren. Tenminste dat gevoel krijg ik... Er zullen vast showfokkers zijn die tips over ringtraining geven, maar ik ken er meer die je dag en nacht bijstaan over opvoeding en (jacht)training. Net als dat het klinklare onzin is dat ze niet weten dat het een werkras is. En net als dat niet alle werklijnen met nul uiterlijk worden gefokt...
Lees nou eens terug en kijk wat er werkelijk bedoeld werd!
Als ik of iets dergelijks erachter zet dan betekend dat dat er meer bedoeld word dan alleen hetgeen ik opschrijf, als ik stellig zou willen beweren dat er alleen richting ringtraining gewezen wed had ik gezegd ringtrening met een vette uitroepteken erachter!

Bij werklijnen word gekeken naar veel belovende honden, honden die het dus goed doen tijdens het werken, hoe ze eruit zien is van ondergeschikt belang!
Nou. Drie keer terug gelezen, maar het zal. Ik lees wat anders.
Laten we het er dan maar ophouden dat dit de keerzijde van geschreven tekst is.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
Angelique. schreef:Ik zie werkelijk geen steken in de post van lunatic.
Tsja, ik wel.
Ft-fokkers spugen op showlabradors en omgekeerd.
Dat mag best hoor, maar ontken het dan niet.

edit: ik bedoel niet specifiek lunatic, maar ze moeten elkaar niet, geen van beiden. En zeg er wat van dan zijn ze wederzijds dodelijk beledigd.
Maar alles heeft twee kanten. Ook dit.
Er is nog een factor.
De keurmeester.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
samantha!
Zeer actief

Zweedsetosti schreef:Misschien is dat wel het hele probleem, beetje meer begrip en interesse naar elkaar toe zou het een stuk leuker maken. Als show'er vind ik de werklijn in ieder geval wel interessant
:ok:
Iedereen heeft zijn voorkeuren en dat is helemaal niet erg, wel kunnen we op z'n minst proberen elkaar respectvol te behandelen.
Afbeelding
Zweedsetosti
Vaste gebruiker

samantha! schreef:
Iedereen heeft zijn voorkeuren en dat is helemaal niet erg, wel kunnen we op z'n minst proberen elkaar respectvol te behandelen.
:ok: En wie weet leren we nog wat van elkaar. I have a dream :D
samantha!
Zeer actief

Zweedsetosti schreef:
samantha! schreef:
:ok: En wie weet leren we nog wat van elkaar. I have a dream :D
Precies :D :ok:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik heb het idee dat die ontwikkeling wel is ingezet al hoor, wat zweedsetosti ook zegt (wat een naam trowuens :D), veel meer fokkers doen volgens mij nu iets aan jachttraining. Ik weet dat de fokker van Pom een tijdje terug 2 werklijnen van vrienden op show heeft uitgebracht, en er zijn ook wel fokkers die nu tevens een werklijnhond hebben, of zelfs helemaal zijn overgestapt. Ik heb echt nog nooit wat lelijks gehoord over werklijnen op een clubmatch, iedereen herkent ze toch wel? En ik heb sam al aangeboden om Jack te kidnappen voor een show dus wie dan nog booskijkt die klap ik :P
samantha!
Zeer actief

Haha van mij mag het.
En als je dan toch bezig bent mag je gelijk Fudge meenemen :Q: :lol1:
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:
Marjoleine schreef:
Ja.
Over sneer gesproken :roll: misschien wil ik wel om het weekend showen en werken omdat ik beide leuk vind!
Dat is wat Ft-fokkers mij letterlijk vertellen hoor.
Ik maak me verder niet druk, behalve als Lunatic zegt dat ft-fokkers heus wel naar uiterlijk kijken en dan vervolgens zegt:
Lunatic schreef:Bij werklijnen word gekeken naar veel belovende honden, honden die het dus goed doen tijdens het werken, hoe ze eruit zien is van ondergeschikt belang!
Okee.
Wat is het nou? :19:

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:
Marjoleine schreef:
Ja.
Dat is wat Ft-fokkers mij letterlijk vertellen hoor.
Ik maak me verder niet druk, behalve als Lunatic zegt dat ft-fokkers heus wel naar uiterlijk kijken en dan vervolgens zegt:
Lunatic schreef:Bij werklijnen word gekeken naar veel belovende honden, honden die het dus goed doen tijdens het werken, hoe ze eruit zien is van ondergeschikt belang!
Okee.
Wat is het nou? :19:
Nou heb ik geheel tegen mijn principes alle pagina's terug gelezen en ik heb nergens gezegd dat ze op uiterlijk letten, ik zeg namelijk steeds hetzelfde! Het enige wat ik gezegd heb is dat ze er wel op letten hoe een hond in elkaar steekt, niet op de vorm van de kop of hoe groot/klein hij is, maar het moet natuurlijk wel gewoon een labrador blijven!

Dus mag je mij vertellen waar ik zeg dat ze wel,op uiterlijk letten?
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Tara schreef:Om een oorspronkelijke taak te kunnen vervullen zul je niet alleen over de juiste en typische bouw moeten beschikken, maar ook over het karakter. Een labrador kan nog zo fysiek in staat zijn om behendigheid te doen, als hij elke apporteerwil ontbeert vind ik dat wel een ernstige fout eigenlijk. Een veedrijver die met de staart tussen de poten naar een koe staat te kijken vind ik ook niet echt een aanwinst, en een jachthond die niet het water in wil of geen enkele interesse toont in wild voegt ook weinig toe natuurlijk.
Dan kunnen ze tien keer leuk werken in flyball of behendigheid, ze missen dan wel het karakter dat ze zouden moeten hebben.
Het maakt ze niet meteen tot slechte of waardeloze honden, maar wat mij betreft ook weer niet direct geschikt als input voor het ras met het oorspronkelijk gebruiksdoel voor ogen.
Dat kan maar bedenk dat je ook een publiek nodig hebt om een ras in stand te houden en dat gaat meestal niet met een handjevol jagers die een pup kopen.
Net zo goed als je zegt dat een hond of mensagressieve hond niet thuishoord in deze maatschappij kun je ook zeggen dat een jager of herder die overal achter aan gaat niet thuishoord in deze maatschappij.
Heel veel rassen zijn al versleuteld door de jaren heen dus wat is het probleem om de scherpe kantjes er iets af te halen op wat voor vlak dan ook.
Rassen lijken ook al lang niet meer op hoe ze er 100 jaar uitzagen dus dat gelul van in stand houden, verbeteren of volgens de standaard fokken gaat niet op, anders zou je nu nog steeds van die typjes moeten fokken zoals een 100 jaar geleden.
Net als die functionele bouw om het specifieke werk te kunnen doen . Hoeveel verschillende rassen lopen er niet rond wereldwijd die allemaal voor het zelfde doel zijn gefokt maar er toch weer anders uitzien qua bouw maar toch hun werk goed doen.
Dan nog bestaat een ras uit verschillende typen met een iets andere bouw onderling ,bij jouw ras net zo . Wat de ene periode weggezet word als ongeschikt voor de fok word een andere periode uitgeselecteerd om mee te fokken als zijnde het ideale type.
Dan nog interesseerd het heel veel gebruikers van rassen iet wat voor type de hond is maar kijken naar gebruikswaarden .
Al dat gelul is natuurlijk ook om het interessant te maken waar je als fokker mee bezig bent en om het allemaal geloofwaardig te maken .

Zal die gebruiker vroeger een rotzorg zijn geweest of hij nu een witte vlek of niet , minder of meer hoeking ,iets langer of korter in onderdelen was , en of zijn staart nu iets minder hoog of lager gedragen of aangezet was, een iets hogere of lagere ooraanzet of stand had.
Als het kon werken dan was het een goeie en zoniet was het einde verhaal.
En als Fik van de boerderij of jager verder op een reu had lopen die totaal niet op je teef leek maar wel het juiste karakter had voor het doel waar je haar voor had lopen dan werd er gewoon gedekt.
Zat er toevallig een bepaalde overeenkomst in het uiterlijk dan kwam dat alleen maar omdat mensen ook niet verder dan hun eigen streek kwamen .

Soms of soms vaak is het ook alleen maar geschreeuw van ala wij van WCeend ........
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Lunatic schreef:Nou heb ik geheel tegen mijn principes alle pagina's terug gelezen en ik heb nergens gezegd dat ze op uiterlijk letten, ik zeg namelijk steeds hetzelfde! Het enige wat ik gezegd heb is dat ze er wel op letten hoe een hond in elkaar steekt, niet op de vorm van de kop of hoe groot/klein hij is, maar het moet natuurlijk wel gewoon een labrador blijven!

Sinds wanneer is letten op de bouw iets anders dan op uiterlijk letten?
Wat denk jij eigenlijk dat er gebeurt op een show dan?
Waar denk je dat op gelet wordt als er wordt gekeken hoe die hond in elkaar zit en hoe hij loopt? Dan kijken ze naar.... precies. Zijn bouw.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

bouvierpoedel schreef:Dat kan maar bedenk dat je ook een publiek nodig hebt om een ras in stand te houden en dat gaat meestal niet met een handjevol jagers die een pup kopen.
Net zo goed als je zegt dat een hond of mensagressieve hond niet thuishoord in deze maatschappij kun je ook zeggen dat een jager of herder die overal achter aan gaat niet thuishoord in deze maatschappij.
Mooi gezegd.
Dat is wat ik eerder probeerde aan te geven: je kunt wel een nest van 8 prima jagende honden fokken maar je mag hopen dat er drie voldoen en de rest achter de kachel kan, want waar haal je die kopers vandaan?
Of moet de rest maar in de emmer?
Dat kon vroeger maar nu dus niet meer. Dan krijg je iedereen over je heen.
bouvierpoedel schreef:Heel veel rassen zijn al versleuteld door de jaren heen dus wat is het probleem om de scherpe kantjes er iets af te halen op wat voor vlak dan ook.
En dat lijkt me ook wel zo handig. Als ik kijk naar Border Collies die massaal worden platgereden omdat ze alles drijven en dus ook auto's, en zo'n hond komt dan bij iemand die niet fanatiek genoeg sport... ik zie daar echt minpunten qua werklust. Zowel hond als baas wordt daar niet blij van.

Afbeelding

Lunatic
Erelid
Roemeense mix

Marjoleine schreef:
Lunatic schreef:Nou heb ik geheel tegen mijn principes alle pagina's terug gelezen en ik heb nergens gezegd dat ze op uiterlijk letten, ik zeg namelijk steeds hetzelfde! Het enige wat ik gezegd heb is dat ze er wel op letten hoe een hond in elkaar steekt, niet op de vorm van de kop of hoe groot/klein hij is, maar het moet natuurlijk wel gewoon een labrador blijven!

Sinds wanneer is letten op de bouw iets anders dan op uiterlijk letten?
Wat denk jij eigenlijk dat er gebeurt op een show dan?
Waar denk je dat op gelet wordt als er wordt gekeken hoe die hond in elkaar zit en hoe hij loopt? Dan kijken ze naar.... precies. Zijn bouw.
Wat word jij kinderachtig als je je gelijk wil halen zeg!

Maar ik wil nog wel een potje muggenziften hoor.....
Een jachthond moet goed in elkaar steken om zijn/haar werk te kunnen doen, ergo de bouw is heel belangrijk! Of de staartaanzet een paar mm te hoog of te laag is, of de ooraanzet, dat boeit dan weer minder, daardoor werken ze niet minder......
Niet alles draait om show hoor, gelukkig maar, functionaliteit is belangrijker dan "mooi" zijn!

Kijk alleen naar het franse bulletje met neus in het show topic, ze zouden moeten juigen omdat er eindelijk weer naar het welzijn van dat ras wordt gekeken, maar nee je wordt er op afgestraft :blauwoog:

Over wat er met "die andere 5 die overblijven" gebeurt heb ik ook al antwoord gegeven trouwens...
Ten eerste blijft er niks over, er zijn jaren lange wachtlijsten en ten tweede kan je ook zat andere dingen met ze doen, opleiden tot bomhond bijvoorbeeld of welke actieve sport dan ook!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Marjoleine schreef:
bouvierpoedel schreef:Dat kan maar bedenk dat je ook een publiek nodig hebt om een ras in stand te houden en dat gaat meestal niet met een handjevol jagers die een pup kopen.
Mooi gezegd.
Dat is wat ik eerder probeerde aan te geven: je kunt wel een nest van 8 prima jagende honden fokken maar je mag hopen dat er drie voldoen en de rest achter de kachel kan, want waar haal je die kopers vandaan?
Of moet de rest maar in de emmer?
Dat kon vroeger maar nu dus niet meer. Dan krijg je iedereen over je heen.
Dus je houdt een ras in stand als je je aanpast aan de publieke wensen (buiten diegenen die de hond kopen voor het doel waar hij voor gefokt moe(s)t zijn en dat zijn bij jachthonden niet alleen jagers)
Dat betekent dus dat je een ras alleen uiterlijk in stand wil houden?
Wat is het doel daarvan?
bouvierpoedel schreef:Heel veel rassen zijn al versleuteld door de jaren heen dus wat is het probleem om de scherpe kantjes er iets af te halen op wat voor vlak dan ook.
En dat lijkt me ook wel zo handig. Als ik kijk naar Border Collies die massaal worden platgereden omdat ze alles drijven en dus ook auto's, en zo'n hond komt dan bij iemand die niet fanatiek genoeg sport... ik zie daar echt minpunten qua werklust. Zowel hond als baas wordt daar niet blij van.
Waarom willen die mensen een BC hebben dan?

Niet om zijn werk, maar omdat ze hem zo mooi vinden.
Of de rest vroeg genoeg wordt opgemerkt is de vraag.
En juist dat gaat dan problemen opleveren.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Linsey
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 leeuwhondjes (Kai, Dino, Lilly, Loekie)
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Linsey »

Hier (België) moet een hond fokcertificaat halen om mee te mogen fokken zodat pups een stamboom krijgen, wat inhoud minstens een G halen (mag tweemaal proberen). Er zijn honden die die G niet halen (sommige border collies bv), tja moet je daar dan mee fokken, er is nog altijd een standaard die gevolgd moet worden, werkhond of niet. Maar dan is er weer wel de optie om toch te fokken met die hond die geen G haalt en pups te laten aankeuren voor in het RISH, na 4 generaties hebben de pups terug een LOSH stamboom (mits fokcertificaten halen enz van voorouders) :Q:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”